Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Makupalaohjeita
Puskaradio > Puskis > Rehuja & rohdoksia > Murua rinnan alle
missi
LIHAKEKSI (SOIJAKEKSI)

4 dl kaurahiutaleita
1 dl täysjyvävehnähiutaleita TAI -jauhoa
1/4 dl porkkanaprikettejä TAI 1,5 dl porkkanahiutaleita
1 dl oluthiivaa
1 dl kuivaliha- TAI soijarouhetta
1/2 dl oliiviöljyä
vettä
(1 tl merileväjauhoa)

Liha- tai soijarouhe sekä kuivaporkkana turvotetaan kumpikin 1 dl:ssa vettä n. 1/ 2 tunnin ajan. Sen jälkeen ainekset sekoitetaan keskenään ja joukkoon lisätään n. 1 dl vettä. Vaivataan taikinaksi tehosekoittimessa.

Taikina leivotaan levyiksi uuninpellille, neliöidään veitsellä suupaloiksi tai muotoillaan pikkukekseiksi.
Paistetaan 1,5 tuntia 150 asteessa ja jätetään jälkiuunilä,pöön yön yli. Muona kovettuu viimeistään parin päivän kuluessa.

YRTTIKEKSI

6 dl täysjyvävehnähiutaleita TAI -jauhoa
2 dl soijarouhetta
1 dl oliiviöljyä
5 valkosipulinkynttä
8 rkl kuivattua persiljaa

Soijarouhe turvotetaan 2 dl:ssa vettä. Valkosipulin kynnet murskataan. Kaikki aineet sekoitetaan keskenään ja vaivataan taikinaksi tehosekoittimessa. Leivotaan ja paistetaan samoin kuin lihakeksi.

VOIPIPARI

1/2 dl voita
2 dl soijajauhoa TAI -rouhetta
2 dl riisijauhoa TAI tarttarijauhoa
1 banaani
1/2 dl luorittuja auringonkukansiemeniä, manteleita tai pähkinöitä
(vähän kanelia)
(1 muna)
vettä

Soijarouhe turvotetaan 2dl:ssa vettä. Siemenet, pähkinät tai mantelit soseutetaan. Muna vatkataan. Tämän jälkeen kaikki aineet sekoitetaan keskenään tejosekoittimessa. Vettä lisätään tarvittaessa kunnes taikina sitkostuu. Paistetaan lihakeksin ohjeen mukaisesti. Taikina voidaan muotoilla esim. piparkakkumuotilla.

njam, meillä ainakin tykätään noista. thumbup.gif
Capri
Voiko soijarouheen korvata jollain toisella tuotteella? Kaupat kun eivat nayta sita myyvan taalla rolleyes.gif Tai ainakaan en ole itse nahnyt/loytanyt.. confused.gif
Ässä
Hauskoja ohjeita biggrin.gif Pitänee kokeilla!
AnnaElina
Olisiko mahdollista saada lihaisia makupala vinkkejä?
Koska meillä on nyt viljat poissa käytöstä.
missi
Tästä linkistä löytyy myös joitain kivoja ohjeita. SAFKAT
-Jenna-
LAINAUS(missi @ 22.10. 2004, 16:23)
Tästä linkistä löytyy myös joitain kivoja ohjeita. SAFKAT

Täälläkin tosiaankin oli kivoja ohjeita. Löysin heti pari reseptiä, jotka pitää laittaa muistiin. wink.gif
Tim
Mä olen tehnyt itse seuraavan laisia makupaloja:

naudan tai broilerin jauhelihaa n. 400g
kaksi munaa
peruna tai maissijauhoja n. 2 dl

aineet vaan mössätään sekaisin. Levitetään uunipellille aika ohueksi levyksi. Käy muuten parhaiten tuorekelmulla, ei kädet ole siinä töhnässä kun painelee sen avulla. Sitten uuniin ensin heiman kuumemmalle lämmölle esim. 175 ja kun levy näyttää kypsältä ( ei mene kuin n. 10 min riippuen levyn paksuudesta) pienennän lämmön johkin sataan asteeseen tai alle ja annan kuivahtaa vielä tunnin uunissa. Sitten veitsellä teen sopivankokoisia nameja levystä.

Ei kannata ostaa sika-nautaa tai muuta sellaista rasvaista jauhelihaa koska rasvainen liha ei niinkään kuivahda ja tuntuu inhottavalta taskussa tongue.gif
mielestäni kaikista parasta on kalkkunan tai broilerin jauhelihat ja sitten naudan vähärasvainen olikohan se 7% rasvapitoisuus.

Kokeilkaahan koirat tykkää smile.gif
-laku-
itse olen kuullut sellaisen, että ostaa jauhettua maksaa ja jauhelihaa ja siitä tekee "lihapullataikinan" laittaa uunipelille ja paistaa.. sitten leikkaa ne pieniksi kuutioiksi.

Itse en ole koittanut, mutta joskus ajattelin tehdä. smile.gif
.Tiia.
täytyypi jotain reseptiä kokeilla wink.gif
Nintsu
Täytyykin kokeilla jotain noista, vähän vaihtelua makupaloihin smile.gif
Elina.P
aion kyllä kokeilla jotain noista! heti kun kerkeän kokkailemaan... wink.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.