Amber Queen kyseli havannan turkin hoidosta, joten tässä tulee:
Havannalaisen turkki, säännöllisesti hoidettuna on suhteellisen helppohoitoinen. Omia koiriani tosin harjailen vain pari-kolme kertaa pesujen välissä, sillä harjaaminen kuluttaa turkkia kovasti. En tosin väitä, etteivätkö ne takutkin kuluttaisi, mutta tämän olen kokenut parhaimmaksi keinoksi. Erityisesti talvisin, turkki takkuuntuu hetkessä, tuo keino toimii meillä paremmin. Riippuu tietenkin ihan koiran karvanlaadusta. Takkuuntumista estää hyvin, kun koiraa pestessä käyttää vahvaa hoitoainetta. (tai siis laittaa "tiivistettä" riittävästi)
Turkinhoito välineitä onkin sitten kertynyt. Mielestäni ehdottomasti tärkein asia havannalaisen turkinhoidossa on KAMPAUSNESTE. Ilman sitä turkki katkeilee, ja takkujen avaaminen on hankalampaa. Kampausnesteenä voi käyttää pisarahoitoainetta- sekoitettuna veteen-seosta, tai sitten esimerkiksi kampaamotuotteita.
(tosin kannattaa ensin tarkistaa uudet antidoping -säädökset) Suosikkiturkinhoito välineeni ovat pyöriväpiikkiset kammat, joita minulta löytyy kahdelta eri tiheydeltä. Lisäksi todella harva metallikampa, sekä pieni silmäkampa ovat erittäin oleellisia. Näyttelykehässä ollessani pidän mukana harjaa, joka ei revi turkkia. Ainakaan meillä karsta ei kuulu turkinhoito välineisiin, sillä olen todennut sen repivän turkkia todella rumasti. Lisäksi turkinhoidossa oleellinen osa on se, että ei revi takkuja auki, vaan aukaisee varovasti. Tuo tosin taitaa olla jo kaikilla vähänkään turkkirodun omistajilla iskostunut päähän, mutta hyvä se on muistuttaa..
Pestessäni käytän jokaisella koiralla Bio-Groomin Super White-shampoota, sekä saman sarjan Silk-hoitoainetta. Tosin pesunesteet valitaan sitten koiran värin ja turkinlaadun mukaan..

Sitten päästäänkin lempiosiooni, elikkäs föönaamiseen. Täältä löytyykin oikein pakkomielle föönaaja, sillä tapani tuntevat tietävät, etten pidä edes taukoa, ennen kuin koiran turkki on kauniisti laskeutuva, täysin kuiva sekä suora..

Ja ompa muutaman kerran mennyt koira uudestaa pesuun, kun turkku ei ole ollut minua miellyttävän näköinen..

Havanesen föönaus on helpointa, kun koiran opettaa pienestä pitäen makaamaan kyljellään hoitopöydällä. Föönauksessa kannattaa säilyttää järjestelmällisyys, eikä kuivata sieltä, täältä, ja tuolta. Itse aloitan etutassusta, siirtyen kaulaan ja päähän. Sitten takajalka, peppu, lopuksi maha & keskivartalo, ja sitten puolen vaihto. Huomioikaa se, että ennen pesua takkujen tulee olla avattu kokonaan! Mikäli peset takkuisen koiran, likaa jää varmasti takkujen sisään. Muutenkin föönaaminen on miellyttävämpää, kun koirassa ei ole takkuja.
(ainakaan sen suurempia..) Aikuisen, maahan asti ulottuvassa turkissa olevan koiran suihku&föönaus kestää noin 1h-1,5h. Sitten siihen päälle vielä takkujen selvitys, siihen kuluva aika riippuukin sitten takkujen määrästä.. Havannalainen siistitään saksilla tassuista, ja turkkia voi myös tasoittaa latvoista. Muuten havannalaisiin ei juurikaan saksilla kosketa, eikä saakkaan.
Siinä oli jotain, toivottavasti auttoi...