Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Havannalaiset 3
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 9: Seurakoirat ja kääpiökoirat
Sivuja: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Fitzgo
Saisiko tänne jotain elämää? wink.gif Vallu oli tänään pesussa, nyt on puhdas poika :>
Onko keltään menossa kaivariin koiraa? Mä en ole edes katsomaan tulossa, jos muistan oikein että Hämeenlinna on samana päivänä. Sinne siis menossa junnuihin, onko kutaan koiraansa sinne ilmoittanut? smile.gif
Havahava
Multa tulee, tai siis mun mukana Hiski ja Nanna sekä kaivariin että hämeenlinnaan. smile.gif
-inessa-
Ai kiva. smile.gif
Mä tuun ehkä sittenkin Kaivariin kun pitäis auttaa tipsukehällä vaikka oon kyllä ilmottautunut Hämeenlinnaan junnuihin mut Iidalla ei oo muita esittäjiä ja 7koiraa kehässä.
Sunnuntaina ollaan menossa Vallun kanssa mätsäriin Koneen kentälle Helsinkiin, huomenna pitäs pestä. :>

T.Emma (anteeksi että kirjotan Tiian nimellä)
marg
LAINAUS(Fitzgo @ 29.7. 2006, 15:19)
Saisiko tänne jotain elämää? wink.gif

Havanneesien omistajat. Havoille on perustettu ihan oma foorumi: Bichon havanais foorumi, löytyy linkistä: http://bichonhavanais.kazorum.com/
Sieltä löytyy kasvattajien vastauksia ja muutakin asiaa. Tervetuloa kyselemään ja keskustelemaan. dogrun.gif
Fitzgo
Pitääkin tuohon tutustua sitten vähän paremmalla ajalla. wink.gif
nikokarhu
Kazorum'n alainen foorumi suljettu, koska täyttyi kaikenlaisesta "roskasta" ja aiheutti virusilmoituksia. Uusi foorumi http://p1.foorumi.info/havanese/
Fitzgo
Rekisteröidyin tuonne foorumiin nimellä Emma. wink.gif
Meidän piti mennä nyt viikonlopuksi koirien lomakoti Candida'kseen kun kaveri on siellä työssäoppimassa. Vallukin olisi varmasti tykännyt kun siellä olisi kavereita mutta olen nyt kuumeessa niin emme pääsekään. confused.gif
Fitzgo
Vallulla oli eilen synttärit ! smile.gif Poika on jo nyt sitten viisivuotias. blink.gif Ei kyllä uskoisi että siitä on niin kauan kuin se meille tuli mutta kun ajattelee niin en kyllä edes muista pentuajasta enää paljoakaan, paitsi kuvien kautta tulee jotain mieleen. wink.gif
Dommie
Onnea Vallulle vähän myöhässä! flowers.gif Eipä uskois että Minjakin on jo 4½-vuotias. :')

Pitkästä aikaa täälläkin, mulla on ollut aika pitkä Puska-tauko tässä, mut koitan ryhdistäytyä. :>
Amber Queen
No mäkin taidan tänne nyt aktivoitua myös... ainakin jotenkin...

Haave omasta havanesesta on kytenyt jo jonkin aikaa... Havanese minulle on ajankohtainen joskus 3-4v päästä. Kasvatan Bichon Frisejä, mutta havanesea ei ole tarkoitus kasvattaa.

Haluaisin tiedustella, minkälainen havanesen turkki on hoitaa? Onko vaikeampi kun frise? Havaa ei tietty trimmata kuten frise, mutta onko turkki karkeampaa, meneekö helposti takkuun?

Kertokaahan miten hoidatte havojenne turkkia? Millaisia välineitä käytätte...?
Fitzgo
Joo tule ihmeessä, tänne sitä keskustelua kaivataan. wink.gif

Mä nyt voin nopsaa kirjoitella, kysy lisää jos jää epäselvyyksiä.
En ole ikinä hoitanut frisen turkkia, joskus olen hieman muistaakseni jotain bichonia harjannut mutten osaa sanoa kumman turkki on vaikempi hoitoista. havan turkki on enemmän semmoista silkkistä ja ulkonäöllisestihän melko erilaista kuin frisen. Vallun turkki menee kyllä tosi nopeasti takkuun, erit. kainaloista ja etutassuista yleensäkin sekä "hännänheilutusalueelta" kun sille on tullut joku hännänheilutuskausi. tongue.gif
Harjausvälineinä käytän karstaa, harjaa sekä kampaa ja sitten harjausnestettä kannattaa myös olla. Ja anturoiden välisiä karvoja saa leikata, hieman myös pääkarvoja mutta muutenhan ei tosiaan havojen turkkiin saksilla kosketa.
Nyt en osaa muuta sanoa, ei oikein tähän aikaan ajatus kulje, toivottavasti yhtään autto. smile.gif
Fitzgo
Sikko
Täällä ei näytä minkäänlaista elämää enää olevan? Minnehän työ kaikki ootte hävinny?: D

Kummallista, kun kaikki tuntuu pelkäävän tätä meän pientä neitoa.. Suurin osa pistää sen noiden silmien piikkiin kerta eriväriset on, mutta silti..Sofi on kiltti ja suloinen tapaus ja kaiken lisäksi hirveän arka. Iän myötä Sofi on kuitenkin rohkaistunut hirmuisesti. Pienenä se juoksi jokaista vastaan tulevaa karkuun, mutta nyt se sipsuttaa nätisti vierellä.

Sundae
LAINAUS(Sikko @ 5.4. 2007, 15:57) *
Täällä ei näytä minkäänlaista elämää enää olevan? Minnehän työ kaikki ootte hävinny?: D

Mahtaisivatkohan kaikki olla tuolla -> http://p1.foorumi.info/havanese/ smile.gif

Jännän näköinen tuo Sofin toinen silmä ;>
Havahava
Amber Queen kyseli havannan turkin hoidosta, joten tässä tulee:

Havannalaisen turkki, säännöllisesti hoidettuna on suhteellisen helppohoitoinen. Omia koiriani tosin harjailen vain pari-kolme kertaa pesujen välissä, sillä harjaaminen kuluttaa turkkia kovasti. En tosin väitä, etteivätkö ne takutkin kuluttaisi, mutta tämän olen kokenut parhaimmaksi keinoksi. Erityisesti talvisin, turkki takkuuntuu hetkessä, tuo keino toimii meillä paremmin. Riippuu tietenkin ihan koiran karvanlaadusta. Takkuuntumista estää hyvin, kun koiraa pestessä käyttää vahvaa hoitoainetta. (tai siis laittaa "tiivistettä" riittävästi)

Turkinhoito välineitä onkin sitten kertynyt. Mielestäni ehdottomasti tärkein asia havannalaisen turkinhoidossa on KAMPAUSNESTE. Ilman sitä turkki katkeilee, ja takkujen avaaminen on hankalampaa. Kampausnesteenä voi käyttää pisarahoitoainetta- sekoitettuna veteen-seosta, tai sitten esimerkiksi kampaamotuotteita. (tosin kannattaa ensin tarkistaa uudet antidoping -säädökset) Suosikkiturkinhoito välineeni ovat pyöriväpiikkiset kammat, joita minulta löytyy kahdelta eri tiheydeltä. Lisäksi todella harva metallikampa, sekä pieni silmäkampa ovat erittäin oleellisia. Näyttelykehässä ollessani pidän mukana harjaa, joka ei revi turkkia. Ainakaan meillä karsta ei kuulu turkinhoito välineisiin, sillä olen todennut sen repivän turkkia todella rumasti. Lisäksi turkinhoidossa oleellinen osa on se, että ei revi takkuja auki, vaan aukaisee varovasti. Tuo tosin taitaa olla jo kaikilla vähänkään turkkirodun omistajilla iskostunut päähän, mutta hyvä se on muistuttaa.. wink.gif

Pestessäni käytän jokaisella koiralla Bio-Groomin Super White-shampoota, sekä saman sarjan Silk-hoitoainetta. Tosin pesunesteet valitaan sitten koiran värin ja turkinlaadun mukaan.. smile.gif Sitten päästäänkin lempiosiooni, elikkäs föönaamiseen. Täältä löytyykin oikein pakkomielle föönaaja, sillä tapani tuntevat tietävät, etten pidä edes taukoa, ennen kuin koiran turkki on kauniisti laskeutuva, täysin kuiva sekä suora.. rolleyes.gif Ja ompa muutaman kerran mennyt koira uudestaa pesuun, kun turkku ei ole ollut minua miellyttävän näköinen.. blink.gif biggrin.gif Havanesen föönaus on helpointa, kun koiran opettaa pienestä pitäen makaamaan kyljellään hoitopöydällä. Föönauksessa kannattaa säilyttää järjestelmällisyys, eikä kuivata sieltä, täältä, ja tuolta. Itse aloitan etutassusta, siirtyen kaulaan ja päähän. Sitten takajalka, peppu, lopuksi maha & keskivartalo, ja sitten puolen vaihto. Huomioikaa se, että ennen pesua takkujen tulee olla avattu kokonaan! Mikäli peset takkuisen koiran, likaa jää varmasti takkujen sisään. Muutenkin föönaaminen on miellyttävämpää, kun koirassa ei ole takkuja. (ainakaan sen suurempia..) Aikuisen, maahan asti ulottuvassa turkissa olevan koiran suihku&föönaus kestää noin 1h-1,5h. Sitten siihen päälle vielä takkujen selvitys, siihen kuluva aika riippuukin sitten takkujen määrästä.. Havannalainen siistitään saksilla tassuista, ja turkkia voi myös tasoittaa latvoista. Muuten havannalaisiin ei juurikaan saksilla kosketa, eikä saakkaan.

Siinä oli jotain, toivottavasti auttoi... smile.gif
teemarsu
Hei vaan kaikki! biggrin.gif

Täältä löytyy nelikuisen Hertta-havan omistaja, eksyin tällekin foorumille.. Hertta on siis virallisesti Sanillan Made In Heaven nimeltään. Se on meille ihan seurakoiraksi (ja tokoon ja agilityyn) kun näyttelyihin ei päästä alapurennan vuoksi. Ei sillä, ei se minua harmita. smile.gif Kierrellään sitten mätsäreitä sen verran kun huvittaa ja harrastellaan muuta hauskaa.

Hertta on todella oppivainen, se osaa jo mm.
-istua
-mennä maahan
-heiluttaa tassua kun sille heiluttaa ja sanoo "terve" tai "heihei"
-olla paikalla
-pysähtyä (harjoittelun alla, mutta kyllä tämä yleensä toimii ainakin niin että kiinnitän lenkillä huomion itseeni ja sitten annan "paikka" -käsimerkin)
-kieriä
-istua tassut ylhäällä.. ts. kerjätä, istua nätisti.. Meillä "pupu"
-kulkea nätisti hihnassa, ohittaa jo useat vastaantulijat nätisti (ihmiset vaan olis niiiin kivoja..)
-tulla luokse
-irrottaa otteen lelusta tms. ulkona vielä harjoittelun alla kaiken *askan irroittaminen..
-pissata melkein aina ulos biggrin.gif
-hakea lelua, keppiä, käpyä...
-harjoittelun alla jalkojen välistä pujottelu, jotenkuten sujuu jo
-ottaa katsekontaktia
-seurata

Ainakin tommosia. En kyllä kadu rotuvalintaa wub.gif Tää on ihan paras meille ja ekaks koiraks. Vaikka onhan tossa haastettakin kun omaa päätä ja aivoja löytyy ja sekuntiakaan ei jaksaisi olla paikallaan..

Voisin yrittää vielä laittaa muutaman kuvan meidän kullasta. biggrin.gif

Kotimatkalla kasvattajalta
Kotona
Vähän vanhempana, n. 3kk
Puputemppu
n. 4kk, ponnariharjoittelua
Melkein onnistunut seisotus
kaiSa
Onkos täällä ketään hava ihmistä enään??: )
Lenka
Aika hiljaista havapulinoissa tuntuu olevan... wink.gif
Nora
LAINAUS(Lenka @ 25.5. 2009, 22:03) *
Aika hiljaista havapulinoissa tuntuu olevan... wink.gif

jepu dry.gif
loovin
Heissan,

olemme pieni perhe, ei alle kouluikäisiä lapsia. Asumme maalla. Olemme hankkimassa koiraa ja loppusuoralla rotua miettiessämme on havannalainen. Voisitteko havannalaisten omistajat kertoa koiristanne, MYÖS huonoja luonteenpiirteitä. Meillä on kokemusta koirista, useammasta rodusta. Koira on aina kuulunut perheeseemme, joten ihan keltanokkia emme ole.

Kaikesta tiedosta kiitollisena ja kumartaen biggrin.gif
Jepsis
Hei, minulla on 9-vuotias havannapoika ja voin näin omista kokemuksista kertoa ainakin.. (lisäksi vanhempani kasvattavat havannalaisia)
pistän tähän nyt vaikka listaa hyvistä ja huonoista puolista omien kokemuksieni pohjalta

+ ystävällisiä ihmisille ja muille koirille (omani asustaa yhdessä amerikanakitan kanssa rivitalossa)
+ pitävät paljon lapsista
+ nopea oppisia
+ seurallisia ja rapsutteluun eivät kyllästy
+ reippaita ja aina valmiita lähtemään reissuun
+ pystyy pitää irti pihassa (metsälenkilläkään ei kyllä lähde kauas seikkailemaan)
+ tuntemani havannalaiset eivät ole kovia tuhoamaan paikkoja yksin jäätyään (joskus pentuvaiheessa silpunnut pari wc-paperi rullaa)

- karvan hoito (itse kampaan läpikotaisin tuon meidän pojan kerran viikossa ja pesen kuukauden parin välein. Sillä on siis suht helppo karva)
- pampula tai pinni päähän ja se täytyy vaihtaa usein koska muuten tulee iso takku otsalle.
-/+ ilmoittaa ovikellosta ja kolahduksista pihalla todella kimakalla äänellä (minun koirallani ei jää räksytys päälle ja kun on yksin kotona ei ole naapurit valittanut haukkumisesta, mutta näitäkin yksilöitä voi olla..)
- jotkut voivat olla arkoja vieraita ihmisiä kohtaan (vanhemmillani 5 koiraa josta 1 on suht arka ja 4 tosi reippaita vaikka samalla kasvatuksella kaikki kasvatettu)
- urokset voivat olla aika jääräpäitä ainakin vanhemmaksi tultuaan. ei kuitenkaan mitään valtataistelua ole koskaan käyty..
- ei tarkene pihalla kovin kauaa
- lumi jää palloiksi karvoihin kiinni. myös kaikki risut ja heinät mitä pihalla on, löytyy todennäköisestä sohvalta.

Minä itse pidän näiden luonteesta todella paljon, mutta ihan vain tuon karvanhoidon vuoksi en toista havannalaista ottaisi (näyttelyissä kun käyn niin ei voi edes leikata karvaa lyhyeksi) Toivottavasti tästä oli apua päätöksen teossa smile.gif

Ihan mielenkiinnosta kysyn mitä ovat muut rotuvaihtoehdot?
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.