Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Mastiffin värivariaatioita
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > Arkistoidut foorumit > FCI 2 (a): Molossit
Rubin
Hei kaikille,

ajattelin jakaa tällaisen mielenkiintoisen asian kanssanne, johon törmäsin kun olin viimeksi mastiffi-matkalla maailmalla. Kirjallisuudessa mainitaan mastiffeille myös sallittavan ns. "aasinruskean" värityksen ja olen vihdoin törmänyt tällaiseen yksilöön Hollannissa.
Tarkoitus oli mennä katsomaan perheen nuorinta mastiffinarttua, mutta aikataulut eivät osuneetkaan yksiin emmekä pääseet sisälle. Mutta pihamaalla oli ulkona perheen kaksi muuta mastiffia ja sen takia kuvat ovat otettu aidan takaa.

Tämä "aasinruskea" mastiffi on 11 vuotias narttu ja ystäväni muistaa kun se hänelle esiteltiin ensimmäisen kerran pentuna. Olipa mielenkiintoista nähdä tämä vanharouva.

Näin myös samalla reissulla Hollanin puolella jälleen oikean pitkäkarvaisen mastiffin ja myös sisäsiitoksen tuloksen; mastiffinpennun, jolla bernhardilaisen väritys ja myös kasvuvauhti.

Näin se matkailu avartaa thumbup.gif

T: Heidi Rubin
Rubin
Ja voi rähmä,

en saakkaan kuvia näkymään. Onko kellään ideoita...olen ladannut kuvani Yahoon photo-albumiin. Luulin, että näin saan ne jaettua kaikkien kanssa aivan niinkuin aikaisemmin jippiin photo albumista sad.gif

Ideoita.....?

Heidi
mabel
Haluan nähdä tämä väri, yrittää kovempi biggrin.gif
Daybreaker
Jos ei muuten onnistu, niin laita linkki, niille yahoo: photo sivuille. Se voi olla että Yahoo:lta on estetty kuvien linkitys, kuten myöskin geocities:iltä. Mutta laita linkki, niin sieltähän sinne pääsee. (Ellei sivulla ole jotain kuvia, joita et halua "näyttää") rolleyes.gif
julle
Kokeilehan tallentaa kuvat näille sivuile. My Webpage
Rubin
Moikka,

tässä pari kuvaa siitä nartusta. Toivottavasti näkyy kaikille.

Heidi

My Webpage

My Webpage
Kiki
Ohhoh, aina oppii uutta. Olipas metkan värinen - ja kunnioitettavan ikäinen molossivanhus. Mitenkäs tuollaiseen väritykseen suhtauduttaisiin kehässä, onko se tasa-arvoinen väritys vai vähän niinkuin peitsaaminen napolilla, sallittu muttei toivottu? blink.gif
mabel
Hieno väri, kivä nähdää livena rolleyes.gif
Rubin
Hei Kiki,

kehässä sitä varmaankin rankaistaisiin tällaisesta väristä ja aika rankalla kädellä, sillä rotumääritelmä hakee puhdasta väriä ja selkeää maskia. Sellaisestakin pigmentoinnista, minkä minä luokittelen hiukan "savuiseksi" ja on mielestäni erittäin kaunis ja antaa ilmettä, jotkut tuomarit sakottavat.

Näin vaikeassa rodussa mielestäni väri on aikalailla "toisarvoinen" seikka, ottaen huomioon koiran muun laadun. Jos hyvällä mastiffilla on vielä väritys ja pigmentointi kohdallaan, on se upea ilmestys. Karvanlaadullakin on merkitystä ja siinäkin on mastiffilla suurta variaatiota bullmastiffimaisen lyhyestä alusvillattomasta oikeisiin pitkäkarvaisiin yksilöihin.

Veikeä rotu wub.gif

Heidi Rubin
*KuolaKeiju*
Olipa vinkeän värinen. Meillä oli pentueessa yksi todella tumma poika, muistatkos? En vain ole sitä sen koommin nähnyt kun uuteen kotiin lähti ja nyttemmin istuu se jo pilven reunalla mammansa kanssa. Saattoi olla vain ihan tavattoman nokinen fawn blush.gif
Mathildalle terkkuva "pikku" veljeltä tongue.gif
Taffinaff
Kukas se sanoikaan, ettei hyvä koira koskaan ole väärän värinen? wink.gif Ei sulla sattuisi olemaan kuvaa myös pitkäkarvaisesta mastiffista, voisit laittaa sen tänne meidän muiden iloksi
Rubin
Hei KuolaKeiju,

muistan hyvin sen tumman pennun, mutta muistaakseni se ei ollut ihan näin tummanruskea. Yleensä lähes mustatkin pennut vaalenevat huomattavasti tullessaan vanhemmiksi ja nekin pennut mitä olen nähnyt pieninä ja erittäin "nokisina" ovat sitten ajan myötä vaalenneet kun olen ne myöhemmin nähnyt. Ja tässähän taitaa geneettisesti olla juuri siitä kyse, että tämä "nokisuus", joka on yleensä pään alueella on vain jatkunut ja ilmenee koko koiran kehon alueella. Maskin antavat geenit taitavat sitten olla eri asia, mikäli muistan oikein.

Taffinaff...onhan minulla kuvia pitkäkarvaisistakin. Laitan tänne ensi viikolla muutaman herttaisen otoksen, jotka otin viime reissulla.

Mathilda lähettää puoliveljelle terkkuja takaisin wink.gif

Hyvää viikonloppua kaikille thumbup.gif

Heidi Rubin
tanjas
Heissan,
olisi upeaa nähdä (näin lk bernhardilaisten omistajana) se ed.mainittujen värityksen omaava mastiffi... Onko sinulla kuvaa? Voisitko laittaa?
Terveisin Tanja
Rubin
Hei vaan,

tässä ensin tämä pitkäkarvainen mastiffi ja pikkupoika hengailemassa näyttelyalueella wub.gif

My Webpage

Heidi Rubin
*KuolaKeiju*
Ihana... wub.gif
Rubin
Heippa,

tässä tämä kaunis värivirheellinen mastiffin pentu wub.gif

My Webpage

Heidi Rubin
Rubin
Uusi yritys.

My Webpage

Heidi
Taffinaff
Jos bullmastiffi on verrattavissa leijonaan, niin kyllä tuo menee marsusta laugh.gif

Ei vaan, mielenkiintoisia värivariaatiot....
mirka
Voi, onpas söpö vauveli wub.gif Ei kyllä heti uskoisi mastiffiksi.
Rubin
Heipparallaa,

kyllä tämä samanlainen väri on myös todennäköistä löytää bullmastiffin perimästä, millä todennäköisyydellä....jumala yksin tietää tongue.gif

Onko kukaan teistä bullmastiffi-ihmisistä nähnyt outoja tai erilaisia väriejä omassa rodussanne? Entä pitkäkarvaisia yksilöitä? Kuviakin saa laittaa tänne, jos on.

Taffinaff....tästä pikku marsusta taitaa kasvaa aika iso tyttö wink.gif Voisitte sitten koirapuistosta tullessanne kertoa naapurille, että Nestori on rakastunut 80 kiloiseen marsuun thumbup.gif Taitaisit päästä hoitoon ja nopeasti whistling.gif teehee.gif dogrun.gif

Heidi
mabel
Rubin, olen nähnyt monta kuvia pitkäkarvaisia bullmastiffelle, myös se bernhardilaiskuvioväri joka on ollut kuva myös täällä. En tiedä jos on syntynyt pitkäkarvaisia bulleja täällä suomessa, mutta luulen että kohta on tulossa kun sama veri on tullut suomeen cool.gif
upponalle
Taffinaff, laugh.gif thumbup.gif Marsu dogrun.gif wub.gif thumbup.gif laugh.gif
tanjas
Kiitos Heidi,
aivan IHASTUTTAVAN näköinen pentu.
Löytyykö tämmöinen ihanuus Suomesta?
Terveisin Tanja
Rubin
Hei Tanja,

tällainen ihastus löytyy Belgiasta. Tämä pentu on äiti/poika yhdistelmästä. Toinen pentueen narttu oli hyvin (!) lyhytkuonoinen ja sillä on kippurahäntä, niinkuin bulldogeilla. Kokonsa puolesta se on myös huomattavasti pienempi kuin sisarensa. Vaikka Suomessa onkin tehty monia puoli-sisar yhdistelmiä en itse ole tietoinen tällaisista "värivirheistä" tai pitkäkarvasista Suomessa.
Voihan olla, että jatkossa saamme näitä pitkäkarvaisia, sillä meillä Suomessa on tällä hetkellä kaksi nuorta mastiffia, joiden isän puolelta löytyy pitkäkarvainen yksilö.

Odotellaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan innocent.gif

Heidi Rubin
*KuolaKeiju*
Älä... hih... Löytyykö? Misshän ne majailee blush.gif
Rubin
Heipparallaaaaa KuolaKeiju,

olen kuullut huhuja, että nämä ovat omistajineen tulossa Jyväskylän näyttelyyn rolleyes.gif wub.gif

Heidi Rubin
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.