Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Minkä ikäisenä kasvattajaksi?
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > Kasvattajafoorumi
sa-an-ri
Eli nyt kaikki vastailemaan! Minkä ikäinen itse olit kun teetit ensimmäisen pentueesi ja/tai kun hankit kasvattajanimen?
throls
taisin olla iältäni 26 vuotias kun sain ekat pennut siis meille tuli ekat pennut,ja kennel nimen heti siihen perään
missi
LAINAUS(sa-an-ri @ 12.11. 2004, 14:15)
Eli nyt kaikki vastailemaan! Minkä ikäinen itse olit kun teetit ensimmäisen pentueesi ja/tai kun hankit kasvattajanimen?

1986 syntyivät ekat pentueet, olin vajaa 18-kesänen ja silloin vanhempien allekirjoituksella minut laitettiin ko. pentujen kasvattajaksi. 1987 syntyi toinen pentueeni. Kennelnimen sain 1988.
Terhi
Kennelnimianomus on laitettu, eka pentu tulee sitten joskus... smile.gif
Nyt ikää mulla on 18v.
Meillä on ollut kotona yksi vahinkopentue v.98.
Mintti
Ensimmäinen pentue oli, kun olin 18v. Anoin tuolloin myös kennelnimen, mutta en saanut tahtomaani läpi enkä sitten keksinyt hyvää nimeä, joten kennelnimen saaminen viivästti nimen keksimiseen tongue.gif , kennelnimen sain kun olin 20v. Tuolloin samaan aikaan oli meillä toinen pentueemme.
JariK
Kennelnimi ja samoin ensimmäinen (toistaiseksi ainoa) pentue syntyi ollessani 19-vuotias.
carneval
Nimen sain 87-88 ja eka pentue oli v.88 Itte oli tuolloin parikymmppinen tongue.gif
Nala
kennelnimen sain kesällä 2001 ja ekat pennut syntyivät keväällä 2002. Olin silloin pari vuotta nuorempi kuin nyt sly.gif Elikäs 24.
Jasubulli
Kennelnimen sain kesällä (olen 24-vuotias), ensimmäinen pentue suunnitteilla ensi vuodelle.
*KuolaKeiju*
Mie hain kennelnimeä kahdesti koska ekoja ehdotuksia ei hyväksytty. Sit hainkin sellaista ettei kukaan sellaista varmasti halua ottaa ja johan nappasi. Taisi olla 2000 tuo vuosi ja ekat pennut syntyi 6.12.2000. Itse olin tuolloi jo... vanha sleepy.gif Melkeen 30v. lookaround.gif
Kehäkettu
22 v.
Henrietta
Olin 24 vuotias kun ensimmäinen pentue syntyi ja samana vuonna oli haettu kennelnimi.
Millie85
Olen nyt 22-vuotias, kasvattajan peruskurssin kävin 2003, ja jatkokurssin kävin 2006. Kennelnimen laitan anomukseen nyt keväällä. Nykyinen koirani on 6kk, toinen tulossa ulkomailta tänä keväänä.
Nimi vaihtoehtoja en ole vielä ehtinyt miettimään, mutta tässä kevään pintaan. Rotuina ovat siis kleinit ja pommit. Chihutki ehkä joksus tulevaisuudessa..lapsuuden perinnettä jatkaen. Äidilläni 10 ja 15v chihu-vanhukset rolleyes.gif
Sumu
ensi kuussa olen menossa kasvattajan peruskurssille ja jos pääsen läpi niin hetimiten lähtee hakemus nimestä vetämään. pentuja ei vaan ole tiedossa vähään aikaan kumminkaan, kun ensin tarvitsisin tuon nartun! (tällä hetkellä omistan uroksen)
Lovskars
Olin hiukka alle 18-vuotias kun tein ensimmäisen pentueeni. Kennelnimen sain kun täytin 18. Kasvattajakurssin kävin sitten myöhemmin...
Mansku
-86 talvella menin kasvattajakurssille, -87 huhtikuussa sain kennelnimen ja -88 syntyi eka pentue. Eli olin 21 vuotias aloittaessani.
Seij@
Todella vanhana eli vuonna 2000 sain kennelnimen ollessani 35 vuotias ja eka pentue syntyi 2003 smile.gif
Terhi
Olin 20-vuotias kun ensimmäiset kasvattini syntyivät. Kasvattajakurssin olin käynyt ja kennelnimen saanut reilua vuotta aiemmin. smile.gif
MariaX
Tässähän täytyy ihan laskea... hmmm... Olin 26-vuotias kun sain kennelnimen. Kasvattajakurssin kävin ennen ensimmäisen pentueen syntymistä jolloin olin 31-vuotias. Ei siis mitään mahiksia kuka aloitti nuorimpana kisassa.

Mutta ihan oikeesti, kasvattajalla on aika paljon vastuuta ja kasvattamiseen liittyy monesti myös ei-niin-mukavia asioita, kuten miten tunnistat epäluotettavat pennunostajat, panettelevat kolleegat jne. Mielestäni jos on oikein nuori ihminen ja kovasti haluaa ruveta kasvattajaksi, niin kannattaa aloittaa asioihin perehtyminen heti, muttei pitää niin kiirettä niitten ekojen pentujen maailmaan saattamisella. Oma rotu kannattaa tuntea tosi hyvin, hankkia tietoa myös muualta kuin netistä ja eri kasvattajien kokemuksia kuunnella tarkkaan. Ei se haittaa jos se koira kotona jää vanhaksipiiaksi, myöhemmin pystyt kyllä hankkimaan uuden koiran, jopa panostamaan paljon enemmän sen taustoihin ja saada sellaisen koiran jolla kannattaa aloittaa kasvatustyö. Ehkä seuraava koirasi ei ole sellainen, mutta opitpahan taas lisää.

No nyt mä aloin saarnaamaan oops.gif , mutta ihan oikeasti ei sillä kasvattamisella ole niin kiire! Eikä se ikä todellakaan ole se tärkein asia, vaan että hankkii tietoa ja kokemuksia jo ennen kasvattajaksi ryhtymistä. Moni 18-vuotias kasvattaja joka on ikänsä harrastanut koiria on paljon asiantuntevampi kuin joku keski-ikäinen joka sattui hankkimaan koiran ja päättää että sen tarvitsee saada pentuja.
Lazer
Kävin viime syksynä kasvattajan peruskurssin, ja kennelnimi anomus lähtee menemään joulukuussa. Ekat pennut tulee sitten joskus biggrin.gif
Chili
Mie olin kun kennelnimeni sain niinnoin 20 vuotias 2005. Nyt 2006 lokakuussa meille syntyi ensimmäinen Danchester's pentue ja seuraava toivottavasti tulossa.Siis nykypäivänä ikää on 22 vuotta. happy.gif
WeraElisabeth
Vuonna 2002 kun olin 17 syntyi eka pentue.Toinen pentue seuraavan kolmen vuoden sisään,kennelnimi viiden vuoden sisään.
Liewec
Kasvattajakurssille olen menossa niin pian kuin mahdollista, kahdelle aikaisemmalle en mahtunut, joten varmaan vasta syksyllä sitten. Kiirettä ei ole, ekat pennut syntyy sitten kun on sopiva narttu. Alun perin ekojen pentujen piti syntyä tänä vuonna, mutta kun koiralla on häntämutka ja tulkinnanvarainen PPM, niin jää sitten tulematta - sääli vain kun on koiralla huippu luonne.
Pia
Ensimmäisen pentueen tein ollessani 19vuotias. Kauemmin kasvattanut ihminen taustalla apuna, mikä oli todella hienoa. Pentueeseen olen tyytyväinen ja varsinkin pennun omistajiin.
alsu
kennel nimen aijon hankkia heti 18 vuoden ikäisenä(noo, saattaahan mielipide muuttua, meinaan vielä 6vuotta siihen on aikaa xD) ja pennut tulevat sitten ajallaan... varmaan kun on sitten ihan oma koira, ja asun omassa kämpässä... kun tolle tän hetkiselle koiralle ei pentuja viittitä teettää kun sillä on hirmuisesti allergioita...
Kat-Ma
Olin 33-vuotias kun vihdosta viimein elämäntilanne antoi myöden kasvattajakurssin käymiselle (tosin sielläkin oli mukana muutaman kuukauden ikäinen vauvani! laugh.gif ) , ja kennelnimen sain seuraavana keväänä 34-vuotiaana. cool.gif
Cerasi
Kasvattajakurssin kävin 17v ikäisenä, kennelnimianomus lähtee liikkeelle sitten kun on ikää siihen tarpeksi. Pentuja tulee sitten, kun kohdalle osuu sellainen narttu, jolla mielestäni on jotakin annettavaa rodulle ja jolla oikeasti kannattaa pennut teettää. Mitään kiirettä pentujen teettämiseen ei siis ole, vaikka kurssin jo näin nuorena kävinkin.

MariaX kirjoitti muuten asiaa, olen aivan samaa mieltä.
Hasse
Sain kennelnimen vuonna 2003 ollessani 18-vuotias, ekat pennut olivat viime kesänä ja ikää itsellä silloin oli 21 vuotta.
Hugis
Kävin kasvattajakurssin samana viikonloppuna kun täytin 33 vuotta ja kennelnimianomus odottaa postitustaan smile.gif En vaan aiemmin tuntenut olevani valmis siihen vastuuseen, mitä kasvattajan homma tuo mukanaan. Vieläkin tuntuu välillä melko epävarmalta, mutta onneksi ei ole vielä sitä jalostuskelpoista narttuakaan smile.gif
Jentukka
Ikää 24 ja uunituore kennelnimi. Pentuja toivon mukaan ekaa kertaa tulossa syksyllä.
walesi!!!
Ensimmäinen pentue tulossa ja ikää 16v
mihinkään ei tietystikään ole kiire ja koiria tulee, mutta jotenkin kaikki vain tuntui natsaavan tuossa nartussa niin pennuthan sitten piti teettää.
Kasvattajan peruskurssin kävin vuonna 2005 ja jatkokurssin 2006
Lydia
Kennelnimen sain syksyllä 2001 ja eka pentue syntyi kesällä 2006, jolloin olin 27-vuotias smile.gif
HetaK
Onko tuolle kasvattajan peruskurssille/kennelnimen anomiselle jotain alaikärajaa?
norsuvoima
Kasvattajan tulee olla vähintään 15 vuotta täyttänyt.
Kennelnimeen piti muistaakseni olla 18 vuotta. (Korjatkaa, jos olen väärässä!)
walesi!!!
Juuri niin kuin norsuvoima sanoi, kennelnimeä saa anoa vasta kun on täysi-ikäinen
kasvattaja kursseille ei ikärajoja ole asetettu, mutta pentueen rekisteröintiä varten kasvattajan täytyy olla 15 vuotta täyttänyt.
Reyal's
Kennelnimen sain 19-vuotiaana (v.2006) ja ensimmäinen pentue minun nimiini syntyi, kun olin 18-vuotias. Näiden pentujen nimen eteen liitettiin kennelnimi, kun sen puoli vuotta myöhemmin sain. Villis nartullani on pentue kasvattajansa nimiin, mutta hoidin itse pentueen, silloin olin 15-vuotias. Ko pentueen halusin Claran kasvattajan nimiin, koska en halunnu "kennelnimittömiä" pentuja.
Mona_
kasvattajakoulutus olis tarkotus käydä tämän vuoden lopussa,kennelnimi ja eka pentue sitten ku siihen ikää tarpeeksi riittää (suunnitelmissa parin vuoden sisällä)
Peppilotta
Eka pentue syntyi kun olin 17-vuotias ja seuraavana vuonna sain anottua kennelnimen (ja sain myös liitettyä kennelnimen tuohon ekaankin pentueeseen, en tiedä onko vieläkin se mahdollisuus jos ei saa kennelnimeä anottua ennen ekan pentueen syntymää?).
pips_a
Kasvattajakurssin ja kasvattajan jatkokurssin kävin jo nuorempana äidin seurassa, mutta nyt tänä kesänä kävin ihan virallisesti kasvattajakurssin läpitse ja ikää nyt 17. Ens vuoden alussa, kun täytän 18, olisi sitten tarkoitus hakea kennelnimi tai liittää mun nimi tohon äidin kennelnimeen (en ole vielä varma kummin).
En kuitenkaan koe tätä "minään muutoksena" (tai pienenä; nyt siellä on mun nimi mukana). Koska kuitenkin olen pienestä pitäen ollut mukana ja mitä vanhemmaksi niin enemmän vastuuta yms. ja kuitenkin jo "muutaman" vuoden ollaan yhdessä suunniteltu yhdistelmät, hoidettu synnytykset (tai muutaman kerran olen omillanikin hoitanut) ja pentujen hoidot jne. kaikki mitä asiaan kuuluukin. En koe olevani nyt yhtään enempää kasvattaja, kun ennenkään, lukuunottamatta sitä että nyt siellä on mun nimikin happy.gif
Japsi
Kasvattajakurssi on käytynä tältä keväältä (3/07), kennelnimianomus vetämässä. Tällä hetkellä ei itselläni ole narttua, jolla teettää pentuetta. Varmasti kuitenkin tulevaisuudessa, ikää on nyt mittarissa 18 vuotta. smile.gif
Astrithr
Kasvattajan peruskurssin kävin 17-vuotiaana, kennelnimen anoin 18-vuotiaana ja ens kesänä toivottavasti eka pentue.
Oltsu
Viimekuussa kävin kasvattajakurssin. 19-vuotiaana siis. Nyt kovasti mietinnässä kennelnimi ja sen anominen ehkä ens vuen aikana. Ens keväänä/kesänä terveystutkimukset neidille ja komiaa urhoa ettimään. Ja ekat pennut ois tarkotus siinä 2009 keväällä ja silloinhan oon ite 20v. Näin siis tietty vaan jos tyty on terve:)
Lazer
Pistän nyt joulukuussa kennelnimi anomuksen vetämään ja joskus 4-5 vuoden päästä varmaankin ekat pennut.. Jos narttu pysyy terveenä. smile.gif (tosin minulla ei ole vielä sitä narttua, tulossa tosin on smile.gif )
wiputar
LAINAUS(Peppilotta @ 2.8. 2007, 06:15) *
Eka pentue syntyi kun olin 17-vuotias ja seuraavana vuonna sain anottua kennelnimen (ja sain myös liitettyä kennelnimen tuohon ekaankin pentueeseen, en tiedä onko vieläkin se mahdollisuus jos ei saa kennelnimeä anottua ennen ekan pentueen syntymää?).

Meijän vanhemman koiran kasvattaja koitti hakea pentueelle kennelnimeä viime talvena nimien eteen, mutta pennut olivat tuolloin reilu kaksi vuotiaita ja silloin oli sellainen sääntö, että nimet piti hakea kahden vuoden ikään mennessä.
Nyt kesällä saatiin sitten ilouutisia, että sääntö on muuttunut "rajatomaksi" ja niimpä meijän vanhemmalla koiralla on nyt kennelnimialkuinen nimi smile.gif
Mona_
mitenkä se sitten käytännössä muutes menee (tuo että tulee myöhemmin kennelnimi) , tuleeko pennuille sitte uudet rekkarit vai liittääkö ne vaan sitte jos ilmottaa esim. näyttelyihin niin sen kennelnimen vaan eteen?
wiputar
uusia rekkareita ei tule, mutta nimen saa lisätä itse käsin smile.gif Ja kyllä, näyttelyihin koko nimen kera smile.gif
Lazer
Anon kennelnimen kun on 100% selvillä rodut joita tulen kasvattamaan, ahkaani on luonnollisesti toinen smile.gif
Charmy
Kyllä tässä on "kasvateltu" jo hetken aikaa,vaikkei kennel-nimeä ole.
Mutta jaa-a.
Eiköhän voi sanoa että olen aloittanut 16 vuotiaana kasvattamisen (ei nyt kirjaimellisesti).

Kohta olis tarkoitus se kennelnimi anoa happy.gif
karvakuonot
Kennelnimen sain 2004, kasvattajakurssin suoritin 2003 marraskuussa
ja ikää tuolloin oli 31v. Vielä ei ole sitä omaa pentuetta ollut,
mutta hakusessa toki kovin - jos tänä vuonna tärppäisi thumbup.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.