Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Springerit..
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 8: Noutajat, ylösajavat koirat ja vesikoirat
Sivuja: 1, 2
Winifred
Minulla itselläni on ollut Eng. sprinkku, Pepi nimeltään. Kuollut harmi vain. Kysyisinkin nyt, että onko kenelläkään muulla Springeriä..? Tänne vaan kokemuksia springereistä ja siinä sivussa muista spanieleistä. biggrin.gif
Hilukka
Meillä englannin sprinkku-uros. Todella persoonallinen ja seurallinen olento wub.gif

Välillä tosin possu. Nukkuu sängyllä, eikä lupaa sellaiseen.
ellien
Itseltä ei löydy, mutta siskolla kyllä on enkkusprinkku Peppi. Aivan ihana tapaus, mutta kovin arka. Oikein kunnon enkkusprinkun häslällä luonteella varustettu kaunokainen wub.gif . Tässä kuvakin-> http://koti.welho.com/pjarvi11/peppiposeeraa.jpg .
Hannaa
Itselläni ei ole sprinkkua, mutta eräs tuttuni kasvattaa englanninsprinkkuja smile.gif Ne on kyllä tosi ihania, tällä hetktllä hänellä on kaksi ruskeavalkoista sprinkkua wub.gif
Inksu
Heipä vain!
Täälläkin iloinen perhetapahtuma ajankohtainen..Walesinspringerivaavi on jo 2 viikkoo vanha, joten ei mee enää montaa viikkoo, kun veijari pääsee kotia smile.gif wub.gif
reetushkaa
Kummilla on kaks enkkusprinkku narttua. Voi että miten ihania wub.gif wub.gif Ne on luonteeltaan tosi kilttejä ja toimeliaita koiria, joiden kanssa pitää tehdä kaikkee, tai sit ne rupee järsimään esim. pehmoleluja. Niiden kautta olen ihastunut rotuun täysin! biggrin.gif wub.gif
jadessk
Mulla on walesiuros, kohta kolme vuotta. Toinen walesiveijari on etsinnässä, varmaankin Tanskasta tai Norjasta haetaan..
Kesyinen
Meillä kolme enkkua smile.gif

http://www.freewebs.com/esspenny/
Suzy
Yksi springeri narttu (Engwell's Suzy Quattro "Ada") löytyy täältä smile.gif

ja täältä www.springeri.com
Inksu
Walesinspringerivauva kotiutui tänne viikko sitten. Pojan virallinen nimi on Rocbee Quaint Treasure ja hän on yhdistelmästä NUCH SU(u)CH Geltman's General-Rocbee Juliana. Kotoisammin häntä kutsutaan nimellä Aarre wub.gif smile.gif Ja virtaa riittää... dogrun.gif
henkkui
Meillä on kotona kaks weshii....toinen on kuusi vuotias ja toinen on kaksi kuukautta......Vanhemmalla koiralla on hyvä luonne ja nuorempi vain leikkii muiden koirien kanssa smile.gif
willi
Inksu, onnea pennusta!
Olisi mukava treffata, kunhan pieni herra hieman kasvaa.
Joensuussa asutaan ja pari welssiläistä rouvaa meillä asustaa..
Suzy
Käykö springeri ihmiset missään harrastuksissa ja missäpäin suome? smile.gif me harrastamme Lounais-Suomen Spanielikerhossa tokoa, agilityä, näyttelyitä, mejää, koiratanssia, flyballia yms. yms. smile.gif

jadessk: huomasin että täällä on myös tuttujen kasvatteja smile.gif eikös tiina olekkin teitin walesin kasvattaja, jos oikein katsoin kotisivuilta smile.gif tiina on meidän ja adan hyvä ystävä ja meidän tokoharrastuksemme alku kulmakivi, eli pitkä aikainen kouluttajamme smile.gif
australianpaimenkoira
itselläni ei vielä ole mutta tulen saamaan sellaisen heti kun se pentu on luovutusikäinen. sain valita kk saksanseisojan tai eng. sprinkun ja päätin ottaa sen sprinkun, onneksi. wub.gif
Suzy
australianpaimenkoira: kiva, mistä pentu tulee? kenneliä? smile.gif
australianpaimenkoira
pentu tulee sweetie-pie kennelistä Mouhijärveltä. en ole vielä nähnyt niitä pentuja muuta kuin kuvista mutta narttu se tulee olemaan ja joko mustavalkoinen tai sitten maksa-valkoinen. wub.gif
Suzy
australianpaimenkoira: mukavaa smile.gif muistappa näyttää meille vauvan kuvaa sitten wink.gif juu tunnen kennelin ja tiedän koiria, koska juuri hänen kennelinsä on yksi, missä musta-valkoisia springereitä on ollut (niitä kun välillä on hieman vähän, onneksi nyt lisääntynyt). Itse pidän musta-valkoisista, niiden turkin ja värin takia, musta on yleensä siitä parempi ollut maksaan, että kun se ei pala biggrin.gif meillä Ada on musta-valkoinen ja selkä on sileä kuin hylkeellä ja koira on 4 vuotta, enkä ole kuin kerran vähän takapuolen päältä nyppinyt smile.gif Katsoin myös tämän kennelin juuri tuon pentueen sukutaulua ja löytyihän sieltä sukulaisia, niinkuin veikkasin ja S-P kennelissä on monesti ollut. Tuo FIN MVA Hightide’s Reminder Man on Adan emän isä smile.gif Onnea tulevan pennun kanssa smile.gif
Kesyinen
Meidänkin neiti on nyt sitten muotovalio wink.gif

Onkos kenelläkään tullut tuosta Hightide's:in uusimmasta pentueesta pentua?
Suzy
Onnittelut uudelle valioituneelle! thumbup.gif

Ei ole vielä pentua.. ikävä kyllä.. ku saiskin jostain jo toisen koiran, vielä pitää vuoden odottaa. Mutta lähes kaikki Hightide's kasvatit, joiden suvussa on vähänkään heidän entisiä kasvattejaan joiden suvussa olisi Hightide's kennelin jalostusnarttuja tai kantanarttuja, ovat Adalle sukua smile.gif
australianpaimenkoira
KristaI: Kiitos! Kuva ilmestyy tänne sitten kun pentu on saapunut. Olen itsekkin miettinyt sitä musta-valkoista ja äitinikin haluaa juuri sen musta-valkoisen, mut täytyy nyt katsoa minkälainen se pentu on! smile.gif
Kurotora
Täällä asustaa whelssi, Toto (Wishbone).
Mukava (9,5v) herra, luonne kotioloissa ihanan rauhallinen.. Mutta esim. näyttely paikalla sitä sprinkkumaista vauhtia riittää!
Suzy
Oltiin eilen tokokisoissa springerin kanssa, koira toimi hyvin ja tuomarikin sanoi, että hiontaa vaille valmis. Tulos oli AVO 2/155,5p 1.sija. Jos olisin hypyssä paremmin käskyttänyt, niin olisi 1 paukahtanut biggrin.gif no.. vielä täytyy ohjaajaa kouluttaa wink.gif saatiin kivoja palkintoja ja lahjakortti, jolla ostettiin tänään peti koiralle.
tyylilyyli
Täältä löytyy 3 enkkusprinkkua smile.gif Lyyli, Nemo ja Vendi...

Yksi muualta otettu ja 2 omaa kasvattia wub.gif
Tikutonic
Täältä löytyy tällä hetkellä 2 englanninspringerspanielinarttua, Pepsi ja Arla. Pepsi on kohta 3v mustavalkoinen ja Arla 11vko musta-valko-tan. Arlan kohdalla suuret tulevaisuuden suunnitelmat. Äite on kasvattanut aikoinaan ja minä nyysin hänen kennelnimensä kun saan aikaseksi, kasvattajan peruskurssi käytynä, jatkokurssia varten opiskelen rolleyes.gif
australianpaimenkoira
tänään me haemme sen englanninspringerspanielin pennun kotiin! wub.gif thumbup.gif se on maksa-valkoinen narttu, jolla ei ole vielä nimeä. wub.gif
ikää sillä on nyt 7 viikkoo! wub.gif
Suzy
Mä kuolen, näin eilen ystävän 8 viikkoise springeri nyytin.. olin kuolla. Usein näen pentuja ja eri ikäisiä springeri nuoriakin, ihasttuvia kaikki ja nättejä, mutta nyt kolahti tosi pahasti. Pentu oli niin NÄTTI, että tosi harvoin näkee niin nättejä pentuja, naama ja kaikki oli tosi lupaava. Ja kaiken kruunasi musta-valko-tan väri.. WAU. Nyt on semmonen pentukuume, että olen pättänyt, että kun toinen springeri vauva tulee (toivottavasti jo 2007 lopulla tai sinnepäin) niin tahdon musta-valko-tan pennun smile.gif
Tikutonic
Oliko kyseessä kenties Marjukan pennuista, Krista ?

Tässä on yks kuva meijä plikoist, niitä niin kovasti nauratti smile.gif http://kiksu.irc-galleria.net/h/images02/0...29/43362508.jpg
Kesyinen
Kiitokset.

Meille olisi ensi vuoden alusta toivottavasti pentuja syntymässä. wink.gif
Tosin ovat maksavalkosia tämän suunnitelman mukaan, mutta eipäs vielä ole varmuutta.
Suzy
Tikutonic: juuuuh smile.gif näin eilenkin sen, voi vitsi.. oli nätti pentu.

Niin ja tietysti katsoin teitin pennun kuvan, voi veljet, myös tosi nätti. Vaikka kaikki pennut on söpöi, ni joskus tulee vaan niitä jotka on tosi nättejä. Itse haluaisin juuri musta-valkoisen tai musta-valko-tan pennun. Mut se on sit ensivuoden asia, jos opiskelija saa tarpeeks kerättyä rahaa smile.gif isäntä sentään on jo suostunut biggrin.gif
Suzy
Tänään yksi tuttu kertoi, että oli jostain lehdestä lukenut, että maan ensimmäinen ja ainoa 13 vankilassa kännyköitä jäljittävä koira on springeri (vissiin ess, en varma).

Onko kukaan kuullut tästä?
Bluebell
Minä en valitettavasti mitään sprinkkuja omista,
mutta isäni vanhemmat kasvattivat aikoinaan kennel nimellä Lucky Moor walesinspingerspanieleita.

Itse ajattelin isona ainakin yhden enkku sprinkun ottaa... happy.gif
Himpula
Olen ihastunut englanninsprinkkuun. Ovat niin silmää mielyttäviä koiria. Mutta luonteita olisi kiva kuulla ihan omalta kokemukseltanne. biggrin.gif

Ihania koiria ellien ja kristaI mitä kerkesin katsoa.
throls
Meiltä löytyy tällä hetkellä kotoa kaksi enkkua.Yhteisomistuksessa ja sijoituksessa muutama lisää laugh.gif . Ihan ehdottomasti suosikki rotu,ei voi muuta...
-Haukku.
Mä olen ihastunut taas WSS:iin <3 wub.gif Ihnan luonteisia, hyvän kokosia sun muuta. biggrin.gif Onko ne muuten helppoja kouluttaa, tietääkös joku? smile.gif happy.gif
Quéta
LAINAUS(-Haukku. @ 25.11. 2006, 17:47)
Mä olen ihastunut taas WSS:iin <3  wub.gif Ihnan luonteisia, hyvän kokosia sun muuta. biggrin.gif Onko ne muuten helppoja kouluttaa, tietääkös joku?  smile.gif  happy.gif

Minusta ei kannata miettiä onko jonkun rotuinen koira helpompi kouluttaa kuin toinen, koska koirat ovat kaikki yksilöitä, aivan kuten me ihmisetkin. Toiset ovat jääräpäitä, toiset taas avoimempia ja oppivaisempia. wink.gif

Jos yrittää päästä mahdollisimman helpolla, ja etsii sitä "helppoa" rotua, voikin sattua niin, että saakin juuri san toisen ääripään yksilön.. Ei kannata tuudittautua siihen, että jos enimmistö ihmisestä sanoo esim. wss:n olevan helppo kouluttaa. Juuri se oma koira voi silti olla vaikeampi tapaus, kuin muiden.. En halua "pelotella", mutta uskon että tällainen sattuma on erittäin mahdollista. biggrin.gif

Omasta mielestäni koiraa ottaessa, ei pidä etsiä tarkalleen tiettyjen kriteerien sisältämää rotua, joka juuri olisi esimerkiksi helppo kouluttaa. Pitää enemmänkin miettiä, että onko itsessä tarpeeksi päättäväisyyttä ja johtajuutta, että saa koiransa opetettua "mallikansalaiseksi".

Toki kannattaa katsella sillä silmällä sellaista rotua mikä itseä kiinnostaa, mutta loppu on sinusta itsestäsi kiinni.. Kannattaa tarkoin miettiä, oletko valmis ottamaan vastuun koirasta ja hyväksyä että se koirasi voikin olla yleistä vaikeampi tapaus? Koira ei ole lelu, jonka voi heittää menemään kun ei enää kiinnosta. Pitää olla valmis kohtaamaan ne vaikeudetkin, joita voi tulla.

Anteeksi paasaukseni, mutta tässä hiukan omaa mielipidettäni tästä kysymyksestäsi, onko wss helppo kouluttaa.. rolleyes.gif
australianpaimenkoira
LAINAUS(Quéta @ 27.11. 2006, 10:30)
Minusta ei kannata miettiä onko jonkun rotuinen koira helpompi kouluttaa kuin toinen, koska koirat ovat kaikki yksilöitä, aivan kuten me ihmisetkin. Toiset ovat jääräpäitä, toiset taas avoimempia ja oppivaisempia. wink.gif

Jos yrittää päästä mahdollisimman helpolla, ja etsii sitä "helppoa" rotua, voikin sattua niin, että saakin juuri san toisen ääripään yksilön.. Ei kannata tuudittautua siihen, että jos enimmistö ihmisestä sanoo esim. wss:n olevan helppo kouluttaa. Juuri se oma koira voi silti olla vaikeampi tapaus, kuin muiden.. En halua "pelotella", mutta uskon että tällainen sattuma on erittäin mahdollista. biggrin.gif

Omasta mielestäni koiraa ottaessa, ei pidä etsiä tarkalleen tiettyjen kriteerien sisältämää rotua, joka juuri olisi esimerkiksi helppo kouluttaa. Pitää enemmänkin miettiä, että onko itsessä tarpeeksi päättäväisyyttä ja johtajuutta, että saa koiransa opetettua "mallikansalaiseksi".

Toki kannattaa katsella sillä silmällä sellaista rotua mikä itseä kiinnostaa, mutta loppu on sinusta itsestäsi kiinni.. Kannattaa tarkoin miettiä, oletko valmis ottamaan vastuun koirasta ja hyväksyä että se koirasi voikin olla yleistä vaikeampi tapaus? Koira ei ole lelu, jonka voi heittää menemään kun ei enää kiinnosta. Pitää olla valmis kohtaamaan ne vaikeudetkin, joita voi tulla.

Anteeksi paasaukseni, mutta tässä hiukan omaa mielipidettäni tästä kysymyksestäsi, onko wss helppo kouluttaa.. rolleyes.gif

oon samaa mieltä. meidänkin ajokoiramme piti olla helppo kouluttaa mutta toisin kävi, ei se kovinkaan helppoa ollut mielestäni. confused.gif
niin kuin tuossa mainittiin, koirat ovat aina yksilöllisiä!
throls
Juu,saman rodun sisällä voi olle helposti ja vaikeasti koulutettavia,mutta luulen että suuri tekijä on myös siinä kouluttajassa wink.gif
ellien
Laitanpa tänne yhden viime viikonloppuna ottamistani kuvista, jossa on sisareni Peppi-koira smile.gif .

australianpaimenkoira
herra isä ellien! todella söpön näköinen sprinkku!

itsekin tässä jossakin vaiheessa pistän kuvia, kunhan tietokone korjattaisiin ensiksi! vaikka ei weera ole noin kuvauksellinen... blush.gif
Kesyinen
Hei rakkaat lapset. Springerspanielit Ry. on nyt sitten virallisesti eronnut Spanieliliitosta, mutta kokeet saadaan sentään pitää myös springereillä. Jenkkicockerithan tämän saman teki pari vuotta sitten.
australianpaimenkoira
Onko kenenkään enkkusprinkku erittäin arka? Kun meidän Weera pelkää tai ei ainakaan anna kenenkään vieraan ihmisen koskettaa itseensä ja mua alkaa pelottaa, että se ei ikinä totu siihen niin paljoa, että sen kanssa voisi käydä näyttelyissä.
Sen kanssa käydään ihmisten ilmoille todella usein ja kaupankin pihassa se saa aina olla ihmisten lähellä, mutta silti se ei oo vieläkään tottunut siihen...
Ja kun siskoni, joka ei pidä htään koirista huutaa sille aina kun se erehtyy menemään siskoni huoneeseen, niin voisiko Weera alkaa myös sen takia pelkäämään ihmisiä.
Auttaisiko joku edes kertomalla mitä voisin tehdä, kun alan olla todella epätoivoinen! crybaby.gif
ellien
LAINAUS(australianpaimenkoira @ 20.2. 2007, 11:07) *
Onko kenenkään enkkusprinkku erittäin arka?

Meillä on kans siskon springeri aika arka. Esim. näyttelyharrastuksen on kokonaan joutunut hylkäämään, kun ei se anna tuomarin koskettaa. Osittain tuo arkuus varmaan johtuu siitä, ettei se nuorena kovin paljoa saanut kosketusta vieraisiin ihmisiin ja ihmismassoihin, mutta toisaalta meidän sekarotuinen, joka kasvoi ihan samanlaisissa olosuhteissa, oli kyllä ainakin tällä saralla ihan normaali. En sitten tiedä.
Inksu
Springerille ei kuulu missään mitoissa arkuus.
WSS:llä on paljon virtaa, joten koulutus vaatii malttia. Niin kuin eräässä artikkelissa sanotaan " jos lähdet welshin kanssa agilitykentälle niin varaudu siihen, että se voi käydä juoksemassa radalla ollessanne varastorakennuksen ympäri ja palata takaisin ja katsoa sinua ilmeellä 'joko jatketaan' ". Welshien ja enkkujen välillä voi jo havaita eron ns. koulutushelppoudessa, mikäli semmoisesta nyt puhutaan. Ja kyseessä ei ole kaikki yksilöt, vaan prototyyppinen welshi-tapaus.
australianpaimenkoira
Mitenkä tuota meidän Weeran arkuutta voisi poistaa, kun ei oikein kehtaisi aina näyttää kaikille ihmisille, kuinka arka koira on...
Meillä on ajokoira, jota ei oo käytetty tuotakaan vertaa ihmisten ilmoilla kuin Weeraa, mutta se on ihmisten kanssa melkein kuin "paras ystävä", se ei ainakaan pelkää niitä.
Mistä tämä voi johtua ja miten Weeraa voi auttaa! crybaby.gif
Rixuliini
ellien upea kaunokainen tuo Peppi wub.gif
Itseltä löytyy 10kk ikäinen ESS narttu.
throls
Täältä löytyy kaksi kappaletta ihania springereitä, sekä aika ajoin lisääkin... oops.gif ...saa tutustua sivuihin,joista lisä matskua löytyy =)
walesi!!!
Meilläkin wss smile.gif rolleyes.gif
Vilma on juuri 6:lla viikolla tiineenä, ultrattiin noin viikko sitten ja ainakin 5 pentua näkyi masussa rolleyes.gif. Itselleni olen siitä jättämässä yhden pennun, harrastuskoiraksi sekin tulee tokoon ja agilityyn ainakin, pelastushaku tai -jälkikin kiinnostaisi, täytyy vain toivoa, että joku lupaavan oloinen pentu syntyisi. Molemmat vanhemmat ovat ainakin osoittaneet hyviä ominaisuuksia harrastuskoirina.

Joku puhui siitä onko helppo kouluttaa, kyllä mielestäni voi puhua roduittain kouluttamisen helppoudesta ja vaikeudesta, on tietysti poikkeuksia ja jokainen yksilö on erilainen. On aivan eri asia omistaa esim. noutaja tai ajokoira. Omasta mielestäni welshi kuuluu aikalailla näiden rotujen välimaastoon koulutuksen helppoudessa. Oma welshini on ollut esimerkiksi äärimmäisen helppo kouluttaa, tällä hetkellä sillä on tokosta AVO1 melkoisen pienellä vaivalla.
Elviss
LAINAUS(Inksu @ 20.2. 2007, 12:49) *
Springerille ei kuulu missään mitoissa arkuus.
WSS:llä on paljon virtaa, joten koulutus vaatii malttia. Niin kuin eräässä artikkelissa sanotaan " jos lähdet welshin kanssa agilitykentälle niin varaudu siihen, että se voi käydä juoksemassa radalla ollessanne varastorakennuksen ympäri ja palata takaisin ja katsoa sinua ilmeellä 'joko jatketaan' ". Welshien ja enkkujen välillä voi jo havaita eron ns. koulutushelppoudessa, mikäli semmoisesta nyt puhutaan. Ja kyseessä ei ole kaikki yksilöt, vaan prototyyppinen welshi-tapaus.

Kumpi on sitten helpompi koulutettvava, welshi vai enkku? Itse olen kiinnostunut enkusta seuraavaksi harrastuskoiraksi, joten tämä asia kiinnostaa. Seuraavan koiran aika ei tosin ole vielä pariin vuoteen.
Bluebell
//Hyvähän tällee vuoden kuluttuu vastailla mutta mitäpä siitä.. biggrin.gif

Itse olen saanut käsityksen, että welshi on erit. sosiaalinen ja ystävällinen, mutta itsepäinen koira. Monet metsästäjät eivät mieluusti edes ota kys. rotua, sillä sillä on jopa liikaa omaa tahtoa eikä sillä ole liiemmin miellyttämishalua. Oikealla motivoinnilla kuitenkin sen saa koulutettua hyvin ja nythän ne ovat yleistymään päin toko- ja agikentällä. Peruskoulutus nuoressa iässä kuitenkin erittäin tärkeä (kuten yleensäkin koirilla biggrin.gif)

Enkku on myös todella sosiaalinen ja ystävällinen, jolta löytyy myös miellyttämisenhalua ja nöyryyttä. Se on welshiä rauhallisempi ja pysyy helpommin käsissä sekä luonnettakaan ei ole niin paljoa kuin wss:llä. Harrastuspuolella suosittu tokossa ja agissa ja olen myös käsittänyt, että pk-oikeuksia ollaan anomassa.

Korjatkaa jos käsitykseni on täysin väärä. smile.gif

- - - - - - - - - - - - - -

Itte oon aatellu seuraavaksi koirakse ess:ä urosta (sitten parinvuoden kuluttua).. Onko näin yleisesti millaisia luonne eroja ess:ä urosten ja narttujen kesken? Ja mite onko rauhallinen vai ennemmin vilkas?
willa
LAINAUS(Bluebell @ 22.5. 2008, 22:48) *
Itte oon aatellu seuraavaksi koirakse ess:ä urosta (sitten parinvuoden kuluttua).. Onko näin yleisesti millaisia luonne eroja ess:ä urosten ja narttujen kesken? Ja mite onko rauhallinen vai ennemmin vilkas?

Meillä asustaa 7kk vanha ess narttu Armi, ja moniin enkkusprinkkuihin olen tutustunut, ja voisin sanoa, että kotona enkkusprinkut on kyllä yllättävän rauhallisia, mutta ulkona sitä energiaa ja vilkkautta löytyy joskus hieman liikaakin. Periaattessa ess:än kouluttaminen on suhteellisen helppoa, koska näiltä koirilta kyllä löytyy miellyttämishalua ja kaikki on kivaa, mutta kekseliäisyyttä kyllä tarvitaan, sillä kuten monet rodut, myös enkkusprinkut saattavat kyllästyä helposti jynssäävään toistoon. Tekemistä sprinkut, ainakin nämä vilkkaimmat yksilöt kaipaavat, enkä itse ainakaan suosittele springeriä pelkäksi seurakoiraksi tai sohvanvaltaaaksi.
Ja yleisesti ottaen urokset saattavat olla hieman kovapäisempiä ja ns. itsenäisempiä, kuin nartut, mutta kummatkin ovat kyllä mahdottoman sosiaalisia ja vilkkaita koiria, joista varmasti saa mukavan kaverin moneen menoon. smile.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.