Silkkitipsu
27.11. 2004, 13:17
Hei!
Olen kuullut että teepuuöljy olisi haitallista koirille. Olen ostanut pennulleni Pet & Garden Manufacturing nimisen valmistajan Tea Tree Oil hammastahnaa. Tohdinko edes käyttää sitä? Onko teillä kokemuksia tästä tuotteesta? Suositteletteko koiran hampaiden harjausta ylipäänsä?
Hyviä vastauksia odotellen, Silkkitipsu
Riikka
28.11. 2004, 22:12
Suosittelen koiran hampaiden hoitoa, mielestäni hampaiden harjaus on yksi hyvä keino pitää hampaisto kunnossa. Mistä olet kuullut että teepuuöljy olisi haitallista koirille? Luulen, että voit silti huoletta käyttää ko. hammastahnaa. Todennäköisesti teepuuöljyn osuus siitä on hyvin pieni, eikä se aiheuta koiralle mitään haittaa. Tuskin sitä koirille myytäisiin jos haittavaikutuksia olisi.
Itselläni ei juuri tästä tuotteesta ole kokemusta. Olen ostanut koirilleni Virbac-merkkistä hammastahnaa apteekista. Lisäksi käytän koirillani bucadog-hammasgeeliä ja annan nille päivittäin pedigreen denta-stickseja. Etenkin denta-sticksit ovat hillinneet hammaskiven muodostumista omilla koirillani. Hammaskiven ehkäisyyn/pehmentämiseen voi käyttää myös homeopaattisia tuotteita.
Farash
29.11. 2004, 18:38
Suosittelen hampaiden säännöllistä hoitamista. Mitä terveempi suu, sitä terveempi koira.

Itse käytän koirillani apteekista saatavaa Virbac-hammastahnaa. Tuosta teepuuöljystä olen myös kuullut puhuttavan koirille haitallisena, mutta en osaa sanoa miten se hammastahnan osana vaikuttaa.
-laku-
30.11. 2004, 07:55
Itsekin olen käyttänyt tuota Virbac:n hammastahnaa ja ihan hyvää on. Nyt on iskenyt laiskuus, ja on hampaiden harjaus jäänyt vähille, mutta suosittelen. Tetissä Eläinlääkärissä näin niin kamalia hampaita, kun niitä ei oltu hoidettu, että en ikinä halua koiralleni samanlaista.
Minä olen myös jostain lukenut, että teepuuöljy olisi jopa myrkyllistä koirille

.
Elina.P
16.12. 2004, 22:27
eläinlääkäri antoi jotain kananmakuista hammastahnaa mun ystävän koiralle...se on kuulema hyvää.

Nimeä en nyt saa päähäni...
<Iida>
17.12. 2004, 15:28
Olen myöskin kuullut, että teepuuöljy on koirille haitallista. Monille se on aiheuttanut allergiareaktioita yms.
Hampaiden harjausta suosittelen kyllä, vaikkakin meillä hampaat pysyvät nykyään kunnossa BARFruokinnan luiden syönnin takia. Ennen päivittäistä kunnon luiden syömistä hammaskiveä tuli helposti, mutta hampaiden harjaus lievensi sitä.
Aptuksella on ainakin apteekista saatavaa koirien hammastahnaa, mitä meillä käytetään.
reppulainen
23.12. 2004, 14:14
LAINAUS(Nenis @ 16.12. 2004, 22:27)
eläinlääkäri antoi jotain kananmakuista hammastahnaa mun ystävän koiralle...se on kuulema hyvää.

Nimeä en nyt saa päähäni...
meillä on Virbacin kanan makuista hammastahnaa ja koirat kyllä tykkää siitä.
Kokemusta ei ole. suosittelen koiran hampaiden harjausta jos ei muuten syo luita tai on taipumus saada hammaskivea.
Meilla harjattiin hampaiden vaihtumisen aikana koska hengitys haisi. Ei enaa koska se on vaan jaanyt ja pysyvat muutenkin puhtaana luiden syonnin ansiosta.
Teepuuoljy on kylla vaarallista koirille -ja muille elaimille- JOS sita ei ole laimennettu riittavasti.
En usko etta hammastahnassa oleva teepuuoljy on vaarallista koirallesi. Eihan sita muuten kaupoissa myytaisi.
kitiska
27.12. 2004, 10:55
Eteerisiä öljyjähän ei saa ottaa suun kautta,ulkomailla myydään kylläkin öljyjä jotka on laimennettu ja tehty erikseen sisäisesti otettavaksi.Suomessa näitä ei saa myydä.
Suuri häly on tullutkin näistä öljyistä sen vuoksi kun ollaan pesty koiraa öljyjä sisältävillä shampoilla ja jos valmistaja ei tiedä että on erikseen myytävät öljyt joita saa ottaa suun kautta voi tulla varsinkin herkille koirille erilaisia oireita eteerisistä öljyistä
En kyllä tiedä minkä vuoksi hammastahnaan on laitettu teepuuta??hm...koska teepuu on erittäin desinfioiva aine ja aika jytky sellainen.
Itse eläinten aromaterapeuttina en harjaisi koiran hampaita tahnalla joka sisältää teepuuta ihan juuri sen vuoksi koska se on turha aine ja jos on "väärää öljyä"voi olla jopa vaarallista pitkään käytettynä.(samoin riippuu laimennos suhteesta?)Käytän teepuuta koirille raakanakin haavanhoidossa paikoissa johon koira ei pääse nuolemaan ja laimennettuna jos pääsee nuolemaan eikä koirani ole teepuuhun kuolleet mutta se onkin tällöin satunnaista käyttöä eikä jokapäiväistä harjaiden hampausta
Kun käyttää järkeä ja vaistoa pärjää pitkälle
onnicoton
14.1. 2005, 15:55
Me pestiin Onnin hampaita n. 1-2 kertaa viikossa... Me ostettiin vaan eläinkaupasta jotain maksan makusta hammastahnaa. Onni ainakin tykkää

. Aina kun alkaa pestä hampaita ja "nostaa sen huuleet ylös", niin se alkaa jo nuolla hampaitaan, niin kuin "anna jo sitä hammastahnaa!"
Ajattelin itsekin aloittaa hampaiden harjauksen vanhemmalla leolla, koska hänen mahansa ei tahdo enää kestää edes niitä puruluita..Vain silloin tällöin voi sellaisen antaa ilman että maha menee sekaisin tai oksentaa..Saa nähdä miten sujunee, tähän saakka ei ole ollut ongelmia esim. hammaskivestä mutta nyt kun luut eivät enää sovellu joudutaan turvautumaan muuhun konstiin.
-Tintti-
22.2. 2005, 16:26
Olemme joskus harjanneet Fannin hampaita kun se oli pieni, kuitenkaan ei koskaan ole tullut hammaskiveä
Tänään juuri kysyttiin eläinlääkäriltä, kun hammaskiveä poistettiin, että onko apteekinkaan hammastahnoilla mitää todellista tehoa hammaskiven estämiseen. Ei kuulemma ole, hammaskiven estää (ainakin osittain) nimenomaan se mekaaninen liike, mikä syntyy hampaita harjattaessa. Hammastahna tekee monelle koiralle hampaiden pesun vaan hauskemmaksi.
Testatkaa aamuisin aina porkkana, halpa keino pitää koiran hampaat hyvässä kunnossa(toimii varmaan paremmin pienillä koirilla!). Henki haisee paremmalle eikä hammeskiveä pääse muodostumaan ku koiran sellasen rouskuttaa joka aamu. Kilohintakin on hammastahnoihin ja luihin verrattuna pieni.
Siis itse kuulin eläinlääkärissä tetissä ollessani lääkäreiltä teepuuöljyn olevan koirille myrkyllistä.
Denta Stixit ovat kyllä oivia hampaille :>
Itekin oon kyllä suunnitellu ostavani sen koirien hammasharjan ja -tahnan, nyt kun Ricky on pentu niin tottuu paremmin ^^
Meillä pestään melkein joka päivä hampaita koirilta, tahna on Virbacin, makuna kana. Myös denta stixit käytössä. Terveestä suusta nauttii koko keho
Mistäköhän tuokin tuli
LAINAUS(onnicoton @ 14.1. 2005, 15:55)
Me pestiin Onnin hampaita n. 1-2 kertaa viikossa... Me ostettiin vaan eläinkaupasta jotain maksan makusta hammastahnaa. Onni ainakin tykkää

. Aina kun alkaa pestä hampaita ja "nostaa sen huuleet ylös", niin se alkaa jo nuolla hampaitaan, niin kuin "anna jo sitä hammastahnaa!"

Mietinkin juuri että mistä saisin ostettua koiralleni hammastahnaa
LAINAUS(*Dalmatian* @ 4.3. 2006, 19:10)
Mietinkin juuri että mistä saisin ostettua koiralleni hammastahnaa

sitä saa ihan eläinkaupoista
LAINAUS(Mitsu @ 23.2. 2005, 16:52)
Testatkaa aamuisin aina porkkana, halpa keino pitää koiran hampaat hyvässä kunnossa(toimii varmaan paremmin pienillä koirilla!). Henki haisee paremmalle eikä hammeskiveä pääse muodostumaan ku koiran sellasen rouskuttaa joka aamu. Kilohintakin on hammastahnoihin ja luihin verrattuna pieni.
kiljuen antaisin jos vaan kelpais.

Sattuu vaan olemaan niin nirso koira, ettei luutkaan kelpaa. Kaikenlaisia luita kokeiltu, mikään ei kelpaa. Ennen meni siankorvat, mutta nykyään ei edes ne.
Blackthorn
8.3. 2006, 15:09
Kuten Kitiska en suosittele teepuu öljyä suun kautta. Muutoin kuitenkin oiva aine, oikein käytettynä niin eläimillä kuin ihmisillä.
Ihmettelen kovasti kyseisen öljyn vaarallisuutta koska meillä se on ollut käytössä monta monta vuotta eikä ainuttakaan allergista reaktiota ole siitä tullut. Ei myöskään asiakkaiden eläimille, tosin ovat noudattaneet annettuja ohjeita.
Meillä pestään koirien hampaat kerran päivässä. Käytössä on Virbacin hammastahna joka maistuu koirille hyvin. Lisäksi koirat saavat usein porkkanoita, erilaisia puruluita ja aitoja luita, eikä hammaskiveä ole näkynyt. Vanhempi koirani on pian 5-vuotias ja edelleen hampaat ovat kuin nuorella koiralla. Henkikään ei haise, sillä syötän molemmille säännöllisesti tuoretta persiljaa.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.