Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Minkärotuinen koira?
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > Metsästyskokeet & metsästys
Sivuja: 1, 2
Triad
Mulla on hirnvikoira joka käy syksyisin metällä ja metällä se haukkuu hirviä ja sitten hirviporukan joku miehistä ampuu hirvin ja Pessin on taas ilonen.. Hirvikoirilla on vissiin jotain vastaan niitä smile.gif
B.O.B.
Seisojien kanssa KAER kokeita ja metsästystä fasaaneilla ja kanalinnuilla.thumbup.gif

Kolmivuotias Eetu nousi syksyllä voitaja luokkaan ja nyt on kova harjoittelu edessä jotta saataisiin sieltä tuloksia ja joskus poika KVA:ksi. Paukkuja riittää koiralla, entä emännän haulikonpiipussa? wink.gif

Niin käydäänhän me tietty sorsametälläkin.
Nberger
Münsterinseisojien kanssa käydään metsälintumetsällä ja sorsassa.
Suomenajokoira on jäniksen ajoon ja bassetit mejälle.
PeräsHiihtäjä
englanninsettereiden kanssa harrastetaan kanalintujen metästystä happy.gif
Terhi
Pienimünsterinseisoja täälläkin. Tosin minä en metsästä. Koirani pääsee metsälle isäni ja kasvattajansa kanssa. smile.gif
jadessk
Meillä on walesinsprinkku, jonka kanssa olisi tarkoitus mennä joskus ainakin mejäkokeisiin, mielellään metsästyskokeisiinkaan. Tosin nouto ei vielä suju.
Taipparit kuitenkin on suoritettuna ni sitte ois kiva saada tuloksia kokeista.
arado
Dogo argentinot dogo ja mandi verijälki, tarkoitus saada koe läpi jossain vaiheessa:)
Charlie
Tolleri
mejää ja nou/nome
henkkui
Meillä on fieldspanieli joka on vielä aikas nuori, mutta oltiin tuossa keväällä mejä
-kurssilla ja tosi hyvin jäljesti siellä.. sen jälkeen on pari kertaa käyty tekemässä jälkee... syksyllä ois tarkotuksena mennä taippariin smile.gif
~goldens~
Mejässä kultaisia smile.gif
Heemoka
Borderin ja Sk kettiksen kanssa keinoluolilla ja luonnonluolilla omaksi iloksi smile.gif
willow
2 punaista irkkua täällä wink.gif
jälkitreeneissä ollaan pari kertaa käyty
Reetta82
Kiharakarvainen noutaja kun tulee taloon niin se pääsee lintumetsille.
Hurja ajatus on myös kokeilla tuota meidän tanskandoggia lintumetsille opettaa teehee.gif
Sierraah
Suomenajokoira(x2) ja harmaa norjanhirvikoira(x2) löytyy kotoa. Ajokeilla metsästellään jänistä ja kettua, harmailla hirveä(ja karhua). Metsästyskoiria on monia. Esimerkiksi hirvenmetsästyksessä käytetään lisäksi suomenpystykorvaa, karjalankarhukoiraa, jämtlanninpystykorvaa jne.
Kettu ja jänismetsällä käytellään venäjän- ja schwyzin(lue sveitsin)ajokoiraa. Esimerkiksi näin. Lisäksi peurajahdissa käytetään mäyräkoiraa.
LonelyWolf
Itse en metsästä, mutta hinku olisi kova.
En kuitenkaan pääse metsälle koska ei ole mistä aloittaa, ei tuttavia, sukulaisia, kavereita jotka metsästäisi. Ja kaiken maailman luvat ja aseetkin puuttuu, kun en edes tiedä mitään niistä..
Ajattelin kuitenkin aloittaa lukion jälkeen, kun valitsen ammatin jossa pitää osata metsästää.
Ehkä eräoppaaksi tai metsänvartijaksi tai jonnekkin sinne suuntaan.

Itselläni on shelttejä, joten ehrm... niitten kanssa en lähde edes hiirenloukuille tongue.gif
Mutta tulevaisuudessa, hankin arktisiakoiria, en välttämättä minkään rotuisia, mutta alaskanmalamuutteja tai jotain sekoituksia, jossa on arktisiä rotuja ja metsätyskoiraa jotka pärjää erämaassa kun vaellan.
Voisiko malamuuttia tai tällaista sekoituspiskiä käyttää metsästykseen?
Jos ei mitään kisajuttuja halua, vaan ihan harrastus mielessä tai vaelluksilla kun haluaa vähän lintua tai hirveä nuotiolle?
Kuten sanoin, en tiedä mitään vielä mistään, joten stupid.gif
Turunen
Jos olet kiinostunut metsästyksestä, niin käyppä tutustumassa MKJ:n (metsästäjäin keskusjärjestön) sivuihin. Siltä löydät esim. tietoa metsästäjän tutkinnosta ja tulevista kursseista. Lisäksi SML:n (Suomen Metsästäjäliiton) sivuilta voi löytyi jotain mielenkiintoista.

http://www.riista.fi/
http://www.metsastajaliitto.fi/

Periaatteessa rotu kuin rotu käy metsästykseen, kun vain löytyy saalistusviettiä, mutta nämä metsästyskoirarodut ovat varmempia metsästyskoiria. Niitä kun on jalostettu ko. asiaan koko niiden jalostuksen ajan päämmääränä mahdollisimman hyvä metsästyskoira. dogrun.gif

On todella hienoa että nuoret ovat kiinostuneet metsästyksestä, joten tervetuloa hienon harrastuksen pariin smile.gif ja vielä parempaa on että olet kiinnostunut saamaan siitä vielä ammatin thumbup.gif niin yritän minäkin cool.gif
LonelyWolf
^Kiitos Turunen! biggrin.gif
Noista sivuista on paljon hyötyä!
Nyt voin alkaa suunnittelemaan jo vähän enemmän ja ehkä pääsen alkuunkin. smile.gif
Onko naisen vaikea tulla messiin näihin piireihin? lookaround.gif

Minkä ammatin itse ajattelit saada?
Itse vielä kehittelen ajatuksia, mutta ehkä pitäisi ensim päästä edes kokeilemaan metsästystä! laugh.gif
Turunen
Tuo on totta, siis että kokemusta sun olisi hyvä saada alasta ennen kuin lähdet opiskelemaan, sillä esim. tähän kouluun missä mä olen on pääsy edellytyksenä metsästyskortti, aktiivinen toiminta alalla, metsästyskoira harrastus yms...
Toivottavasti löydät jonkun metsämiehen joka "opastaa" sut tän harrastuksen pariin. biggrin.gif Jos asuisit lähempänä voisin itsekin ottaa mukaan jänismetsälle, mutta taitaa olla hieman liikaa välimatkaa confused.gif
LonelyWolf
No voi, olisi hauskaa päästä kokeilemaan metsästystä! biggrin.gif
Loman jälkeen menen opolle kyselemään kaiken maailman eräopaskoulutuksista ja muutenkin ammeteista. Haluaisin myös tehdä susiin liittyvää työtä, mutta suomessa ei kuullemma ole koulutusta eläinbiologiksi.. confused.gif
Nyt täytyy vain tyytyä vaeltamiseen ja sieltähän niitä metsästäjiäkin tapaa, voin jututella,
tosin taitaa moni niistä olla aika vanhoja minulle laugh.gif
Turunen
LAINAUS(LonelyWolf @ 26.12. 2006, 19:50)
Haluaisin myös tehdä susiin liittyvää työtä, mutta suomessa ei kuullemma ole koulutusta eläinbiologiksi.. confused.gif

Entäs riistantutkimus puoli, itse suoritin työharjoittelua kesällä riistantutkimusasemalla Ilomantsissa ja ainakin minä tykkäsin siitä todella paljon. Työskentelin aika paljon karhututkimuksen parissa, mutta samalla tavallahan niitä susiakin tutkitaan, pannoitetaan yms. smile.gif
LonelyWolf
^
mitä siinä tehdään?
Turunen
Mä olen huono selittämään tällaisia asioita, mutta käypä tutustumassa RKTL:n sivuihin (riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos)

http://www.rktl.fi/riista/
LonelyWolf
^vaikuttaa mielenkiintoiselta!
Tosin tuossa ei paljon ollut itse työstä, mutta enköhän voi lähettää mailia jollekkin riistantutkijalle smile.gif
Himpula
Suopin kanssa linnun haukkumista, osaa kyllä hirveäkin. cool.gif
Sekä Bertta lapparimme harrastaa, hirven haukkumista ja mehtäkanalintujen pöllyyttelemistä. laugh.gif
Lappari Impura harrastaa mehtäkanalintujen pöllyyttelemistä. cool.gif

Lapparit siis harrastaa ittestään, ja Reetta hirveä. Lintua Reetan kanssa tarkoituksella wink.gif
Henny
Meillä mejäilee kultainennoutaja ja jossain määrin myös belgi gronttu happy.gif
Kisoihin olisi ainakin kultaisennoutajan kanssa tarkoitus mennä.
Rixuliini
Tarkoitus olisi linnustaa enkkusprinkku likkamme kanssa.. Likka on vasta 10kk että opettelee vielä perusjuttuja rolleyes.gif
Nirppu
1½ vuotias itäsiperianlaika jonka tähtäimessä on hirvet ja ehkäpä karhutkin jos koiralla pää vain kestää.
Neposka
kiharan kanssa olisi tarkoitus aloittaa tuo nome ja kokeilla mejää.... happy.gif
Ja ehkä tuon Petitin kanssa mejää...
norsuvoima
Kk. mäyräkoira mejäilee ja ajaa jänistä. Tositoimissa ei ole vielä järin ollut, mutta niinä muutamina kertoina hyvin toiminut! Noutaahan tuo myös vesiriistaa, jos siis ei ole liian kylmää vettä smile.gif
Napanteri
Jämtti käy hirvimetsällä ja fauvet jäniksessä sekä mejää tehdään omaksi ja koiran iloksi. rolleyes.gif
Vielä viime syksynä meillä oli myös suomenajokoira, mut ei ole enää cray.gif Jetta oli kova tyttö ajamaan jänistä happy.gif
BlackFlatt
lintumetsälle lähtee 2 flättiä thumbup.gif
Veppe_
Meillä metsälle lähtee 8v suomenajokoira, kettuja ja jänöjä saalistamaan. Ja toivottavasti vielä joskus hirvimetsälle pääsis nyt 7kk ikänen valkoinen ruotsinhirvikoira.. rolleyes.gif
Cottoni
1,5 vuotta vanha coton de tulear
Cerasi
LAINAUS(Cottoni @ 19.5. 2008, 17:55) *
1,5 vuotta vanha coton de tulear

Metsälle? blink.gif
Veetukka
Ajokki pupuun, Parsoni mejään.
*janina
Walesinspringeri käy MEJÄssä, ja vesispanieli on aloittelemassa tätä touhua.Mäyräkoirakin saisi pikkuhiljaa muistella miten siellä mennään(8v. ja MEJÄtulosta vaille MVA wink.gif )
Mon@
LAINAUS(Cerasi @ 19.5. 2008, 18:15) *
Metsälle? blink.gif

Samaa jäin miettimään blink.gif

Lähipiiristä lähtee kk mäyräkoira hirvi-, mäyrä-, pienriistmetsälle yms. Myös LUME tuloksia löytyy
PuruLuu
Karjalankarhukoira haukkuu karhua, hirveä ja lintua.
Valkoinen ruotsinhirvikoira aloittelee juuri hirvimetsälle. smile.gif
ansku^
Meillä 2 suomenajokoiraa, jänis. Itäsiperianlaika Hirvi ja pystykorva smile.gif
tweety-27
Luulempa, että melkein millä vaan koiralla voi harrastaa metsästystä, kunhan löytyy ajoviettiä, dogrun.gif mutta mä en tosiaankaan mikään supernero tässä hommassa oo dry.gif , pelkkä sunnuntaiharrastaja... rolleyes.gif
Piikametsän Kennel
LAINAUS(~minnuska~ @ 26.9. 2003, 15:34) *
smile.gif Me lähdetään ihan vaan perinteisellä suomenajokoiralla... Jänismetälle. ph34r.gif
dogrun.gif

sama kolme suomenajokoiraa
katiyu
Itselläni on Samojed/Karjalankarhukoiranarttu jonka kanssa ollaan käyty kyllä metsällä. Lintukoiralta vaikuttaa,sillä ei se hirviä tai jäniksiä ainakaan aja.
Myös toinen sekarotuinen narttukoira on mutta ei siitä paljon metsälle ole. rolleyes.gif
AnniL
pohjis lintumetälle
NooorA
Eli sanon vielä kerran Suomenajokoira Jälkipelin Rokki Ja Uusi hirvikoiramme Rönpakan Zimi <3 biggrin.gif
Alice
Mummolas pohjanpystis, en tiiä hirvee vai lintuu, kun on viel pentu.

Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.