Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Eri rotujen esitystavat
Puskaradio > Keskustelua näyttelyistä > Junnut
Sivuja: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Lydia
LAINAUS(¤Jatuni¤ @ 26.12. 2004, 21:33)
Vähän korjaisin suomenlapinkoiran esittämistapaa, joka jo kerrottiinkin...

Eli hihna löysällä. Koiraan ei pitäisi koskea ollenkaan esittämisen aikana. Häntää ei pidä nostaa selälle (rotumääritelmän mukaan hännän tulee kiertyä LIIKKEESSÄ selälle).
Lapinkoira, ja pystykorvat yleensä, on parempi esittää seisten koiran edessä. Tällöin koira pitää helpommin korviaan pystyssä eikä "luimistele". Jalkojen asennon näkee myös paremmin edestä päin, ja koiran saa paremmin edestä käsin myös heiluttamaan häntää. Kontakti esittäjään näyttää myös paremmalta kuin kontakti namikäteen, jos seisotaan koiran sivulla...

Itsekin kyllä kannatan täysin vapaasti esittämistä, mutta kyllä tätä sivulta esittämistä myös kehissä näkyy... joten molemmat tavat toin esille.
ja hännän nostamisesta; on muuten eräs pitkään rotua kasvattanut mulle joskus sanonut, että hännän voi nostaa ja kyllä sitä näkee... vaikka rotumääritelmässä puhutaankin vain hännänkannosta liikkeessä.
¤Jatuni¤
Lydia, rotukehässä voisin nostaa esitettävän koiran häntää, mutta junnuissa älkää nostelko lapinkoirien häntiä, jos aiotte menestyä... rolleyes.gif
~PeiKko~
LAINAUS(Red tiger @ 23.12. 2004, 17:56)
Itseasiassa sillä saattaa olla paljonki väliä.. mulle on sanottu, ja oon itekki huomannu, että esittäjän kannattaa olla mahd. kaukana koirasta ja siellä koiran "takaosassa" kun koira tulee näin paaljon paremmin esille, eikä esittäjän ehkä samanväriset vaatteet sillon häiritse ihan niin paljon. Tässä vähän huono mallikuva mustan koiran kanssa tummalla taustalla.. jos oisin koiran pään kohdalla, siitä ei näkyisi yhtikäs mitään..

Dogia esittäessä kuluu olla noin pään kohalla,joten se varmaa on eri roduil eri taval...
Lydia
LAINAUS(¤Jatuni¤ @ 26.12. 2004, 22:32)
Lydia, rotukehässä voisin nostaa esitettävän koiran häntää, mutta junnuissa älkää nostelko lapinkoirien häntiä, jos aiotte menestyä...  rolleyes.gif

Menee pilkunviilaamikseksi wink.gif mut sekin riippuu tuomarista...Ulkomaalaiselle, joka ei välttämättä ole slk:ta nähnyt, voisi hännän nostaminen kuitenkin olla paikallaan... Vaikuttaahan se koiran ryhtiinkin.
Maritsa
LAINAUS(LimeLight @ 23.12. 2004, 21:52)
Itse ainakin esitin Dandiedidmontinterrierin näin :

Liikkeet: Hihna ylhäällä, ei kuitenkaan koiraa hirttäen. Vauhti koiran mukaan,sellaista reipasta vauhtia että koira ravaa kauniisti.

Seisotus: Etujalat rungon alle jotta eturinta tulee esiin. Pää ryhdikkäästi. Selkälinja suorana, takajalat sen verran taakse että takakulmauksia tulee hiukan näkyviin. Ei kuitenkaan liian taakse. Häntä viistosti ylös tai sitten selän jatkeena.

Tähän on nyt pakko vähän kommentoida.

Dandien selkälinjan ei kuulukaan olla suora, joten on virheellistä sitä lähteä vetämäänkään suoraksi. Yksi rodun näin ei-rodun-harrastajalle (jollainen siis itsekin olen) näkyvimpiä erityispiirteitä on juuri loivan S-kirjaimen muotoinen ylälinja. Ote rotumääritelmästä:

"Ylälinja: Selkä on lapojen kohdalta melko matala, kaartuu siitä hieman alaspäin, kohoaa lanteen kohdalla vastaavanlaiseksi kaareksi ja laskee jälleen hieman kohti hännän tyveä."

Täällä kuva yhdestä varsin menstyksekkäästä dandiesta, siitä voi esitysmalliakin katsoa.

Sitten ihan yleisesti, kun opettelee uusien rotujen esitystapoja paras tapa on varmasti kysellä ja katsella rodun harrastajien esittämistä, he osaavat myös parhaiten neuvoa juuri sille rodulle parhaan tavan ja kertoa näistä pikku nikseistä (siis kun yleis sääntönähän voisi pitää etujalat kohtisuoraan rungon alla, takajalat niin että kintereestä maahan 90 asteen kulma ja selkälinja suorana, mutta sitten on näitä rotuja joilla se ei ihan näin toimikaan, ja lisäksi juuri hännän asennot ym. ovat hyvinkin rotukkohtaisia) joita rotuun kuuluu. Yksi hyvä konsti on myös lukea rotumääritelmää, se kertoo paljon. Myös rodun historian ja käyttötarkoituksen tunteminen auttaa ymmärtämään sen esityksen erityispiirteitä.
Tietystikään ei voi olettakaan että jokainen junnu tuntisi jokaisen rodun historian, rotumääritelmät ja esitystavat, mutta näihin rotuihin, joilla kilpailette, kannattaa kyllä ehdottomasti tutustua tarkemminkin. Jos vaihdossa taas tulee vieraampi rotu, voi sen aina esittää vapaasti, sehän ei ikinä ole väärin. Parempi mielestäni vapaasti kuin väärin asetellen. Myös jos tuntee vaikkapa cockerspanielin esitystavan voi siitä jo hieman päätellä esim. englanninspringerspanielin esitystä, mutta liiaksi ei näitä yleistyksiä kannata tehdä..Ja aina pitää muistaa että jokainen koira on yksilö ja täydellistä koiraa ei ole, kun tuntee rodun ihanteen ja tietää esittämänsä yksilön virheet, voi niitä yrittää peitellä poikkeamalla siitä rodun "perusesityskaavasta".
Havahava
kirjoitampa oman versioni havaneesin esittämisestä, vaikka Fitzko [joo en osaa kirjottaa blush.gif ] kirjoittikin jo. smile.gif

Bichon Havanais

Asettelu Havaneesi voidaan nostaa asetellessa leukaluista, tosin jalat eivät aina välttämättä mene kohdalleen, ja niitä voi korjailla sitten tassuista. Etujalkojen on hyvä olla suht rintakehän alla, kuten ylläolevassa kuvassa ( > tai tuossa kuvassa esim. jalat voisivat olla hieman taaempana. ) Takajalat voi nostaa pepun alta ja niin on hyväkin, havaneesin kuuluu olla vähän venyttynyt, muttei liikaa. Myöskään koira ei saa olla liian kasassa. Pää ryhdikkäänä.

Häntä kaartuu nätisti selänpäälle, sitä voi pitää kiinni, mutta se ei ole aivan välttämätöntä, mutta taitaa olla aika yleistä. wink.gif

Liikeissä [I]hihna voi olla kireällä tai löysällä, mutta yleisempää on pitää hihnaa kireällä. Havaneesin kanssa liikutaan sellaista vauhtia, että liikkeet tulevat parhaiten esille ( liikkuu yksilöstä). Eli suht kovaa KÄVELY vauhtia, voidaan myös hieman juosta.
-inessa-
LAINAUS(<Aino> @ 26.12. 2004, 21:04)
Täysin samaa mieltä smile.gif Hyväksi todettu taktiikkka tongue.gif

Joo itsekkin aina kääpiövillan kanssa reenailen peilin edessä wink.gif

Dalmatiankoira:
Tässä tietoa mitä olen Marikalta saanut wink.gif
Liikkeet: Juosten, mutta niin että koira ei laukkaa.
Seisotus: Aina vapaasti. Yleensä koira venytetään sopivaan asentoon, namin kanssa. Mutta jalkoja voi sitten korjailla. Olikos se nyt jenkeissä niin siellä kyllä näkyy asetellenkin... huh.gif
¤Jatuni¤
Lydia, jatketaanko pilkunviilaamista rolleyes.gif
Ise en ikinä menisi nostamaan niin vapaasti esitettävän rodun kuin lapinkoiran häntää junnukehässä, kun rotumääritelmä ei suoraan vaadi, varsinkaan nartuilta "kippuraa" häntää. Näyttää myös paljon kauniimmalta jos koiran saa edestä päin innostumaan niin, ettää häntä nousee. Mutta, on meidänkin lappalainen voittanut rotukehässä luokkansa (ja monta kiekkohäntää) häntä visusti seistessä alhaalla kannettuna. (Enkä ole ikinä nähnyt jun.handlerissä kenenkään lappalaisen häntää nostaneen menestyneen. Kokemuksieni mukaan ulkomaalaiset tuomarit juuri arvostavat enemmin täysin vapaata esittämistyyliä, englannissahan lapinkoirat yleensä asetellaan...)

teehee.gif
-inessa-
Tohon suoppiin sanoisin itse, että jos koira pitää häntää ylhäällä tai saan sen innostuttamalla pitämään, niin en tietenkään nosta mutta jos se ei millään mahda nousta, niin sillon voisin vaikka vähän sitä nostaakkin, mutta en todellakaan ole asiantuntija, niin en mene enempää sanomaan lookaround.gif
Titta
Kun kerta tälläinen aihe on, olisi mukavaa että jokainen vastaisi vain omasta rodustaan, johon on "erikoistunut" (esim omistaa sellaisen tai on paljon esittänyt rotukehissä), jotta tietää sen oikean RODUNOMAISEN esitystavan.
On todella harmi, jos tänne syötetään väärää tietoa ja jotkut junnut sitten ottavat tosissaan ne neuvot ja esittävät "rodunomaisesti-väärin" koiria kun saavat esim vaihdossa junnukehissä. Jokainenhan varmasti (toivottavasti) perehtyy rotuun millä aikoo kisata perinpohjaisesti, sekä ottaa vastaan omistajan neuvot kyseisen rodun ja yksilön esitystavasta. Mutta voi tulla vastaan tilanteita kuten esim junnukehässä koirien vaihtotilanne, että ei ole kokemusta rodusta ja silloin olisi varmasti ihan hyödyllistä jos on lukenut rotumääritelmiä, tälläisiä topiceja jne. Niinpä varmasti olisi mukava että jokainen vastaisi vain siitä rodusta josta varmasti tietää että kaikki hyötyisivät näistä tiedoista.
Olisi tietenkin hienoa saada tälläiseen topiciin vastaamaan kokeneet koirankasvattajat omasta rodustaan, ulkomuototuomari vaikka yleisesti eri tyyppisistä esitystavoista/roduista (noutajat, terrierit,vinttikoirat yms). Jokaisessa rodussaan on ne omat rodunomaiset jujunsa, kaikki varmasti osaavat asetella koiran etujalat suoraksi ja takajalat kintereestä 90 asteen kulma ja juoksuttaa niin että koira ravaa, mutta kun tämä ei riitä kaikissa roduissa wink.gif
Tämä on oikein mukava topicci, lisää vain keskustelua, mutta varmistukaa tiedoistanne ettette opeta muille vääriä tapoja vahingossa thumbup.gif dogrun.gif
-inessa-
Samaa mieltä ^^ smile.gif
Elina.P
LAINAUS(tipsuh @ 27.12. 2004, 13:07)
Samaa mieltä ^^ smile.gif

niin oon mäkin! happy.gif
>tinja<
Kaipa mäkin voisin mäykystä jotain laittaa.. smile.gif

Hihna liikkeessä löysänä tai ylhäällä, riippuu koirasta ja miten haluaa esittää. Kaulan altakin voi pitää.

Seisottaminen: Etujalat rungon alle suorina, jos sitä eturintaa ei niin hirveästi ole niin kannattaa laittaa taaemmas, jos taas ihan hirveästi, niin sitä ei välttämättä kannata enää korostaa ettei mene yli. Selkä suorana, takajalkoihin se maaginen 90 astetta. Häntää EI pidetä millään tavalla, Suomessa siis. Jenkeissä pitävät. Pää ryhdikkäänä.
Kuvan voisin laittaa kohta smile.gif

..tattadadaa

Mun ilme on ihana tiiän sen mutten jaksanu rajata eikä sillä nyt oo tän kannalta väliä millanen se on, onneks tongue.gif Nuo takajalat on tossa kyllä jo liian takana mutta sellanen ihan ok kokonaiskuva...
Mintti
LAINAUS(wenakko @ 24.12. 2004, 07:58)
Kiitosta! smile.gif Kysyn sitten vielä omistajalta lisää neuvoja happy.gif

Tähän sanoisin ehdottomasti thumbup.gif

Nimittäin siihen, että kuunnelkaa aina niitä junnukoirienne omistajien antamia esitysohjeita!! Itselleni on tullut vastaan joskus sellainen tilanne, että junnu on joskus sattunut esittämään samanrotuista koiraa kuin omaani, ja joskus tuntuu siltä, että sen yhden kokeilun perusteella hän tuntuu tietävän kaiken rodusta eivätkä mitkään ohjeet meinaa mennä perille ja kehässä sitten saatetaan esim. hirttää koiraa vaikka miten painokkaasti olisin sanonut, että hihnaa ei sitten liikkeissä kiristetä.

Täällä saadut ohjeet eivät todellakaan korvaa omakätisesti hankittua kokemusta tongue.gif , vaikka niistä voikin olla paljon apua. Jos omat tiedot ovat ristiriidassa koiran omistajien neuvojen suhteen, niin kannattaa reilusti kysyä omistajalta, että entäs tällainen esittämistapa?

Ja kun esitätte itsellenne uutta rotua, älkää esittäkö omistajalle "kaikkiviisasta". On ihan sallittua sanoa, ettei tiedä juuri mitään rodun esittämisestä smile.gif , jolloin omistaja osaa sitten neuvoa eteenpäin.

Muutenkin muistakaa aina kunnioittaa koiran omistajan neuvoja koiran esittämiseen! En voisi kuvitella mitään ärsyttävämpää kuin se, että omat koirani vietäisi kehässä aivan vastoin omia ohjeitani angry.gif
Lydia
Mintti puhuu asiaa! Vaikka kuinka on roduttain yleispäteviä ohjeita koirat on kuitenkin aina yksilöitä, ja toimivat eri lailla kuin muut yksilöt. Omistaja yleensä koiransa parhaiten tuntee ja tietää miten siitä saa parhaat puolet esiin, ja miten piilotella heikompia puolia, jotta koira näyttäisi hyvältä.
-Milli-
Vähän ohi aiheen tässä menee,mutta kuinkas kauan siinä koirien vaihdossa on aikaa kuunnella neuvoja koiran "viralliselta" handlerilta? dry.gif
#Jossu#
LAINAUS(-Milli- @ 29.12. 2004, 00:50)
Vähän ohi aiheen tässä menee,mutta kuinkas kauan siinä koirien vaihdossa on aikaa kuunnella neuvoja koiran "viralliselta" handlerilta?  dry.gif

Yleensä ei ehdi vaihtaa muutakun koirien nimet + ehkä "saako antaa namia?" tai muuta. Yleensä siinä ei turhia löpistä kun tuomari seuraa kokoajan tilannetta vierestä wink.gif

Yhdyn täysin Minttiin, kirjoitit aivan loistavasti eikä siihen ole turhia lisäilyjä flowers.gif
zennu
LAINAUS(-Milli- @ 28.12. 2004, 21:50)
Vähän ohi aiheen tässä menee,mutta kuinkas kauan siinä koirien vaihdossa on aikaa kuunnella neuvoja koiran "viralliselta" handlerilta?  dry.gif

no eihän siinä olekkaan aikaa, eikä ole tarkoituskaan että koiran oikea handleri alkaa luennoimaan kuinka esität koiran, jos saat vaihtokoira, niin sinun pitäisi tietää kuinka pääpiirteittäin edes esittäisit ko. rotuisen koiran (en tarkoita että jokaisen pitäisi opetella kaikkien koirarotujen joita on huikea määrä, niin esitystapoja, en vain nyt näin yöaikaan saa asiaani paremminkaan ilmaistuksi) ja jos et tiedä, niin sitten teet vain parhaasi ja esität koiran vaikka ihan vapaasti jos se paremmalta tuntuu. Mitä parempi handleri haluaa olla, sitä enemmän tutustuu eri rotuihin ja niiden esitystapohin ja seuraa eri rotujen kehiä, tietenkin on hyvä pitää itsellä ne muutamat rodut joihin tutustuu syvemmin ja joiden kehitystä ja muuta toimintaa seuraa myös. Mintti ja muut tarkoittivatkin tuossa, että jos menet kisaamaan jonkun muun koiralla, niin pitää kuunnella omistajan antamia neuvoja..yms...en lähde tässä toistamaan heidän kirjoituksiaan mutta täyttä asiaa olivat (Aamen) ..
En itsekkään tiedä muuta kamalampaa ja ärsyttävämpää piirrettä toisessa junnussa kuin se, että jos suostun lainaamaan omaa koiraani toiselle kisajaalle joskus, niin oletan kyllä jos kerran jotain neuvoja annan/pyydän tekemään jollakin tietyllä tavalla jonkun asian, niin oletan kyllä että sen verran arvostetaan sitä että olen oman koirani lainannut, että pyyntöjäni totellaan tai edes _yritetään_ totella.
Anzie^
Kääpiösnautseri
Liikkeet:
Yleensä kohtalaisen tiukalla hihnalla (jotta selkälinja säilyy), kohtalaisen reippaasti. tietenkin poikkeuksia löytyy (kuten Niksu, jolla liikkeet menevät totaalisen pilalle tiukalla hihnalla, siksi yleensä se viedään kehässä vapaalla hihnalla.

Seisotus:
Käppänöitä voi esittää sekä vapaasti että asetellen. Vapaasti seisottaessa tulisi ottaa huomioon että esittäjän olisi hyvä mennä esim. polvilleen sen mahdollisen makupalan kanssa (eli ei seisoteta kuten sammaria) koska koira katsoo liian ylös (ja selkälinja voi selän kohdalta "keikahtaa" alaspäin. kun käppänä asetellaan, koiran tulisi katsoa ryhdikkäästi eteenpäin. Etujalat rungon alla, takajalat aseteltuna niin, että muodostavat sen noin 90 asteen kulman. Tosin jotkut käppänät venyttävät itse niin paljon mikäli ovat esiintyvää sorttia. Hännästä tuntuu olevan monenlaisia mielipiteitä, että mitenkä sen tulisi oikein olla. Omasta mielestäni hännän oikea asento on se, mikä on tuossa alla olevassa kuvassa. Muistaa pitää etteivät takajalat ole rungon alla, ja ettei venytä takajalkoja niin taakse, että näyttää että koira nojaa taaksepäin.

© Titta
KUvassa selkälinja on hyvä.
Noore
LAINAUS(<Aino> @ 21.12. 2004, 08:06)
Häntä:
Häntä on kaarella selänpäällä smile.gif

Mä vielä usein laitan hännän (siis bichon friseistä puhun biggrin.gif) niin,
että se on aina tuomariin päin smile.gif niin ainaskin minä teen.
ja siis siirrän sen kädellä "suoraksi" ja, niin että hännän kaare tai ne kaikki hännän karvatkin on tuomariin päin.
(tyhmästi ehkä sanottu, mutta yrittäkää ymmärtää mua tongue.gif)

Ja Mintti todellakin puhut asiaa! smile.gif
Elina.P
mäkin yhdyn tuohon Mintin asiaan! happy.gif
<Aino>
LAINAUS(Noore @ 29.12. 2004, 14:28)
Mä vielä usein laitan hännän (siis bichon friseistä puhun biggrin.gif) niin,
että se on aina tuomariin päin smile.gif niin ainaskin minä teen.
ja siis siirrän sen kädellä "suoraksi" ja, niin että hännän kaare tai ne kaikki hännän karvatkin on tuomariin päin.
(tyhmästi ehkä sanottu, mutta yrittäkää ymmärtää mua tongue.gif)

Joo just näin teen minäki, en vaan ilmaissut oikein innocent.gif smile.gif
Vanttu
jospa mie sanoisin sanasen basenjin ja amerikancockerspanielin esityksestä.

Basenjin esityksessä on muutamia eri tapoja, joten laitan ne tähän kaikki smile.gif

SEISOTUS:

Basenjin selkälinjan on oltava tasainen, etujalat oikeastaan suoraan alaspäin, ei mahan alle laitettuna eikä venytettynä eteenpäin. Basenji asetellaan yleensä, mutta tietenkin saattaa olla poikkeuksiakin. Takajalat venytetään sen verran taakse että selkälinja suoristuu, mutta kuitenkin takajalkojen kulmausten on pysyttävä! Jos vain mahdollista, häntä käännetään aina tuomariin päin.

Basenjin voi esittää niin, että on kyykyssä/polvilleen/seisoo sen toisen kyljen puolella, voi seistä/olla kyykyssä/polvillaan sen edessä (tuomarin katsoessa kuitenkin siirryttävä) tai sen takana.

tässä kuva edestä seisten esitetystä basenjista.

ja tässä kyljeltä polvilleen ollen esitettynä sama koira.

LIIKKEESSÄ:

Liikkeessä basenji voi kulkea joko ihmisen tasolla juosten tai ihmisen edellä juosten. omasta mielestäni edessä juosten on paremman näköinen <3 Ihminen joutuu yleensä juoksemaan ainakin jonkin verran, riippuen tietysti siitä kuinka lujaa tahtoo koiran juoksevan. koira ei saa laukata, mutta verkkaista ravia saa mennä. ei tietenkään liian lujaa että tuomari näkee liikkeet arvostella wink.gif

jenkkejen esityksessä olen nähnyt käytettävän vain yhtä tapaa seisotuksen suhteen, toki se häntäjuttu onkin sitten eri asia, mutta siitä luette hieman alempaa wink.gif

SEISOTUS:

Jenkit seisotetaan asetellen. Etujalat suoraan alaspäin, tasan. takajalat vedetään suht taakse mutta tässäkin muistettava että kulmausten on säilyttävä! pöydällä tuomarin katsoessa kaulan ja muun ruumiin korvat kerätään mytyksi naamalle, jotta ne ovat poissa edestä. tietenkin ilmettä katsoessa taas ne lasketaan alas wink.gif jos koiralla on vähänlaisesti poskia, voi sitä kaulanahkaa käsillä nostaa ylöspäin, näin saa koiralle "lisää poskia". Selkälinjan tulee seistessä olla laskeva. hännästä sitten muutama sananen. typistettyhäntäisten hännät nostetaan noin "kello kahteen" ja sitä tuetaan muutamalla sormella, sormet eivät kuitenkaan saa peittää häntää mistään kohtaa. pitkähäntäisillä koirilla on kaksi vaihtoehtoa hännänpidon suhteen. Toiset "piilottavat" lopun häntää kämmenensä sisää, näin ollen koira näyttää typistettyhäntäiseltä. Toiset taas pitävät hännän pitkänä, hännästä otetaan noin puolesta välin kiinni ja sen lopun annetaan roikkua alaspäin tai mihin se nyt tässä tilanteessa roikkuu..

jenkin pää nostetaan yleensä hieman ylöspäin seisottaessa ja sitä pidetään paikallaa poskinahasta, niinkuin kuvassa.. (kuulostaa pahalta tuo poskinahasta pitäminen mutta ei se satu, nahka on löysää..)

kuvassa lyhythäntäinen jenkki seisotettuna erittäin hyvin wink.gif

ja remmi otetaan pois lähes kaikilta jenkeiltä seisottaessa

LIIKKEESSÄ:

Liikkeessä jenkit suurimmalta osin juoksevat esittäjän edessä. Esittäjänkin tulee juosta, joidenkin hyvin liikkuvien kanssa saa juosta todella lujaakin jotta niiden liikkeet pääsevät hyvin esille. Remmi nostetaan liikkeessä aivan korvien taakse ja alhaalta sen tulee olla aivan leuan ja kaulan liittymäkohdassa. jos koira ei itse pidä päätään kunnolla ylhäällä, sitä nostetaan remmin avulla.

saa korjata jos teidän mielestänne jotain virheellistä wink.gif
Elina.P
tosi hyvin selitetty molemmat rodut Vanttu!! thumbup.gif perusteelliset oli.
Tippa
Kuuluuko keskikokoinen villakoira laittaa pöydälle? Mietin vain, että
onko se tarpeeksi "iso" ettei pöytää tarvita? biggrin.gif Olen junnuihin keskarin
kanssa todennäköisesti menossa, ja asia on vähän epäselvä.

En viitsinyt uutta topikkia tehdä, joten kysyin täällä smile.gif
Noore
LAINAUS(<Aino> @ 29.12. 2004, 17:44)
Joo just näin teen minäki, en vaan ilmaissut oikein  innocent.gif  smile.gif

biggrin.gif joo, kyllä mä ajattelinkin että säkin teet niin, lisäsin vain muille ihmisille tongue.gif

ja Lyra, mä olen itsekin esittänyt kesk. villiksiä, ja minä ainaskin olen ne nostanut pöydälle. Usein ne on niin käskenyt ja on ne vielä helppo nostaa, toisin kuin sitten isovillakoirat biggrin.gif Eli nosta vain smile.gif
Mon@
Tuli tässä yhes junnukisas mieleen et eikö se oo aika tuomarikohtasta nostetaanko whippet pöydälle vai ei..
Huomasin nimittäin kun Susa siinä mulle kuiskas et muista et sun pitää nostaa Tinka pöydälle, mut seurattuani tuomaria, se käski eriksensä pienet koirat pöydälle mitä se ei mun kohdalla tehnyt joten en sitten nostanut koko koiraa pöydälle vaan seisotin tuomarin edessä smile.gif
<Aino>
LAINAUS(Mon@ @ 30.12. 2004, 12:26)
Tuli tässä yhes junnukisas mieleen et eikö se oo aika tuomarikohtasta nostetaanko whippet pöydälle vai ei..
Huomasin nimittäin kun Susa siinä mulle kuiskas et muista et sun pitää nostaa Tinka pöydälle, mut seurattuani tuomaria, se käski eriksensä pienet koirat pöydälle mitä se ei mun kohdalla tehnyt joten en sitten nostanut koko koiraa pöydälle vaan seisotin tuomarin edessä smile.gif

Näinhän se on. Whippetit kyllä yleensä nostetaan pöydälle rotukehässä, joten ois hyvä jos tämä sama tapa toimis junnukehässäkin.. Mutta tosiaan, Tampereellakin se tuomari käski mun seisottaa Pepsin maassa, kun olin nostamassa pöydälle, mutta kyllä mä laitan whipun aina pöydälle, ellei tuomari toisin sano.. smile.gif

Mutta handlerin kannattaa myös käyttää järkeä, jos on uros whipu, n. 50 cm korkea ja handleri itse on 150 cm tai alle, niin en usko, että on kovin järkevää nostaa pöydälle, nimittäin se olisi aika hankalaa.. innocent.gif
Nekku
En tiedä kuuluuko tänne, mutta kun täällä oli muutakin keskustelua junnuista. Eli, kun koiria vaihetaan, niin mitä jos saakin jonkun ison ja pelottavan tanskandoggiuroksen? Se on varmaan sitten pakko esittää, ei saa vaihtaa? xD
<Aino>
LAINAUS(Nekku @ 30.12. 2004, 12:41)
En tiedä kuuluuko tänne, mutta kun täällä oli muutakin keskustelua junnuista. Eli, kun koiria vaihetaan, niin mitä jos saakin jonkun ison ja pelottavan tanskandoggiuroksen? Se on varmaan sitten pakko esittää, ei saa vaihtaa? xD

Se on "pakko" esittää. Yleensä jos tuomari pyytää että koiria vaihdetaan, niin jos koira on agressiivinen muita handlereita kohtaan, niin koiran esittäjä kyllä sanoo tuomarille, että on mahdotonta vaihtaa koiria, koska hänen koiransa ei siihen kykene smile.gif
Nekku
LAINAUS(<Aino> @ 30.12. 2004, 12:45)
Se on "pakko" esittää. Yleensä jos tuomari pyytää että koiria vaihdetaan, niin jos koira on agressiivinen muita handlereita kohtaan, niin koiran esittäjä kyllä sanoo tuomarille, että on mahdotonta vaihtaa koiria, koska hänen koiransa ei siihen kykene smile.gif

..ja sitten sitä koiraa ei vaihdeta? Vaihetaanko virallisissa useinkin?
<Aino>
LAINAUS(Nekku @ 30.12. 2004, 12:56)

Niin. Siis messarissahan kävi näin, että tuomari halusi vaihdattaa koiria kahden parhana kesken, mutta sen toisen koira jostainsyystä sitten voinu sitä tehdä, joten se handleri sanoin tuomarille, että ei voi vaihdattaa koiria, ja niitä ei vaihdettu smile.gif
Jotkut tuomarit vaihdattavat koiria, varsinkin jos on kova taso, niin sillälailla saa niitä eroja sitte ehkä vähä paremmin esille.Tosin kaikki ei vaihdata koiria, mutta aika monessa osarissa yleensä vaihdatetaan smile.gif
#Jossu#
LAINAUS(Nekku @ 30.12. 2004, 13:56)

Ei vaihdeta.
Koirien vaihto riippuu täysin tuomarista. Jotkin vaihdattavat koirat jatkoon päässeillä, toiset taas sijoittuneilla tai kahden parhaan välillä, myös päivänparas kisassa koirien vaihto on joskin yleistä. Jotkin tuomarit tuovat vaihtokoiran kehän ulkopuolelta. Pakko koiria ei ole kuitenkaan vaihdattaa ja tuomari joka näkee tämän tarpeettomaksi, jättää sen tekemättä wink.gif

Aino oli nopeampi tongue.gif
Elina.P
musta vaihdattaminen on hyvä juttu! itse en ole vielä koskaan silti ollut vaihdatuksessa, mutta toivottavasti saan kokea senkin! wink.gif
Terhi
Vihaisuus ei saisi mun mielestä olla esteenä vaihtoon, sillä vihaisen koiran kanssahan ei saisi kisata... lookaround.gif

Joku kyseli pikkumünsterin esityksestä...Koirakohtaisia erikoisuuksia on, mutta tässä yleisesti jotain...

Seisotus:
Vapaasti tai asetellen. Rotukehissä näkee molempia, ja näkee myös niitä joita ei esitetä... wink.gif
Münsterin häntää EI kuulu vetää selän jatkoksi kuten esim.settereillä (itse olen joskus vetänyt ja myös tuolla esitystyylillä sijoittunut junnuissa, mutta se on väärä) Münsterin hännän annetaan olla vapaasti, tai korkeintaan hännän loppuosaa nostetaan..
Tässä münsteri vapaasti
(ei seiso erityisen hyvin, mutta periaate tulee selville)
ja tässä asetellen.
Itse esitän münsterin yleensä niin että asettelen koiran, sen jälkeen pidän vaan päästä kiinni. Ja tietysti väistän edestä kun tuomari katsoo koiraa.

Liikkeet:
Münsterin (pienenkin) kanssa juostaan, sitä vauhtia missä koira näyttää parhaalta.
Münsteri voidaan juoksuttaa joko vapaalla, eli löysällä hihnalla. Tai niin että remmi tulee korvan vierestä. Tai niin että remmi tulee korvien takaa.
Itse käytän yleensä tapaa jossa hihna tulee korvan vierestä. Tosin mun oma münsteri esiintyy toisinaan niin vauhdilla, että se juoksee mun edellä, tällöin hihna menee väkisinkin korvien taakse.. wink.gif
Münsterin häntä ei saisi mielellään nousta ainakaan paljoa selkälinjan yläpuolelle.
Tässä vielä liikekuva..
tweeety
Dandie tosiaan esitetään yleensä asettelemalla, ja sen selkälinjan tosiaan tulee olla loiva S-kirjain, joten takajalkoja ei kannata yrittää repiä niin taakse että selkä menee suoraksi.
Maassa ja pöydällä dandie kannattaa seisottaa niin että nostaa ensin etuosan eturinnan alta, sitten asettelee takajalat suunnilleen tasaisesti, mutta olen huomannut että hieman heikommin kulmautuneen dandien takajalat kannattaa asetella niin että sisempi eli se jalka joka on itsensä puolella kannattaa jättää hieman edemmäs kuin se joka on tuomariin päin.
Pää kannattaa ehdottomasti mieluummin pitää leuan alta kuin roikottaa hihnasta.
Häntä selkälinjan jatkeena tai hieman sen yläpuolella, sapelinomaisessa asennossa.

tässä vapaasti esitetty dandie:

Ja tässä samainen koira aseteltuna:

Tippa
LAINAUS(Noore @ 29.12. 2004, 22:01)
Lyra, mä olen itsekin esittänyt kesk. villiksiä, ja minä ainaskin olen ne nostanut pöydälle. Usein ne on niin käskenyt ja on ne vielä helppo nostaa, toisin kuin sitten isovillakoirat biggrin.gif Eli nosta vain smile.gif

Okei, kiitos tiedosta biggrin.gif
wenakko
LAINAUS(tweeety @ 30.12. 2004, 20:50)
Dandie tosiaan esitetään yleensä asettelemalla, ja sen selkälinjan tosiaan tulee olla loiva S-kirjain, joten takajalkoja ei kannata yrittää repiä niin taakse että selkä menee suoraksi.
Maassa ja pöydällä dandie kannattaa seisottaa niin että nostaa ensin etuosan eturinnan alta, sitten asettelee takajalat suunnilleen tasaisesti, mutta olen huomannut että hieman heikommin kulmautuneen dandien takajalat kannattaa asetella niin että sisempi eli se jalka joka on itsensä puolella kannattaa jättää hieman edemmäs kuin se joka on tuomariin päin.
Pää kannattaa ehdottomasti mieluummin pitää leuan alta kuin roikottaa hihnasta.
Häntä selkälinjan jatkeena tai hieman sen yläpuolella, sapelinomaisessa asennossa.

tässä vapaasti esitetty dandie:

Ja tässä samainen koira aseteltuna:

Eli onko hännän asennolla kovinkaan paljon väliä ph34r.gif Vai asetellessa pidetään selän jatkeena ja vapaasti annetaan vaan olla jos se koira ei itse pidä? blush.gif
tweeety
No ideaalihan olisi että koira heiluttaisi häntää vapaasti seistessään.
Tämä kuvissa oleva narttu ei niiin hurjasti esiintymistä rakasta, joten sen lähes joka kerta asettelen ja pidän häntää suunnilleen noin kuin alemmassa kuvassa.
Saa se häntä siellä roikkua perässä mutta terrierillä se olisi toivottavaa että näkyisi hieman tempperamenttiä kehässäkin, ja heiluva häntä ja ryhdikäs,reipas esiintyminen ovat aina plussaa smile.gif
Oona E
hmm oiskohan joillain tarkkaa tietoa suomenajokoirasta?
tweeety
Wenakko:
Tässä on Pitkosta kuva, otettu Lahden näyttelystä viime huhtikuussa.
Ihan kakara tuossa kuvassa, oli vielä pentuluokassa.
~goldens~
LAINAUS(Hiipivä Siiseli @ 22.12. 2004, 10:59)
Kultainennoutaja
Kultsu seisotetaan joko asetellen tai vapaasti, useimmiten asetellen. Häntä nostetaan selän jatkeeksi ja päätä pidetään pystyssä joko keräämällä kaulanahkat käteen tai pitämällä leuan alta. Jotkut myös pitävät koiran päätä ylhäällä makupalan avulla niinkuin itsekin teen. Hihna löystetään sään taakse jotta se ei katkaisisi kaulalinjaa. Takajalat laitetaan niin että jalan ja maan välinen kulmaus on suora kulma, jos siis tajuatte mitä tarkoitan laugh.gif .
Liikkeissä kultsu esitetään vapaalla hihnalla, mutta jotkut kyllä hirttävät koiriaan. Itse vien mieluummin vapaalla. Kultsun kanssa saa hölkätä, sekin kyllä riippuu ihan koirasta että mitä vauhtia.

Muokkaan vähän... wink.gif
Liikkeessä:
'Jotkut hirttävät koiriaan'.
No juu se nyt ei ole varsinaista 'oikeata hirttämistä' (älkää nyt käsittäkö väärin! wink.gif smile.gif ) vaan hihna laitetaan useinmiten korvien takaa niin että hihna lähtee korvan edestä. Näin yleensä esitetään vielä kokematonta ja nuorta koiraa. Tietenkin kuuluisi juoksuttaa niin että remmi on löysänä.
Seisotus:
Seisotus aloitetaan siitä että etujalat laitetaan kohdakkain sopivalle etäisyydelle.
Takajalkojen kanssa saa olla tarkkana että niitä ei laiteta liian kauas.
Häntää pidetään selkälinjan jatkona. Päätä pidetään yleensä leuasta kiinni mutta nuorilla on makupala. Kuono kohti taivasti ei ole kiva näky vaan päätä pitäisi pitää niin että kuono on hieman alaspäin, että otsapenkereet säilyy. Ja näin myös aika hyvin ryhti säilyy.

Tietenkin, kukin tyylillää ja kuten parhaaksi näkee. Eri tyylejä näkee.
Elina.P
mä suosin kultsuilla sitä että kerätään ylimääräiset kaulanahat ja pidetään niin päätä. toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitin! biggrin.gif
~goldens~
LAINAUS(Nenis @ 31.12. 2004, 22:16)
mä suosin kultsuilla sitä että kerätään ylimääräiset kaulanahat ja pidetään niin päätä. toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitin! biggrin.gif

Ei kultsuilla moitita jos on liikaa kaulanahkaa eikä se edes useinmiten näy.
Eikä sillä ainakaan mun mielestä tartte 'kerätä' niitä. Miksi sitä pitäs kerätä...?
Mä en ymmärtänyt; miten pidetään päätä?? rolleyes.gif
Elina.P
oke, selitin siis turhan epäselvästi.. tongue.gif tarkoitin siis juuri tuota, nitä hiipivä siiseli sanoi että "päätä pidetään pystyssä joko keräämällä kaulanahkat käteen tai pitämällä leuan alta"
wenakko
LAINAUS(tweeety @ 31.12. 2004, 15:47)
Wenakko:

Ihana! Kyllä mä luulen nyt jotenkin selviäväni smile.gif Kiitos vaan neuvoista
Elina.P
LAINAUS(tweeety @ 31.12. 2004, 15:47)
Wenakko:

ihana kuva!! miten suloinen! wub.gif
wenakko
LAINAUS(Nenis @ 1.1. 2005, 00:08)
ihana kuva!! miten suloinen! wub.gif

Mä kisaan Pitkon kanssa junnuissa wub.gif
Oona E
no tuota joku
viisaampi laittaa isovillan paremmin mutta
näin oppinut virpiltä

SEISOTUS:
vapaastikkin voi mutta ei ole
villalle rodun omaista. Asetellen menet
toisen kyljen puoelle ja otat panta kohdasta
ja ehkä vähän jopa "kuristavan" tuntuisen otteen
kaulasta/kaulanahasta. etujalat suoraan alas päin että
rintakehä näkyy. Takajalat suht taakse mutat niin
että kulmaukset näkyvät. Molemmissa jaloissa jalat kohdakkain!
Hännässä on monta tyyliä voi pitää joko hännän "pallukan"
karvoista tai sitten hännän tyvestä hieman "työntää".
Kuitenkin häntä pitää olla ylöspäin eikä selän päälle
kääntyneenä.

LIIKKEET:
Hihna tulee kaulan ja korvan välistä suht tiukalla ja
yläviistoon. Koiran kanssa juostaan pitkiä askelia
ja lujaa. Liikkeiden tulisi olla "liitävän" näköiset
ja häntä ylhäällä. Jos koira ei lähde sopivasti liikkeelle
nykäiset kevyesti hihnaa ja otat sen oikeaan asentoon.

liikkeet kuvattuna (copyright lapponia's kuvassa:lapponia's Ratkin

Tässä mielestäni hyvä kuva seisotuksesta (copyright lapponia's kuvassa:Lapponia's Njucka)

korjatkaapas jios on jäänyt jotain puuttumaan tai
joku on huonosti selitetty tai väärin w00t.gif
Elina.P
LAINAUS(wenakko @ 1.1. 2005, 00:55)
Mä kisaan Pitkon kanssa junnuissa wub.gif

minne junnuihin oot menossa?
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.