Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Eri rotujen esitystavat
Puskaradio > Keskustelua näyttelyistä > Junnut
Sivuja: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Lydia
Muistattekos kun täällä oli aihe eri rotujen esitystavoista, nyt se taitaa olla bittiavaruudessa, joten tehdäänpä uusi smile.gif
Eli tänne ohjeita miten eri rotuja tulisi esittää, tietty voi kysyä vinkkejä yms.

Sivu1
sheltti, whippet, bichon frisé, setteri, borderterrieri, harmaa norjanhirvikoira, kääpiövillakoira, cairni, westie, owzarek podhalanski, kuvasz, keskiaasianpaimenkoira, kaukasianpaimenkoira
Sivu 2
vehnäterrieri, kerrynterrieri, tiibetinspanieli, kultainennoutaja, bichon havanais, saksanseisoja, shetlanninlammaskoira
Sivu 3
cava, dandiedinmontinterrieri, samojedi, suomenlapinkoira, bullmastiffi
Sivu 4
dalmis, Bicohon havanais, dandiedinmontinterrieri, dalmantiankoira
sivu5
kääpiösnautseri, basenji, jenkki
Sivu 6
Pieni munsterinseisoja, dandiedinmontinterrieri
Sivu 7
kultainennoutaja, isovillakoira, tiibetinterrieri
Sivu 10
whippet, mittelspitz, cotton,portugeesi
Sivu 11
cotton,portugeesi,mitteli
Sivu 12
kiinanharjakoira,belgianpaimenkoira,
Sivu 13
belgi,springerspanieli
Sivu 14
saksanseisoja,maltankoira,
Sivu 15
jenkki
Sivu 16
partacollie, venäjänvinttikoira, tiibetinspanieli
Sivu 17
ranskanbulldoggi, cockerspanieli
Sivu 18
beagle, petiitti, italianvinttikoira
Sivu 20
karjalankarhukoira, belgi, mitteli, sk. kettuterrieri, bullterrieri,
Sivu 21
afgaani, silkki,
Sivu 23
saluki,
Sivu 24
kooikerhordje, irlanninsusikoira, englanninvinttikoira, welssi
Sivu 25
hovawart
Sivu 26
Tolleri
Sivu 27
australianpaimenkoira, pk. collie
Sivu 28
kiinanharjakoira, kromfohrländer,
Sivu 29
suomenajokoira, pinseri
Sivu 30
bichon frise, sk.foksi,
Sivu 31
petit, westi, norwich,
Sivu 32
norwich, löwchen, kingcharlesinspanieli, bordercollie, kk mäykky
Sivu 33
leijona, kiharakarvainennoutaja, bokseri, papillon,
Sivu 34
chihu, kiharakarvainennoutaja, kk,villakoira, mopsi, harmaanorjanhirvikoira,
Sivu 35
australianpaimenkoira, rotikka, dobberi,
Sivu 36
alaskanmalamuutti, englanninbulldoggi, samojedi, suomenlapinkoira, bullterrieri,
Sivu 37
espanjanvesikoira,
Sivu38
japaninpystykorva, basset hound,
Sivu 39
Saluki, Bretoni.
Sivu 40
Fieldspanieli, lagotto, nöffi,
Sivu 41
Nöffi, Berninpaimenkoira.
Sivu 42
Bedlingtoninterrieri, Hollanninpaimenkoira, Suomenpystykorva, Cavalier Kingcharlesin spanieli, lagotto.
Sivu 43
Grand basset griffon vendeen, Setterit.
Sivu 44.
Tiibetinspanieli.
Sivu 47.
Parsonrusselinterrieri, Afgaaninvinttikoira.
Sivu 48.
Staffordshirenbullterterrieri, sheltti.
Sivu 49.
Shar Pei, Labradorinnoutaja, kleinspitz
Sivu 50.
Kleinspitz, Afgaaninvinttikoira, Amerikan akita.
Sivu 51.
Papillon, Briard, leo, Länsisiperian laika.
Sivu 52.
Vanha Englanninlammaskoira, Pk Collie, puli, yorkshirenterrieri,
Sivu 53.
Englannin Springerspanieli, PON.
Sivu 54
pk ja lk. collie, australianterrieri,
Sivu 55
australianterrieri,
Sivu 56
Dalmantiankoira, kääpiövillakoira, norfolkki,
Sivu 57
Saksanseisoja, japaninpystykorva, pyreneittenkoira, kiinanharjakoira, siperianhusky,
Sivu 58
Grand basset griffon vendeen, saksanpaimenkoira,
Sivu 59
Affenpinseri, valkoinenruotsinhirvikoira,
Sivu 60
Sheltti, partacollie
-Saana-
Shetlanninlammaskoira

Liikkeet:Sheltin kanssa liikutaan yleensä puolijuoksua.
Hihna voi olla joko löysällä (näin yleensä rotukehässä) tai sitten kireällä, tämä voi ola ihan hyvä vaihtoehto jos koira näyttää ryhdittömältä.

Seisotus pöydällä:Etutassut laitetaan sopivan etäisyyden leveydelle, takatassut niin että kulmaukset näkyvät tarpeeksi selvästi. takatassujen väliin myös sopiva väli. Pää suoraan eteenpäin, päätä voi tukea kädellä, tai voi pitää namia nenän edessä, jolloin koira katsoo suoraan.

Seisotus:Sheltti seisotetaan vapaasti (pöydällä asetellaan).
Yksi tapa on seistä koiran edessä, hihna löysällä, kontakti koiraan.
Toinen tapa on olla kyykyssä koiran edessä, niin että hihna tulee ylhäältä, ja on kireällä. Voi tietenkin esittää sheltin niin, että on koiran takana ja pitää namia nenän edessä.

MUUTA:Tarkista että koiran häntä on alhaalla, ja korvat taittuvat nätisti (n. 1 kolmasosa) alas. nämä kuuluvat enemmän rotukehiin, mutta junnuissa voi olla hyötyä.

Tässäpä vielä kuvatus:
© terhi reinikka
<Aino>
Whippet:

Liikkeet:
Whippetin kanssa "puolijuoksua", ei liian hitaasti, ei liian lujaa. Yksittäisliikkeessä yleensä kävellään vaan.Ja yleensä ei saa kuristaa koiraa niin että se pää on kauheen korkeella, vaan pään pitäisi olla muun kropan jatkona.
+ jos häntä nousee vähän! smile.gif

Seisominen:
Kintereiden pitää olla 90 asteeen kulmassa maata kohti, takajalkoja ei saa venyttää liikaa, ettei koira näytä siltä että se nojaisi taakseppäin! Etujalat suorassa maata kohti.Pää "pystyssä", voi tukea pitämällä remmistä kiinni korvien välistä, tai oman puolen korvan alta.Korvat ei saa nousta!

Asettelu:
Etujalat kannattaa nostaa siitä niitten jalkojen välistä ja takajalat asetella molemmat erikseen smile.gif

Muuta:
Kannattaa kädellä "painella" selkärankaa alaspäin, että se laskeutuisi tasaisesti, eikä jäisi korkean näköisestä smile.gif Ja jos koira vetää etujalkoja eteenpäin asetellessa, kannattaa mennä koiran eteen smile.gif Ja jos koira jännittää häntäänsä kannattaa "asettaa se uudelleen" tongue.gif..

Eipä tullu muuta mieleen, lisätkää jos tuli "mokia".. blush.gif

Bichon frisé:

Liikkeet:
Remmi joko ylhäältä korvien välistä tai oman puolen korvan alta.Liikkeeissä yleensä kävellään, mutta voi juosta ihan pienesti jos koira "antaa", koska liikkeet näyttää paremmalta.

Seisominen:
Etujalat suoraan maata kohden ja takajalat venytettynä taakse, ei liian taakse kumminkaan, että koira ei näytä nojaavan taakseppäin! Pidä päätä "pystyssä" joko leuan alta tai remmistä.

Häntä:
Häntä on kaarella selänpäällä smile.gif

Asettelu:
Etujalat kannattaa nostaa siitä niitten jalkojen välistä ja takajalat asetella molemmat erikseen smile.gif

Ja taas jotku viisaammat voi korjata, jos tuli "virheitä" biggrin.gif blush.gif
-Jenna-
Setteri
Tässä minun tapani setterin esittämiseen. Jollakin toisella voi siis olla aivan toinen näkemys asiaan. wink.gif

Liikkeet: setterin kanssa juostaan liikkeissä. Setterin liikkeet esitetään joko hirtto-tyylillä tai sitten löysällä hihnalla. Itse suosin enemmän tuota löysällä hihnalla esittämistä.

Seisominen: aseteltava näyttelyasentoon. Otetaan päästä kiinni, leuan alta ja vedetään häntä suoraksi. Setterin rotumääritelmässä lukee että setterillä ei saisi olla löysää kaulanahkaa, joten jos koiralla on löysää kaulanahkaa se useinmiten "vedetään piiloon" sieltä kaulan alta seisottaessa. Setterin häntä vedetään seisottaessa välillä mitä erilaisimpiin kulmiin. Toiset vetävät sen ihan melkein taivasta kohti, kun taas toiset pitävät sitä selkälinjan kanssa samassa linjassa, lisäksi olen nähnyt muutamien vetävän hännän ihan alaviistoon. Mielestäni paras hännän paikka on suunnilleen siinä selkälinjan kanssa samalla tasolla (katso kuvaa).

Juoksutuskuva.

Seisotuskuva.
Essi
Borderterrieri

Liikkeet:
-Saa mennä ihan reipasta kävelyvauhtia ja hihna pidetään siinä korvien välissä ja hihna kireällä (ei kuitenkaan sillein, että koira kuristuu..). smile.gif

Seisotus:

-Pään alta nostetaan ja katsotaan, että etujalat ovat samalla kohdalla, ja että jalat ei ole liian edessä tai takana. Takajalat sitten vedetään n. 90 asteen kulmaan, mutta esittäjän puoleista jalkaa voi vähän taaemmas vetää. smile.gif
Ja sitten häntää pidetään vähän selkälinjaa korkeammalla, muttei kuitenkaan liian korkealla.
toiskan muori
Seurasimpa jälleen kerran, kuinka "ammattilaiset" treenaavat koiria liikkumaan.
Harjoitus aloitetaan jo hyvin nuorena, muutaman kuukauden ikäisenä.
Tarvitaan useampi samanrotuinen tai samalla nopeudella liikkuva koira. Rotuja mitä näin tällä tavalla koulutettavan oli maltankoirasta afgaaniin ja sakemanniin, joten unsure.gif

Yksi ihminen juoksee edellä yhden koiran kanssa ja loput seuraavat sitten perässä riemuissaan seuraten johtajaa, hyvin pian kaikki juoksevat määrätyllä komennolla aina handlerin edellä, ensin seuraten sitä "johtajakoiraa" ja sitten se jo onnistuukin komennolla yksin handlerin kanssa ja ilman sitä johtajakoiraa. En osaa espanjaa, mutta taisi se komento olla: mennään koska kuulosti kovin sanalta: vamonos.

Tällälailla treenattiin myös saksanpaimenkoiran pentuja, eikä siellä kehässä sitten mitään mekkalaa ollut näyttelyssäkään kehän ulkopuolella. Kaikki osasivat komennolla juosta hienosti handlerin edellä sekä hitaassa että nopeassa juoksussa.
Meillä ei vain tällaisia mahdollisuuksia ole, ellei sitten kokoa säännöllisesti hyvää porukkaa ja aloita harjoittelua hyvin nuoresta.
Mutta hienoa oli katsella vapaasti juoksevia hyvin esitettyjä koiria. Vapaalla hihnallahan kaikki koirat liikkuvat rodunomaisesti, kun on oikea rakenne ja niitä ei kiskota mihinkään.
Näin myös kaikki koirat katsovat eteenpäin, eivätkä vilkuile sitä mahdollista makupalaa sen esittäjän kädessä ja näin koiran päätä ei näe sivulta ollenkaan liikkeessä.
Makupalaa (joka muuten on aina maksaa, ja väliajat esittäjän omassa suussa) käytettiin sitten vain koiraa seisotettaessa, sekin vapaana ja handleri koira edessä riittävän kaukana seisten.
Mutta kyseessä oli siis ammattiesittäjät, joilla on aikaa, onhan se heidän työnsä.
Mutta hienoa silti.
Ja kontakti kaikkiin koiriin oli fantastinen ja koirat iloisia ja niiden kanssa todella leikittiin ja niitä motivoitiin jollakin mieluisella lelulla tai sillä makupalalla aina kun koiraa ei esitetty. Ei siis koko arvostelun aikaa yritettykkään pitää koiraa näyttelyasennossa. Kun koira oli arvosteltu, se sai lepotauon ja sitten kun viimeistä luokan koiraa arvosteltiin, kaikki jälleen tsemppasivat koiransa hienosti esiintymään. JA aina katsottiin että kaikki koirat olivat valmiina lähtöön, kun tuomari pyysi koko luokkaa liikkeelle, mutta tästähän on jo puhuttu ennenkin (ainakin junnuleireillä kajaanissa ja kennelliiton leirillä)
Matkailu avartaa.
-anna-
Eli voisin kirjoittaa vähän Harmaasta..

Harmaa Norjanhirvikoira
Liikkeessä: harmaan kanssa voidaan juosta, mutta ei kauhean lujaa.. sellaista ehkä pikakävelyä.. Koiran voi esittäää löysällä hihnalla, jos koira ei lähde siitä juoksemaan, yms.. mutta tiukalla hihnalla harmaita yleensä esitetään.. Korvien keskeltä..

Seisotus: Seisotuksessa, seisotetaan koira joko eteen, vapaasti tai sitten silleen = tavalla.. että kummatkin ovat tavallaan samassa suunnassa. koiraa ei tarvitse asetella, eikä sitä oikeaastaan kannatakkaan.. Häntä annetaan olla sillätavalla kun se on, koska sitä ei voi oikein vaihtaa tuomarin puolelle! smile.gif

Voisin lisätä velä pari kuvaa.. öö.. tai sitten kun jaksan, etsiä ja lisätä nettiin.. wink.gif
~Aino~
LAINAUS(-Saana- @ 21.12. 2004, 05:47)
Shetlanninlammaskoira

Liikkeet:Sheltin kanssa liikutaan yleensä puolijuoksua.Liikkeissä kannattaa kiinnittä huomiota hihnan "asentoon".

Lisäisin vielä, että sheltti kuuluu esittää liikkeissä löysällä hihnalla smile.gif .
-pepsi
Owczarek Podhalanski, Kuvasz, Keskiaasianpaimenkoira, Kaukasianpaimenkoira:

Seisotus: Seisotetaan mieluiten asettelemalla, ja niin että joko molemmat takajalat ovat samassa kohdassa, taikka sitten tuomarin puoleinen jalka hieman taaempana, kuitenkin niin että kinner luun pitää olla suorassa, etujalat ovat rungon alla normaalisti.
Useimmiten koiria pidetään vielä poskasta kiinni, taikka sitten jos koira pitää päätänsä muutenkin niin vain pannasta, erikoisemmin ei tarvitse.
Keskari esitetään useimmiten takajalat tasassa.

Juoksutus: Koira juoksutetaan hihna rennosti, sellaista koiran omaa vauhtia, esim. Arika podha menee todella kovaa ja sen perässä on vain koitettava pysyä, Dina podha esim. menee taas esittäjän tahtiin, silloin pystyy itse katsomana tasaissen ja hallitun vauhdin.
Kuvaszit eivät mene yleensä lujaa, ne kulkee pää alhaalla.
Rochas
Cairnista laitan nyt jotain, ja muut voi sitten lisäillä jos jotain tulee.

Liikkeet; melko nopeassa kävelyvauhdissa, riippuu toki myös että kuinka helposti koira laukkaa. Näkyy hihnaa tiukalla että löysällä pidettynä, mutta tiukalla on se yleisempi ja ehkäpä "terrierimäisempi ?" esitystapa.

Seisotus;
Etujalat kohdakkain, takajalat samaan tasoon sen verran taakse että kulmaukset näyttävät hyvältä. Kintereen karvoja voi myös "pöyhöttää", varsinkin jos koiralla on niukalti takakulmauksia. Cairnterrierin häntä nostetaan suoraan pystyyn. Pään tulisi olla terhakka, pään karvoja voi pöyhöttää/nostaa pystyyn. Korvien tulisi olla terhakkaana pystyssä, jos ei koira itse korvia pidä voi namia pitää kounon edessä, mutta jos pitää niin voi esittää remmistä kiinni pitäen (tai molempia, jos koira pitää hännän itse pystyssä tukematta).
-inessa-
Kääpiövillakoira:

Liikkeet: Liikutaan aika nopeasti, yleensä nähdään että kääpiön kanssa juostaan, mutta ripeä kävely voi olla myös hyvä, riippuu koirasta. Hihnaa pidetään joko löysällä tai suht kireällä, korvan edestä. Yleensä hihna tulee esittäjän puolelta korvan edestä, mutta jotkut esittävät niin että hihna tulee korvan edestä tuomarin puolella.

Seisotus: Etutassut suoraan "vartalon" alla, ei kovin levällään. Takajalat saa olla aika takana, mutta pitää varoa liiallista venyttämistä. Häntä nostetaan ylös, ei kuitenkaan tikkusuoraan, vaan hieman kaartuen selän päälle. Kuonon alta pidetään kiinni ja koiran kuuluisi olla mahdollisimman ryhdikkään näköinen.
facky
LAINAUS(-Jenna- @ 21.12. 2004, 09:50)
Setteri
Tässä minun tapani setterin esittämiseen. Jollakin toisella voi siis olla aivan toinen näkemys asiaan. wink.gif

Liikkeet: setterin kanssa juostaan liikkeissä. Setterin liikkeet esitetään joko hirtto-tyylillä tai sitten löysällä hihnalla. Itse suosin enemmän tuota löysällä hihnalla esittämistä.

Seisominen: aseteltava näyttelyasentoon. Otetaan päästä kiinni, leuan alta ja vedetään häntä suoraksi. Setterin rotumääritelmässä lukee että setterillä ei saisi olla löysää kaulanahkaa, joten jos koiralla on löysää kaulanahkaa se useinmiten "vedetään piiloon" sieltä kaulan alta seisottaessa. Setterin häntä vedetään seisottaessa välillä mitä erilaisimpiin kulmiin. Toiset vetävät sen ihan melkein taivasta kohti, kun taas toiset pitävät sitä selkälinjan kanssa samassa linjassa, lisäksi olen nähnyt muutamien vetävän hännän ihan alaviistoon. Mielestäni paras hännän paikka on suunnilleen siinä selkälinjan kanssa samalla tasolla (katso kuvaa).

Juoksutuskuva.

Seisotuskuva.

Mä en aivan noin kyllä esittäisi, mutta... Itse olen setterin esittänyt sillä tavalla, että päätä pitävä käsi on suorana ja olen koiran taka päässä enemmän. Niin mulle on neuvonu moni kasvattaja ja moni rodun harrastaja...Jotenkin noin miten alhaalla. Tosin ilme on tässä kuvassa mitä karmein xD
Anzku
Mie lisäisin vielä tohon Hannan juttuun, että häntä tosiaan ylhäällä, eikä selän jatkona, vaan pirteästi pystyssä. Ja paino etujaloilla, ettei näytä että koira olisi "kasassa".

Photon © Anna Mäkinen
Tuossa häntä on suunnilleen oikealle paikoillaan, ehkä joillain koirilla se menee vielä ylemmäksi. Tosin kuva on hieman huonossa kuvakulmassa, ettei sitä hännänasentoa näe kunnolla.
Vlyter
Westie
Aattelimpa tähän jotain riipustaa, kun oon tuota Taavi herraa nyt esittänyt.

Liikkeessä naru suoraan päästä ylös päin, aika tiukalla. Naru pitäisi olla heti korvien takana. Reipas kävelyvauhti riittää.
Seistessä etujalat "tolppina" suoraan kropan alla ja takajalat aika takana. Ei kuitenkaan liioitellusti, sillä Taavilta ainakin katoaa kulmaukset liiasta venyttelystä.
Häntä ylös, samaan kulmaan takajalkojen kanssa.

Lisäilkää mitä mieleen tulee wink.gif
Ada
Kertokaa pliiiis joku miten pientämünsterinseisojaa esitetään???
-Jenna-
LAINAUS(Saksis @ 21.12. 2004, 16:30)
Mä en aivan noin kyllä esittäisi, mutta... Itse olen setterin esittänyt sillä tavalla, että päätä pitävä käsi on suorana ja olen koiran taka päässä enemmän. Niin mulle on neuvonu moni kasvattaja ja moni rodun harrastaja...Jotenkin noin miten alhaalla. Tosin ilme on tässä kuvassa mitä karmein xD

No joo. Itsekkin olen kiinnittänyt huomiota tuohon seikkaan, ja nykyisin aina esitänkin Wernaa hieman erilailla mitä tuossa vanhassa kuvassa, juuri kädet suorina miten sanoitkin. Tuskin tuollakaan niin kauheasti on väliä, ei juututa pikkuseikkoihin... lookaround.gif
Elina.P
vehnäterrieri ja kerrynterrieri

Hihna laitataan mahdollisimman ylös ja melko tiukalle. Liikkeissä tavataan monia eri nopeuksia, nopeasta ravista rauhalliseen käyntiin. Itse kävelen elmon kanssa reippaasti, sillä silloin sillä on kontakti ja hyvät liikkeet. Rotukehässä sen kanssa kuitenkin ravataan reippaasti, jolloin sille tulee paras mahdollinen takapotku.
Hihnaa pidetään liikkeessa ylhäällä, melko tiukalla hihnalla, muttei kuitenkaan niin ettei koira pääse vapaasti ravaamaan.Myös kädenasento on eri esittäjillä erilailla. Laiskemmilla koirilla hihnaa pidetään liikkeissä hieman edellä reippailla taaempana, mutta yleensä se on kyllä suoraan ylöspäin.
Seisottaessa nostetaan koiraa ensin takaa haarojenvälistä ja siirretään melko taakse, muttei kuitenkaan niin että koiran kulmaukset katoaisivat. Takajalat kuuluvat laittaa suoraan alaspäin, eli melko haaraan. Tämän jälkeen nostetaan koiraa etuosasta, niin että etujalat asettuvat itsestään. Etujalkojen on tärkeä olla linjassa keskenään.
Kun koiran jalat ovat kunnolla varmistetaan että hihna on mahdollisimman ylhäällä ja mun tyyliin kuuluu että menen koiran takaosan viereen polvilleni ja vedän kevyesti hihnaa takaviistoon ylöspäin, jolloin koiran pää nousee ryhdikkääksi. Tällöin täytyy kuitenkin varoa ettei hihna valahta, vaan pysyy poskiluun kohdalla. Jotkut ihmiset ottavat aivan hihnan tyngästä kiinni koiran kaulan luota, jolloin he tavallaan kannattelevat koiran päätä, mutta itselläni hihna on melko pitkällä. Itse saatan myös nopeasti kämmenellä silittää koiran kaulaa ylöspäin, jolloin se ymmärtää mitä vaadin. Sitten vain korjaan koiran hännän asennon pystyyn ellei se ole jo valmiiksi ylhäällä. Häntää ei pidetä mitenkään kiinni kourassa. Sitä vain tuetaan kämmenellä. Seisottamisessakin tapaa monenlaisia erilaisuuksia. Jotkut seisovat koiran seisottamisessa, kun taas jotkut (kuten minä) menee kyykkyyn.

tämä on hyvä malliesimerkki, vaikka koiran korvat ovatkin juuri nyt luimussa. itse pidän hihnaa vähän pidemmällä seisotuksessa, mutta handler pitää aivan hihnan tyngästä kiinni, joka myöskin on oikein hyvä konsti.
Lydia
tiibetinspanieli
Tipsun voi esittää vapaasti, mutta taitaa kuitenkin enimmistö suosia asettelua
seisotus: Ensin laitetaan etuosa, nostaen koiraa niin että sen etutassut irtoavat maasta ja sitten lasketaan ne maahan niin ettei tassut ole kiinni toisissaan, vaan jää sopiva väli. Sitten mulla on tapana "silittää" tipsua eli kokeilla onko sen selkä suorassa; jos selässä tuntuu "möykkyjä", koira on kasassa.
Sitten siirrytään takaosaan. Useat astteelevat tipsun takajalat ottamalla sitä pehvasta kiinni ja nostamalla ja laskemalla taas sopivaan paikkaan. Itse siirrän jalat yksitellen. Häntä kuuluu kierteelle selän päälle, missä se yleensä pysyy, mutta tarvittaessa voi tukea kädellä. Siinä tapauksessa käsi piiloon hännän alle.
kuva: Kajsa Lampén
Tässä kuvassa Riku seisoo hyvin

liikkeet: Tipsun kanssa kävellään, vauhti yksilöstä riippuvainen, hihna joko löysällä tai kireällä.
Hiipivä Siiseli
Kultainennoutaja
Kultsu seisotetaan joko asetellen tai vapaasti, useimmiten asetellen. Häntä nostetaan selän jatkeeksi suorana, ei pystyssä niinkuin tollereilla ja kiinni joko hännän keskeltä häntäkarvoista niin ettei käsi näy (jos koiralla on suht paksu häntä tämä toimii ihan hyvin) tai sitten ihan hännän päästä parilla sormella. Hännästä voi hiukan vetää ja löystää sitten samantien jotta paino saataisiin eteen ja koira olisi ryhdikkään näköinen.
Päätä pidetään pystyssä joko keräämällä kaulanahkat käteen tai pitämällä leuan alta, nätimmältä tietysti näyttää jos ottaa niistä nahoista kiinni, koska silloin käsi ei näy koiran takaa ja kuono ei osoita taivaisiin. Jotkut myös pitävät koiran päätä ylhäällä makupalan avulla niinkuin itsekin teen, mutta parempi tapa junnuissa voi olla tuo kaulanahasta pitäminen. Hihna löystetään sään taakse jotta se ei katkaisisi kaulalinjaa.
Takajalat laitetaan niin että jalan ja maan välinen kulmaus on suora kulma, jos siis tajuatte mitä tarkoitan laugh.gif . Etujalat rungon alle, niin että eturinta tulee hyvin näkyviin (sitäkään ei kaikilla koirilla ole kovin paljoa ja toisilla taas on hyvin selvä, joten koiraan suhteutettuna wink.gif) Jalat eivät saa olla liian yhdessä mutta eivät myöskään liian harallaan, vaan senlevyisenä kuin koiran etuosa on. Jos koira kääntää tassuja ulospäin kuten omani, voi kyynärpäistä kääntää jalkaa ennenkuin sen laskee maahan jos haluaa oikein viilata pilkkua smile.gif

Liikkeissä kultsu esitetään vapaalla hihnalla, vaikka sitä hirttämistäkin näkyy. Kultsun pitäisi kuitenkin liikkeessä venyttää kaulaa eteenpäin, joten jos koiraa hirttää, tämä ei onnistu, eli vapaalla ehdottomasti jos koira sen osaa. Jos koira on villimpi tapaus, voi narun laittaa korvien taakse vähän kireämmälle jotta siitä voi nykäistä, mutta silti narun pitäisi olla löysänä. Sen verran isosta koirasta on kyse, että ihan reippaasti saa juosta jos koira tykkää liikkua.

Tuossa koira seisoo oikein hyvin, varsinkin siinä kannattaa olla tarkkana ettei venytä liikaa takajalkoja smile.gif

(muokkailin tätä, jotta saisin joitain kohtia korjattua smile.gif)

Hups, nyt unohdin laittaa kuvan.. eli uusi yritys blush.gif
Mintti
LAINAUS(-Saana- @ 21.12. 2004, 05:47)
Shetlanninlammaskoira

Liikkeet:Sheltin kanssa liikutaan yleensä puolijuoksua.Liikkeissä kannattaa kiinnittä huomiota hihnan "asentoon".

Seisotus pöydällä:Sheltti seisotetaa pöydällä aika normaalisti.Tassut asetetaan kohdakkain ja pidetään päätä suorassa, mutta jos koira pitää päätään kädelläsi (ja samalla painaa) kannattaa käsi ottaaa pois ja pitää esim. makupalaa kuonon edessä.

Seisotus:Yleensä shelttiihmisetseisottavat shelttejään vapaasti.Junnukehissä asialla ei niinkään ole väliä, mutta onhan se kauniimpaa, ja shelttihän ei ole "aseteltava rotu".

MUUTA:Sheltin korvat pitää olla AINA "taitettuna" ja hännän pitää olla alhaalla... wink.gif

Voisin vähän puuttua tuohon sheltin esittämiseen, kun on tullut lähemmäs sataa eri shelttiä tullut näyttelyissä esitettyä...smile.gif

Shelttejähän on hyvin erilaisia, joten liikuttaminen riippuu koirasta. Toisten kanssa saa ihan vain kävellä, kun taas toisten kanssa voi juosta reippaampaakin vauhtia. Tietysti riippuu siitä, miten koiran liikkeet tulevat parhaiten esille. Tärkeää on, kuten jo mainittiinkin, että hihna on aina liikutettaessa löysällä. Muuten sillä hihnan asennolla ei ole sen enempää väliä kuin junnuissa yleensäkään.

Pöydällä sheltin voi esittää joko "vapaasti" niin, että koira seisoo pöydällä (kuitenkin aseteltuna) ja näyttää korvansa, kun näytät sille namia. Toisaalta voit esittää sheltin pöydällä myös niin, että otat sitä molemmin puolin poskia näyttelyhihnasta kiinni, ja hellästi nostamalla ja vetämällä saat koiralta kauniisti kaulan esille. Tämä tapa ei sovi ihan kaikille, kaikki eivät pidä siitä, että hihnasta nyvitään. Näin kuitenkin minun mielestäni todennäköisesti saa paremmin ryhdin esille.

Pöydällä sheltillä ei siis mitenkään pidetä päätä suorassa, vaan olet joko itse koiran edessä namin kanssa, tai sitten kohotat koiran päätä molemmin puolin poskista. Voit myös pöydällä pitää hihnaa tiukalla ja näyttää namia niin, että koiran pää on sinne minne pitääkin.

Maassa seisotettaessa jos esität koiran vapaasti, niin älä missään tapauksessa seiso liian lähellä koiraa (pätee varmasti moniin rotuihin smile.gif ). Tällä saat ainakin sheltin korvat pystyyn ja kaulan ja etuosan pilalle. "Ihanne" olisi, että kuono olisi suunnilleen vaakatasossa ja takajalasta kinner kohtisuoraan maata kohti. Eli ei venytetä, eikä seisoteta liian supussa.

Sheltillä korvat kuuluisi olla taitettuna, mutta junnukehäänhän voi mennä myös pystykorvaisen sheltin kanssa. Tällöin ei siis tietenkään pidä yrittää saada pystyjä korvia alas, vaan esittää muuten vain rodunomaisesti.
Delibes's
Bella: jaiks mun seisotuskuva Rikusta rolleyes.gif blush.gif Mut hyvä vaan jos Riku siin hyvin seisoo wink.gif..
Lydia
LAINAUS(Delibes's @ 22.12. 2004, 17:59)
Bella: jaiks mun seisotuskuva Rikusta rolleyes.gif blush.gif Mut hyvä vaan jos Riku siin hyvin seisoo wink.gif..

Kaisa: Heh, kyllä Riku siinä hyvin seisoo ja toi on hyvä mallikuva wink.gif
Elina.P
LAINAUS(Lydia @ 22.12. 2004, 19:14)
Kaisa: Heh, kyllä Riku siinä hyvin seisoo ja toi on hyvä mallikuva wink.gif

joo tosi hyvä kuva on! smile.gif
Fitzgo
Mä voisin nyt laittaa havasta,vaikken mikään expertti olekaan.

Bichon havanais

Liikkeet: Melko nopeasti,jos koira ei laukkaa liikkeet on kauniimmat ehkä juostessa "sopivaa" vauhtia. Itse pidän Vallun kanssapuolijuoksusta mutta monien havojen kanssa kävelen reippaasti. Hihna joko löysällä tai kireällä. Itse esitän löysällä joskusmyös löysällä, mutta monet suosii kireällä hihnalla esittämistä.
Seisottaminen: Etutassut suoraa maata kohtimelko lähekkäin. Takajalat melko taakse,ei liian! Ja mä ainakin nostan pepun alta,tai siis sillein ne takajalat. biggrin.gif Jasitten saatan vielävähän siirtää tuomarinpuoleista jalkaa esimerkiksi. SItten häntä selän päälle,voi pitää itse tai antaa koiran pitää. Ja vapaastikin voi seisottaa,mutta sitä harvemmin näkyy.
Siinä mun hava-esittämis neuvot. Voi korjailla!
wenakko
Voiko joku laittaa Dandiedinmontinterrierin esitystavan? smile.gif Kiitos
Elina.P
voisiko joku laittaa papillonin tarkan esitystavan? wink.gif
facky
LAINAUS(-Jenna- @ 21.12. 2004, 19:35)
No joo. Itsekkin olen kiinnittänyt huomiota tuohon seikkaan, ja nykyisin aina esitänkin Wernaa hieman erilailla mitä tuossa vanhassa kuvassa, juuri kädet suorina miten sanoitkin. Tuskin tuollakaan niin kauheasti on väliä, ei juututa pikkuseikkoihin... lookaround.gif

Niih
-Milla
LAINAUS(Mintti @ 22.12. 2004, 13:54)
Voisin vähän puuttua tuohon sheltin esittämiseen, kun on tullut lähemmäs sataa eri shelttiä tullut näyttelyissä esitettyä...smile.gif

Shelttejähän on hyvin erilaisia, joten liikuttaminen riippuu koirasta. Toisten kanssa saa ihan vain kävellä, kun taas toisten kanssa voi juosta reippaampaakin vauhtia. Tietysti riippuu siitä, miten koiran liikkeet tulevat parhaiten esille. Tärkeää on, kuten jo mainittiinkin, että hihna on aina liikutettaessa löysällä. Muuten sillä hihnan asennolla ei ole sen enempää väliä kuin junnuissa yleensäkään.

Pöydällä sheltin voi esittää joko "vapaasti" niin, että koira seisoo pöydällä (kuitenkin aseteltuna) ja näyttää korvansa, kun näytät sille namia. Toisaalta voit esittää sheltin pöydällä myös niin, että otat sitä molemmin puolin poskia näyttelyhihnasta kiinni, ja hellästi nostamalla ja vetämällä saat koiralta kauniisti kaulan esille. Tämä tapa ei sovi ihan kaikille, kaikki eivät pidä siitä, että hihnasta nyvitään. Näin kuitenkin minun mielestäni todennäköisesti saa paremmin ryhdin esille.

Pöydällä sheltillä ei siis mitenkään pidetä päätä suorassa, vaan olet joko itse koiran edessä namin kanssa, tai sitten kohotat koiran päätä molemmin puolin poskista. Voit myös pöydällä pitää hihnaa tiukalla ja näyttää namia niin, että koiran pää on sinne minne pitääkin.

Maassa seisotettaessa jos esität koiran vapaasti, niin älä missään tapauksessa seiso liian lähellä koiraa (pätee varmasti moniin rotuihin smile.gif ). Tällä saat ainakin sheltin korvat pystyyn ja kaulan ja etuosan pilalle. "Ihanne" olisi, että kuono olisi suunnilleen vaakatasossa ja takajalasta kinner kohtisuoraan maata kohti. Eli ei venytetä, eikä seisoteta liian supussa.

Sheltillä korvat kuuluisi olla taitettuna, mutta junnukehäänhän voi mennä myös pystykorvaisen sheltin kanssa. Tällöin ei siis tietenkään pidä yrittää saada pystyjä korvia alas, vaan esittää muuten vain rodunomaisesti.

Laitan tähän nyt vielä oman tyylini sheltin esittämisestä...
Eli tässä sen nyt huomaa kun nyt sheltistäkin on kohta jo 4 "ohjeistusta" että jokainen koira on todella yksilöllinen esittää ja jokaiselle koiralle on oma tyylinsä... Että ei voi kuvitella osaavansa esittää kaikkia esim. shelttejä jos on saanut yhden essiintymään oikein loistokkaasti. smile.gif

Liikkeissä juuri noin kuten Mintti sanoi että hihna löysällä eikä sheltillä sitä kuuulu koskaan kiristää liikkeessä. Omalla kokemuksella sheltilä on liikkeessä kaula ja pää selkälinjan jatkona eli sheltin liikkeet eivät ole niin ylväät kuin esimerkiksi jollain terrierillä. Eikä siis sheltin hännän kuuluisi nousta liikkessä yhtään ainakaan selkälinjan yläpuolelle... Toki on tapauksia joilla se häntä vain nousee sinne, eikä sille voi mitään... hihnasta vielä kun tuli mieleen että siitä kannattaa junnukehässä sheltin kanssa pitää huoli etteti hihna mene häiritsevästi "tuomarin puolelle" eikä estä koiraa liikkumasta kauniisti.

Seisotuksessa molemmat tavat on oikeita maassa, joko vapaasti että tse on seisomassa ja pitäävain huolta että koiran jalat ovat hyvin. Tai niin että "asettelee" koiran ja on itsekin siinä sitten alhaalla ja näyttää namia nin että kuono on vaakatasossa. Mutta omasta mielestäni jos koira on kevytkorvainen paras tapa saada korvat taittumaan on se etttä asettelee koiran maassakin. Mutta toki kevytkorvaisenkin voi esittää vapaasti aivan yhtä hyvin kuin sellaisenkin jolla on vahvasti taittuneet korvat. Itse olen kisannut suurimmaksi osaksi vain yhdellä sheltillä, jolla on kevyet korvat mutta pysyvät kuitenkin vähän taittuneena vapaasti esittäessä.

Ja sitte seisotuksesta vapaasti on jo mintti selittänyt samat asiat kuin mulla liikkuu päässä, joten en niitä nuyt rupea uudestaan kirjoittelemaan. biggrin.gif

Pöydällä itse aina nostan sheltin varovasti siihen pöydälle koska sheltit ovat aika herkkiä jotut yksilöt. Ja sitten huomaamattomasti asettelen vähän takajalkoja taakse että kulmaukset ovat hyvin ja etujalat suunnilleen samalla tasolla eivätkä liian edessä eivätkä takana, vaan niin että koira näyttää tasapainoiselta. Ja sitten itse olen joko koiran edessä ja pidän siihen kontaktia niin että koiralla on hyvä ryhti kaulassa. Tai sitten olen koiran vieressä, pöydä takana ja nostan kaulusta ja parannan koiran ryhtiä samalla hihnan avulla varovasti.

Eiköhän täältä nyt saa ainkain sheltin esittämiseen jo tarpeeksi vaihtoehtoja, jotka ovat mielestäni kaikki aivan oikeita, mutta paras on se että opettelee tuntemaan koiran ja etsii sen juuri sille sheltille sopivan tavan.

Siinä sitten sellainen kuva jossa esitän sheltin asetellen maassa... Omasta mielestäni koira on kuvassa nätisti

(Taitaa muuten olla jonkun puskalaisen kuva, mutta omilta sivuilta on unohtunut copyt laittaa,blush.gif joten jos tunnistat kuvan niin kerrotko että mitkä laitan copyiksi)
facky
Saksanseisoja
Liikkeet: Juostaan suhteellisen kovaa, koira ei tietenkään saa kuitenkaan laukata. Hihna yleensä löysänä koiran ja esittäjän välissä tai "hirttotyyliin". Itse juoksutan mm. sillä tavalla, että hihna löysällä ja etusormi leuan alla kiinni, kontakti helpompi saada.

Seisotus: Etutassut vierekkäin, ei liian eteen eikä taakse. Tuomarin puoleisen takatassun kinner on suorana eikä vinosti ja toinen takatassu on hyvin, jos se on joko vieressä tai vähän edempänä, kun tuomarin puoleinen tassu. Hihna "hirttotyyliin" ja herkku nokan eteen tai sitte leuan alta kiinni. On nähty myös sellaista, että leuan alta kiinni ja hännästä toisella kädellä.
Tippa
Jos joku tietää belggarin esitystavan, olisi kiva tietää smile.gif
Satsuma
Cavaliierista:

Liikkeet: cavoissa on aika paljon havontaa noissa esitys tavoissa, jokainen tuntuu käyttävän sitä mihin on tottunut ! JOs nyt kuitenkin joitain rajattaisiin. Liikkeiden tulisi olla vapaat ja koiran tulisi liikkua reippaasti. hihna yleensä ottaen "tiukalla" korvien takana jolloin tarvittaessa koiraan saadaa ryhtiä.. vaikka suotavaa olisi että hihna olisi vain kevyesti "tiukalla". cavan kanssa yleensä mennään reipasta kävelyä, mutta varsinkin ulkomailla tuntuu cavat pääsevän sen verran kovaa että esittäjä voi juosta. biggrin.gif

Seisotus: Vapaasti ! ei siis virheellisesti setteri-asettelu tyyliin huh.gif , jota myös joskus (onneksi harvoin) näkee. Vapaasti edestä päin hihna löysällä tai kireällä, löysällä parempi, koska silloin kontakti on "aidompi". ei yleensä asettelua vaikka rotu kehissä sitä näkeekin ... se rippuu niin koirasta ja handleristä, sillä cavan esittämisessä on montaa tyyliä.... smile.gif

Joikainen ottakoon "oman tyylinsä" !!
Red tiger
LAINAUS(-Jenna- @ 21.12. 2004, 19:35)

Itseasiassa sillä saattaa olla paljonki väliä.. mulle on sanottu, ja oon itekki huomannu, että esittäjän kannattaa olla mahd. kaukana koirasta ja siellä koiran "takaosassa" kun koira tulee näin paaljon paremmin esille, eikä esittäjän ehkä samanväriset vaatteet sillon häiritse ihan niin paljon. Tässä vähän huono mallikuva mustan koiran kanssa tummalla taustalla.. jos oisin koiran pään kohdalla, siitä ei näkyisi yhtikäs mitään..

Hilla
LAINAUS(Red tiger @ 23.12. 2004, 17:56)
Itseasiassa sillä saattaa olla paljonki väliä.. mulle on sanottu, ja oon itekki huomannu, että esittäjän kannattaa olla mahd. kaukana koirasta ja siellä koiran "takaosassa" kun koira tulee näin paaljon paremmin esille, eikä esittäjän ehkä samanväriset vaatteet sillon häiritse ihan niin paljon. Tässä vähän huono mallikuva mustan koiran kanssa tummalla taustalla.. jos oisin koiran pään kohdalla, siitä ei näkyisi yhtikäs mitään..

Mielenkiintoisia yksityiskohtia ja pikkuseikkoja, mutta todella tärkeitä sellaisia smile.gif

Itse olen sitä mieltä, että handlerin asennolla on hyvinkin suuri merkitys ja vaikutus siihen miltä _kokonaisuus_ näyttää. Tokihan koira voi seisoa hyvin ja rodunomaisesti vaikka handleri köllöttäisi siellä maassa, mutta tyylikästä se ei ole missään nimessä (se on sitten jokainen henk.koht asia miten paljon kiinnittää huomiota koiran lisäksi myös kokonaisuuteen...).

Itselle sopivan mukavan, mutta silti ryhdikkään ja siistin asennon löytäminen vie aikaa ja on niitä juttuja mitä kannattaa peilin edessä reenailla dogrun.gif
Lydia
LAINAUS(Nenis @ 23.12. 2004, 13:30)
voisiko joku laittaa papillonin tarkan esitystavan? wink.gif

Papillonitkin esitetään monella tyylillä...Tarkkaa en osaa sanoa, kun en pahemmin perhosia ole esittänyt, mutta jotain sinne päin wink.gif Eli papillonin voi esittää vapaasti tai asetellen. Häntä ei kuulu olla kiinni selässä, vaan hieman irrallaan selästä, muutoin aika samalla lailla kuin tipsulla.

Joku muu voi tarkentaa blush.gif
Lydia
LAINAUS(Lyra @ 23.12. 2004, 16:10)
Jos joku tietää belggarin esitystavan, olisi kiva tietää smile.gif

Belggarit esitetään vapaasti. Koira pitäsi saada seisomaan valppaana, rotukehissä käytetään usein ulkopuolista apua (vaikka se onkin kiellettyä)

Miksiköhän mä neuvon, kun en mistään paljoa tiiä unsure.gif
ssaana
LAINAUS(wenakko @ 23.12. 2004, 12:29)
Voiko joku laittaa Dandiedinmontinterrierin esitystavan? smile.gif Kiitos

Joku osaa varmasti kertoa vielä paremmin, mutta mä nyt voin jotain pientä yleistä... blush.gif

Liikkeissä esitetään varmaan enimmäkseen tiukalla hihnalla, mutta voi löysälläkin viedä.Dandille riittää reipas kävely, vähän yksilöstä riippuen...

Seisotuksessa: Rinnan alta kannattaa nostaa koiran etujalat hyvin ja sitten takajalat saa kanssa hyvin nostamalla.Kannattaa kokeilla ennen kehää ja kysyä vaikka joltain fiksummalta, missä kohtaa ne koiran jalat on hyvin, koska ainakin mulla takajalat menee helposti liian taakse tai sitten liian eteen.Jos koira ei itse pidä häntäänsä oikealla korkeudella, niin siitä voi toisella kädellä pitää ja sitten toisella hihnasta, tai jos koira osaa itse pitää häntänsä, voi pitää pelkästään hihnasta ja toisella kädellä koittaa saada koira katsomaan eteen.Pöydälle asetellaan samaan tapaan kuin maahankin. wink.gif

Varmasti löytyy eri tyylejä ja mä en todellakaan ole dandie-expertti, että viisaammat korjatkaa. innocent.gif
Wanssu
Voisin laittaa mun oman esitystavan samojedille (taitaa olla kyllä ihan se yleisin), jos se nyt jotain kiinnostaisi.

Samojedin kanssa saa juosta kehässä reippaasti, niin ettei koira pysty kuitenkaan peitsaan. Remmi löysällä, koira tulee kauniisti vierellä, mutta ei ihan kuitenkaan handlerissa kiinni.

Seisottaminen tapahtuu vapaasti, ja koira ottaa yleensä asennon itse, hyvä handleri (ja hyvin opetettu koira seisoo) saa koiran seisoon nätisti ilman laittelua, jos ei nätisti seiso niin takajalkoja voi vähän siirtää. Häntä kaartuu tuomarin puolelle, hännän puolen voi siis vaihtaa. Jos koiraa "kyllästyttää" seisominen ja tiputtaa hännän kokonaan alas, koiran kanssa tekee täysympyrän niin että häntä nousee.
Remmi löysällä. Handleri sopivan matkan päässä jottei koira nosta päätänsä liian ylös.

Tässä hyvä asento:
Wanda seisoo

Voi myös seisottaa näin (rotukehässä lähinnä..), kuten siis itse joskus teen:
Wanda

Remmi löysällä myös seisottaessa
(Kuvassa pentu joka vasta opettelee asennon ottamista)

Voi myös esittää näin, esim tottumattoman kehässä olijan (kuten kuvan 4kk pentu)
^ en tiedä mitä junnukehässä tykätään..

Edit. vaihdoin kuvat toimiviin..
LimeLight
Itse ainakin esitin Dandiedidmontinterrierin näin :

Liikkeet: Hihna ylhäällä, ei kuitenkaan koiraa hirttäen. Vauhti koiran mukaan,sellaista reipasta vauhtia että koira ravaa kauniisti.

Seisotus: Etujalat rungon alle jotta eturinta tulee esiin. Pää ryhdikkäästi. Selkälinja suorana, takajalat sen verran taakse että takakulmauksia tulee hiukan näkyviin. Ei kuitenkaan liian taakse. Häntä viistosti ylös tai sitten selän jatkeena.
Fitzgo
Mä asettelin sammarin. Se ei nimittäin suostunu seisomaan vapaasti lookaround.gif smile.gif
Onko hava epärodunmukainen jos sitä seisotetaan vapaasti..? JOs joku parempi hava-asiantuntija osaa sanoa biggrin.gif
Lydia
Voisin laittaa suomenlapinkoiran esittämisestä

Suomenlapinkoirat esitetään yleensä vapaasti; kahdenlaista tyyliä näkyy kehässä joko esittäjä seisoo koiran edessä tai sitten "koiran takana" (siis niin että koira on esittäjän ja tuomarin välissä).
Varsinkin nartuilla, joilla on tapana laskea häntänsä, jälkimmäinen tapa voi olla parempi, sillä siitä saa helpommin nostettua hännän ylös. Jos taas seisoo koiran edessä, pitää huomioida, ettei ole liian lähellä koiraa. Slk:n ei ole tarkoitus katsoa taivaisiin, jolloin sen selkälinja menee pilalle, vaan suoraan eteenpäin eli jos käytät namia, ota etäisyyttä koiraan ja älä pidä namikättä kovin korkealla.
Liikkeissä pitää (jälleen kerran) etsiä koiran liikkeisiin sopiva vauhti.
wenakko
LAINAUS(Hopeinen @ 23.12. 2004, 19:26)
Joku osaa varmasti kertoa vielä paremmin, mutta mä nyt voin jotain pientä yleistä... blush.gif

Liikkeissä esitetään varmaan enimmäkseen tiukalla hihnalla, mutta voi löysälläkin viedä.Dandille riittää reipas kävely, vähän yksilöstä riippuen...

Seisotuksessa: Rinnan alta kannattaa nostaa koiran etujalat hyvin ja sitten takajalat saa kanssa hyvin nostamalla.Kannattaa kokeilla ennen kehää ja kysyä vaikka joltain fiksummalta, missä kohtaa ne koiran jalat on hyvin, koska ainakin mulla takajalat menee helposti liian taakse tai sitten liian eteen.Jos koira ei itse pidä häntäänsä oikealla korkeudella, niin siitä voi toisella kädellä pitää ja sitten toisella hihnasta, tai jos koira osaa itse pitää häntänsä, voi pitää pelkästään hihnasta ja toisella kädellä koittaa saada koira katsomaan eteen.Pöydälle asetellaan samaan tapaan kuin maahankin. wink.gif

Varmasti löytyy eri tyylejä ja mä en todellakaan ole dandie-expertti, että viisaammat korjatkaa. innocent.gif

Kiitosta! smile.gif Kysyn sitten vielä omistajalta lisää neuvoja happy.gif
Ada
Eikö kukaan tiiä miten pientämünsterinseisojaa esitetään??
veau
LAINAUS(.Minttu. @ 25.12. 2004, 20:54)
Eikö kukaan tiiä miten pientämünsterinseisojaa esitetään??

Fanny saattaisi tietää...
<Aino>
laitanpa taas lisää biggrin.gif

Bullmastiffi

Liikkeet:
Bullmastiffin kanssa yleensä juostaan/puolijuostaan.. olen kyllä joutunut kävelemään bullmastiffinkin kanssa, joten se on aika koirakohtaista smile.gif Ja hihna omanpuolen korvan takaa

Seisottaminen:
Etujalat suorana rungonalla maata kohden ja takajalat venytettyinä taakse, ei saa venyttää liikaa. Ja tärkeintä on huolehtia kaulanahka, ettei jää silleen epämääräsesti pannan ylös biggrin.gif
-Jenna-
LAINAUS(Hilla @ 23.12. 2004, 18:43)
Mielenkiintoisia yksityiskohtia ja pikkuseikkoja, mutta todella tärkeitä sellaisia smile.gif

Itse olen sitä mieltä, että handlerin asennolla on hyvinkin suuri merkitys ja vaikutus siihen miltä _kokonaisuus_ näyttää. Tokihan koira voi seisoa hyvin ja rodunomaisesti vaikka handleri köllöttäisi siellä maassa, mutta tyylikästä se ei ole missään nimessä (se on sitten jokainen henk.koht asia miten paljon kiinnittää huomiota koiran lisäksi myös kokonaisuuteen...).

Itselle sopivan mukavan, mutta silti ryhdikkään ja siistin asennon löytäminen vie aikaa ja on niitä juttuja mitä kannattaa peilin edessä reenailla dogrun.gif

Niinpä!
Vlyter
Itselle sopivan mukavan, mutta silti ryhdikkään ja siistin asennon löytäminen vie aikaa ja on niitä juttuja mitä kannattaa peilin edessä reenailla  dogrun.gif

Jooh.
Äiti kerran sano, että "varo, ettei se peili kulu puhki", ku mä kokeilin varmaan n. 100 asntoa Taavin edessä,takana jne...(älkää ymmärtäkö tätä kaksmielisesti) laugh.gif
-anna-
Peilistä on kyllä ihanan paljon apua. Oulun koirakerhon edellis vuode hallissa oli iso peili seinässä ja sitten kun pöydällä seisoi, oli ihana kattua siitä peilistä ja sillen.. smile.gif

Anna
<Aino>

Täysin samaa mieltä smile.gif Hyväksi todettu taktiikkka tongue.gif
¤Jatuni¤
Vähän korjaisin suomenlapinkoiran esittämistapaa, joka jo kerrottiinkin...

Eli hihna löysällä. Koiraan ei pitäisi koskea ollenkaan esittämisen aikana. Häntää ei pidä nostaa selälle (rotumääritelmän mukaan hännän tulee kiertyä LIIKKEESSÄ selälle).
Lapinkoira, ja pystykorvat yleensä, on parempi esittää seisten koiran edessä. Tällöin koira pitää helpommin korviaan pystyssä eikä "luimistele". Jalkojen asennon näkee myös paremmin edestä päin, ja koiran saa paremmin edestä käsin myös heiluttamaan häntää. Kontakti esittäjään näyttää myös paremmalta kuin kontakti namikäteen, jos seisotaan koiran sivulla...
Hiipivä Siiseli
Juu tuo peile on kyllä hyvä juttu. Huomasin peilin avulla Sanderssonin hienot etujalat, "kapea-asentoiset ja käpälät kääntyvät ulospäin". Ja saa harjoteltua sitä koiran jalkojen asettelua niin ettei ne ole liian takana tai edessä.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.