jonathan
27.12. 2004, 22:18
Olen noita keskusteluja lukenu ja saanu selville et voi antaa jauhelihaa. mutta epäselväks jäi et annetaanko se raakana? siis voiko antaa raakana ihan normaalia marketista ostettuu nauta-sika-jauhelihaa!
viisaat, asiasta tietävät. vastailkaa!
kitiska
28.12. 2004, 08:45
voi antaa raakana ja kannattaakin antaa raakana!halvemmaksi tulee kyllä ostaa koirille tehtyä jauhelihaa pakastealtaasta tai vaikka kennel rehun autosta
<Iida>
28.12. 2004, 14:37
Jep, raakana on parempi antaa
chin.fani
28.12. 2004, 19:46
LAINAUS(Aada @ 28.12. 2004, 15:37)
Jep, raakana on parempi antaa

Jep. Näin meilläkin tehdään
-laku-
31.12. 2004, 10:51
Juu, meilläkin koira syö raakaa jauhelihaa joka päivä.
Meillä se ostetaan ihan kaupasta. Sieltä saa ihan halvalle sellaisen 400g paketin. (maksaa vähän alle 1€)
Rölli -04
2.1. 2005, 17:55
Mikä siinä on että monet suosittelee antamaan jauhelihan raakana koiralle? Häipyykö jauhelihasta jotain tärkeitä ainesosia jos sen kypsentää?
LAINAUS(Rölli -04 @ 2.1. 2005, 17:55)
Mikä siinä on että monet suosittelee antamaan jauhelihan raakana koiralle? Häipyykö jauhelihasta jotain tärkeitä ainesosia jos sen kypsentää?
Kaikista raaoista koirille annettavista ruoka-aineistahan katoaa paljon tärkeitä ravintoaineita kypsennettäessä, siihen esim. BARF perustuu osittain
Rölli -04
2.1. 2005, 20:23
OK, tänks Aada et valaisit mua

.
LAINAUS(Rölli -04 @ 2.1. 2005, 20:23)
OK, tänks Aada et valaisit mua

.
Eipä mitään
Vinkkinä kaikilla jauhelihaa koirilleen syöttäville: jauhelihaa kannattaa hankkia lähimmästä lihakaupasta, missä liha jauhetaan paikan päällä. Kilohinta on markettijauhelihaan nähden huomattavasti huokeampi ja laatukin minusta parempaa. Meillä ostetaan esimerkiksi nauta-allergikolle sikajauhelihaa paikallisesta lihakaupasta, on taatusti tuoretta ja kilohinta puolet vähemmän kuin ruokakaupassa.
Chellie
27.3. 2005, 01:04
Tässäpä osoite mikä kannattaa teidän lukea, www.koirakopla.com
http://personal.inet.fi/koti/crested/ccd.html
meillä annetaan joskus raakana, mutta se riippuu aika paljon koirasta, sillä paistettuna rasvasta osa poistunut... Sitä m annamme sheltillemme.. Se lihoaa niin helposti,..
¤janette¤
1.4. 2005, 17:48
Me annetaan aina pienille pennuille jauhelihaa raakana

ne muute tykkää siitä

aikuisille me ei niin paljon anneta raakana,me keitetään jauhelihaa aina ton makaronin kanssa ja se laitetaan ruuan sekaan.
mamselle
1.4. 2005, 21:53
Itselläni on vanhempi koira saanut ihan pennusta saakka raakaa jauhelihaa silloin tällöin muun ruuan seassa.
Koirilla taitaa tuo bakteerien sietokyky olla muutenkin erilainen, voivathan ne syödä raakaa kanaakin ilman turhaa pelkoa salmonellasta, joten jauhelihan vuoksi on varmaan turha joutua paniikkiin....
Peppi on saanut jauhelihaa säännöllisen epäsäännöllisesti ehkä vuoden ajan (nimenomaan raakana). Alussa se ei kelvannut ollenkaan mutta nyt maistuu todella hyvin. Eilen täytin kongin jauhelihalla ja laitoin sen yöksi pakastimeen. Aamusella sitten sen Pepille annoin ja aina vähän kerrallaan pitkin päivää se kävi jauhelihaa kongista kaivamassa
Sotketteko jauhelihan sekaan mitään (nappuloita, riisiä tms) vai annatteko ihan sellaisenaan?
Chellie
26.4. 2005, 17:22
Minä ainakin sotken vähä kaikkea sinne lihan sekaan. Syötän kotiruokaa koiralle, joten tulee sinne laitettua vähän kaikkea. Yleensä lisäksi ehkä jotain kalaa, kauraa, vehnäalkiota, merilevää, rehuja jne. mitä nyt sattuu olemaan.

Sinne sekaan vaan.
-Saana-
27.4. 2005, 13:09
Juu, kyllä meidänkin tassuttelialle kelpaa jauheliha, ja raakana sitä saakin n. kerran viikossa. Ja turkki on pysynyt mielestäni hyvänä¨.
jööttifani
23.5. 2005, 00:18
Mulle on neuvottu, että EI raakana! Ihan lääkärin suusta (Helsingin eläinsairaalan sisätautien lääkäri). Ja EN anna koiralle tarkoitettuja jauhelihoja, sillä ne on tehty jäteosista. Mä syötän ihmisille tarkoitettuja lihoja ja keitän ne. Se on masulle parhainta. Kypsennetystä ruuasta ei saa trikiinejä eikä salmonellaa. Ja paistaminen saattaa ärsyttää masua. Kana- ja kalkkunajauhelihat on allergikoille sopivimpia, sit tulee sika ja nauta. Naudalle voi koira olla hyvinkin allerginen, joten itse en sitä anna. Jos tarvii taas rasvaa lisää koiran ruokaan niin silloin sika on paras. Joskus annan kanan paloja (suikaleita) ja hienonnan ne keittämisen jälkeen. Ne on herkkua koiran mielestä. Ja kun keitän jauhelihan laitan vaan sen verran vettä et liha peittyy. Siitä saa samalla hyvän nesteen jossa voi turvottaa kuivamuonan. Meidän koira saa ravinnon kosteana sillä se ei oikein juo ja ruuan mukana se saa pakosta tarvitsemaansa nestettä. Keitän yleensä kerralla vähän isomman annoksen ja panen loput pakkkaseen. Tietty itsellä on pienehkö koira, joten voin ostaa sille kalliimpaa lihaa. Jos ois joku iso koira joka söis paljon niin tulis kalliiksi syöttää ihmisille tarkoitettuja lihoja. Mut toisaalta, jos laatu on parempi niin silloin saa rahalleen kuyllä vastineenkin...
CoLLieS
23.5. 2005, 11:19
Itse annan tipsulleni säännöllisesti jauhelihaa raakana, sekä myös kypsennettynä porkkanan kera, poika tykkää ihan älyttömästi j.lihasta joten miksi ei syöttäisi..

Raksutkin menee paljon paremmin kun pistää vähän jauhelihaa sekaan..
Meillä syödään enimmäkseen raakana ja olen huomannut, että iho on paremmassa kunnossa ja jätökset ovat kiinteitä eivätkä haise...eihän se tietenkään kaikille raakana siis sovi..
Välillä annan raakana, välillä keitettynä/paistettuna. muutaman kerran kuukaudessa.
Chellie
25.5. 2005, 16:58
Jöötifani,
Salmonellan voi saada mistä vain. Ei ainoastaan lihasta eikä varsinkaan vain siipikarjan tuotteista.
Koirille tarkoitettu liha on ihan yhtä tarkastettua kuin ihmisen, onhan se lähtöisin samasta elukastakin. Suomessa ei edes sairaat eläimet pääse ravinnoksi koskaan. Valvonta on niin tiukkaa ja tuotanto laitosten on oltava moitteettomia kaikin puolin.
Koira voi olla allerginen ihan siinä missä ihminenkin ihan mille vain ja jos ei koira saa alusta alkaen oireita mm. naudasta niin silloin se ei ole sille allerginen joten ei ole mitään syytä jättää sitä poissa ruoasta siinä pelossa että joku moni muu koira on allerginen sille.
Olen kuullut sellaisia väittämiä kuin, että koira saa matoja raaasta jauhelihasta. Kasvattaja suositteli pennulle raakaa jauhelihaa silloin tällöin koska raaassa lihassa on entzyymit tallella.
Suomenlapinkoirani on syönny pennusta saakka jauhelihan raakana joko sotkettuna muun ruuan joukkoon tai pelkästään, eniten koirani tykkää kun sille antaa pienen annospalan raakaajauhelihaa joka vielä on jäässä.
Se että koirille tarkoitetussa jauhelihassa on sisäelimiä ja teurasjätteitä tekee siitä vaan maukkaamman koiran mielestä. Mietipä mitä luonnollinen koira syö, ei se mene kauppahalliin ostamaan sisäfilettä ja keitä sitä ennen syöntiä.
Teurasjätteet tuntuu ihmisestä vastenmieliseltä mutta koirasta ne ovat mitä maukainta herkkua.
Chellie
29.5. 2005, 16:22
Itseasiassa juuri sisäelimet ja teurasjätteet jne ovat parasta mahdollista ruokaa koiralle lihan ja luiden jälkeen.
Jos koira saisi matoja raa'asta lihasta olisi koirani ollut niitä täynnä jo kohta lyhyen 3v elämän ajan ja niin moni muukin tuntemani koira joka lihaa syö ja kumma kyllä nuo BARFi koirat ovat siltikin astetta terveempiä kuin muut.
Silver Cloud
31.5. 2005, 09:53
Täällä Barffari ja Chellien kanssa samaa mieltä
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.