Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: suomenajokoira
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 6: Ajavat ja jäljestävät koirat
Sivuja: 1, 2, 3, 4, 5
australianpaimenkoira
onko kellään suomenajokoiraa ja jos on niin voisitko ystävällisesti kertoa koirastasi jotakin?itselläni on narttu josta ei kukaan tykkää ja tiedän syynkin siihen!! ph34r.gif

KIITOS JO ETUKÄTEEN!!!!!!!!!! thumbup.gif
-Emmi-
LAINAUS(australianpaimenkoira @ 28.12. 2004, 14:58)
Itselläni on narttu josta ei kukaan tykkää ja tiedän syynkin siihen!!

No miten niin siitä ei kukaan tykkää? huh.gif No minulla on 3v. suomenajokoira narttu Pimu. Pimu harrastaa minun kanssa JH:ta ja koiranäyttelyitä. Mitä muuta haluat tietää?
australianpaimenkoira
mun kaveri(paras) dry.gif ei pidä siitä sen rodun takia ja sen takia että se on muka hullu ohmy.gif ja se on mun koira!!isä taas ei pidä sen takia että se ei pidä ajokoirista vaikka se aina sellasen hankkii!!äiti ja mun isosisko ei pidä ollenkaan koirista joten syy on selvä!ainoa kaverini mun lisäks joka pitää siitä on yks joka pitää melkein kaikista koirista!!

onko Pimu jostakin kennelistä ja kuinka vanha se on???

KIVA KUN KIRJOTIT!!! smile.gif
~minnuska~
Onhan minulla happy.gif 9vuotias narttu, Himoajon Jetta. Kotosimmin vain Jetta. wink.gif
Jetta on nyt jo eläkkeellä kun siltä leikattiin syksyllä kohtu niin siitä ei ole enää oikeen kuin kotikoiraksi, mutta sen kanssa on harrastettu tietysti metsästämistä, koiranäyttelyitä ja koti TOKOa. blush.gif Kysele jos haluat tietää vielä jtn muuta. smile.gif tongue.gif
-Emmi-
LAINAUS(Flatpower @ 28.12. 2004, 18:35)
No minulla on 3v. suomenajokoira narttu Pimu.

Ikähän tuossa jo lukee... sly.gif No Pimu ei ole varsinaisesti mistään kennelistä, vaan yhdeltä papan tutulta... Pimu oli laiha ja todella arka... Ehkä hakattu... Haluatko tietää muuta?
australianpaimenkoira
mistä päin suomee koira on haettu ja kuinka vanhana se tuli teille??
-Emmi-
Pimua ei ole haettu vaan se tuotiin meille n.6kk... Muuta? Vai kerronko koko tarinan? Kiinnostaako?
australianpaimenkoira
voit kertoa koko tarinan jos haluat wink.gif excl.gif!haluan kuulla toisien kokemuksia!!!!!! tongue.gif
-Emmi-
No, ensinnäkin meidän papan entinen koira Vekku oli kesällä lopetettu ja meillä ei sitten ollut koiraa. Koska koiratarha näytti niin autiolta olin tehnyt alkutalvesta sinne istuvan lumikoiran, sitä sitten piti käydä moikkaamassa kun ei ollut ketään muutakaan jota moikata. No sitten joskus tammi- helmikuussa pappa tuli torilta ja sanoi:"Meille tulee suomenajokoira narttu joka on 6kk." Minä olin haltioissani ja kysin tietysti, että milloin se tulee. Pappa sanoi, että se tulisi kolmen tunnin päästä. Menin aivan sekaisin! Kaverini Tuunanen oli myös siellä. Meille tuli hirmu kiire mennä valmistelemaan tarhaa; Kopin katolta piti pudottaa lumet etteivät ne vaan tippuisi koirani niskaan, oli tallottava vähän tarhasta lunta ettei se nyt aivan sinne uppoaisi, mutta oli myös jätettävä vähän lunta jotta olisi jotain jolla leikkiä. Lumi koira sai kyytiä; sitä potkittiin ja lapioitiin, koska se olisi ollut liian iso kokonaiseksi jätettynä. Sitten ei auttanut muu kuin odottaa, odottaa ja odottaa. Tuntui kuin aika vain matelisi. Mutta sitten; pihaan kaartoi maastoauto! Ryntäsimme Tuunasen kanssa pihalle. No tottkai siinä piti odottaa, että pappa saa puettua ja tervehdittyä sitä miestä joka toi minun ajokoirani, ja sekin tuntui kestävän ikuisuuden, kunnes sitten: Hetki koitti: sain nähdä ensimmäistä kertaa ajokoirani. Menin heti ajokoiran luo ja mies antoi hihnan minulle. Aloin tutustua ajokoiraan ja sitten tajusin kysyä koiran nimeä. Pimu. Olin miettinyt ajokoiralle muita nimiä, mutta Pimu oli ihan hyvä. Pimu oli laiha ja arka. Kun nostin käteni vilkuttaakseni, niin Pimu kyyristyi maahan kui alistuakseen. En sitten tiedä oliko Pimua hakattu entisessä kodissa. Pimu oli muutenkin arka; mattojen puistelu, pyyhkeen puistelu ynnä muu sellainen oli hirveän pelottavaa. Sitten tuli ilta ja oli ensimmäisen yön aika uudessa tarhassa, ja hyvihän se meni. Sitten opittiin, tää kun tulee sisälle ei saa mennä olohuoneeseen, ja mitä istu tarkoittaa ja mitä seiso tarkoittaa. No siitä sitten alkoi näyttely uramme. Ja heti ensimmäisessä näyttelyssämme myöhästyimme kehästä.

No siinähän sitä Pimun historiaa onkin, jos jäi vielä jotain ni kysykää vaan.
Wupsu
kuules australianpaimenkoira!!!!!
musta sara on tosi ihana koira eikä se ole hullu!!!!!!!
se on todella söpöexcl.gif!!
enkä mä ainakaan kaikista koirista pidäexcl.gif
mutta SARA ON TODELLA IHANA KOIRA ja jos et usko niin et usko!!! sneaky2.gif
australianpaimenkoira
okei,mä uskon!!!! rolleyes.gif mistäs sä sen tiiät minkälainen se kotona on?mut on se ihan kiva ,se pikku ahmatti!
-Emmi-
Kiinostiko koirani tarina ketään vai ei? sneaky2.gif
australianpaimenkoira
kyllä se kiinnosti biggrin.gif
mutta en kerinny vastaamaan! confused.gif
mielenkiintoinen tarina innocent.gif wub.gif thumbup.gif
anna-mari
Koirasi tarina kiinnosti ainakin minua. Henkilökohtaisesti en ymmärrä ihmisiä, jotka eivät pidä koirista. Poislukien tietysti sellaiset, joita on koira purrut tai jostain muusta syystä pelkäävät koiria. Kesämökkimme naapurissa sijaitsevassa maalaistalossa on ollut aina suomenajokoiria ja ne ovat olleet meille aina kesäisin valtava ilon aihe. Nyt minulla on omakin koira, kirjoittelen siitä tuolla seropifoorumilla.
Wupsu
koiran tarina kyllä kiinnosti biggrin.gif
en vain ehtinyt suutuksissani sanoa sitä..... blush.gif
australianpaimenkoira
apua!!!auttakaa mua! mun suomenajokoira karkas yhtenä päivänä ja se puri yhtäkkiä mua! ja koirakirjoissa lukee ettei ne ole(eikä saa olla) vihaisia eikä ne saa purra! onkohan sillä luonnevika? onko toisilla ajokoiran omistajilla kokemuksia? unsure.gif sad.gif
-Emmi-
Selitä tarkemmin, missä tilanteessa koirasi sinua puri. Näin, kun ei tiedä tilannetta, on vaikea miettiä miksi koirasi olisi sinua purrut.
australianpaimenkoira
mä olin vienyt sitä lenkille ja olin just päästänyt sen tarhassa vapaaksi kun huomasin että ovi oli auki.siitä se sitten lähti ja mä perässä!mä varmaan jossakin vaiheessa osuin sen korvaan ja yhtäkkiä se jo näykkäs tai puri(en oo ihan varma kumpi) sad.gif angry.gif
-Emmi-
No ehkä sitä sattui? Ei se varmaan tahallaan purrut...
australianpaimenkoira
kyllä mäs en tajuan mutta se ei oo ennen tällästä tehnyt!! sad.gif onkohan se sairas tai luonnevikainen?? confused.gif
Tanja_V
Äitini luona asustelee suomenajokoiranarttu, Nelli. Tyttö täyttää nyt elokuussa kaksi vuotta, eli vielä on melko pentumainen pakkaus, ajokoirasta kun on kyse. Luonteeltaan vähän tottelematon joskus, murkkuiässä kun on, suurinpiirtein ja kuitenkin niin pentumainen. Pirteä pakkaus. Osaa neiti kyllä todella nätistikin olla. Nellillä ei harrasteta muuta kuin lenkkeilyä ja metsästystä.
Tanja_V
australianpaimenkoira: Tuskimpa vaan. rolleyes.gif
Tanja_V
No onpas täällä vähän keskustelua, todella vähän. confused.gif

Oletteko käyneet ajokoirienne kanssa jo metsällä tänä syksynä? Onko jo jäniksiä/kettuja saatu? smile.gif Nelli oli tässä yhtenä viikkona metsällä, jänistä oli ajanyt mutta eivät olleet saaneet.
Ronjan
Metsällä on käyty ja moneen kertaan.Ei vaan nuo ajot oikein ota lähteäkseen sujumaan.
Tai ajot on olleet tällä kaudella hyvinkin lyhyitä ja katkonaisia,mutta nuorihan tuo vielä on,josko tämä tästä.Viime kaudella tuli kuitenkin useampi kaato joten hajua kyllä on mitä pitää tehdä rolleyes.gif
Souffu
Täältäkin löytyy ajokoira narttu.

Paluuperän Matroona "Tyttö" käy välillä mun kanssa JH:ssä ja sitten iskän kanssa metsällä.
Nera
Meille taas on ehkä tulossa suomenajokoira wub.gif Sen kanssa aloitetaan sitten ainakin metsästys ja mä käyn sen kanssa varmaan junnuissa smile.gif Kuinka aloitte opettaa pentuanne metsälle?
australianpaimenkoira
iskä alko viemään sitä vaan mettällä ja koira sai mennä siellä mettässä niin paljon kuin halus. ainakin meillä se autto ainakin vähän( ei se vieläkään hyvin aja, ihme jos löytää enää jäniksenkään) blush.gif unsure.gif
Nera
LAINAUS(australianpaimenkoira @ 21.3. 2006, 18:36)
iskä alko viemään sitä vaan mettällä ja koira sai mennä siellä mettässä niin paljon kuin halus. ainakin meillä se autto ainakin vähän( ei se vieläkään hyvin aja, ihme jos löytää enää jäniksenkään) blush.gif unsure.gif

Niin kyllähän sen vaistot varmaankin herää kun vaan pienenä antaa tutustuu metsään..niin eiköhän se siitä sitten lähe smile.gif
Souffu
Millaisia tuloksia teillä on tullut ajokokeista? meillä paras tulos on AJOK-3
australianpaimenkoira
meillä ei oo vielä käynyt ajokokeissa mut esim. ens talvena pitäis mennä johonkin lähelle. siis jos se nyt viittis ajaa sitä jänistä. lookaround.gif
Wupsu
meneekö isäs vai sä Pinnin kanssa sinne ajokokeeseen? wink.gif
Souffu
Meidän koiralle teetetään ensi talvene pennut. biggrin.gif Tai suunnitteilla on ja toteutuskin pitäisi onnistua kun kasvattaja kurssillekkin mennään syksyllä.
Nera
LAINAUS(Souffu @ 27.3. 2006, 21:17)
Meidän koiralle teetetään ensi talvene pennut. biggrin.gif Tai suunnitteilla on ja toteutuskin pitäisi onnistua kun kasvattaja kurssillekkin mennään syksyllä.

Voi varmaan ihanaa smile.gif
Nera
Mitä kaikkea muuten harrastatte suomenajokoiranne kanssa?
australianpaimenkoira
tällä hetkellä harrastan ajokkini kanssa vain metsästystä ja näyttelyissä käyntiä, mut nyt keväällä kun lumet sulaa niin mun pitäis alkaa harjotella canicrossia eli koirajuoksua. siis tietenkin mun on saatava kuntoni sellaseks etten heti saa sydänkohtausta. confused.gif
Souffu
No kotona menen tokoa ja agilityä, mutta sitten virallisesti näyttelyitä ja ajokokeita. cool.gif
Diikeri
Isällä ajokoir yhteisomistuksessa setäni kanssa, ja nyt pitäisi sitten viedä se sotkamoon syksyllä näyttelyyn. biggrin.gif Eka kerta esittää ajokoiraa kehässä asti, olisiko joillakin vinkkejä miten kannattas esittää (vapaasti seisottamalla vai asetellen? kumpaakin olen nähnyt.)
australianpaimenkoira
itse ainakin esitin ajokoiraani vapaasti enkä paljoa sitä asetellut paitsi jos sen jalat oli ihan sen alla niin silloin vähän siirsin niitä, mutta en muuta. unsure.gif
onnee sinne näyttelyyn! smile.gif
Souffu
Mä asettelen aina niin seisoo paremmin.
Avispa
Miten te muuten esitätte suomenajokoiranne? smile.gif
Ronjan
LAINAUS(Souffu @ 27.3. 2006, 20:17)
Meidän koiralle teetetään ensi talvene pennut.  biggrin.gif

Miekin olen vakavasti harkinnut astuttaa Ronjan.Tarttee vaan ensin kuvauttaa se ja löytää sopiva uros.Ja tottahan niistä pennuista on sitten itselleen yksi ainakin jätettävä wub.gif

Affe kirjoitti:miten esitätte ajokoiranne?
-No eipä siinä mitään ihmeempiä tarvitse tehdä.Asettelen koiran seisomaan ja siinä se sitten tököttää niin kauan kun on tarvis.
Souffu
LAINAUS(Ronjan @ 30.4. 2006, 16:05)
Tarttee vaan ensin kuvauttaa se ja löytää sopiva uros.

Suomenajokoiraa ei kyllä ole pakko kuvata vaikka sille pentuja tehtäisiinkin. Tarkoitan siis lonkka, kyynär ja silmäpeilaksia.
Ronjan
LAINAUS(Souffu @ 1.5. 2006, 14:22)
Suomenajokoiraa ei kyllä ole pakko kuvata vaikka sille pentuja tehtäisiinkin. Tarkoitan siis lonkka, kyynär ja silmäpeilaksia.

Eipä olekkaan,mutta mie en periaatteesta rupea astuttamaan koiraa jota ei ole kuvattu.Ja jos sillä nyt sattuisikin olemaan c:n tai d:n lonkat,jää kyllä koira astuttamatta.
australianpaimenkoira
mie oon harkinnut et jos jossakin vaihees teettäis pinnillä pennut mut kyllä mäkin menisin sen eka kuvauttaan koska eihän sitä ikinä tiiä mitä sieltä voi paljastua. confused.gif
Souffu
Tytön lonkat on kuvattu mytta ei virallisesti ja sillon olivat A/B. kuvattiin juuri siksi että toinen lonkka nivel oli vähän mennyt pois sijoiltaan, mutta lääkärinkin sanoi että palautaa takaisin A:ksi joten nyt varmaan A/A aikaa kuitenkin tapahtuneesta jo muutama vuosi.
Avispa
Hienoa että kuvataan ja terveystarkastetaan myös ne rodut joilla ei ole tuota pakollista kuvauttamista! thumbup.gif Äkkiähän se käy, jos ei kuvata niin rodulle tulee kaikkia lonkka/kyyner vikoja. Ja ne sitten pääsee leviämään jalostuksessa. confused.gif
Nera
Kyselisin että kuinka suomenajokoira esitetään?Minkälainen hihna nlyihin?
Meille tulossa suomenajokoiranpentu viikolla 33 wub.gif wub.gif
-Emmi-
Mie esitän silleen et mie asettelen ku seisotan, hihna ihan ylös niskaan ja kaulan puolelt hihnan kuono puolelt ylimääränen nahka toiselle puolelle hihnaa, pidän toisella kädellä hihnaa ja päätä ja toisella asettelen, hihna niin tiukalla ettei valu kaulalle. Kun liikutan ni hihna ihan niskaa. Hihna vielä korvan ali ja matkaan, jos hihna on näin juoksutetaan hihna suht löysällä, muttei niin löysällä että hihna valuu kaulalle. Näin mie esitän. Joillakin hihna ei mene korvan ali vaan suoraan ylös. Hihnana miulla on nlystä ostettu perusmusta hihna ja puolikuristava metalli ketju. Toivottavasti sait selvää. Voin laittaa kuvia myöhemmin.
Nera
Joo sain smile.gif Kuvat olis kivoja niin sais sitten vielä paremman käsityksen, mut laittele niitä sitten ku ehit smile.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.