Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: "Omien rotujen valinta"
Puskaradio > Puskis > **OFF TOPIC**
-Saana-
Niin eli tuli tässä vain mieleen, että monet ottavat pitkäkarvaisen koiran, jonka turkin sitten myöhemmin leikkaavat lyhyeksi.Tässä esimerkki:

Eräs tuttavani halusi ottaa koiran.Hän päätyivät Bichon Havaneseen wub.gif .Kun hänen hava oli vuoden ikäinen, hän leikkautti koiran turkin ihan lyhyeksi perusteella, "Ei sen turkkia jaksa kammata päivittäin". angry.gif

unsure.gif Tässäkin tapauksessa hän olisi voinut ottaa esim. karvattoman harjakoiran tai jonkun keskikokoisen, lyhytkarvaisen koiran.

Toivottavasti ne jotka harkitsevat ensimmäisen (ja vaikka toisenkin wink.gif ) koiran ottoa,perehtyy tarkasti rotuun, jonka itselleen haluaisi... wink.gif
¤Jatuni¤
Mitä tähän pitäisi vastata?
TtT
Eihän se koira kuitenkaan siitä turkin lyhyeksi leikkaamisesta kärsi, joten en ymmärrä miksi olisi väärin hankkia pitkäkarvainen ja turkiltaan vaikeahoitoinen rotu ja sitten lyhentää se turkki. Usein koiralla on varmasti jopa helpompaa ilman pitkää turkkia.
<Aino>
Onhan tuyo ymmärrettävää? Itsekkin leikkaan molempien koirien turkit lyhyeksi kohta, nimittäin koiran on vähän helpompi olla lyhyellä turkilla ja meidän koirille ainakin tarttuu hirveesti lunta turkkiin ja sitten ne haisee ihan kauhealle, ja niitä pitäisi pestä kolmesti viikossa, mistä koiran nahka jo kärsii. Ei tuttavasti musta väärin tehnyt?
Lanttu
niin no siiss jos koira ei " tarvi " turkkia mihinkään niin samakai se on ajaa.. mutta kun ottss pitkö karvaisen koria n pitäisi myös olla valmis hoitamaan sen turkin (; Turkin ajelussa ei ole mitään pahaa. Koirakin pääsee helpomalla!
Terhi
Kyllähän monet leikkaavat turkit pois esim."eläkkeellä" olevilta koirilta.. Ja sen ymmärrän täysin.. smile.gif Varmasti itsekin teen niin.. smile.gif
Mutta sitä en ymmärrä että miksi pitää ottaa pitkäturkkinen/trimmattava rotu ja leikata se lyhyeksi vain siksi ettei jaksa hoitaa sitä! sleepy.gif Koiran kannaltahan se on parempi kuin takkuinen turkki.. Mutta kun koiraa ostaa pitäisi mielestäni ottaa rodusta ja sen vaatimasta hoidosta kunnolla selvää.
Luulen että Saana ajoi juuri tätä samaa, eli miksi ottaa koira ennenkuin tietää että jaksaa sen vaatiman turkin hoidon!
sipa
Ei moni ajattele sellaista koiraa ottaessaan, että ei ehkä jaksakkaan sen turkkia hoitaa kun on niin työläs. Mutta jos ottaa jonku karvattoman niin ei sekään ole kyllä yhtään karvallisen koiran näköinen, vaikka leikaa turkin aina lyhyeksi, niin on sillä kuitenkin karvaa vaikka se on lyhyempi ja siistimpi. Ja jos viellä olet ihastunut siihen rotuun etkä halua toista rotua niin leikatkoon mun puolesta turkin aina kun jaksaa.. biggrin.gif
-inessa-
Mulla ittelläni on kääpiövillakoira, ja villakoiran turkki on siis vaativaa... Jos joku ei tiennyt tongue.gif Iineksen turkki oli ennen pitkä mutta niiiiiin takussa angry.gif Edelliset omistajat eivät jaksaneet harjata kun n. kerran kuussa ja se oli siis pakko trimmata lyhyeksi kun se muutti meille. Nyt sen turkki on pysynyt hyvässä kunnossa (en mitenkään kehuskele biggrin.gif ), se on ollut meillä vasta n. 5 viikkoa. Pitkäksi aion sen kasvattaa, ja toivottavasti onnistun smile.gif Näyttelyihinkin olen viemässä ehkä joskus ja junnuissa kiertelee paljon mukana sitten kun turkki kasvaa wink.gif Ja Lyra ainakin on lainaamassa sitä joten en halua että ne saa traumoja sen turkista biggrin.gif Ja mua kyllä ärsyttää aika paljon se, että ihmiset ottavat turkkirodun, perehtymättä yhtään rodun vaativaan turkin hoitoon, esim. Iineksen tapauksessa... Ja onhan niitä takku-turkkeja tuolla kaduillakin nähnyt...
Olen siis ihan samaa mieltä kuin *tepa*, että kyllä sen ymmärrän jos joku eläke-päiville haluaa lyhyttä turkkia, mutta että sen takia, jos ei jaksa hoitaa turkkia!! angry.gif Siinä taisi sitten tulla jo kaikki...
Nassikka
Minen käsitä mitä pahaa siinä on. Eivät tuttavasi varmaankaan ottaneet koiraa sen pitkän turkin vuoksi. Eri roduissa on niin paljon hyviä ja huonoja puolija, että jos jokainen päättäisi ottaa vain sellaisen rodun missä on vain sitä hyvää saattaisi jäädä koira hankkimatta. Jos joku ymmärsi mitä ajoin takaa.

Ja niinkuin joku jo sanoikin, se koira ei kärsi turkin leikkaamisesta. Monelle pitkäkarvaiselle koiralle se on vain helpotus kesällä.

Jos ei jaksa hoitaa, onhan se parempi leikata pois. Koira tykkää varmasti enemmän wink.gif
Lanttu
Ei turkin leikkaamisessa ole mitään pahaa. Mutta ois hyvä jos sillon kun koiran ottaa, että tietää jaksaako turkkia hoitaa.. jos mä en ajatelis noin ni mul ois jo kymmenen afgaania! (takkusia sellsia!)
Ada
Me ianakin harkittiin aika tarkkaan mikä rotu meille sopisi..

Monta rotua me aateltiin, ja monesti me päädyttiin siihen, että liian hankala turkki, joten EI smile.gif
-Saana-
LAINAUS(*Tepa* @ 3.1. 2005, 14:49)
Kyllähän monet leikkaavat turkit pois esim."eläkkeellä" olevilta koirilta.. Ja sen ymmärrän täysin.. smile.gif Varmasti itsekin teen niin.. smile.gif
Mutta sitä en ymmärrä että miksi pitää ottaa pitkäturkkinen/trimmattava rotu ja leikata se lyhyeksi vain siksi ettei jaksa hoitaa sitä! sleepy.gif Koiran kannaltahan se on parempi kuin takkuinen turkki.. Mutta kun koiraa ostaa pitäisi mielestäni ottaa rodusta ja sen vaatimasta hoidosta kunnolla selvää.
Luulen että Saana ajoi juuri tätä samaa, eli miksi ottaa koira ennenkuin tietää että jaksaa sen vaatiman turkin hoidon!

Just näin!
-inessa-
LAINAUS(Nassikka @ 3.1. 2005, 15:31)
Minen käsitä mitä pahaa siinä on. Eivät tuttavasi varmaankaan ottaneet koiraa sen pitkän turkin vuoksi. Eri roduissa on niin paljon hyviä ja huonoja puolija, että jos jokainen päättäisi ottaa vain sellaisen rodun missä on vain sitä hyvää saattaisi jäädä koira hankkimatta. Jos joku ymmärsi mitä ajoin takaa.
Jos ei jaksa hoitaa, onhan se parempi leikata pois. Koira tykkää varmasti enemmän wink.gif

Joo kyllä mä ymmärrän että jos ei jaksa hoitaa sitä niin sillon kannattaakin leikata pois, mutta kun ne ei edes leikannu!! Näin sen aina pitkänä ja ihan takkusena, trimmaaja sano että turkki on pelkkää takkua, joten voitte vain kuvitella miltä se näytti... angry.gif Ne ei ollut harkinnut koiraa pitkään ja kun joku pentue löyty niin ostamaan vaan... sleepy.gif Kyllä se olis ihan ok ollu jos ne olis pitäny sen turkin lyhyenä ja kyllähän sitä sillonkin pitää harjata mutta niin kun sanoin, turkki oli pitkä ja takussa, aina...
Japsi
LAINAUS(*Tepa* @ 3.1. 2005, 13:49)

Yhdyn tähän mielipiteeseen, luulen kanssa että aiheen aloittaja ajoi sitä takaa, että miksi otta juuri se pitkäkarvainen, jos on hiukankin sellainen tunne, että sitä turkkia ei jaksa hoitaa. confused.gif
Meri-
Joskus myös luonne ( esim bichonin wub.gif leikkisyys ) ja hyvännäköinen kuva kasvattajan kotisivuilla saa tietämättömät koiraihmoset valitsemaan juuri sen tietyn rodun eikä ajattele kuinka turkkia pitäisi hoitaa päivittäin.

Tuossa olen kyllä samaa mieltä ettei esim eläkkeelle jäävien koirien turkkia tarvitse enään niin huoltaa kun he eivät siitä välttämättömästi niin välitä...
<Iida>
Mielestäni turkin leikkaaminen lyhyeksi ei välttämättä tarkoita väärän rodun valintaa. Tuttavamme ottivat muutama vuosi sitten bichon havanaisin ja tiesivät kyllä turkin hoitoon vaadittavat asiat ja olivat valmiit ne myöskin suorittamaan. Purentavirheen takia koirasta ei ollut näyttelyihin, joten kesäksi ja syksyksi koiran turkki leikataan lyhyeksi, ettei olisi niin kuuma ja kyllähän se kurakeleillä helpottaa lenkin jälkeistä pesua ja siivousoperaatiota. Eihän koira tosiaan kärsi turkin leikkaamisesta.

Tosin kyllähän niitäkin on, jotka eivät tosiaan ole tietoisia turkin tuottamasta työstä, mutta omasta mielestäni se kuitenkin pienempi "virhe" rodun valinnassa kuin luonteen puolesta väärä valinta, esimerkiksi se että seurakoiraa haluava, ottaa saksanpaimenkoiran. Siitä syntyy enemmän ongelmia.
<Aino>
LAINAUS(Aada @ 3.1. 2005, 17:42)
Mielestäni turkin leikkaaminen lyhyeksi ei välttämättä tarkoita väärän rodun valintaa. Tuttavamme ottivat muutama vuosi sitten bichon havanaisin ja tiesivät kyllä turkin hoitoon vaadittavat asiat ja olivat valmiit ne myöskin suorittamaan. Purentavirheen takia koirasta ei ollut näyttelyihin, joten kesäksi ja syksyksi koiran turkki leikataan lyhyeksi, ettei olisi niin kuuma ja kyllähän se kurakeleillä helpottaa lenkin jälkeistä pesua ja siivousoperaatiota. Eihän koira tosiaan kärsi turkin leikkaamisesta.

Aivan, tuossa täysin samaa mieltä. Olen nyt pari kertaa leikannut Jessien turkin aivan lyhyeksi, koska sillä ei ole pigmenttiä ja turkki pitää leikata monesti lyhyeksi, että se kehittyisi (kun ei ole vielä kokonaan vaihtunut sleepy.gif ). Ja ajattelin leikata Jessien turkin kokonaan lyhyeksi, jos nyt kesällä aloittais agilityn tuon kanssa, ja parempi sen kans on, jos sillä ei oo turkkia smile.gif
Satsuma
Olis kyllä ollu ihan fiksua että jos ei jaksa hoitaa pitkää turkkia, ottaa sitten koiran jolla on lyhyempi turkki sly.gif Toisaalta kuka estää leikkaamasta koiran turkkia ? huh.gif On jokaisen omistajan oma asia, leikkauttaako turkin. Ohan se parempi kuin se että vaan jättäis hoitamatta ja kohta koko koira olis yksi Iso-Takku !! ohmy.gif
Lanttu
LAINAUS(~Bichoni~ @ 3.1. 2005, 15:36)
Joskus myös luonne ( esim bichonin wub.gif leikkisyys ) ja hyvännäköinen kuva kasvattajan kotisivuilla saa tietämättömät koiraihmoset valitsemaan juuri sen tietyn rodun eikä ajattele kuinka turkkia pitäisi hoitaa päivittäin.

aivan onhan se näinkin, mutta minusta on koiran ostjan velvollisuus ottaa selvää turkin hoidosta! myös kasvattajan kuuluisi kertoa pennun ostajalle miten vaativa turkki on! jos päätyy sitten siihen että turkki on liian vaati voi etsiä saman luonteen pirteen omaavan helpompi turkisen rodun! joka kuitenkin miellyttää silmää!
mutta turkin ajelussa ei siis sinänsä ole pahaa, turhaanhan sitä pitkää turkkia pitää jos sitä ei tarvi ja helpomallakin voi päästä wink.gif mutta että miksi pitää valita se kaikista vaikea turkkisin vaikka voi helpompiakin läytää!...
Lanttu
LAINAUS(Aada @ 3.1. 2005, 15:42)
Tosin kyllähän niitäkin on, jotka eivät tosiaan ole tietoisia turkin tuottamasta työstä, mutta omasta mielestäni se kuitenkin pienempi "virhe" rodun valinnassa kuin luonteen puolesta väärä valinta, esimerkiksi se että seurakoiraa haluava, ottaa saksanpaimenkoiran. Siitä syntyy enemmän ongelmia.

toi on muuten niin täysin tottakun vaan mahdollista! ja se että kaikki. ja sit se et kaikki "jeejee haluun koira" tyypit( no ei kaikki mut..) haluu akitan, huskyn(heh kirjoitin varmaan oikein) tm. malamuutin ku ne on niin söpöjä ja sam näkösii ku hopea nuoli! että niin....
nitusa
Kuten tuossa tuli jo esille että nämä "eläkkeellä" olevat koirat niin on täysin ymmärrettävää jos niiltä leikataan lyhyeksi turkki. Ja varsinkin kenneleissä jos on paljon koiria niin ei tarvitse sitten harjata semmoista koiraa jota ei esim. enää käytä näyttelyissä.
Mutta todellakin surettaa että ihmiset ottavat koiran jolla on pitkäturkki ja semmoisen rodun jonka kauneus on se turkki ja leikkaavat sitten heti jo nuorelta koiralta lyhyeksi turkin confused.gif
No se on heidän asiansa mutta voivathan sitten harkita lyhyt karvaisen koiran ottoa jos pitää leikata turkki lyhyeksi pitkä turkkiselta koiralta. Toivottavasti ihmiset ajattelevat sitä koiran ottoa enemmän että jos ei jaksa hoitaa niin sitten lyhyt karvainen tai ei koiraa ollenkaan. blink.gif
Ässä
Puhut asiaa, kyllähän sitä rotua pitää tarkoin miettiä... thumbup.gif
<Aino>
LAINAUS(~Bichoni~ @ 3.1. 2005, 17:36)

Viimeistään kasvattajalla pitäisi olla sen verran vastuuta että kysyä että jaksaako ihminen ja että onko hän tietoinen turkinhoidosta.
Fitzgo
Mä oon vähän "molemmilla puolilla". Siis esim.mun havan turkki oli ihan kauheessa kunnossa,mutta me sitten trimmattiin se. Nytkin se on takussa,mutta ei todellakaan niin pahassa,joten kyllä tästä selviydytään wink.gif Mutta jos on joku aivan ihana rotu,esim.villis. Nehän on luonteeltaan niin iloisia ja niitten kanssa voi harrastaa paljon muutakin kuin nlyä,ja sitten turkin mun mielestä trimmata,ettei se ole "tiellä". Mutta mun mielestä pitää perehtyä kunnolla rotuun,ja myös sen turkin hoitoon! Tulipa sekava,mutta hkä joku saa sen tarkotuksen tosta kumminkin selville.. laugh.gif blush.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.