Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: salukin kouluttamisesta
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 10: Vinttikoirat
agathar
millä tavoin olette opettaneet salukejanne? mm. sisäsiisteys, hihnaan tottuminen yms. olisi kiva tietää, kun salukien opettaminen varmasti poikkee valtavasti esim. seurakoirien kouluttamisesta.
Wupsu
no ei mulla itsellä salukia ole...mut uskoisin et sillee vähän kerrallaan.....
pyh..mikä selitys stupid.gif
norsu
Ihan samalla tavalla kuin muitakin koiria. smile.gif
Salukeissakin on eroja yksilöiden välillä siitä miten napakoita "otteita" pitää käyttää mm. meidän nuorella herralla on iso omatahto ja taas Janna-neiti on tosi pehmeä. smile.gif
Charmy
Vastaan kuten muutkin..Ihan normaalisti kuin muutkin rodut..Se että koira on saluki, ei tee siitä mitenkään erikoisempaa.. ^^
PEK
siperianhusky ja Charmy käykääpä lukemassa ainakin

täältä

ja

täältä.

Tämä ketju ei ole kysely. Agatharin aloitus oli ihan asiallinen kysymys henkilöille, joilla on omakohtaista tietoa ja kokemusta salukeista.
Charmy
Pahoittelen kommenttiani..

Olen kuullut että salukit ovat aika nirsoja, joten nameista ei luultavasti ole apua koulutuksessa (ellei koiralle löydä sopivaa namia, eli mistä tykkää todella paljon)

Naapurimme opettivat salukiaan remmissä olemiseen, että heillä oli tuttavan koira (joka oli pennulle jo tuttu) oli mukana ja 'näytti' mallia.. ^^

PEK: Mielestäni ed.viestini oli asiallinen, yms. Tiedän että oli hiukan turhaa laittaa tuommoinen viesti, mikä ei periaatteessan antanut mitään infoa salukin koulutuksesta, mutta harva tännne on näyttänyt vatsaavan.. (en tarkoita tätä pahalla)

Ja Agathar:

Onko sinulla tuttuja joilla saluki-pentu vai omistatko itse.. ^^
norsu
Tuosta salukien nirsoudesta sen verran, että yksi viidestä salukistani on nirso, muut syö vaikka pikkusia kiviä biggrin.gif
agathar
huhhuh. aikoihin en ole päässyt palstaa lukemaan mutta täällä olen taas, ja asiaan.

charmy: omaa ei ole vielä mutta hankkimassa olemme. kaikki tieto tarvitaan kuitenkin kun kysymyksiä tulvii päähän aina ja kokoajan.

kiitos vastauksista kaikille.
¤janette¤
Meijän jotkut salukit on nirsoja mutta kyllä ne ulkoo syö kaikki mitä ne löytää biggrin.gif

Eli koulutus kannattaa alottaa aika nuorena,ja aina kun pentu tekee sen mitä haluat käytät sanaa hyvä ja annat namin.Näin koira oppii et "jos mä teen näin mua kehutaan ja saan namin".Tätä harjoitusta jatketaan ja vähitellen jätät antamatta sen namin, mutta sanaa hyvä käytät aina.Vähitellen pentu oppii tekemään sen mitä itse haluat ja saa siitä kiitosta,jos pentu ei tee sitä mitä haluat sanot ei ja et anna namia.
Farash
Saluki on viisas ja oppii halutessaan hyvin nopeasti. Itse kehun ja palkkaan kun tekevät oikein smile.gif Oppivat myös helposti katsomalla mallia muista koirista. Omistani vain yksi on ollut hyvin nirso ja valikoiva, ja motivoimisen kanssa oli melko miettiminen.
Susanna
LAINAUS(agathar @ 4.1. 2005, 19:34)
olisi kiva tietää, kun salukien opettaminen varmasti poikkee valtavasti esim. seurakoirien kouluttamisesta.

Eipä oikeastaan. Kerrotaan vaan mitä saa ja mitä ei saa tehdä (tyyliin: sisälle ei kusta ja paskota vaan ulos, vitjassa ei saa vetää). Saluki oppii yleensä helposti, eri asia on sitten tekeekö saluki niin miten odotetaan.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.