Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Collie pulina
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 1: Lammas- ja karjakoirat
Sivuja: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
AnniH
MOIKKA ja tervetuloa collieiden maailmaan !

Tosiaan noista korvista; kannattaa alkaa voitelemaan taite kohtaa glyserolilla, jos alkaa nousemaan korvat pystyyn. Collieilla korvat nousee yleensä hampaiden vaihdon tai ensimmäisen juoksun yhteydessä korvat pystyyn. Kannattaa heti pentuna alkaa korvat hoitamaan ettei tule kevytkorvaista kuten minulla happy.gif

Glyserolia voi ostaa apteekista. Se ei ole kovinkaan kallista ja kestää kauan. Myös kittiä voit jonkin verran laittaa korviin tarvittaessa.

Mistäs kennelistä pentusi on?
Replica
Menee hermo ja sen kyllä huomaa!!
Syö, ei syö, syö, ei syö, syö... Vaihdetaan jästipäinen narttukoira lampunjalkaan.
Joo, ollaan maalla oltu (jee jee, puoltoista viikkoa vesisadetta, kivaa) ja koira liikkuu sekä vapaana, että remmissä. Oleillaan paljon pihalla mikä koiralle nyt ei varsinaisesti ole liikuntaa, mutta siis kuntopuolestakin huolehditaan.
Ja ei, mä en saa tuota otusta syömään "säännöllisesti" ja hyvin. Tai no, syöhän se hyvin... Laadukkaita nappuloita ja naudanmahaa ynnä kuivalihaa vuorotellen. Ei kavita, mä myyn tuon mustalaisille.
Yhdessä vaiheessa lakkasi syömästä naudanmahaakin ja ostin purkkiruokia, joita en mielelläni syötä ja taas maittoi ruoka. Mä en tiedä enää mitä teen tuon kanssa, myyn nahkurille hanskoiksi.
Vaihtelen kai koko loppuelämäni ruokia tuolle. Noista nappuloistakin... Olen kokeillut paria muutakin (kalliimpaa ja kaikkien hurttien rakastamaan sekä saman hintaista toista nappulaa), mutta ei, ei syö sen paremmin, joten luovuin sitten molemmista ja syötän tuota hyväksi todettua. No, oli pakko päästä purkautumaan, kun en tiedä teenkö itse jotain väärin vai olenko vain saanut riesoikseni anorektisen koiran... crybaby.gif
IinaPiina
AnniH, kiitoksia! Pentuni on Niraleen kennelistä. smile.gif

Täytyypä suunnata apteekkiin ja alkaa kikkaileen varmuudeks tolla glyserolilla. smile.gif

Tuo pentu on kyl uskomattoman reipas. Ainut pelko kun collieissa mulla oli että jos tulee huono hermorakenteinen koira. Mistäs sitä vielä tietää, mutta alku näyttää lupaavalta. smile.gif Oltiin tänään ekoilla rokotuksilla ja Iinapiina sai sirun niskaan, ei ees huomannut mitään kun kiva täti antoi raksuja rolleyes.gif

Noita näyttelyitä ja mätsäreitä silmällä pitäen, mitä kannattaa pennulle opettaa ja miten? esim. seisominen? Näyttelyt on mulle ihan uus juttu, en oo tainnut ees koskaan käydä katsomassa oops.gif Mutta tarkoitus olisi Iinan kanssa niissäkin käydä.

AnniH
Seisominen opettamiseen on monia tapoja. Itse opetan koirani seisomaan, niin että kun se seisoi edes hetken annoin sille palkan. Myöhemmin mukaan lisätään käsky seiso. Pidennä kokoajan seisomis asennossa olevaa aikaa, mutta aluksi palkkaa ihan pienestä sekunnistakin se seisominen. Toinen tapa on viedä oikea käsi nopeasti koiran kuonon eteen ja palkitsemalla koira sen pysähtyessä.

Kannattaa käydä katsomassa näyttelyissä colliekehiä! Collieiden esittämiseen on monta tapaa. Monet esittävät tiukalla remmillä, toiset vapaasti seisottaen ja kolmannet kyykyssä. Tapoja on paljon. Itse esitän mielellään koiran vapaalla remmillä ja se on varmasti koiralle mukavampaa. Valitettavasti tämä vapaa seisotus ei suju collien kohdalla, koska joudun esittämään sen kevyiden korvien takia kyykyssä ja remmi tiukalla. Shelttien kanssa esitän ihan löysällä ja pitkällä remmillä. Collie osaa kylläkin kaikki tavat tuossa seisotuksessa happy.gif Vapaalla remmillä se esiintyisi parhaiten.

Kannattaa opettaa koira tassujen käsittelyyn, koska joitakin collieita asetellaan. Myös kaikki koiraan koskeminen yms pitäisi opettaa koiralle jos näyttelyihin mielii.

Opeta myös hampaiden katsominen. Aloita lyhyillä harjoituksilla. Laita esimerkiksi pieniä makkaran palasia kuppiin pöydälle ja ota koira syliisi. Nosta ylähuulta sekunniksi ja palkkaa. Tätäkin aikaa ala aina pidentämään, mutta ÄLÄ LIIAN NOPEASTI! Hampaiden katsomisen yhteydessä voit alkaa käyttämään sanaa hampaat. Anna myös ystäviesi katsoa koirasi hampaita ja totuta koira muidenkin ihmisten käsittelyyn, koska näyttelyissä sinä esität koiran ja tuomari tutkii. Muista aina palkata koira oikeasta. Älä palkkaa koiraa väärästä asiasta. Varsinkin aikuisilla koirilla jää se väärin opeteltu asia helposti päähän ja siitä on hankala päästä pois.

Tässä esimerkkejä seisottamisesta:
(kuvissa myös shelttejä !!)

Löysällä remmillä esittäminen. Ns. vapaasti esittäminen

Tiukalla remmillä esittäminen

Miina, jonka esitin kyykyssä asetellen Kemissä. Osaksi myös karmivan tuulen takia jossa korvat nousivat pystyyn.
Replica
Löydettiin koiralle käypä nappula ja saatiin kuulla ilouutisia, että meitin narttu odottaa pentuja!!
Ei mikään ihme, että on viime aikoina ruoka maistunut erikoisen hyvin... tongue.gif
ja mä aion pitäytyä lupauksessani, että meille ei tule yhtään karvapalleroa, vaikka ne olisivat kuinka sööttejä.
AnniH
^
Onnea tulevista kakaroista cool.gif Kunnon termiittilauma saattaa teille tullakkin ;---)

Miina on tulossa Tornion Kv:hen. Onko ketään täältä tulossa ks. näyttelyyn?
Rosabel
Me ollaan vaan kurkittu täällä, tämä on ensimmäinen viesti mitä kirjoitetaan koskaan... mutta jostainhan se on aloitettava tongue.gif

Eli Taika-nahkanartun kanssa lähdetään huristelemaan pikkuinen matka Tornion näyttelyyn w00t.gif .
peeve
Piitu tosiaan myös tornioon. Neidin viimeinen näyttely nyt taas vähään aikaan, keskitytään tokokenttiin sitten vaihteeksi. Seuraavia näyttelyitä sitten mahdollisesti yksi ulkomailla ja loppuvuodesta mahdollisesti messari ja ehkä jyväskylä..
AnniH
Maija voi sitten tulla moikkaileen, jos nähdään : )
Vanttu
meidän Samu-poika yllätti lauantaina Pori KVssa AVO-uroksissa; ERI1, PU-2, SERT, vara-CACIB!

ja tämähän oli siis pikkuheran eka ERI wub.gif
AnniH
^
OI ONNEA !! wub.gif Käivisipä meillekkin tuollainen tuuri!

Eli Tornion kv:hen tullaan. Pesin just proteini shamppoolla nyt n.2vk ennen näyttelyä joten TOIVOTAAN että turkkia tulisi lisää. Ainakin shamppoon kyljessä lupailtiin niin. ( http://terrieri.net/index.php?main_page=pr...products_id=906 ). Oi olisipa jo meidän SERTin aika Miinan kanssa! Käydään niin harvoinkin näyttelyissä. Oisko jollain ohjeita tuohon turkkiin, että miten sais ton 2x karvaisemmalta näyttämään?
Vanttu
mulle ainakin joku joskus neuvoi että pestä koira edellisenä iltana ja jättää pyyhekuivaksi. aamulla koira on vielä kostea ja meillä koirat on ainakin turkki kosteana sellaisia pallon näköisiä pörhyköitä smile.gif
AnniH
^
Kiitoksia : - ) Tänään Miinan kanssa pitkästä aikaan agilityhalleille treenaamaan itsenäisesti. Onpas kiva juttu.

Tornio kutkuttaa jo mahan pohjassa! Karvakin on kasvanut viikossa penturuoalla paljon (joku neuvoi syöttämään penturuokaa, niin turkki kasvaa) ja rypsiöljyllä. Lisäksi shamppoo auttoi paljon. Aamulla ennen seiskaa lähtö ja herätys ennen viittä. dry.gif
Rosabel
Meillä ei ole herätystä ollenkaan, pitää lähteä ajelemaan matkaan joskus kymmenen aikaan illalla niin ehditään kehään aamulla.

Hullu mikä hullu whistling.gif
peeve
^ Hullu mikä hullu mutta teillä nyt ei TODELLAKAAN ollut turha reissu! thumbup.gif Vielä kerran tätäkin kautta suuret onnittelut! Saitten kaiken mitä lähditte hakemaan ja taisi tulla vielä vähän enemmänkin? wink.gif
Rosabel
LAINAUS(peeve @ 9.8. 2008, 19:30) *
^ Hullu mikä hullu mutta teillä nyt ei TODELLAKAAN ollut turha reissu! thumbup.gif Vielä kerran tätäkin kautta suuret onnittelut! Saitten kaiken mitä lähditte hakemaan ja taisi tulla vielä vähän enemmänkin? wink.gif

Juu, kaikki mitä hakemaan lähdettiin niin saatiinkin biggrin.gif Ja RYP-2 ropin päälle oli kyllä tosi iloista ekstraa... Oltiin kyllä riemuissamme että sijoitus oli lopulta RYP2 eikä RYP1 - muuten oltaisiin jouduttu sitten jäämään vielä täksi illaksi Tornioon bis-kehään eikä oltaisi varmaan vieläkään kotona laugh.gif
saskia
Collietkin ovat aivan ihania. Sellaista ajattelin ensin, mutta sitten tuo sheltti vei mennessään, tuon kokonsa puolesta:) Collietkin ovat todella kauniita. Soopeli väritys on suosikkini.
paputin
moi. mulla on kaks collieta ja kohta tulee yks pentu lisää.
niiden nimet on jazy 13v ja indy 4v.
AnniH
Miina tänään 27.8, 4-vuotta!! Eipä kyllä uskoisi. Onnea Miinalle ja sisaruksille Patelle, Jennille, Lainalle, Myytille, Vinskille, Kassulle, Mirolle ja Nikille!
peeve
Onnittelut Miinalle smile.gif
Vanttu
myöhästyneet onnittelut Miinalle!

Meidän Samu täyttää 4-v. 11.9. , onnea mussulle jo etukäteen wub.gif hug.gif happybday.gif flowers.gif
AnniH
Meillä on pienoinen ongelma. Miina on tiputtanut toukokuun alusta asti jatkuvasti karvaa. Aluksi tippui vähitellen alusvilla ja nyt lähtee päälykarvat kokonaan 'jouhina' irti. Mikäköhän on ongelma? Nyt Miina syö bioriini-kuuria (syönyt 3vk) ja ei ole ainakaan vielä hirveästi vaikuttanut. Tosiian aika jännä juttu, koska viime kesänä ja edellisinä kesinä turkki on ollut valtava. Vastaisuutena talvella on ollut aivan kalju. Jalat on varsinkin tosi kaljut nyt. Ei kyllä osoita mitään elkeitä uuden turkin kasvatukseen sleepy.gif . Tässä olisi yksi kuva, mikä on otettu n. kuukausi sitten. Jalat ovat ihan samannäköiset olleet monta kuukautta ja alusvillaa ei ole tullut koko vuonna ollenkaan.

Tuossa kuvassa siis turkkia yritetty pyöhiä, luonnossa paljon luikumman näköinen.
Kauluksestakaan ei ole nyt mitään jäljellä.
TllNA
^ Voi miten kaunis. Mun mielestä lassiet on paljon nätimpiä kevyemmällä turkilla.
Vanttu
ohhoh. oon unohtanut hehkuttaa tänne että meitin Dora-neito pääsi luonnetestistä läpi! loppupisteet +108 laukauskokematon. meidän sivuilta löytyy uutiset-osiosta osa-aluepisteet smile.gif

jos kaikki menee hyvin niin keväällä/kesällä olisi tulossa pikku-Doravauvvoja wub.gif wub.gif wub.gif
Brodie
Oi, onnea luonnetesti tuloksesta! thumbup.gif
Vanttu

Lällälläää, ota kiinni mandariini!!
epa
Eli kysymykseni liittyy lähinnä nahkoihin. Teen koulussa esitelmää Nahka colliesta ja haluaisin siihen liittää ihmisten mielipiteitä yms. eli mitä ruokaa syötät koirallesi ja kuinka usein? millainen luonne koirallasi on ? mitä harrastat ? voit itse viellä kertoa lisääsmile.gif KIITOS kaikille.
epa
Eli kysymykseni liittyy lähinnä nahkoihin. Teen koulussa esitelmää Nahka colliesta ja haluaisin siihen liittää ihmisten mielipiteitä yms. eli mitä ruokaa syötät koirallesi ja kuinka usein? millainen luonne koirallasi on ? mitä harrastat ? voit itse viellä kertoa lisääsmile.gif KIITOS kaikille.
Sonja
Meiltä löytyy 2,5 vuotias soopeli pehkouros Rami.
justmenow
HHeei meillä olis ongelma oops.gif meidän pehko collie narttu ikää puolivuotta, on päässyt lihoomaan ja takajalat ovat kiertyneet vähän sisäänpäin crybaby.gif onko kellään käynyt samanlailla ? eläinlääkärille ollaan kyllä menossa. Kertokaa kokemuksia tai jtn. rolleyes.gif . Laihdutus vinkkejä ? narttu syö Royal Canin medium ruokaa.
AnniH
^
Kannattaa tosiaan välttää lihomista varsinkin kun noin nuori koira on kyseessä. Lihominen haittaa kehittymistä ja liika lihavuus aiheuttaa monesti jalkavikoja (esimerkiksi Dysplasia, nivelrikkoa etc). Koira pitää saada pikinmiten laihtumaan. Nuorelle koiralle ravinto on tärkeää, joten lisäisin koiralle ehdottomasti liikuntaa. En tarkoita tällä, että lähdet juoksuttamaan koiraa pitkillä lenkeillä, vaan touhuat sen kanssa esimerkiksi lumihangessa ja leikit pallolla. Kannattaa myös katsoa ruuan rasvamäärää. Hankala sanoa mitään, koska on todella haitallista päästää koira lihomaan tuossa iässä. sad.gif
Finesse
Meillä alkoi karvanlähtö. Tyttö kasvatti talven aikana suht muhkean talvikarvan, kun oli mun mukana tallilla. Saas nähdä kuinka kauan menee ennen kuin alan kauppaamaan lapasia. biggrin.gif
Ja likka on lihonutkin...varmaa parisataa grammaa, mutta syö nyt jo paremmin kuin aiemmin. Varsinainen nirso olikin aikaisemmin. Nyt on ruoka kohillaan *koputtaa puuta* ja näyttää maistuvan.
pikkuessi
meille tulee syksyllä colliepentu, kunhan se vaan syntyy. smile.gif huomenna menossa emä astutukseen. smile.gif <3
Finesse
Mie kävin kuolaamassa nahkapentuja. Ihan vähän teki mieli ottaa yks, kaks..kaikki lookaround.gif mukaan.
Meillä oli koiralla tuossa yksi aamu ilmeisesti maha kipeänä. Ei suostunut käymään aamulla pissalla, töissä meni suoraan satulahuoneeseen maaten. Istuessa tärisi ja meni vain maate. Ensin luulin, että olisi kyse ollut jostain vakavammasta, kun ei tosiaan normaalia käytöstä, mutta meni parin tunnin levolla ohitse. Seuraavana päivänä oli jo oma iloinen itsensä. happy.gif Olin jo valmistautunut lähtemään töistä aikaisin, että pääsen eläinlääkäriin, jos tarve vaatii.
Onneksi meni ohitse, pelästytti vain todella pahasti...
pikkuessi
Meille syntyi 3.7 pk. trikki pentu, täyttää tänään 2 vkoa, ja pääsen katsomaan sitä tänään, kun lähden kasvattajan kanssa oulun näyttelyyn. joten olen kasvattajan luona koko viikonlopun. smile.gif onko täältä ketä tulossa ouluun, siellähän on lauantaina huimat 60 collieta ja sunnuntaina muistaakseni 49. biggrin.gif

Edit// kirjoitusvirhe..
essiww
Onko täältä tulossa collieita Kajaanin Tamminäyttelyyn 2010 ? Meidän neidillä ei ikä riitä, mutta kuvaamaan tulen colliekehän jos ehdin Junior Handler kehältä. smile.gif
juuni
Ite oon täysin ihastunut lk-collieisiin smile.gif ois jossain vaiheessa tarkotus omakin ottaa <3 mut kun toi meijjän perro vauva on niin pieni vielä että siinä rittää puuhaa :--DDDD mutta siis asiaan wink.gif ite kisaan junnuissa ja ois välillä tarvetta junnu koiralle ni jos joltain sais jonnekkin lainata yk viestillä voin ittestäni enemmän kertoa smile.gif ja kertoisitteko jotain kivoja lk-collie kasvattajia kun äiti tossa kyselee blush.gif
Chirpy
Meiltä löytyy 5 vuotias pehkonarttu Nanni ja hänen rikostoverinsa 7kk ikäinen nahkatyttö Fiilis. rolleyes.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.