Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Collie pulina
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 1: Lammas- ja karjakoirat
Sivuja: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
willow
Itse olen ihastunut esittämään colliee wub.gif junnuissa olen esittänyt tuttujen pc colliee kanelia (ruffenuff tip´n run )! samassa peheessä asuu myös nuori collie neiti ruffenuff ad astra "neilikka"!
Kaneli on väriltään soopeli ja neilikka on trikki tyttö
Sanna K
Mulla on 4 pehkoa wub.gif
Zinnia's Snow Goddess "Miisa"
Zinnia's Showstealer "Leevi"
Zinnia's Tangerine Dream "Saimi"
ja sokerina pohjalla
Zinnia's Don Desperado "Rocco"
liputti
kyllä täälä on keskustelu kuollu
Himpula
Minä en ole koskaan edes koskenyt collieen.. Mutta olen viime aikoina kiinnostunut rodusta älyttömästi. Ainakin se on hirvittävän söpö. wub.gif Mutta millaisia koiranne ovat luonteeltaan varsinkin nahkat, ja uivatko ne. cool.gif

Tarkoitin tietenkin lk collieta ja pk collieta smile.gif
-laku-
Osa nahkoista ui, osa ei. Se on aivan yksilöllistä. Meillä vanhempi ei edes koske veteen, nuorempi sen sijaan aloitti uimisen tänä kesänä. Mutta suurin osa tuntemistani kuitenkin ui.
sahku
Haluaisin ihan mielenkiinnosta kysyä, että ovatko colliet paljon virikkeitä vaativia eli oltava koko ajan jotain tekemistä ? Onko rotu aloittelijalle hyvä ? Miten olette saaneet koiran "kunnon kaupunkilaisiksi" eli ihan totuttelulla erilaisiin tilanteisiin. Entäs pentuajat ? Olisin todella kiinnostunut rodusta ja kaikki tieto olisi kullan kallista happy.gif Varsinkin lk collieista olisin kiinnostunut.
Avispa
Kaverin siskolla Kiiramannan Black (Beauti?) niminen pehko collikka.
Ihan mukava rotu. Nahkat enemmän collieista mun makuuni. Vaikkei sekään nyt ihan kärjessä ole. smile.gif
Evie
Meidän pehko on tänä vuonna (2v) alkanut uimaan, kahlailusta se on kylläkin pitänyt koko ikänsä. Toinen pehkomme pitää uimisesta. wink.gif
moiraine89
LAINAUS(sahku @ 18.7. 2006, 17:57)
Haluaisin ihan mielenkiinnosta kysyä, että ovatko colliet paljon virikkeitä vaativia eli oltava koko ajan jotain tekemistä ? Onko rotu aloittelijalle hyvä ? Miten olette saaneet koiran "kunnon kaupunkilaisiksi" eli ihan totuttelulla erilaisiin tilanteisiin. Entäs pentuajat ? Olisin todella kiinnostunut rodusta ja kaikki tieto olisi kullan kallista happy.gif Varsinkin lk collieista olisin kiinnostunut.

Tottakai tuo tekemisen tarvekin riippuu paljon yksilöstä. Itsellä kokemusta vasta viiden kuukauden ajalta, oma nahkanarttu nyt 7 kk. Pienempänä touhotti koko ajan jotain, ei nukkunut päivisin paljon koskaan. Mutta nyt kun ikää tullut hieman lisää, on myös päiväunet alkaneet kiinnostaa biggrin.gif mutta tekemistä pitää silti olla, muuten alkaa roskikset ym. käydä liian kiinnostaviksi.

Itellä tosiaan nyt eka oma koira (kotona tosin aina ollut koiria), enkä näe mitään syytä miksi se ei aloittelijalle kävisi.

Tuo sosiaalistaminenkinhan on niiiin paljon kiinni koiran luonteesta. Jotkut eivät ole moksiskaan vaikka sonnilauma kävelee vastaan, toisen hyppäävät pari metriä ilmaan lehden lepattaessa nenän edestä ohi (kärjistetyt esimerkit siis whistling.gif )

Meillä ei tähän mennessä ainakaan pentuaikanakaan ole ollut mitään suurempia ongelmia. Sisäsiistiksi ja perustottelevaisuuden opettaminen sujunut suht helposti, vaikka neiti välillä vähän jukuripää onkin.
JennaS
Meilläkin nuorempana oli collieita. Tai oikeastaan äitillä oli, mutta kyllä mä mutsilla vierailin aika useesti vaikka iskän luona asuinkin.

Siis, neljästä pehkosta minulla on "kunnon" kokemuksia, uroksista Josesta (soopeli) ja Edistä (trikki) sekä Keiju (soopeli) ja Emma (blue merle) -nartuista (nämä siis olivat äitini koiria, paitsi Emma). Nahkat ovat kuitenkin collieista enemmän minun makuun. Ja värinä blue merle. Tosin nahkoihin en ole päässyt lähemmin tutustumaan kuin viime kesänä koiraleirillä ihastuttavaan Lempiin wub.gif
Parta^
Mulla on ollut jo 3 vuotta partis, ja sanoisin, että kyllä ne enemmän tykkäävät tehdä jotain kuin maata lattialla. Itse asiassa veimme suoraan pennun mökille, koska silloin oli keskikesä ja koulut jo loppu. biggrin.gif
Vanttu
aaaw. pakko laittaa esille kun saatiin tuosta meidän karvaherrasta tänään uuuuupeita kuvia <3<3

seisoskelua <3
komistus istuu
upea pää <3

kommentteja vain tulemaan teehee.gif
liputti
hienoja kuvia vanttu
Vanttu
LAINAUS(liputti @ 11.8. 2006, 17:18)
hienoja kuvia vanttu

kiitooos ^_^
Parta^
Ihania kuvia ^^,
Tokisto
No ei tosiaan ole kovin vilkasta keskustelua. Itsekin kyllä vasta löysin koko Puskaradion. Minusta vähän epäselvästi noi keskusteluaiheet. Ei tunnu löytyvän kaikki.

Mutta mitäpä siitä. Ehkä vielä opin käyttämään. smile.gif
takkutukka
Oottekos kuvauttaneet collieiltanne lonkat tai kyynärät? Millaisia tuloksia?
fatima
Lonkat vanhemmalla A/A ja nuoremmalla B/B smile.gif Kyynäriä ei olla kuvattu.
TllNA
Toki on kuvattu. Molemmilla A/A lonkat ja 0/0 kyynärät.
-laku-
Myös täällä on molemmat kuvattu ja terveiksi todettu. Eli A/A ja 0/0.
takkutukka
Meidän pojjalla lonkat A/A
peeve
Mahtavia kuvia Vanttu! tuo seisoskelukuva varsinkin wub.gif

Ja nuista lonkkakuvauksista, onko koiranne olleet minkä ikäisiä kun kuvauksiin on viety?
Oona
Taigalla A/A ja 00 smile.gif Kuvattiin viime marraskuussa eli vajaat kaksivuotiaana
takkutukka
Meillä poika oli 1v 8kk
peeve
Eikun kyselin vain kun niin monet pitävät jotenkin ehdottomana tuota kahden vuoden rajaa.. Itse vain tässä nyt pähkäilen että kuvautanko lonkat jo keväällä (koira olisi n. 1 v 7-8 kk, vai vasta syksyllä, kun nyt on nuo dopingsäädökset ilmeisesti voimaan astumassa niin pitäisi vähän näyttelyt ja kokeet ottaa huomioon tuossa kuvausajankohdassa, sitä vain sitten mietin että onko se liian aikaista keväällä kuvauttaa, vaikka onhan niitäkin jotka heti vuoden ikäisenä lonkat kuvaa..
takkutukka
^ Meille kasvattaja sanoi,että riittää kunhan yli vuoden vanha on.

Jos koirasi on kuvauksessa 1v 8kk,niin ei ne lonkat siitä kerkeä muuttua kahteen vuoteen mennessä,eli muutamassa kuukaudessa.Ainakin uskon näin. smile.gif
AnniH
Meillä on nyt pari vuotias näyttely pk.collie Miina (Danlyn Memory Trace) täällä kotona.
Seuraava näyttely on Kajaanin kv 6.1.2007 smile.gif Laitan muutamia kuvia tytöstä:

http://koti.mbnet.fi/danlyn/memory3.jpg
9 kk

http://koti.mbnet.fi/danlyn/memory5.jpg
2 vuotta kesällä huonossa turkissa

http://koti.mbnet.fi/danlyn/memory4.jpg
2 vuotta kesällä näyttelyssä
takkutukka
^ Kaunis wub.gif
nipeti12
Kaunis neito wub.gif
AnniH
Kiitoksia : ) Oltiin eilen NÄTO:ssä kun Kajaaniin on enään muutama päivä cool.gif
Seisominen meni aivan mönkään ja yksilöarvostelussa Miina vain hyppi. Ja mä olin ihan silleen, että mikä sillä on? Juoksussakin häntä nousi liikaa eikä se kyllä ole ennen noussut! Lopuksi muistin miksi se kokoajan yritti kaivella taskuja vaikka makkaraa oli mielin määrin; MINÄ OLIN UNOHTANUT MIINAN PALLON KOTIIN! Ilman palloa Miina ei suostu tekemään mitään kunnolla blush.gif
takkutukka
no mites meni kajjaanissa? biggrin.gif
AnniH
LAINAUS(takkutukka @ 12.1. 2007, 13:22)
no mites meni kajjaanissa? biggrin.gif

Huonosti meni meillä. Korva nousi pystyyn, kun oli niin kylmä. Laitan tähän arvostelun pian.
takkutukka
Juu shifty.gif

Mihinkäs näyttelyihin olette menossa keväällä?? smile.gif
AnniH
Me ollaan menossa varmaan äitienpäivä nly Ouluun jos turkkia on tarpeeksi. Jos ei niin Miina tulee kanssani Junior Handleriin tongue.gif
henkkui
Meillä seuraava näyttely Tampereella ja täältä tullaan useamman koiran voimin, äiti ja sen kaveri lähtevät ja collikoita mukana viisi ilmeisesti biggrin.gif
takkutukka
happy.gif
AnniH
Voi kamala että halua nähdä, mutta katsokaanne mitä neitoni turkille on tapahtunut ja korvalle cray.gif
http://i71.photobucket.com/albums/i148/Miina93/little.png
http://i71.photobucket.com/albums/i148/Miina93/milli.png
laitamme painot kun pakkaset laskevat.
Onko teidän Collikoille tapahtunut samaa? Turkki lähtenyt harjauksen kanssa taivaan tuuliin? Mikä neuvoksi?

Liimasimme tuossa ennen nly:tä Miinan korvan ja voin sanoa, ettei liimauksesta ole hyötyä dry.gif (ainakaan meillä ei ollut) Korvasta lähti vain kaikki karvat ja niistä tuli aivan järkyttävän näköiset. Nyt alamme pitää painoa korvassa, kun pakkaset heltyvät.

Sitten vielä tuosta meidän tytöstä lisää. Säkää on 52 cm. Paljonko yleisesti teidän nartuilla on säkää ja painoa? Miina painaa ~16 kg ja on tuollainen nirsoilia ph34r.gif
Oona
^Onko koiralla ollut aina kevyet korvat? Eli onko korvia hoidettu alusta asti? Mikäli ei, ennen näyttelyä korvien liimailu ei yleensä autakaan.Korvien hoito on melko pitkäjännitteinen projekti wink.gif Sitkeästi on vaan pidettävä painot korvissa. Minulla on lyhytkarvainen versio, joten olen ehkä väärä ihminen sanomaan pehkon turkista mitään, mutta minusta se on noissa kuvissa oikein kaunis smile.gif Upean värinen merle muuten!

Meidän nahkanarttu on n.54 cm ja painoa 19 kg. On nyt hyvässä kunnossa smile.gif

Mitäs collienne tykkää talvikeleistä? Nahkojen omistajat, käytättekö takkia koirillanne? Meillä pistetään loimi niskaan, kun mittari putoaa 20 pakkasasteen kieppeille.
takkutukka
Meidän pehko rakastaa lunta ja riehumista talvella ylikaiken thumbup.gif
Riehuisi hangessa pallon kanssa vaikka kuinka kauan biggrin.gif
AnniH
Kyllähän tuo meidän neidin väritys on todella mukava ja rodunomainen, mutta turkki ja korvat ovat jotain niin ph34r.gif
No onneksi kauneus on katsojan silmissä. Minusta neitokainen on todella kaunis hieman laihan puoleinen koira. Miinan pitäisi varmaan vähän lihoa, niin ehkä turkkikin näyttäisi paksummalta.
liputti
Onkos täältä kukaan menosa mihinkään näyttelyihin ?
Vanttu
LAINAUS(Mellings @ 4.2. 2007, 19:06) *
Kyllähän tuo meidän neidin väritys on todella mukava ja rodunomainen, mutta turkki ja korvat ovat jotain niin ph34r.gif
No onneksi kauneus on katsojan silmissä. Minusta neitokainen on todella kaunis hieman laihan puoleinen koira. Miinan pitäisi varmaan vähän lihoa, niin ehkä turkkikin näyttäisi paksummalta.

kokemuksesta voin sanoa että vaikka koira lihoisi niin ei se turkki näytä paksummalta wink.gif toki jos colliesi on kauhean laiha voi turkinkasvuun tarkoitettu "energia" kuluakkin siihen että koira yrittää lihottaa itseään jolloin turkki ei kasva. eli ei kun koira lihotuskuurille niin eiköhän se turkkikin takaisin kasva. Ja collienartuillahan on ainakin minulle kerrottu "nyrkkisäännöksi" että 4 kk juoksun jälkeen koira on varmasti tiputtanut kaikki karvansa biggrin.gif ja sitten taas kun juoksu tulee niin karvan kasvu on vähän yli puolessavälissä, eli juoksun alusta noin 2kk niin koiran pitäisi olla oikein kivassa turkissa smile.gif

ja kokemuksesta voin myös sanoa että jos kevyitä korvia ei hoida koko ajan, eivät ne myöskään laske. ja sinitarra ei ole paras vaihtoehto, se vaan vahvistaa rustoa blush.gif (nimim meillä kevytkorvaisella nartulla sinitarrat korvissa) tarkoitus olisi meidän ainakin kun kevät koittaa ja ilmat lämpenevät niin alkaa lotrata korvien taitoskohtaan glyserolia vai mitähän se oli, se kuulemma pehmittää rustoa smile.gif mutta pakkasilla sitä ei saa käyttää..

meiltä uros collie tulossa Tampereen KVhen, ja molemmat mahdollisesti Lahden KVhen smile.gif
AnniH
Kiitoksia neuvoista. Kyllähän koiran pulleas saa turkin kasvamaan ainakin hippasen mitä minä olen kuullut. Meillä pidetään Collien korvavoidetta eli ns. painoa korvassa aina kun lauhtuu. glyserolia meillä on joskus ollut korvassa, mutta se on ärsyttävän tahmeaa. Varmaan tuossa maaliskuussa aletaan taas laittamaan tuota korvaa smile.gif
Liewec
LAINAUS(Vanttu @ 5.2. 2007, 08:25) *
ja kokemuksesta voin myös sanoa että jos kevyitä korvia ei hoida koko ajan, eivät ne myöskään laske. ja sinitarra ei ole paras vaihtoehto, se vaan vahvistaa rustoa blush.gif (nimim meillä kevytkorvaisella nartulla sinitarrat korvissa) tarkoitus olisi meidän ainakin kun kevät koittaa ja ilmat lämpenevät niin alkaa lotrata korvien taitoskohtaan glyserolia vai mitähän se oli, se kuulemma pehmittää rustoa smile.gif

Mä en edelleenkään ymmärrä korvien liimailuja.
AnniH
Crim: Liimailu on yleistä näillä puolikorvilla. Itse en enään koskaan koske liimaan kun siitä tuli karmeat kokemukset unsure.gif
Vanttu
juup, en minäkään ala enään liimalla lotraamaan unsure.gif kamalat huopatakut vaan ympärikorvaa eikä liima edes pysynyt kauaa dry.gif
AnniH
Meillä saattaa olla tuo näyttelyura lopuillaan, kun en millään keksi keinoa tuon korvan kanssa. cray.gif Onneksi on muitakin harrastus mahdollisuuksia. Esim. junnuissa pyörimme ahkerasti. Olisi kumminkin todella ihana käydä vielä näyttelyissä. Haluan tuon korvan alas ;< No jos se ei mene, niin ei sitten. Eihän se ole tärkein miltä koira näyttää. Minäpä otan teille kuvan tuosta koiran naamasta huomiseksi, niin saatte sanoa miltä näyttää.
Vanttu
ei se toivo ole vielä pystyllä korvalla menetetty kehien suhteen. meidänkään nartulla ei korvat kehässä kauaa alhaalla pysy, mutta minä painelen niitä aina kun tuomari ei näe. ja sitten ennen kehää painan myös. myöskin ihmisten hiuslenksut tuntuvat olevan kovin suosittuja ennen kehää kevytkorvaisilla collieilla sillain jännästi laitettuna smile.gif että älä vielä luovuta!
Liewec
LAINAUS(Mellings @ 7.2. 2007, 15:02) *
Crim: Liimailu on yleistä näillä puolikorvilla.

Kyllä mä sen tiedän, mutta aikaisemminkin olen ihmetellyt, että onko se koira sitten rodunomainen jos sen korvat on saatu rodunomaisiksi ainaostaan jollaine teipillä/liimalla/jollain. Kyllähän värivirheelisestäkin koirasta saa oikenlaisen värjäämällä, mutta ei se koira siitä sen rodunomaisemmaksi muutu. En näe näissä asioissa mitään eroa.
Vanttu
eihän se nyt siitä koirasta rodunomaisempaa tee, mutta jos koiran kanssa tahtoo käydä näyttelyissä niin se liimailu tai muu kikkailu on aika pakollista kevytkorvaisilla smile.gif omasta mielestäni myös collien korvat ovat ehdottomasti nätimmät taittuneena kuin pystyssä vaikka ei ne pystyssäkään ehdottomasti rumat ole.. joten olen hieman ainakin itse valmis kikkailemaan ulkonäön vuoksi smile.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.