Minulla on reilu 2-vuotias perropoika, jonka kanssa harrastan PK-hakua ja tokoa. Koirani on luonteeltaan siitä avoimimmasta päästä, eli toimii hyvin haukkuvana hakukoirana.
Perroja on kuitenkin hyvin monenluonteisia, suurin osa kuitenkin ehkä jonkin verran pidättyväisiä, ja arkojakin olen tavannut. Jos aikoo ottaa tämänrotuisen koiran, kannattaa tutustua tulevan pennun vanhempiin, sillä omena ei useinkaan kauas puusta putoa.
Perro tarvitsee jämäkän, määrätietoisen kasvatuksen, sillä nallekarhumaisesta ja söpöstä ulkonäöstään huolimatta niillä yleensä luonnetta löytyy. Jos se pääsee johtajaksi, vaikeudet voivat olla edessä, sillä perro on älykäs, ja se saattaa yrittää kivuta omistajan huomaamatta arvoasteikossa ylöspäin.
Perro oppii nopeasti niin hyvässä kuin pahassakin. Liikkeet kannattaa opettaa heti alussa oikein, sillä väärän poisoppiminen on taas hankalaa. Ennakoinnissa perro on aivan omaa luokkaansa älykkyytensä vuoksi, joten mielikuvitusta tarvitaan sen koulutuksessa.
Turkkejakin on monenlaisia, toiset rastoittuvat paremmin, toiset huonommin. Pidempänä turkin selvittely vaatii aika paljon työtä, joten ei turkkikaan ole aina siitä helpoimmasta päästä. Jos pitää sen lyhyenä, silloin se on vaivaton.
Pitkästä turkista irtoaa myös jonkin verran nöyhtää, jota saattaa löytyä nurkista, mutta helppoa se on imuroida toisin kuin lyhyempikarvaisen koiran kovat karvat matoista.
Minä olen erittäin tyytyväinen rodunvalintaan ja ennen kaikkea omaan koiraani. Perro on hyvä ja monipuolinen harrastuskoira, mutta sohvakoiraksi näin vilkkaasta ja työhaluisesta koirasta ei ole. PK-oikeudet on turvattu nyt vuoden 2008 loppuun saakka, muta eiköhän lisätuloksia ole tulossa, sillä harrastajia löytyy jo monella suunnalla. Agilityssa monet perrot ovat aivan hakoja ja tokossakin muutama kilpailee jo EVL:ssä.
http://kotisivu.dnainternet.net/kokkopa/