Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Hammaskiven poisto..
Puskaradio > Puskis > Rehuja & rohdoksia > Terveydeksi!
CoLLieS
Kyse on hammaskiven poistosta... innocent.gif Miten saa mielestänne parhaiten hammaskiven koiralta pois ?? Ja sitten että kuinka usein pesette koiraltanne hampaat ?? Tieto tärkeää... teehee.gif
-laku-
Aidoilla luilla. smile.gif Niitä syömällä lähtee ehkä parhaiten hammaskivet. Tosin kaikkien koirien maha ei aitoja luita kestä. Naudan reisiluun huh.gif "pallukkapää" on ehkä kaikkein paras.

Silloin tällöin pesen Lakun hampaita, ennen pesin lähes joka päivä, mutta nyt en enää jaksa. biggrin.gif
<Iida>
LAINAUS(-laku- @ 19.1. 2005, 14:48)
Aidoilla luilla. smile.gif Niitä syömällä lähtee ehkä parhaiten hammaskivet. Tosin kaikkien koirien maha ei aitoja luita kestä. Naudan reisiluun huh.gif "pallukkapää" on ehkä kaikkein paras.

Silloin tällöin pesen Lakun hampaita, ennen pesin lähes joka päivä, mutta nyt en enää jaksa. biggrin.gif

Aivan sama täällä wink.gif

Luun syönti tehoaa meillä ainakin tosi hyvin smile.gif
CoLLieS
Kiitos vinkeistä, mistä saisin parhaiten hommattua niiä luita ?? stupid.gif
<Iida>
LAINAUS(collie_sheltie @ 20.1. 2005, 09:27)
Kiitos vinkeistä, mistä saisin parhaiten hommattua niiä luita ?? stupid.gif

Esimerkiksi kennelrehun autosta (kts. Koiramme-lehden takasivuja), tavallisista marketeista voi kysyä lihatiskiltä tai eläinkaupoista.
-laku-
No <Iida> ne oikeastaan sanoikin. smile.gif
LonelyWolf
jos tuttuihisi tai tuttujesi tuttuihin kuuluu ketää hammaslääkäriä,
niin heiltä saa ihan ilmaitteeksi hammaskiven poisto instrumentit.
samallaiset joita ihmisillekkin käytetään.
olen käyttänyt niitä meillä, ja hyvin on toiminut.
kai niitä saa jostain ostaakkin.

kysy hammaslääkäriltäsi biggrin.gif
Wanssu
Koiralta ei oo koskaan vielä tarvinnut hammaskiveä poistaa, mutta kissoilta kynnellä vetäsemällä saa hammaskivet pois. Kissat kun antavatkin suutansa räplätä miten päin vain niin homma on helppoa.
Buuhacas
aitoa hirven luuta smile.gif hampaat pestään ennen näyttelyitä ettei jää ruuanmuruja hampaiden rakoon laugh.gif w00t.gif
dana
eräs pieneläinhoitaja neuvoi kotikonstina ihan tavallisella teelusikalla ottamaan. ainakin mustista ja mirristä löytyy "skraappa"(en tiä oikeeta nimeä).
eläinlääkäri ystäväni suositteli luiden lisäksi säännöllistä hampaiden pesua.
meillä on tavallisia puruluita ja oikeita.oikeitakin saa ihan lemmikkitarvikeliikeistä,tai sitten kaupasta käydä ostamassa naudanluita.(ne paahdan uunissa kovalla lämmöllä hauduttamalla ) meillä luiden lisäksi harjataan hampaat joka ilta.
veau
Minun koirallani on hammaskiveä. Ollaan annettu sille noita oikeita luita mutta eihän tuo rinsessa niitä syö. Olen yrittänyt rapsuttaa niitä pois mutta niitä on vaikea rapsuttaa kun koiraa sattuu ikeniin... Onko muita keinoja?
¤janette¤
me raaputetaan ne joskus pois kevyesti rapupuukolla,kyllä lähtee biggrin.gif Hampaitaki oon joskus harjannu smile.gif
LonelyWolf
LAINAUS(Teiniprinsessa @ 24.2. 2005, 18:40)
me raaputetaan ne joskus pois kevyesti rapupuukolla,kyllä lähtee biggrin.gif Hampaitaki oon joskus harjannu smile.gif

apua!
kiille lähtee,
kannattaisi hankkia rapsutukseen oikeat välineet, hei haloo! blink.gif

kysykään oikeeasti kaikki hammalääkäreiltänne niitä poistimia.
vaikka pullittaisittekin niistä hieman.
on tylsää jos koirien hampaitten tilanne pahenee kun niitä ei asianmukaisesti hoideta unsure.gif

tunnustan silti: en harjaa tarpeeksi usein hampaita blush.gif
Fowy
"Vanhanaikaisella" ruoka veitsellä, sellaisella littanalla, missä ei ole sahalaitaa, saa hyvin pois, ja kun on varovainen, ja raaputtaa vain sitä kohtaa, missä hammaskiveä on, niin ei siinä hammaskiille mihinkään lähde, ellei rupea millään sahalaitaisella terävällä veitsellä hinkkaamaan. Jos koiraa sattuu ikeniin niin paljon, ettei se anna raaputtaa, niin silloin kannattaisi varmaan mennä lääkärille poistattamaan.

Tämä raaputus -konsti on toiminut meidän koirilla hyvin, ja vaikka Bellalla(9v) tätä on käytetty heti siitä alkaen, kun hammaskiveä alkoi tulla, niin ihan säihkyhampaat sillä edelleen on, ja hammaskiille tallella.

Savuluut on toinen, joka on tehonnyt hyvin meillä, ne ei yleensä pistä mahaakaan sekaisin.
Charmy
Meillä poistetaan instrumentillä aina tarvittaessa.. ^^
Harmilta saa putsata useammin,koska neiti ei oikein käytä suunsä toista puolta jauhaessaanl uita..Luiden annonkin pitäisi estää h,kiven muodostumista... ^^

Kannattaa myös kysy paikalliseta eläinläkryltä neuvoa jos on ongelmia poistamisessa.
LonelyWolf
lisään vielä että h.kivenpoisto instsrumentilla saa helpommin kivet pois,
sen terä on pieni ja mahtuu koiran kuin koira suuhun.
myös poskihampaiden puhdistus helpottuu suunnattomasti.
-Mia-
Meidän koirilla on kanssa aika kivasti sitä hammaskiveä hampaisiin kerääntynyt.. Olen nyt n. viikko sitten alkanut pestä koirien hampaita joka päivä, tosin toinen ei tykkää siitä yhtään. Tämä toinen (Sesse, joka ei tykkää hammaspesusta) on jo kerran ollut hammaskiven poistossa, mutta silläkään ei lähtenyt kaikki irti.

Poskihampaita on ihan mahdoton kummallakaan harjata... Sesse ei suostu syömään näitä tavallisia luitakaan, ehkä pitäisi ehdottaa äidille niitä oikeita luita. lookaround.gif
jenna_c
Luut ovat hyvä vaihtoehto.

Jos se ei toimi syystä tai toisesto jollain kolikolla ym voi rapsutella hammaskivet pois. Itse yritän aina ensimmäisenä kynnellä, sitten järeimmillä "aseille" (kolikko ym..).

LonelyWolf:
Ainakin meidän eläinlääkäri sanoi ettei koirilla kiille mene kovin helposti...
-Mia-
Jaa'a, kokeilin äsken teelusikalla varovasti raaputtaa hammaskiveä pois, muttei lähtenyt confused.gif . En viittinyt hirveän kovaa painaa, kuitenkin sen verran että luulis että lähtee pois...
-sanna-
Meillä Hupu syö joka päivä tavan luita.
Sitten hampaat yritän pari kertaa viikkoon pestä.
hammaskiveä ei vielä ole ollut.
Tanja_V
Oletteko kokeilleet antaa Denta Stixiä joka ilta? Pienelle koiralle pienempi pala tietysti, eikä sitä koko pötkylää. wink.gif
-Mia-
LAINAUS(Tanja_V @ 27.6. 2005, 17:31)
Oletteko kokeilleet antaa Denta Stixiä joka ilta? Pienelle koiralle pienempi pala tietysti, eikä sitä koko pötkylää. wink.gif

Mitähän se sisältää? Toiselle koiralle vois ainakin kokeilla, jos se suostuu pureskelemaan, toinen on allerginen AINAKIN viljalle.
<Iida>
Ei meillä ainakaan mitkään Denta Stixit auttaneet silloin kun koira niitä pystyi syömään..

Manun hammaskiven muodostumisen pystyy ehkäisemään tosiaan luita syöttämällä ja hampaita harjaamalla. Jos olen unohtanut pestä hampaita, hammaskiveä alkaa tulemaan parin viikon sisällä. Koti-instrumenteilla olen mäkin sitä pois rapsuttanut, kahvilusikan varren päällä tongue.gif
-serafina-
Pesen koirien hampaita hammasharjalla ja koirien tahnalla, ja lisäksi koirat syövät luita. Vanhempi neiti ei tosin ole mikään kovin innokas luunsyöjä, ja hänellä kerääntyykin sitä hammaskiveä aika paljon..se käydään sitten aina välillä poistattamassa eläinlääkärillä.
Wilde
Hammaskiveä ei juuri ole ollut, mutta silloin tällöin niitä Denta Stixejä (mitä lie) Neidille annan.
En niitä hampaitakaan ole jaksanut pestä...Eipä sillä, ei Neiti siitä pidäkään.
jööttifani
Mä ostin eläinlääkärin kautta hammassirpin, jolla lääkäri itsekin poistaa hammaskiveä. Sit mä vaan olen totuttanut mun koirat hampien hoitoon. Rapsuttelen plakit veke ja harjaan päälle hammastahnan kanssa. Hyvin tepsii. Kerran kuussa rapsuttelen plakin pois, jos sitä on tullut. Joka tapauksessa kerran kuussa mulla on viikon mittainen "hampiviikko" jolloin joka päivä harjaan koirien hampit Virbac-tahnalla. Mulla noi puruluut ym. "hammasharja"-luut ei ole toimineet kun koira on syönyt ne niin nopeasti. Yhdenkin "harjan" piti kestää isommalla koiralla useita päiviä, mut mun haukku tuhos sen alle puolessa tunnissa ! Et se niistä hampaidenhoitovälineistä...... wink.gif
-Mia-
Nyt on Denta Stixitkin kokeiltu, ja toisella hammaskivi vähentyi hiukan (sitä ei paljon ollutkaan) mutta toisella tilanne on edelleen yhtä paha sad.gif . Eläinlääkärille vuan. Tota Belleä ei oo kyllä hyvä varmaan kovin "turhaan" rauhottaa, viimeksi kun revittiin kulmahampaita eläinlääkärissä pois (ne eivät irronneet itsestään ja alle kasvoi uudet hampaat) Bellellä kesti ainakin 5 tuntia toipua ja herätä rauhotuksesta.
jööttifani
Onko teillä päin eläinlääkäriä joka osaa nukuttaa kaasulla ? Jos sellainen löytyy niin se ois kaikkien kannalta helpompaa. Koira herää kahteen minuuttiin kun putki otetaan kurkusta veke. Tietty lääkärin on oltava kokenut kaasulla nukkuttaja mutta jos semmoinen löytyy niin eikun sinne mieluummin. Mun urokselle kävi kerran niin , että vaikka se sai herätyspiikin niin se meinas mennä liian syvälle tajuttomuuteen. Lieneekö saanut liikaa ainetta ? Meidän lääkärillä kun on ollut taipumusta esim. antaa 7 kiloiselle mäykylle 10 kilon mukaan nukutusaineet..... Et varmasti nukahtais ettei heräsi kesken kaiken...
Just ton lääkärilläkäyntiuhan ja nukutusuhan takia rapsuttelen mahdollisuuksien mukaan plakit veke itse. Ei sen vuoksi et säästäisin rahaa vaan siksi et mua pelottaa nukutukset ja se on koiralle rasittavaa, kun se on sit sekaisin pari päivää...
-Mia-
jööttifani, ilmotin äidille eilen että Belleltä pitäs poistattaa hammaskivet ja hän sanoi että kun Belle täyttää kolme niin sitten (nyt 2v, täyttää maaliskuussa 3). Enpä tiedä onko täällä kaasulla nukuttavaa eläinlääkäriä, saattaisi olla Kouvolan Eläinlääkäriasemalla mutta meillä on sieltä huonoja kokemuksia (koiran allergiaa yritettiin hoitaa -> verikokeet ja kaikki -> allergian "syystä" ei tietoakaan -> meille myytiin kallista ruokaa joka oli muka lähes ainoaa jota koiramme voisi syödä) ja siellä on muutenkin melko kallista. Käymme lääkärissä, joka on melko pieni, mutta ainakin kukkarolle sopiva ja hoitokin tepsii smile.gif . Mutta ainakin ollaan nyt menossa poistattamaan, vaikkakin ensi vuonna.
Sitten vaan harjailen ahkerasti kerran viikossa ja annan niitä kaikenmaailman Denta Stixejä shifty.gif .
-Saana-
Mä rapsuttelen hammaskiveä pyöreäpäisillä pinseteillä.
Tosin saa painaa aika kovaa....

Sitten luista.
Kaupoissa on yleensä pakasteosastolla jotain oikeita luita myynnissä (koirille tark.)
Tosin ne on aika isoja ja jäisiä, mutta sahalla saa pienemmiksi.
Mutta ainakin Hupilla maha sekaisin...

Sitten toinen hyvä vaihtoehto varsinkin koiralle joka ei luista välitä on kovat koirankeksit, isokokoiset, niitä saa järsiä sitten oikein kunnolla... rolleyes.gif
jööttifani
LAINAUS(diff @ 13.7. 2005, 15:34)
jööttifani, ilmotin äidille eilen että Belleltä pitäs poistattaa hammaskivet ja hän sanoi että kun Belle täyttää kolme niin sitten (nyt 2v, täyttää maaliskuussa 3). Enpä tiedä onko täällä kaasulla nukuttavaa eläinlääkäriä, saattaisi olla Kouvolan Eläinlääkäriasemalla mutta meillä on sieltä huonoja kokemuksia (koiran allergiaa yritettiin hoitaa -> verikokeet ja kaikki -> allergian "syystä" ei tietoakaan -> meille myytiin kallista ruokaa joka oli muka lähes ainoaa jota koiramme voisi syödä) ja siellä on muutenkin melko kallista. Käymme lääkärissä, joka on melko pieni, mutta ainakin kukkarolle sopiva ja hoitokin tepsii smile.gif . Mutta ainakin ollaan nyt menossa poistattamaan, vaikkakin ensi vuonna.
Sitten vaan harjailen ahkerasti kerran viikossa ja annan niitä kaikenmaailman Denta Stixejä shifty.gif .

Allergian syyn löytäminen on hankalaa. On verikokeita tai sitten eliminaatiodieettiä. Itse syötän koiralleni (toiselle) kallista ruokaa, noin 20 euroo 2 kiloo, kun sillä on ollut masun kaa ongelmia. Ja viime ja tänä vuonna on mennyt noin 1300 euroo vatsavaivan lääkärihoitoihin, joten kallista on. Mutta mä maksan mielelläni. Eläimen hoito ON kallista ! Se pitää tietää kun ottaa sen. Mutta kun eläimen on ottanut siitä pitää pitää huolta. Se on omistajan velvollisuus. Itse raahaisin oman koirani vaikka minne jotta saisin hyvää hoitoa, maksais se sitten mitä vaan. Ne on sun kavereitas ja riippuvaisia susta , ja ne on sulle uskollisia ja pitää aina sun puoliasi. Kai sä haluat maksaa takas niiden uskollisuuden ?
Mul on myöskin heppa ja niillä on sama juttu. Hevosen ostohinnan verran menee jo ekana vuonna hoitokuluja ! Hevosen OSTAMINEN on halpaa, hoitaminen se vasta kalliiksi tulee ! Et mä hoidattaisin ne hampit nyt ennekuin sille tulee esim. ientulehdus ja hampaat rupee putoilemaan JA sen hoito se vasta kallista on....Ja sen jälkeen voit unohtaa näyttelyt . Jos koiralla on hammaspuutoksia sulla voi olla vaikka mitkä lääkärintodistuksen mukana ei tuomari niitä kuiteskaan katso.

Muuten, sellaisen hammassirpin, joka eläinlääkärilläkin on, saa noin 10 eurolla kun tilaa läkärin kautta. Suosittelen ! Lähtee jopa hammaskiven alkukin veke !
-Mia-
LAINAUS(jööttifani @ 14.7. 2005, 14:32)
Allergian syyn löytäminen on hankalaa. On verikokeita tai sitten eliminaatiodieettiä. Itse syötän koiralleni (toiselle) kallista ruokaa, noin 20 euroo 2 kiloo, kun sillä on ollut masun kaa ongelmia. Ja viime ja tänä vuonna on mennyt noin 1300 euroo vatsavaivan lääkärihoitoihin, joten kallista on. Mutta mä maksan mielelläni. Eläimen hoito ON kallista ! Se pitää tietää kun ottaa sen. Mutta kun eläimen on ottanut siitä pitää pitää huolta. Se on omistajan velvollisuus. Itse raahaisin oman koirani vaikka minne jotta saisin hyvää hoitoa, maksais se sitten mitä vaan. Ne on sun kavereitas ja riippuvaisia susta , ja ne on sulle uskollisia ja pitää aina sun puoliasi. Kai sä haluat maksaa takas niiden uskollisuuden ?
Mul on myöskin heppa ja niillä on sama juttu. Hevosen ostohinnan verran menee jo ekana vuonna hoitokuluja ! Hevosen OSTAMINEN on halpaa, hoitaminen se vasta kalliiksi tulee ! Et mä hoidattaisin ne hampit nyt ennekuin sille tulee esim. ientulehdus ja hampaat rupee putoilemaan JA sen hoito se vasta kallista on....Ja sen jälkeen voit unohtaa näyttelyt . Jos koiralla on hammaspuutoksia sulla voi olla vaikka mitkä lääkärintodistuksen mukana ei tuomari niitä kuiteskaan katso.

Muuten, sellaisen hammassirpin, joka eläinlääkärilläkin on, saa noin 10 eurolla kun tilaa läkärin kautta. Suosittelen ! Lähtee jopa hammaskiven alkukin veke !

Niin tuosta eläinlääkäristä, siellä jolla nyt käymme saa vähintäänkin yhtä hyvää hoitoa kuin Kouvolan eläinlääkäriasemalla, vaikkei siellä olekaan kaikkia uusia ja hienoimpia laitteita. Itse asiassa täytyy tunnustaa, että toiselta koiraltamme poistettiin hammaskiviä ja kaikki ei edes lähtenyt. Jäljelle jäi vähän keltaista hampaissa blush.gif . Mutta siltä en ollut pessyt kuin ehkä pari kertaa hampaita eikä se ollut saanut mitään hampaita puhdistavia tai hammaskiveä ehkäiseviä pureskelujutskuja. Ja voin kyllä arvata ettei äidin mielipide muutu vaikka sanoisin mitä confused.gif . Eiköhän tuo Belle nyt pärjää tämän reilu puoli vuotta kun on tähänkin atsi pärjännyt. Harjailen sen hampaita ja annan sille jotain puhdistavaa pureskeltavaa, ettei tilanne pääse ainakaan pahenemaan.
ShanDong
Kokeiltiin Lennille denta stixei, mutta eihän se niitä sitte tietenkää voinu syödä jostain kumman syystä.. dry.gif biggrin.gif

Annettiin sitten ihan oikeita luita, keitettyinä (lihaa päällä ni sen takii...)
mutta vatsan huomasin menevän hiukan sekaisin joten jätettiin nekin pois...

Lennille ei nyt vielä ole tullut hammaskiveä, mutta haluan sen mahdollisimman hyvin ehkäistä...ja hoitaa kun sitä tulee..

Pitääkin eläinlääkärillä käydessä kysyä instrumenteista ja hankkia niin saa puhdisteltua sitten tulevaisuudessa hammaskivet pois..

Aloin tänään totuttamaan Lenniä hampaiden pesuun...onnistui yllättävän hyvin, poika ei onneksi vastustellut kauheasti...
Lotta
teelusikan varren päällä minä aina otan hammaskivet meidän raakeilta pois. sohvalla maaten se sujuu kaikista mukavimmin! smile.gif
jos teelusikalla kokeilette, niin sitä joutuu kyllä aika paljon painamaan. itse pistän sen lusikan hammaskiven yläosaa ja painan alaspäin. lähtee koko laatta poies kerralla ja ei tarvitse raaputella hammasta sen enempää! toimii varmasti ja jokainen kyllä osaa tehdä!

raivostuttaa nykyään kun eläinlääkärissä ei puhdisteta hampaita ilman rauhoitusta. aivan turhaa koiran elimistöön mönjien tunkemista. sly.gif kyllä vaan ennen vanhaa otettiin melkein joka koiralta ihan tuosta vain hammaskivet poies!
jööttifani
LAINAUS(Lotta @ 15.7. 2005, 19:23)
raivostuttaa nykyään kun eläinlääkärissä ei puhdisteta hampaita ilman rauhoitusta. aivan turhaa koiran elimistöön mönjien tunkemista. sly.gif kyllä vaan ennen vanhaa otettiin melkein joka koiralta ihan tuosta vain hammaskivet poies!

Niin ehkä ennen tehtiin, mut nyt lääkärit käyttää sellaisia vehkeitä että ei parane lipsahtaa... Jos tyäkalu lipsahtais koiran vähän rimpuillessa niin vois tehdä pahaa jälkeä suussa. Kyllähän ihmisillekin laitetaan tupot ym. suuhun ja me sentään osataa ajatella ja käskystä pitää suu auki ja kieli paikallaan. Koira liikuttaa kieltään heti kun tunget mitä tahansa sen suuhun ja se ois auttamatta tiellä. Hevosetkin rauhoitetaan hampaita hoidettaessa, tosin ne ei nuku, vaan nuokkuu. Mua on joskus ihmetyttänyt miksei koirille vois tehdä samaa, että vähän rahoittais, mut ei nukuttais. Mut hevosillakin olen nähnyt käyvän niin, että VAIKKA otus on ollut rauhoitettu niin se yhtäkkiä säikähtääkin hammasraspia ja silloin adrenaliini puskee läpi ja heppa onkin hereillä. Silloin on ollut tosi vaarallisia tilanteita, varsinkin kun kyseessä on ollut mun kaverin +600 kiloinen ruuna. Et alta pois ja äkkiä ! Koirakin vois säikähtäessään herätä ja sehän vois vaikka purra lääkäriä joten kait siinä on turvallisuudestakin kyse. Ja toisaalta, kun koira ei tiedä mitä sille tehdään ei se stressakaan. Se vois stressata enemmänkin, jos se tajuis mitä sille tehdään. Et asialla on ain monta puolta.... confused.gif
Kat-Ma
Meillä isompien koirien hampaat pysyvät hyvin kunnossa raakoja naudan ja sonnin luita syömällä, mutta ongelmia tuottaa tipsuneiti Tuulin purukalusto! Se kun ei ahneudestaan huolimatta suostu/pysty syömään minkään valtakunnan purujuttuja, pienimpiäkään.
Nappulat olenkin sitten antanut kuivana, jos edes vähän rapsuttelisi hampaan pintaa. Täytynee ottaa oikein asiakseen niiden puhdistus muilla keinoin kun nuo "luonnolliset" eivät tunnu toimivan...
jööttifani
Hampien putsaus kannattaa aina! Tiedän koiria, joilta on hampaat menneet niin huonoiksi että ne on joko poistettu lääkärillä tai pudonneet itsekseen. Yök! Ja hammasmätä ja/ tai ientulehdus on myös koiran muuta terveyttä vaarantava asia. Koiran suun kautta bakteerit pääsee verenkiertoon ja koira voi sairastua. Lisäksi hammaskivi hampaissa aiheuttaa TODELLA pahan hajuisen hengityksen! Siinä ei enää suuvesi auta !
Jasmin
Meillä on kanssa tipsuneiti (4-vuotias), jonka hampaat ovat alkaneet uhkaavasti kellastumaan. Mitään ongelmaa ei ole aiemmin ollut, mutta nyt nähtävästi... Siankorvia tyttö jäystää ja ne ovat pitäneet hampaat suhteellisen hyvin puhtaina. Olen yrittänyt tuota hampaiden pesuakin, mutta siinä menee molemmilla hermot. Se vähä hammaskivi lähtisi varmasti ihan lusikanvarrella tms. rapsuttamalla, mutta ei meidän neidin suuhun mitään vempaimia tungeta. Ja pidä sitten tosta kuonosta kiinni, huoh. blink.gif angry.gif

Voipi olla, että viim. parin vuoden sisään on pakko juosta lekurille, mutta ajatuksin inhottaa. Pieni toimenpide ja taju kankaalle, on se noin pienelle todella rankkaa (viisi kiloa elopainoa...). confused.gif
Kat-Ma
Siankorvia en ole koittanutkaan, täytyykin kokeilla, kaikki kotikonstit on nimittäin parempia kuin lääkärillä käynti!
Lusikan varrella koitin tässä joku päivä takaperin hampaita rapsutella, mutta kuten sanottu ei ole kovin helppoa pidellä tuollaisesta kuonosta kiinni ja raotella ikeniä ja samalla vielä rapsutella, kun tämä meidänkään rouva ei ollut niin kovin innostunut koko touhusta... rolleyes.gif

Tiedän muutaman koiran joilla on huonot hampaat (yleensä pikkukoiria), ja voi jösses sitä hengityksen hajua!! blink.gif Ikävä kyllä se lemu jää ihollekin jos koira pääsee nuolaisemaan...YÖK!!
Jasmin
Siankorvat ovat tosiaan ainakin meillä toimineet ehkäisevänä "hoitona". Niissä vaan on sen verran paljon energiaa ja rasvaa, että liikuntaa saa pienellekin tulla mukavasti. biggrin.gif
Kat-Ma
No nyt löytyi ainakin yksi herkku mitä meidän hipsu-mummokin pureskelee, eli siansaparot! Tosin siinäkin jouduttiin käyttämään pientä painostusta, pakkohan se oli syödä kun vesikoira Toope kyttäsi vieressä... biggrin.gif
ShanDong
Meillä ollaan nyt käytetty pitemmän aikaa myös noita siankorvia, ja tykkää niistä tosi paljon... smile.gif

Mutta meillä ainakin oli huono puoli siankorvissa että pojan hengitys alkoi hiukan haisemaan.... unsure.gif

Pestiin taas tänä aamuna penskan hampaita hiukan huonolla menestyksellä kun rimpuili ihan jatkuvasti.... dry.gif rolleyes.gif
Kurotora
Meillä on "hammasraspilla?!" hammaskivet saatu pois smile.gif myös denta stixeillä? biggrin.gif on saatu niitä vähän pois.. vanhemman koiran (8,5v) hampaat on valkoiset ja puhtaat kun se tykkää luista hirbeenä blush.gif mut sit toisen (4v) henki haisee ja hampais on hammaskivee ku se ei luita älyä syyä kun vaan omistelee ja lopulta toto saaa ne wub.gif
Kissalta oon myös sähköhammas harjal vähän harjaillut se toimi suht.koht hyvin mut koirat hommasta ei oikein pitänyt rolleyes.gif
Jumbe
Oletteko kokeilleet Fragariaa? Meillä toimii smile.gif

http://www.shetland.fi/catalog_item.php?itmid=134
phard
LAINAUS(Jumbe @ 27.7. 2005, 11:56)
Oletteko kokeilleet Fragariaa? Meillä toimii smile.gif

http://www.shetland.fi/catalog_item.php?itmid=134

Mitä/minkälaista tämä aine on? ei näkynyt mitään kuvaa eikä ole aavistustakaan mitä tuo voisi olla rolleyes.gif pitäis joku keino kuitenkin löytää hammaskiven vähentämiseksi.
Jumbe
Fragaria on homeopaattinen pieni pilleri, saa eläinkaupoista ja joistakin apteekeista. Purkissa noin sata pilleriä ja maksaa about 16 euroa.
Summer.
Luita syömällä. Jos hammaskiveä ei vielä ole paljon, voi kokeilla raaputtaa kynnellä sitä pois, mutta muuten eläinlääkäri taitaa olla hyvä ratkaisu smile.gif
pips_a
Itse otetaan aina pois... kannattaa kysäistä koirasi kasvattajalta miten hän homman hoitaa ja luultavasti hänkin itse ne pois ottaa silloin kannattaa sopia että kasvattaja näyttää miten homma toimii... itse ne kannattaa ottaa pois kunhan ekaksi opettelee..
Eläinlääkärille kannattaa mennä jos itse hammaskiven poistaminen on täysin ylivoimaista !

Luita kannattaa myös syöttää, mutta täytyy muistaa että se auttaa mutta ei poista hammaskiveä kokonaan... joten se täytyy luista huolimatta poistaa !!

Meillä on hammasraspi hankittu ihan Hammaslääkäristä (siis ihan ihmisten hammaslääkäristä), tutulta pyydetty toimii hyvin... mutta eläinlääkäriltä pitäisi löytyä myös eli kannattaa kysyä sieltä !!
Ja hammaskivi kannattaa poistaa säännöllisesti näin se on niin sinulle kuin koirallesikin helpompaa!
Maximilliam
Vanhemmalta sheltiltä on eläinlääkärillä poistettu hammaskiveä muutaman kerran kun ei syönyt luita tms. Nykyään kun on tuo pentu, on tämäkin laiskiainen alkanut enemmän pureskelemaan niitä Pedigreen Dentastix pötkylöitä, erilaisia muita purutikkuja ja sitten ollaan ihan hammasharjalla koitettu pitää kalusto puhtaana.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.