Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: BARF - ja muu ruokinta
Puskaradio > Puskis > Rehuja & rohdoksia > Murua rinnan alle
mamselle
Melko provosoiva aihe, mutta m elestäni ihan kannattava.

Luin tuossa pariakin ketjua läpi, ja (valitettavasti) jäin miettimään sitä, kuinka eri ihmiset eri ruokinnan ymmärtävät.

Eli mitä teidän mielestänne on BARF? Oletteko lukeneet Ian Billinghurstin kirjat, ihan ajatuksella? Vai perustuuko BARFfinne joihinkin (erittäin hyviinkin) neuvoihin, joita saa suomalaisilta koiraihmisilta tämän ruokintatyypin kohdalla? Perustuuko se nettipalstojen antimiin?

Annatteko NEUta viikon, nappulaa silloin tällöin, raakaa lihaa usein, ja sanotte osa-BARFfaavanne?

Käsi sydämelle, kuinka ruokitte?

Itse en sano koskaan barffaavani, vaikka koirani syövät molemmat suurimmaksi osaksi raakaruokaa. Annan niille myös ylikypsennettyä riisiä silloin tällöin, toiselle jonkun verran nappuloita, ja molemmille kypsennettyjä vihanneksia, ja meidän ruokiemme (mausteettomia) jämiä. Mutta suurimmaksi osaksi ne siis syövät kanansiipiä, kanankoipia, lampaan lihaisia luita (rintaa, kylkiä), naudanliha, jne.
Lisukkeena paljon vihanneksia, joskus ylikypsennettyä riisiä.

Mielestäni meillä ei BARFfata, en mieti vihanneksia (jotka ovat raakoja ja kypsiä), en jaksa stressara joka luusta ja lihasta.
MUTTA en myöskään kirjoita millekääN palstalle kysyen, saako koirani imeskellä ankanluun päätä... rolleyes.gif

Eli missä menee järki? Kuinka koiraa ruokitaan?
Kuinka moni uskaltaa tunnustaa, ettei ole ihan varma?
Ovatko kaikki, ihan kaikki, BARFfaavat lukeneet alkuperäiset kirjat - ja ymmärtäneet ne?

*keskustelua odotellen*

Mielestäni ne syövät sekaruokaa.
perhonen^
sama juttu oikeastaan. äitini esimerkiksi ei suostu antamaan noille aamuisin yhtäkään luuta tai muuta lihaa. ne syövät siis usein nappuloita aamuisin. dry.gif
muuten ne saa kyllä kanasiipiä, ydinluita, lammasta ja niitä vitamiinejä mitä barf ruokintaohjeissa sanotaan.. joskus ne saa maksalaatikkoa ja makaroonilaatikkoa. kasvissoseita teen myös ja annan ehkä pari kertaa viikossa.
mutta en kyllä kustu meitä barffaajiksi. yhtään kirjaa en ole edes lukenut. netistä etsin kaikki tiedot smile.gif
AnnaElina
Omasta mielestäni jos syö nappulaa yms muita teollisuus koiranruokia silloin tällöin niin voidaan puhua ns puolibarffaajista.

Itse olen lukenut barffausta käsittelevät kirjat ja luulen ymmärtäväni mistä on kyse.

Monet luulevat että tuo liha mitä pitää antaa että se on vaan raakaa lihaa ja käsite lihaisat luut ovat ihan vieras asia.
<Iida>
Olen lukenut ko. kirjan (ajatuksella!), mutta pääasiassa netti on tällä hetkellä kaikista tietorikkain lähde. Tosin kannattaa kyllä maalaisjärjellä miettiä mitä kysyy ja mitä tekee, netistäkin voi löytyä "väärää" tietoa.

Tällä hetkellä meillä ei BARFfata allergian selvittämiseksi (=eliminaatiodiettiruokaa). Toinen koirista on kyllä syönyt täyspäiväistä BARFfia, ainoastaan raakoja lihaisia luita, raakoja kasviksia, raakaa lihaa ja raakoja sisäelimiä. Tällöin ei kylläkään treenattu mitään lajia, mutta tällä hetkellä jos barffaisimme niin se ei olisi aivan periaatteiden mukaista, koska treenipullat olisivat uunissa paistettuja wink.gif . Myöhemmin ajattelin siirtyä ns. sekaruokinnalle elikkä pääpainona BARFfin mukaiset ruuat, mutta lisäksi myös koirapuuroja ja mahdollisesti muutamana päivänä nappuloita. Aika näyttää.

En sano BARFfaavani, jos koira saa jotain muutakin kuin BARF ruokaa. Ei se nyt toisaalta niin vakavaa ole, mutta jos koira saa neljänä päivänä viikossa nappuloita ja kolmena barffia niin onko koiran ruokinta silloin "bones and raw food". Ei mielestäni. Sekaruokinta on tälle sopiva nimike. "Puoli-BARF" on vähän kyseenalainen käsite...

Vähän nipottamiselta kuulostaa, mutta ei se sitä mielestäni ole tongue.gif ! Ethän itsestäsikään sano olevasi kasvissyöjä, jos syöt aina juhlapäivänä kokolihapihvin. Toivottavasti joku ymmärsi ajatukseni wink.gif
Taffinaff
Olen lukenut kirjan ja omasta mielestäni jopa ymmärrän mistä on kysymys. Uskallan väittää, että koirani ruokavalion perusta on "BARFfia", vaikken sitä aivan fanaattisen tiukasti noudatakaan (eli koira saa silloin tällöin raejuustoa tai viiliä ruoan sekaan, ja joskus makupaloina kypsennettyä ruokaa). Koira siis syö seitsemänä päivänä viikossa raakaravintoa, kaksi kertaa päivässä....voin siis hyvällä omallatunnolla väittää että meillä noudatetaan BARFfia wink.gif
Inna
Tämä on kyllä semmoinen aihe, mikä oikeasti muakin kummastuttaa usein eli ns. puoli-barffaajat, jotka sitten käytännössä syöttävät kaikenlaista kotiruokaa ja vähän kuivamuonaakin, mutta koska liha on raakaa ja luitakin syödään kerran pari viikossa, niin sitten on kyse "puoli-barffajista". Kukaan ei tosiaan kutsu itseään osa-kasvissyöjäksi, jos syö paljon kasviksia ja vähän vain lihaa wink.gif Kasvissyöntiähän on siis se kokonaisuus ruokavaliossa eli ihminen joko on kasvissyöjä tai ei ole kasvissyöjä, eikä ole olemassa puolittain kasvissyöjiä, jotka syövät lihaa vain viikonloppuisin ja tiistaisin rolleyes.gif Aivan samoin minusta BARF-ruokinta on ruokintamuoto, joka nimenomaan muodostuu siitä kokonaisuudesta eikä siitä, että antaa koiralla raakaa lihaa ja vähän luitakin toisinaan.
mamselle
Minusta on ihan hyvä, että asiasta keskustellaan. Jos siitä saa keskustelua aikaiseksi.

Hirvittää lukea joiltakin nettipalstoilta juttuja "barffauksesta" aina välillä, kun saa selville, mitä jotkut ihmiset sillä ymmärtävät. Toivon todella, että heillä on vain huono ulosanti, eivätkä he oikeasti ruoki koiriaan niin.
Tokihan netistä saa hyvää tietoa, ja paljon neuvoja, mutta kyllä minun mielestäni pitää muutakin tietää kuin se, että "sille pitää antaa luita".
Crista
Mielestäni suurin problematiikka BARF ruokinnan suhteen on se että paljon perustuu mutu tietoon ja kuultuun asiaan. Vielä en ole löytänty niin kattavaa BARF sivustoa että se korvaisi Billinghurstin kirjan hankinnan. Toki hyviä sivuja löytyy mutta ne eivät korvaa kirjaa.
Yksi on kuullut ettei koiralle saa antaa perunaa, toinen on kuullut ettei saisi antaa rusinoita, kolmas ei tiedän että kasviksia pitää vaihdella niin ettei joka sose sisällä pelkkää porkkanaa, omenaa ja kurkkua.
Luista ja rustoista ei tiedetä tarpeeksi, kuvitellaan että ne ovat samaa tavaraa ja että rustoilla voi ruokkia koiransa jatkuvasti ts korvata luut rustoilla.
Sitten on tämä iän ikuinen dilemma treeni palkasta. Ihmiset hysterisoivat tuon BARF:in takia aivan jumalattomasti, ei voi antaa sitä eikä voi antaa tätä. Kuka sanoo niin? Jos nyt kerran viikossa annetaan koiralle froliceja treeneissä niin kuka siitä suuttuu? Kuvitellaan että on olemassa joku BARF poliisi joka tulee ja sanoo soo soo jos annetaan teollisia keksejä tmv. No nyt varmasti joka HC BARF ruokkija näkee punaista, mutta jatketaan. Jos nyt kuitenkin haluaa jättää sen teollisen kuivamuonan pois niin jäljelle jää minun henkilökohtainen suosikkini, "table scrap meal". Ts mennään kauppaan ja ostetaan paketti nakkeja tai liahpullia. Ja jos sekin nyt jotenkin tuntuu aivan kamalalta onhan olemassa vielä juusto. Pointtina tässä asiassa se että kun ei tiedetä, ja kun kuvitellaan ja ollaan kuultu niin tehdään asioista julmettoman vaikeita ja unohdetaan koko ruokinnan pää pointti: terve maalaisjärki ja monipuolisuus.
poppasmaiju
Minä olen Innan kanssa samoilla linjoilla.
Minun mielestä käsite puoli-Barf pitäisi ampua.
Sen käsityksen mitä minä olen saanut netissä näiden puoli-barffaajien kirjoituksista on se, että koira syö lähinnä sekaruokaa höystettynä silloin tällöin luilla/rustoilla. Eli koira syö kaikkea kuivamuonasta ruoantähteisiin.
Eihän siinä muuten ole mitään haittaa eikä vaaraa, mutta se kuitenkin sekoittaa käsitteitä todella paljon, varsinkin jos joku ei ole koskaan BARFista kuullutkaan. Sitten joku kertoo puoli-barffaavansa ja tämä koskaan barfiin tutustumaton huomaakin syöttävänsä eläintänsä samoin ja niinpä hänkin on sitten kohta puoli-barffaaja, koskaan barfin perusajatuksiin tutustumatta. Eli tuo puoli-barffauksen käsite himmentää mielestäni sitä mitä barffaus perusteiltaan on. Ja koska barffaus tosiaan on pitkän tähtäimen kokonaisuus, ei sitä mielestäni voi pilkkoa siten, että tänään barffataan huomenna ja ylihuomenna ei, mutta sitten taas perjantaina barffaillaan.

Äh, minun ulosantini on taas jotenkin kiventakana, en millään saa kirjoitettua sitä perimmäistä sanomaani

Niin siis jotain semmoista se oli, että nuo käsitteet (kotiruoka, BARF, sekaruoka ym.) pitäisi ainakin minun mielestä pitämään mahdollisimman selkeinä ja ominaan.

Itse olen tuon yhden Billinghurstin kirjan lukenut ja jonkin verran meillä luita syödään, kuitenkin enimmäkseen kotiruokaa ja jonkin verran kuivamuonaa, joten meillä sekaruokaillaan (koirien emäntä tosin kasvisruokailee).
oriental
Minä en ikinä puhu barffaavani koirien kanssa, puhun raakaruokinnasta. Koirat eivät syö nappulaa tai muutaman teollisia ruokia, mutten noudata tarkalleen Billinghurstin (tai muidenkaan "gurujen") ohjeistusta. Ihan maalaisjärjellä ja koirien kuntoa seuraamalla.

Meillä viikon ruokalista saattaa näyttää esim. tältä:

MA - siipiä
TI - NEU:ta
KE - kasvismössöä & raakaa lihaa
TO - kasvismössöä & raakaa lihaa
PE - siipiä
LA - siipiä
SU - NEU:ta ja siipiä
scorpiosa
Meillä etsitään sopivaa ruokavaliota kun tuntuu että nappula ku nappula niin aina on löysällä sad.gif , Barffista oon lukenu netti palstoilla enkä sen orjallisesta noudattamisesta niinkään ole kiinnostunut, mutta itua siinä saattaa olla. Kirjoja en ole ehtinyt käsiini saamaan saati lukea.
Vatsa pysyy täällä kunnossa ja uloste kiinteänä riisillä ja raa´alla lihalla, muutakin tuohon pitäisi tupata blink.gif ...

Yrjölän puuroa koitetaan... Onko asiasta jotain tietävillä muita ohjeita/vinkkejä tällaiseen ruokintaan joka ei olisi varsinaisesti barffia, mutta jotain sinne päin....

Onko ruokintaa joka on vain jotain sinne päin innocent.gif
Chellie
Itse olen kyllä ihan hyvin ymmärtänyt BARFin tarkoituksen, mutta meillä ei ainakaan sanota että barfataan koska asia ei niin ole, pääasiassa koira saa sille tehtyä omaa ruokaa eli kotiruokaa ja raakana, mutta lisäksi myös meidän ihmisten ruuan jämät, koira toimii siis biojäteastiana meillä eikä kyllä barfaa, en kehtaisi koskan sanoa koiraani barfaajaksi jos se ei sitä oikeasti ole. smile.gif

Mielestän asioihin pitää perehtyä enne kuin lähtee sähläämään tietämättömyydellä koska sillä ruokinnalla voi saada pahaa aikaan koiralle.
Oma tieto lähteeni on ollut kirjat ja netti tällä hetkellä, kaikki aika siis mene nykyään koiraruokinta palstoilla, ja nyt varsinkin kun kotona on netti. Tää keskustelu palstoilla on mun oma maailma mitä kukaan muu ei ymmärrä. wub.gif
Silver Cloud
Mä en oo lukenu noita kirjoja kannesta kanteen, mutta olen tietoinen kyllä mistä mies puhuu. Enkä BARF-ruokintaa aloittaessani päättänytkään orjallisesti kirjan ohjeita noudattaa. Mutta meillä koira siis syö raakaruokaa. Teolliset ruoat, ja viljat on jääny kokonaan pois. Mutta fanaattinen en oo. Kaupan TEHDAS nameja se saa sillon tällön ja naudan nahasta tehtyjä puruluita. Mutta voin silti KÄSI SYDÄMELLÄ sanoa että me BARFfataan, koska noi nappulat eikä viljat kuulu ruokavalioon.

Meillä aloitettiin 1,5 vuotiaan Bichon Frisén kanssa raakaruokinta pahojen allergioiden takia. Heidi Rubin teki meille henk.kohtaisen ruokaohjelman, jota noudatetaan. Ohjelmaa ei noudateta orjallisesti, eli jos kanamunia ei ole jääkaapissa eikä niitä muistettu kaupasta ostaa, ei pelihousut todellakaan repeä biggrin.gif Mutta aika hyvin pidän huolen siitä että koira saa kerran viikossa kalaa, sis.elimiä, lihaa, läskiä, luut ohjeen mukaan, kasviksia tarpeeksi ja muita lisiä. Jo kuukauden jälkeen uuden ruokavalion aloittamisesta alkoi tulokset näkyä. ennen verellä olleet kainalot on nyt ihan kuin uudet, BARFfilla oltu noin 4-5kk. Rapsuttelu on jäänyt pois kokonaan, ja tassujen nuoleminen ym. tuollaiset myös.

Eli vaikka ei orjallisesti kirjoja olla luettu, nii tuloksia on syntynyt. Meillä ruokintaan siirtymistä helpotti toi ammattilaisen tekemä ruokaohjelma. Itse kun oli vielä epätietoinen että miten kannattaa alottaa, varsinkin kun koira kärsi iho-ongelmista.
pips_a
Olen myös sitä mieltä että Barffaus ei ole sitä että syötetään raakaaruokaa joka toinen päivä ja joka toinen päivä syödään vaikka nappulaa rolleyes.gif ei todellakaan!
mutta myöskään mielestäni barffaajan ei tarvitse noudattaa orjallisesti Billinghurstin ohjeita...

on myös typerää levitellä lähinnä juuri netissä juttua kuinka BARF tarkoittaa "sitä ja tätä" ja sitten toinen joutuu korjaamaan että "se EI tarkoita tota!".. itse huomasin myös lueskellessani juttuja tästä että jotkut kirjoittavat asiaa ja jotkut kirjoittavat tietoa vaikka eivät asiasta tiedä hölkäsen pölähdystäkään confused.gif
en ole lukenut miehen kirjoija, mutta voin myös sanoa tietäväni mitä BARFilla tarkoitetaan ja mitä ei! Koiramme-lehdessä 1-2 2004 on hyvä juttu aiheesta, kannattaa lukea!

meidän koirat syövät nappula-ruokaa ja kotiruokaa sekä luita... ja tulevat pysymään tuolla linjalla... aihe on oikein kiinnostava, vaikka en omia koiriani tähän juttuun laitakkaan! minä en myös ikinä kehtaisi sanoa koiraani barffaajaksi jos se sitä ei ole!

En kyllä ymmärrä miten joku uskaltaa syöttää koiralleen kananluita huh.gif
viivero
LAINAUS(Inna @ 7.2. 2005, 20:01)
Kukaan ei tosiaan kutsu itseään osa-kasvissyöjäksi, jos syö paljon kasviksia ja vähän vain lihaa wink.gif Kasvissyöntiähän on siis se kokonaisuus ruokavaliossa eli ihminen joko on kasvissyöjä tai ei ole kasvissyöjä, eikä ole olemassa puolittain kasvissyöjiä, jotka syövät lihaa vain viikonloppuisin ja tiistaisin  rolleyes.gif

Siis aivan äärettömän hyvä pointti! biggrin.gif Puolittain kasvissyöjä Lighten.gif Voi elämä! Aivan hulvatonta!
Rubin
Hei hoi kaikille,

erinomaisen hyvä aihe, johon tietty pakko kantaa kortensa kekoon rolleyes.gif

Koiran ruokavalio on aina kokonaisuus, eli BARF ( bones and raw food tai vielä oikeammin sanottuna biologically appropritate raw food) on sitä, että koiralle syötetään pääsääntöisesti raakaa ruokaa. Viljatuotteitahan on aika vaikea syöttää raakana (riisi, viljat, pastat ym) ja siten eivät kuulu koiran luonnonmukaiseen ruokavalioon.
Fanaattisuuteen ei varmaankaan ole aihetta, mutta on oikeasti olemassa koiria, jotka eivät voi syödä YHTÄÄN viljatuotteita tai teollisia tuotteita. Siis ihan oikeasti confused.gif

Itse mastiffejani raakaruolla vuodesta 1998 syöttäneenä uskon vakaasti, että tällä ruokintamuodolla voidaan koiria ruokkia "kehdosta hautaan" hyvin tuloksin. On eroja jättirotujen pentujen ja pienten rotujen pentujen ruokinnassa, erojä löytyy yksilötasolla ja rotukohtaisia erojakin on.

Tärkeintä on se, että ruokittiinpa koiria miten hyvänsä, koirat voivat hyvin ja että omistajat tunnistavat erilaisia ongelmia, jotka johtuvat koiralle sopimattomasta ruokinnasta ja osaavat korjata tilanteen. Oikean ruokintamuodon löytäminen voi vaikuttaa dramaattisesti koiran elämään ja sen hyvinvointiin.

Silver Cloud...sinäpä sen sanoin, ei kannata orjallisesti seurata ohjeita, vaan käyttää OMAA järkeä ja mitä olenkin sanonut, ei ohjeitani olekaan tarkoitus seurata orjallisesti, vaan juuri noin...rennosti wink.gif Mikään ei ole kiveen hakattu smile.gif Hienoa kuulla, että ohjeeni ovat vaikuttaneet positiivisesti koiran elämään.

Crista...samoilla linjoilla. Maailma ei ole mustavalkoinen thumbup.gif

Hyvää jatkoa itse kullekin, miten ikinä ruokittekaan koiranne, kunhan voivat hyvin.

Terveisin,

Heidi Rubin
0400-333 242
mastiffi97@hotmail.com
-NoOrA-
Itse BARFfaan omien koirieni kanssa, mutta siis kyseilisin hieman "galluppimaisesti" kuinka monta kertaa ruokitte päivässä koiranne?
Siis te, jotka ruokitte BARFfilla.. Itse olen ruokkinut kahdesti, mutta nyt koirani ovat syöneet pari viikkoa kerran päivässä.. Ja olenkin miettiny tässä, kumpi oikeasti olisi se parempi tapa.. dry.gif
-Hansu-
Meillä barffataan "ihan oikeasti", eli koira ei saa lähes koskaan viljoja(pari kertaa vuodessa). Olen lukenut Billinghurstin kirjan sekä paljon erilaisia nettisivuja ja artikkeleita. Treeneissä saa usein juustoa, nakkeja tai keitettyä lihaa, eikä meillä muutenkaan orjallisesti noudateta Billinghurstin sanomisia. Kuitenkin kun koira voi niin paljon paremmin tällä ruokavaliolla, kuin niillä joita ollaan kokeiltu, niin mielellään kuitenkin olen aika tarkka sen syömisistä blush.gif
Jasmin
Hmm. smile.gif Likka (4½-vuotias tipsutyttö) syö sekaruokaa: raakaa lihaa ja sisäelimiä, (kasviksia), puuroja, nappuloita ja koiranmakkaraakin. Päällimmäinen syy tähän on äitini, joka ei mitenkään haluaisi syöttää koiralle pelkkää raakaa tavaraa. Ja toiseksi, vaikka minulla on monta tuottavaa, joiden koirat elävät raakaruoalla, epäilen silti itsekin. Eli apua? rolleyes.gif

Kun kyseessä on hyvin pieni koira (5 kg, siro), jolla on pienet leuat, epäilyttäisi antaa luita. Siankorvan pureskeleminenkin on hidasta, entä sitten oikeat luut? Toiseksi tunnen jämähtäneeni tietoon, josta sain, kun tyttö oli pieni. rolleyes.gif Vaikka tosiaan tunnen koiria, jotka ovat erinomaisessa kunnossa, en esimerkiksi mielelläni antaisi koiralleni raakaa sian- tai kananlihaa enkä kananmunaa raakana, vaikka ravintoarvo olisikin erinomainen. Ja kolmanneksi pelkäisin kuollakseni esim. kananluiden kanssa, vaikka syytä ei ilmeisesti olekaan. blink.gif

Ja vielä: nirsoilu. Kyseessä on hyvin valikoiva koira, joka haistaa erikseen jokaista suupalaa. blush.gif Porkkana suuan seassa saa nenän kääntymään pois kupilta ja siihen se ruoka sitten jää, ja muutkin kasvikset aiheuttavat saman reaktion. (Vaikka kuinka muhennan biggrin.gif) Ja sitten niitä tosiaan pitäisi syöttää sen puuron asemasta. Kuinka ihmeessä saisin moisen sörsselin maistumaan? Olen öytänyt netistä erinomaisia sivuja vinkkeineen, mutta kun kyseessä on koira, joka sylkee jauhetun maksan pois tajutessaan, että matolääke on seassa... blink.gif unsure.gif (No kyllä, on avutonta, mutta kuvittelisin, että nirsoja koiria löytyy muualtakin. wink.gif )
Varga
Jasmin Ootko kokeillut tarjota samaa ruokaa niin kauan kunnes syö?
-NoOrA-
Itse olen kuullut niin monta tarinaa koirista, jotka oikeasti olivat todella nirsoja kun söivät nappuloita, mutta kun siirryttiin raakaruokintaan, koirista tulikin todellisia syöppöjä.

Joillain koirilla on myös ollut aluksi sitä, ettei raakaruoka meinaa kelvata ollenkaan. Ahkerasti vain, antamatta periksi, kannattaa pitää oma pää, ja tarjota samaa ruokaa vain koiralle. Ei se koira niin tyhmä ole, ettäkö se itsensä tappaisi nälkään.

Meidän koirilla ei ollut tuota ongelmaa, etteikö joku ruoka kelvannut aluksi. Kaikki meni hyvällä ruokahalulla, mutta nyt olen huomannut, että koirani ovat todella hulluja, kun on ruoka-aika. Ne kiljuu, haukkuu, riehuu ym. mitä ei ennen tapahtunut.. Ainoa mikä saa ne hiljaiseksi, on ruokakuppi, jossa ruokaa..
Jasmin
LAINAUS(Varga @ 27.12. 2005, 13:15)
Jasmin Ootko kokeillut tarjota samaa ruokaa niin kauan kunnes syö?

No arvaa. biggrin.gif Sama kuppi ja sama soosi on isketty eteen vaikka kuinka monta kertaa, kunnes on maistunut. Ongelma vaan on tuo koulutusta vaativa äitini. unsure.gif Ihan oikeasti, en jaksa käsittää, kuinka vaikeaa on uskoa, että koira ei kuole nälkään vaikka välillä nirsoilisikin. Äiti menee syöttämään jotain muuta, jos mun tarjoamani sörsselit eivät kelpaa... lookaround.gif Sen on jotenkin vaikea uskoa, ettei se koiran syömään opettaminen poikkea kamalasti lasten syömään opettamisesta, samat säännöt pätee. oops.gif

Ongelma ei sinänsä ole se ruoan raakuus vaan nimenomaan ne koiran mielestä "ylimääräiset" ainesosat. Raaka liha ja sisäelimet ovat suurta herkkua, mutta kuten jo sanoin, porkkana ym. ei.
Varga
LAINAUS(Jasmin @ 27.12. 2005, 14:50)
No arvaa. biggrin.gif Sama kuppi ja sama soosi on isketty eteen vaikka kuinka monta kertaa, kunnes on maistunut. Ongelma vaan on tuo koulutusta vaativa äitini. unsure.gif Ihan oikeasti, en jaksa käsittää, kuinka vaikeaa on uskoa, että koira ei kuole nälkään vaikka välillä nirsoilisikin. Äiti menee syöttämään jotain muuta, jos mun tarjoamani sörsselit eivät kelpaa... lookaround.gif Sen on jotenkin vaikea uskoa, ettei se koiran syömään opettaminen poikkea kamalasti lasten syömään opettamisesta, samat säännöt pätee. oops.gif

Ongelma ei sinänsä ole se ruoan raakuus vaan nimenomaan ne koiran mielestä "ylimääräiset" ainesosat. Raaka liha ja sisäelimet ovat suurta herkkua, mutta kuten jo sanoin, porkkana ym. ei.

Juu sama ongelma meillä, ei äiti meinaa ymmärtää että Tare ei kuole parissa päivässä nälkään (Tarelle ei maistu kala). Joka viikko Tare jättää maanantaina ja tiistaina syömättä ja sitten keskiviikkona syö vihdoin sen kalansa. Yleensä äiti on antanut sille salaa herrkuja, kun se sano ettei Tare pysty nukkuun jos se maha on tyhjä lookaround.gif No nykyään Tare jättää vaan maanantaina syömättä.

Entäs jos kokeilet laittaa ihan pienenmäärän kasviksia ja sitten lisäät sitä määrää vähitellen?
Welma
LAINAUS(Jasmin @ 27.12. 2005, 10:43)
Ja toiseksi, vaikka minulla on monta tuottavaa, joiden koirat elävät raakaruoalla, epäilen silti itsekin. Eli apua? rolleyes.gif

Kun kyseessä on hyvin pieni koira (5 kg, siro), jolla on pienet leuat, epäilyttäisi antaa luita. Siankorvan pureskeleminenkin on hidasta, entä sitten oikeat luut? Toiseksi tunnen jämähtäneeni tietoon, josta sain, kun tyttö oli pieni. rolleyes.gif

Hei vaan Jasmin!

Tunnet meiltäkin monta raakaruuan purijaa wink.gif
Ja eikä ne leuat vaan ne hampaat ja puruvoima. Koira oppii hiljalleen käyttämään tehokkaammin ja tehokkaamin purukalustoaan, mitä useammin se pääsee niitä testaamaan "aidossa tilanteessa".

Meillä syövät maitonaskaleilla alle kaksikiloiset borderterrierinpennut raakoja siipiä ja kymmenen viikkosena menee jo pikkasen isommatkin luut tohjoksi. Kunhan kaverit oppivat tosiaan sen pureskelun jalon taidon, eikä vain yritä nirhiä niillä etuhampaillaan smile.gif

Kuvia yms juttua meiltä löytyy tuosta alapuolelta olevista linkistä: Raakaruokintasivut
-Mia-
En ole oikein edes perehtynyt BARFiin, mutta jos ja kun siihen kerran kuuluu mm. luut, tuskin uskaltaa meidän koirilla edes kokeilla, menee varmaankin maha sen verran sekaisin (ollaan joskus kokeiltu antaa jotain luita). Meillä syödään siis kuivamuonaa ja purkkiruokaa.
Jasmin
Sini: Juu. biggrin.gif Olen jos lukenutkin noita loistavia sivujasi. smile.gif Ja kyllähän tuolla riittää puruvoimaa yllättävän paljon, mutta neiti on nautiskelija... Siankorvaakin voi jäystää tuntikausia ja sitten piilottaa jämät. Voin kuvitella sen, kun Cara makaa sohvalla jauhamassa broilerinsiipeä tuntikausia ja hautaa jämät johonkin.

Ja seuraavaksi, se ruoan määrä. Kun koira on vain noin viisikiloinen, ei ruokaa kulu mitenkään paljon. wink.gif Kaksi prosenttia painosta tekee noin 100 grammaa, eikä ruokaa aina kulu edes sen vertaa. Yksi siipikin painaa varmasti enemmän? Kennelrehulta 15 kg voi olla hiukan paljon. :xlolx:

Ja Varqa: Joku voisi kirjoittaa kirjan aiheesta Kuinka kasvatat äitisi tottelevaiseksi. Ja tosiaan, tuota vähästä aloittamista ja määrän lisäämistä on yritetty. Tyttö vaan on niin nirso, se suunnilleen maistaa kaikkia lihapaloja ensin ja syö ne, jotka maistuvat vain lihalta. Ihan oikeasti! happy.gif
Welma
^ hataraan muistiini luottaen, muistelisin että yksi siipi painaa noin 50-80 g jos on siis ns. noita normisiipiä. Emobroilerinsiivet ovat sitten isompia smile.gif
-NoOrA-
LAINAUS(Jasmin @ 27.12. 2005, 21:15)
Kuinka kasvatat äitisi tottelevaiseksi.

xbiggrin.gifx :xlolx: xbiggrin.gifx
Mä ainakin olisin heti valmis ostamaan yhden kappaleen tollaisia. xbiggrin.gifx
Varga
Saakohan meijän koirat liikaa ruokaa? Nikke on kohta kaheksanvuotta, 10 kg ja melko aktiivinen ja Tare on kaksi vuotta, 8 kg ja aktiivinen.
Ne saavat päivässä noin 300g ruokaa, joskus vain 100g, mutta yleensä tuon 300g.
Kumpikaan ei ole lihava.
<Iida>
^Meillä oli tuo sama ongelma kynnyksenä. Äiti ei voinut käsittää, että koiran ruokavalio koostuisi raaoista luista, lihasta ja kasvissoseesta. Kieltämättä itsestänikin BARF kuulosti aika hurjalta. Onneksi kuitenkin äitikin tajusi, että nappulan kokonaan pois jättäminen voisi oikeasti auttaa Manun allergiaoireisiin. Itse sitten asian kokonaan hoitelin ja myöhemmin äiti syötteli Milollekin broilerin siipiä, kalkkunankauloja yms. wink.gif
Jasmin
LAINAUS(Welma @ 27.12. 2005, 22:27)
^ hataraan muistiini luottaen, muistelisin että yksi siipi painaa noin 50-80 g jos on siis ns. noita normisiipiä. Emobroilerinsiivet ovat sitten isompia smile.gif

Okei, kyllä se sitten kelpaa. smile.gif Toisaalta tuo syö juuri sen verran kuin jaksaa eikä yhtään enempää (onneksi), mutta puolikas raaka siipi maton alla ei ehkä olisi hirmuisen mukava yllätys. rolleyes.gif

Iida: Meillä käy aina niin, että jos mie annan Caralle ruokaa ja se jättää syömättä, äiti pääsee vauhtiin. Toteamus on yleensä se "ei se syö" ja koiran edessä on lasti jotakin muuta. blush.gif (En muuten oikeasti käsitä, kuinka tuo nirso olento voi tykätä enemmän Pedigreen väriaine- säilöntäaine- teurasjäte- makkarasta kuin lastista mun sörsseleitäni. lookaround.gif )

Ja kyllä, äiti oikeastaan ymmärtää vallan hyvin, mistä on kyse. Se vastustaa itse kaikenmaailman eineksiä niiden säilöntäaineiden takia, sama juttu light- tuotteiden kanssa, mutta koira saisi syödä sitä, mikä parhaiten maistuu. biggrin.gif Kaava on yleensä aina sama: mie valitan, kuinka huonoa tavaraa se makkarakin on, äiti kattoo koiraa ja totea, että tuo ainakin tykkää. Viimeksi eilen se suputteli Caralle, että sitten kun tuo Jasmin on poissa, saat syödä ihan mitä vaan... Sen taitaa oikeasti käydä sääliksi tota koiraa. rolleyes.gif (Kuinka moni muuten tunnustaa, että kotona kuluu ihmisten ruoka aikaan, että kyllä ton koirankin nyt pitäisi jotain saada, kun mekin syödään... Äitiii! oops.gif )

Varqa: Enpä usko, että saavat, jos kerran ovat normaalipainoisia. Siitähän sen näkee, että ovatko ruoan määrä ja kulutus tasapainossa. wink.gif
magrat
Meillä yritetään mahdollisimman täysipainoisesti ja oikein barffata. Toisin sanoen siis 60% luita, n. 20% kasviksia ja 20% lihaa sekä elimiä. Viljaa meillä ei syödä yhtään, sillä koira reagoi useista lajikkeista, hapanmaitotuotteita syödään hieman (piimä auttaa satunnaisiin mahavaivoihin). Koira on aktiivinen, 1,5 vuotias tolleri uros. Ruokaa menee päivässä noin 450 grammaa.
ShanDong
Äiti-onkelmaiset..ette ole todellakaan yksin...meidän äiti syöttää minun ollesa koulussa koiralle päivälläkin yhden aterian, minä ruokin koiran aamulla ja illalla..juuri sain tuossa toissapäivänä tietää kun naapurin täti kysyi äitiltä että monestikkos tuo koira syö päivässä ni äiti vastas että kolmesti..

Meillä on ollut siis myös ongelmia äitin kanssa, se ei tunnu tajuavan että meidän pikku raksu ei kuole jos se ei kahteen päivään mitään, meidän Lenni kun tuntuu välillä pitävän näitä paastopäiviä ja hyvin se sille on näköjään sopinut. Kun Lennille antaa raksuja, se ei koske niihin, ja tuo niiiin rakas äiti antaa sille vartin päästä "parempaa" ruokaa.

En itse voi sanoa olevani BARFfaaja, sillä koira saa silloin tällöin raksuja, mutta saa myös raakaa lihaa ja lihaisia luita. Kasvikset eivät mene meidän herran suihin sitten väkisinkään, miksi lie niitäkin vastustaa.

Minullakin on siis pieni, n. 5,5 kg tiibetinspanieli uros, jolla todella pieni suu. Herra on nyt kuitenkin vihdoin ja viimein oppinut syömään melkein itsensä korkuisia luita, narskutus vain käy kun intoutuu luita syömään (siis ihan luonnon luita), eli pienikin koira oppii pikkuhiljaa "kantapään" kautta syömään suurehkoja luita.

BARFfauksesta olen lukenut netistä, ja olen päättänyt aloittaa seuraavan koiran kohdalla raakaruokinnan, nykyisen tipsu herran maha ei valitettavasti kestä niin "paljoa" raakaruokintaa, mutta sitä se silti päivittäin saa pienen määrän.

Sen lisään, että kannatan siis BARF ruokintaa hyvin paljon. En siitä vielä oman tiedon tarpeen tyydyttämisen tasolla tiedä niin paljon, mutta asian aioin korjata ja etsiä tietoa netistä ja kirjoista. Haluan tietää raakaruokinnasta ennenkuin siirryn siihen ihan kokonaisuudessaan jotta osaan sitten ruokkia koirani oikein, vaikka en tulekkaan noudattamaan "sääntöjä" pilkuntarkasti vaan omalla järjellä..

Ja taidan ottaa sähköpostilla yhteyttä Rubiniin.. laugh.gif
nevy
Pk-seutulaisille barffareille uusi ostospaikka Länsi-Vantaalla:

http://www.canismythos.fi/raakaruoat.htm
B.O.B.
Ennen syötin muka erinomaista kuivamuonaa joka sitten ei soveltunutkaan yhdelle koiristamme. Koira ripuloi lähes puoli vuotta ilman että lääkärit olisivat löytäneet syytä. Silmätulehduksia oli lähes koko ajan.

Kuulin raakaruokinnasta ja päätin kokeilla koska vaihtoehtona oli koirasta luopuminen. Meillä uppoaa yhden lksaksanseisojan kitusiin joka aamu ja ilta 75g raakaa jauhelihaa 75g raakaa naudan pötsiä, 100g raakarasvaa ja 150g keitettyä riisiä tai ohraa. Aamusin lisään kalkin.

Eli kun tämän kertoo kolmella on kutakuinkin meidän perheen kulutus siinä. Rahaa menee kolmen koiran ruokkimiseen 57€/kk. Aktiivikaudella 72€/kk.

Äsken juuri vetelivät autuudella alta 15 sek. annokset alas kurkusta.
Turkit kiiltää jopa ruskeilla koirillamme saati mustalla. Ei korva ja silmätulehduksia eikä vatsavaivoja. Kroppa timmissä kunnossa ja energiaa riittää.

Suosittelen lämpimästi!!! thumbup.gif
ladydee
Vihdoinkin joku on viitsinyt kirjoittaa uuden BARFia (eli raakaravinnolla syöttämistä) käsittelevän kirjan. Löysin sen sattumalta googlen avulla, eikä ole hinnallakaan pilattu (15€) jos kirjailijalta itseltään tilaa.

http://www.calcifers.net/41

Loistavaa kirjassa on se, että siinä neuvotaan myös allergisten omistajia.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.