Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: siperianhuskyt
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 5: Pystykorvat ja alkukantaiset koirat
Sivuja: 1, 2
datsin
Niin siis muistetaan nyt se Raicing line = Kilpalinja.. Käyttölinja, mikä se on? Koko rotu on käyttökoiria...
bluehusky
KäyttöLINJA ja käyttöKOIRA on kaksi eri asiaa. KäyttöLINJAiset jalostetaan käyttöön (toisinkuin showlinjaiset) ja käyttöKOIRA nimitys ajaa sitten kaikkien käyttökoirien puolta. Working dog tarkoittaa käyttökoiraa = esim. koko rotua. Siperianhusky on käyttökoira, mutta käyttölinja kertoo jalostuksen suunnasta (rekikoira = käyttö) joka on erinomaisesti säilynyt näissä käyttölinjan koirissa.

Aivan sama asia ruveta kutsumaan paimenkilpailuissa käyviä "kilpalinjan bordercollieiksi" tai "kilpalinjan kelpiet" se on muissakin roduissa kilpailu mikä vaikuttaa joillakin jalostukseen, ei vain siperianhuskeilla! Siperianhuskeissa on siis Suomessa käytetty nimitys KÄYTTÖlinja, joka on aivan yhtä hyvä (itseasiassa parempi, ei kaikkia kilpailuihin jalosteta) nimitys kuin kilpalinja. Ulkomailla sanotaan kyllä racing line, mutta eräät suomalaiset selittävät racing linen aivan eri tavalla kuin se yleensä selitetään.
Jillian
Galluppi siperianhuskeista - ei siperianhuskyn omistajille! Fanit, ihailijat, vastatkaa. Pyytäkää tuttujannekin vastaamaan! Vastauksia kaivataan mahdollisimman paljon.
Ei linjariitelijöille.

Vanhentunut
Jillian
Gallupin tiivistelmä on sivuillani, workinghusky.info

Samalla hauskaa juhannusta kaikille wink.gif

datsin
Ei taida siinä tiivistelmässä tietyn tyyppisiä kommentteja lukea. Vaikkakin oli asiallista. ;/
Jillian
Asiallisuudesta voidaan olla montaa mieltä. Lue muuten juttu ennenkuin höpötät omiasi, sinne oli kyllä laitettu mielipiteitä laidasta laitaan.
datsin
Nyt tulee vähän myöhässä.. :/ Mutta ei siellä kyllä aivan kaiken tyyppisiä ollut! Asiallisuudesta tosiaan ollaan.. Toisille on asiallista sanoa asiat toisin kun ne ovat, toisille on haukkua muita ja löytää mahdollisia vikoja muista, että kaikkien on syytä katsoa peiliin. wink.gif

Itse ainakin sanon Kilpalinja, Showlinja ja Oldline. Itse en OSAA sekarotuisista koirista rupea kutsumaan Käyttölinjaiseksi siperianhuskyksi, mielestäni se on vähän liian hieno nimitys. Ja siis korostan sanaa osaa, ei kaikkia. Onhan niistä osa jopa puhdasrotuisia. Anteeksi jos jostakin tuntuu provolta mutta itse perustelin, niinkun toivon myös muiden perustelevan. smile.gif

Mukavaa päivän jatkoa.
Jillian
Voi kuule ystävä hyvä, laitan sen taas pian esille alkuperäisessä muodossa, kyllä vaan siellä oli ihan kaikki mielipiteet otettu huomioon.

Ehkä olisikin fiksumpaa ruveta puhumaan linjoista sukulinjoina, niin ei tarvitsisi leimata koko linjan edustajia? Perusteletko vielä väitteesi sekarotuisuudesta, kun näemmä siitä niin paljon tiedät wink.gif Esim. Anadyr sukulinjan koirat, ovatko ne mielestäsi sekarotuisia? Kyllä ne ovat ihan käyttölinjaa, ja TODELLA hienoa sellaista.
datsin
En halua tässä nyt julkisesti ruveta sanomaan mitkä mielestäni ovat sekarotuisia mutta monesti käytettyjen sekarotuisten koirin takia niitä on valitettavan paljon. Kyllä se tiedetään että tietyistä sukulinjoista sitä sekarotuisuutta tulee ihan ilman perusteluja, tiedät sen toivottavasti varsin hyvin itsekkin. On niitä papereita niin helppo väärentää JOKA RODUSSA (itse en kyllä moiseen alennu, ikinä!) , ja on koiria poistettu rekisteristäkin juuri tuon monirotuisuuden vuoksi. On vaan niin harmillista että niinkin ihan rotu kun SH pilataan jollain seisoja-vinttikoira risteytyksillä. :/

Kun nyt minua kehotit perustelemaan sekarotuisuudesta niin heitän nyt pallon sinulle ja pyydän perustelemaan miksi on niin vaikeata myöntää Oldline? smile.gif Ihan vaan näin kun linjoista tässä jo puhuttiin.

Hauskaa päivää! biggrin.gif
datsin
En halua tässä nyt julkisesti ruveta sanomaan mitkä mielestäni ovat sekarotuisia mutta monesti käytettyjen sekarotuisten koirin takia niitä on valitettavan paljon. Kyllä se tiedetään että tietyistä sukulinjoista sitä sekarotuisuutta tulee ihan ilman perusteluja, tiedät sen toivottavasti varsin hyvin itsekkin. On niitä papereita niin helppo väärentää JOKA RODUSSA (itse en kyllä moiseen alennu, ikinä!) , ja on koiria poistettu rekisteristäkin juuri tuon monirotuisuuden vuoksi. On vaan niin harmillista että niinkin ihan rotu kun SH pilataan jollain seisoja-vinttikoira risteytyksillä. :/ Niin ja en nyt koko linjaa syytä tästä. smile.gif

Kun nyt minua kehotit perustelemaan sekarotuisuudesta niin heitän nyt pallon sinulle ja pyydän perustelemaan miksi on niin vaikeata myöntää Oldline? smile.gif Ihan vaan näin kun linjoista tässä jo puhuttiin.

datsin
En halua tässä nyt julkisesti ruveta sanomaan mitkä mielestäni ovat sekarotuisia mutta monesti käytettyjen sekarotuisten koirin takia niitä on valitettavan paljon. Kyllä se tiedetään että tietyistä sukulinjoista sitä sekarotuisuutta tulee ihan ilman perusteluja, tiedät sen toivottavasti varsin hyvin itsekkin. On niitä papereita niin helppo väärentää JOKA RODUSSA (itse en kyllä moiseen alennu, ikinä!) , ja on koiria poistettu rekisteristäkin juuri tuon monirotuisuuden vuoksi. On vaan niin harmillista että niinkin ihan rotu kun SH pilataan jollain seisoja-vinttikoira risteytyksillä. :/ Niin ja en nyt koko linjaa syytä tästä. smile.gif

Jillian
Vaikeata "myöntää old line" thumbup.gif Justiinsa niin. Mitä myöntämistä siinä olisi? Että se on "alkuperäisempi, rotumääritelmän mukaisin, parhaiten säilynyt" blaa blaa muttakun ei ole (kas vain kun "old line" ei ole yleisin "linjaus", ehkä valtaosa huskyharrastajista on niin tyhmiä etteivät vaan tajua miten hieno juttu se on w00t.gif )

Tästä asiasta en ala kanssasi sen enempää vääntämään, kyllä mulla on tiedossa kuka niitä tekstejä sinne kirjoittelee laugh.gif Tänään alkoikin juuri sopivasti energiansäästö viikko "älä käytä energiaa turhaan jankkaamiseen".

Oikein hyvää päivänjatkoa ja onnellista uutta vuotta, itsenäisyyspäivää, joulua ja pääsiäistä samantien happy.gif
Jillian
Olisiko foorumilla huskynomistajia jotka laittaisivat kuvia koiristaan? happy.gif
Juuri päivitin ensimmäisen huskyni Utahin gallerian, löytyy täältä;
http://www.winterchaos.com/utahphoto.html
Elina_
Onpas tuo Utah hurjan kaunis. Kesällä miekin saan huskyn kolmanneksi koiraksi. wub.gif
datsin
"kyllä mulla on tiedossa kuka niitä tekstejä sinne kirjoittelee laugh.gif "

-Minne? Tännekö? Luuletko mua niin uusavuttomaksi etten osaisi itse sanoo mielipidettäni, voi kuule mun päätäni ei kukaan määrää. Ja jos luulet että määrää niin kuka?! Kun kerta tiedät niin kerro minullekkin. rolleyes.gif Sillä minä en tiedä.

"Vaikeata "myöntää old line" Justiinsa niin. Mitä myöntämistä siinä olisi? Että se on "alkuperäisempi, rotumääritelmän mukaisin, parhaiten säilynyt" blaa blaa muttakun ei ole (kas vain kun "old line" ei ole yleisin "linjaus", ehkä valtaosa huskyharrastajista on niin tyhmiä etteivät vaan tajua miten hieno juttu se on )"

-Onko joku sinulle näin väittänyt? Itse käskit minua sanomaan kommentit sekarotuisuudesta, pyysin sinua myöntämään ettei oldline ole "osa show-linjaa" (luulisi sinunkin tietävän, sinultahan löytyy show- ja kilpalinjainen |useampia siis|), mutta et taida ymmärtää mitä on linjan myöntäminen, sanoa että se todella on olemassa. En pyytänyt mielistelemään tai selittelemään omiasi. Jos todella puhuisit jonkun oldline omistajan kanssa linjasta, ei he sinulle linjaa mielistelisi (turhaa mielisteleminen) vaan kertoisivat tosiasiat |en tarkoita että rupeaisi jankkaamaan että on nämä parhaita ja jäkä jäkä jäkä, sillä ihmisiä hekin ovat. Ei heidän tehtäviinsä kuulu mielistellä asioita, tai käännyttää|.

Mutta kun se sinulle näyttää |en sano että on!| olevan niin vaikeaa niin ihan sama, minä selitin sinä et. Mutta niin kuin toivottavasti varsin hyvin ymmärrät en voi ruveta koirien nimiä huutelemaan, koska se ei ole toisia kohden reilua. Mutta eiköhän se selitä kaiken jos pitää niin pitkälle mennä ettei papereissa pysytä enää loppupeleissä. sleepy.gif

Mutta jos jollain on täällä Siperianhuskyja niin olisi mukava nähdä kuvia. smile.gif

Kaikella hauskuudella, Datsin
Jillian
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ei voi muuta sanoa kuin että hohhoijjaa. sleeping.gif

Kyllä löytyy kuusi siperianhuskyä, kuvia löytyy näistä linkeistä;

Indiana
Indiana

Faramir
Faramir

Haldir
Valar

Siinäpä osa happy.gif
Jillian
Ai niin ja Elinalle kiitos kehuista tongue.gif Utah se on nätti tyttö ja uudet kuvat pitäisi ottaa...
datsin
Et siis näköjään vastaa? On tyyli siinäkin, kyl mä vaan sun kysymykseen vastasin. Kaikille se vaan ei näköjään sovi. biggrin.gif Mut on näköjään liian vaikeata? En mäkään naureskele sulle et hohoijjaa.. sly.gif

Juu, kivoja kuvia.

Hauskaa edelleen, Datsin
Jillian
nyt pallon sinulle ja pyydän perustelemaan miksi on niin vaikeata myöntää Oldline?

Vastaus: Siinä ei ole mitään myöntämistä koska sellaista ei ole. Piste. Se on showlinjaa oikealta nimitykseltään. Koiria alettiin jalostamaan 50 -luvun paikkeissa näyttelyihin ja nämä "old line" linjat perustuvat niihin näyttelyihin jalostettuihin linjoihin. Siksi ne on showlinjaa. Sontapuhetta väittää että linja säilyttäisi alkuperäistä tyyppiä, idioottikin näkee että sellaista kun "alkuperäinen tyyppi" ei ole täsmällisenä missään määritelty, koiria on aina ollut paljon erilaisia ja niin on nykyäänkin. Ei ole mitään vuosilukua, mistä voisi sanoa että tästä taaksepäin kaikki on "old lineä", Anadyr sukulinjan koiristakin jotkut viitsivät väittää että se olisi ollut joskus "old lineä" mutta tämä ei pidä paikkaansa, kennel on aina kasvattanut ja kasvattaa edelleen samaa, hyvää käyttösiperialaistyyppiä, on ihan turha jauhaa mistään "old line" linjasta , puhumattakaan sen selityksistä, kun ne sukulinjat ovat pääosin showlinjaa.

Sinä et perustellut mitenkään sekarotuisuusväitettäsi, miksi intät minulta vastausta kun et itsekkään asioitasi pysty perustelemaan? Vai oliko tosiaan tuo vastaus se, minkä halusit kuulla, oletko nyt tyytyväinen kun vastasin kysymykseesi, miksi "on vaikeata myöntää oldline"? En käsitä yhtään miten viitsit inistä tuollaisesta asiasta, tiedät kyllä minun kantani tähän asiaan. Tällaisista asioista ei ole vaikea keskustella, lähinnä se on turhaa koska kun toinen osapuoli perustelee,se menee usein siihen että toisesta suunnasta intetään siitä että mennään henkilökohtaisuuksiin tai sitten vastaperusteluita ei laiteta ollenkaan, sivuutetaan asia ja jatketaan ihan toisella aiheella. Että ei, ei ole vaikeaa perustella, se on vaan tiettyjen ihmisten kanssa turhaa.
datsin
Kiitos kun vastasit. rolleyes.gif Minulle ihan sama mitä vastaat mutta toivoin saavani vastauksen, ja nyt sen sain.

Kun tiedän kantasi tuohon, etkö tiedä kantaani tähän? Et taida tajuta että en voi sanoa tiettyjen linjojen, koirien tai edes kasvattajien nimiä. Se ei vain ole oikein niitä kohtaan, EIKÄ sallittua! Mutta jos tiettyjä kasvatteja joudutaan karsimaan papereista, ja vielä aika yleisiä(koiria) niin eiköhän se jo sano jotain. Ja kuinka paljon ne tietyt koirat näyttää rotumääritelmän mukaisilta? Jos kysyt ulkopuoliselta, harvempi tietää että juu on tämä SH.

Tuskin haluan selitellä täälä sinulle, kun joillekkin mikään ei riitä. Vietän aikaa mielummin koirieni kanssa, olisi hyvä muidenkin. wink.gif cool.gif
Indy
www.kukanoksan.com

Meillä vain käyttölinjaisia (rotumääritelmän) mukaisia huskyjä. Linkissä on kotisivumme ja myös kuvia koiristamme. Valjakkoajoa harrastetaan ja kilpailuissa käydään.

Tässä vielä muutama kuva koiristamme:

Caveris Indy

Poika

Kukanoksan Lumikki

Rakkauttako?

Kovaa tullaan kohti maalia!
Indy
Tässä vielä pentuja

Valjakko. Ykköseksi tultiin! Maaliviivan paremmalla puolella happy.gif

Ja valjakko kesällä.
Jillian
^ Ai että miten kauniita siperialaisia wub.gif
fifi
En edes viitsi lukea aikaisempia kirjoituksia, laitan vaan kuvia omista huskyistani kun niitä kerran pyydettiin. Eikä nämäkään ajantasalla, muutaman kk:n vanhoja.

"Peppi" 9 kk

Ja "Pipsa" 1v 10 kk

datsin
Jillian: Kas kummaa kun nyt noin puhut oldline -tyypistä vaikka itsekkin sellaista ihan tosissasi (ko) halusit, ihmekkös jos sellaista et saanut kun asenteesi nyt on tuollainen. blink.gif
-Saara-
Kävimpä katsomassa Nevadan kuvia Winter Chaos:in sivuilla. Todella ihania kuvia Nevadasta pentuna... Oletko ajatellut mennä jonkun koiran kanssa Messariin vai jääkö Jyväskylä viimeiseksi tämän vuoden näyttelyksi..?
Jillian
Puudeli: Nevada kiittää smile.gif Ei ole tulossa Nevada messariin, kulutettiin näyttelyrahoja uusiin liinoihin ja valjaisiin, tammikuussa sitten seuraavan kerran näyttelyyn, jospa sen viimeisen sertin metsästäis kilpailukokeen jälkeen happy.gif

datsin: Niin että mieluummin vietät aikaasi koiriesi kanssa kuin yrität mustamaalata minua? Mahdan olla vastustamaton kun noin kovasti yrität kaikenlaisilla jutuillasi härnätä. Tämäkin oli jo niin vanha juttu etten edes viitsi siihen mitään muuta sanoa, kuin että höpöhöpö. Enpä ole koskaan yrittänytkään varata pentua teidän ihmeellisestä sakista, aika äkkiä havaitsin (huom. jolloin minulla ei ollut mitään tietoakaan linjoista!) kyllä ettei ole minua varten tuo touhu. Mahtaa olla tylsä elämä kun pitää kuluttaa aikaa notkumalla palstoilla ja yrittää härnätä muita uusilla, aina vaan älyttömimmillä jutuilla.
Vahtis
datsin ja Jillian voivat jatkaa keskinäistä keskusteluaan yksityisviesteillä tai sähköpostilla. Tämä keskustelu kannattaa pitää mukavana jakamisen paikkana ei inttämisenä "minä olen oikeassa sinä olet väärässä".

datsin, joskus osoittaa viisautta olla vastaamatta provosoiviin viesteihin, mutta sinä vain halusit provosoida lisää. Keskustelua on ihan turha aloittaa tai jatkaa mistään aiheesta, jos torjuu omat vastauksensa kommenteilla:
LAINAUS
Et taida tajuta että en voi sanoa tiettyjen linjojen, koirien tai edes kasvattajien nimiä. Se ei vain ole oikein niitä kohtaan, EIKÄ sallittua!

Tässä on jo viiva ylitetty.

Keskustelu on mennyt aivan liikaa henkilökohtaisuuksiin. Kiitos, että oikaisette sen omaehtoisesti, ettei tarvitse ryhtyä järeämpiin toimiin.
Jillian

Valar neidosta uusi kuva smile.gif
Avispa
Kaunis ja lumoava kuva Jillian! wub.gif Wau! ja muutenkin sivuiltas löyty kauniita huskyja! ja muutenkin kauniita huskyjä on tällä palstalla löytynyt. smile.gif wub.gif
Jospe
Täällä on ollut hiljaista viime aikoina. Noh nyt minäkin olen rekkaantunut tänne ja löysin tämän keskustelun. Itseltähän löytyy kaksi siperianhuskya, kukin tulkitsee tavallaan mitä linjaa edustavat mutta ihan harrastus/kotikoiria ne minulle ovat smile.gif 3-4 krt viikossa ollaan käyty vedättämässä syksyn jälkeen. Kesä pörrättiin ahkerasti näyttelyissä ihan hienolla menestyksellä. Nyt ootellaan innolla tulevia käyttökokeita! smile.gif Tässäpä vielä pari kuvaa:

^Wiima

^Gini

^viime talven satoa...
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.