Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: afgaaninvittikoira
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 10: Vinttikoirat
Sivuja: 1, 2
Wupsu
onko kukaan nähnyt näyttelyissä afgaaninvinttikoiraa jolla olis pitkäkarvainen häntäconfused.gif? confused.gif

itte en oo nähny mut haluisin nähdä... happy.gif
australianpaimenkoira
mä vihaan niitä "lyhytturkkisia" afgaanin häntiä angry.gif !ei millään pahalla!!!!!!
-Milla
Afgaanihan on vinttikoirista se jonka turkissa on eniten vaivaa... Ja siis afgani on ihan trimmattava rotu eli näyttelyyn mennessä ja muutenkin affulta siistirään tassut ja nypitään kasvaneet " pitkät karvat" pois selästä, jotta saadaan koiralle se rodulle omainen satula ja kuonon seudulta jotta saadaan kaunis ilme... Ja se häntä... siis afgaanin häntäänhän ei edes kasva sellaista karvaa millanen on esim. springereillä tai muilla vaanafgaanilla on hännässä lyhyt ja sileä karva. Eli afgaanesta ei mielestäni voi sanoa että "lyhytturkkinen häntä". Hännästä afgaanilta näyttelyyn mennessä siis siistitään, ja hännän alapuolella olevat hapsut tasataan ja hännän pään karvat trimmataan niin että koiran hännänpäässä oleva silmukka tulee hyvin esiin ja on hyvännäköinen. KOrjailkoon joku jos on jotain virheitä... mutta näin itse olen oppinut ja ole tätä mieltä.

Eli siis kysymykseen vastauksena näyttelyssä ei voi nähdä muunlaisia häntiä afgaanilla kuin noita"lyhytkarvaisia" häntiä....
Omasta mielestäni tuollaiset heiluhännät ovat aivan ihania wub.gif Mutta mielipiteensä kullakin smile.gif
zwiebel
Milla puhuu aivan asiaa. Tuskin kukaan tuo sellaista afgaania näyttelyyn, jolla on pitkäkarvainen häntä. sly.gif

Ja siitä hännästä vielä sen verran, että sehän on kuin esim. shelttien korvat. Jos se ei ala käpristyä, niin kannattaa pitää siinä jonkinlaista viritystä, kun hampaat vaihtuvat smile.gif
-Milla
Joo Inka siis myös aivan asiaa...
Ja tosiaan itse kun olen yhden afgaanipentueen vaiheet seurannut pentulaatikosta luovutukseen niin niillä hännässä yleensä sellainen suloinen teippi rinki wub.gif w00t.gif
Wupsu
musta niitä sais näkyä näyttelykehissä... wub.gif
ne lyhyt karvaiset hännät on vaan niin karmeeta katteltavaa...
ei millään pahalla jos joku tykkää lyhyt karvasista hännistä... blush.gif
*Sanni
Afgaanit on aivan mahtavia ja upeita koiria
oli hännässä sitten karvoja tai ei... wub.gif
<Aino>
Afgaanit on ihania koiria, mulle on ihansama että onko koiralla hännässä karvoja vai ei, luonnehhan se ratkaisee wub.gif Tuntemani affu, Wilda on aivan ihana, tosi aika laiska esiintyjä, muotta luonteeltaan mitä ihanin koira happy.gif wub.gif
Verdana
No, eipä ole tullut katsottua häntiä. wink.gif Isän serkulla on 4 afgaania. blink.gif
Wupsu
wow!! blink.gif
on siinä hoitaminen kun 4 afgaania juoksee joka suuntaan w00t.gif
-Tintti-
Oon Ainon kanssa samaa mieltä. Afgaanit on sellainen rotu jota minä rakastan wub.gif Mutta sille en voi mitään, jos olen näyttelyssä, niin pitkä karvaiset hännät pistää silmään. Mutta vastaan en ole!!! biggrin.gif
Sweet Dreams
Minusta Afgaanit on todella upeita wub.gif ja pidän enemmän niistä, joilla turkkia ei ole nypitty (ihan vain minun oma makuasia tongue.gif ). Jos luoja on suonut karvojen kasvaa, niin miksi ei sitten anneta, siis selän alue ja se häntä? Eikö Afgaaneja voida arvostella, jos niillä on karvat mukana kun menevät näyttelyyn blink.gif ? Eikös tuomarit "kopeloi" ( oops.gif ) joka tapauksessa koiran kuin koiran ja tunnustele onko kaikki ok... lookaround.gif
<Aino>
LAINAUS(Sweet Dreams @ 11.2. 2005, 20:21)
Minusta Afgaanit on todella upeita wub.gif ja pidän enemmän niistä, joilla turkkia ei ole nypitty (ihan vain minun oma makuasia tongue.gif ). Jos luoja on suonut karvojen kasvaa, niin miksi ei sitten anneta, siis selän alue ja se häntä? Eikö Afgaaneja voida arvostella, jos niillä on karvat mukana kun menevät näyttelyyn blink.gif ? Eikös tuomarit "kopeloi" ( oops.gif ) joka tapauksessa koiran kuin koiran ja tunnustele onko kaikki ok... lookaround.gif

Jos oikein muistan, niin rotumääritelmässä lukee, että pitää olla satula, ja eihän affuilla edes kasva satulan kohdalle hirveesti karvaa? että ne vaan siistitään hieman smile.gif ja mun mnielestä karvanen häntä on vähän epäsiistin näkönen tongue.gif
Sweet Dreams
<Aino> En ole päässyt vielä livenä katsoon affuja läheltä, vain kuvista olen ihaillut rolleyes.gif
~PeiKko~
Mustakin on siistitty häntä kivemman näköinen, koska karvoja täys kasvanut häntä on hiukan tappurainen... wink.gif mut en tiiä mitn sen pitäis olla..
Putsiini
LAINAUS(Lumienkeli @ 28.1. 2005, 20:38)
Afgaanit on aivan mahtavia ja upeita koiria
oli hännässä sitten karvoja tai ei... wub.gif

Olen täysin samaa mieltä, afgaanit on kauniita, oli hännässä sitten karvoja tai ei. wub.gif
fabiano
Me siistitään kyllä Fabin häntä jos se menee näyttelyyn, mutta ei sillä oo kyllä kotona väliä minkä näkönen häntä on.
Ida K
LAINAUS(afgaani89 @ 28.1. 2005, 18:38)
Joo Inka siis myös aivan asiaa...
Ja tosiaan itse kun olen yhden afgaanipentueen vaiheet seurannut pentulaatikosta luovutukseen niin niillä hännässä yleensä sellainen suloinen teippi rinki  wub.gif  w00t.gif

Jeps, niin Inka ja MIlla asiaa smile.gif Afgaaneilla kuuluu olla ns, "lyhytturkkinen" häntä, valitettavasti niitä "tursokkeitakin" on kehissä näkynyt..Ja Milla, itse olen samaa mieltä ja samalla tavalla trimmauksen oppinut kuin sä.. tongue.gif
Afgaanit on ihania wub.gif
zwiebel
Ihan kuin esim. villiksetkin trimmataan, niin afgaanin selkä, naama ja häntä nypitään, koska sen vain kuuluu olla sellainen kehään astuttaessa. smile.gif
Ida K
LAINAUS(zwiebel @ 20.3. 2005, 22:22)
Ihan kuin esim. villiksetkin trimmataan, niin afgaanin selkä, naama ja häntä nypitään, koska sen vain kuuluu olla sellainen kehään astuttaessa. smile.gif

Näin on biggrin.gif
Noore
LAINAUS(<Aino> @ 28.1. 2005, 21:39)
Afgaanit on ihania koiria, mulle on ihansama että onko koiralla hännässä karvoja vai ei, luonnehhan se ratkaisee wub.gif

Aivan totta! Minulla on hoitokoirana affu Hjallis, hänellä taas ei oo yhtään turkkia (turkki leikattu ihan lyhyeksi), mutta silti on hurmaava koira wub.gif Ei ole väliä, onko hännässä karvaa vai ei. Mutta itsekin olen erityisen paljon alkanut kiinnostumaan noista affuista.
Ne sitten osaavat kyllä olla hurmaavia biggrin.gif
Weldon
Heh, mä taas tykkään enemmän kun afgaanilla on siistiksi nypitty satula ja häntä, jossa tasaiseksi siistityt karvat siinä hännän... Mitenkäs tuo nyt selitetään blink.gif aika tyvessä ja alapuolella lookaround.gif Kuitenkin. Jos se on kauttaaltaan karvainen, niin antaa mulle suttusen vaikutelman koirasta. Samaten ku jos on huonosti siistitty satula.

Mutta kullakin mielipiteensä biggrin.gif
Verdana
LAINAUS(Verdana @ 30.1. 2005, 15:00)
No, eipä ole tullut katsottua häntiä. wink.gif Isän serkulla on 4 afgaania. blink.gif

Nykyään niitä on viisi. wink.gif
Ida K
LAINAUS(Weldon @ 8.4. 2005, 15:27)
Heh, mä taas tykkään enemmän kun afgaanilla on siistiksi nypitty satula ja häntä, jossa tasaiseksi siistityt karvat siinä hännän... Mitenkäs tuo nyt selitetään blink.gif aika tyvessä ja alapuolella lookaround.gif Kuitenkin. Jos se on kauttaaltaan karvainen, niin antaa mulle suttusen vaikutelman koirasta. Samaten ku jos on huonosti siistitty satula.

Mutta kullakin mielipiteensä biggrin.gif

ANNIN KANSSA TÄYSIN SAMAA MIELTÄ excl.gif laugh.gif Miullakin affuja hoitsuina monta.. wub.gif
Anunen
LAINAUS(afgaani89 @ 27.1. 2005, 18:50)
Tarkentaisi

"vaan afgaanilla on hännässä lyhyt ja sileä karva....
...Eli siis kysymykseen vastauksena näyttelyssä ei voi nähdä muunlaisia häntiä afgaanilla kuin noita"lyhytkarvaisia" häntiä...."

Tarkentaisin vähän: Afgaanillahan on hännässä lyhyt ja sileä karva vain jos se trimmataan sellaiseksi. Rotumääritelmässä lukee "Ei kovin runsaskarvainen".. Joten pieni hapsotus on varmaan ihan suotavakin.

Ja kyllä kehissä VOI nähdä muunlaisia häntiä kuin lyhytkarvaisia, riippuen ihan siitä miten kukakin trimmaa. Englannissa vasta onkin.. Ihan voisi sanoa että afgaanin häntä setterin karvoituksella.. Tai kultaisennoutajan paremminkin! sleepy.gif

Mun mielestä ihanteellinen häntä on sellainen joka on "päältä" sileä ja alta hapsullinen, vaikka silmukan kärkeen saakka, kunhan hapsut ovat kohtuuden rajoissa eikä mene englannin tyyliin. happy.gif Runsasturkkisella koiralla "karvaton" ruoto häntä on vähän hölmön näköinen ehkä..
-inessa-
LAINAUS(<Aino> @ 28.1. 2005, 22:39)
Afgaanit on ihania koiria, mulle on ihansama että onko koiralla hännässä karvoja vai ei, luonnehhan se ratkaisee wub.gif

Aivan samaa mieltä! Ei koiran luonnetta voi ulkonäön perusteella sanoa.. Mutta mitä miniä olen kehiä seurannut niin ei ole vastaan tullut muita kuin ''sileähäntäisiä'' afgaaneja smile.gif Ja itse kyllä rotukehään siistisin hännän, mutta mielipiteensä kullakin.
zwiebel
LAINAUS(Anunen @ 23.5. 2005, 22:27)
"vaan afgaanilla on hännässä lyhyt ja sileä karva....
...Eli siis kysymykseen vastauksena näyttelyssä ei voi nähdä muunlaisia häntiä afgaanilla kuin noita"lyhytkarvaisia" häntiä...."

Tarkentaisin vähän: Afgaanillahan on hännässä lyhyt ja sileä karva vain jos se trimmataan sellaiseksi. Rotumääritelmässä lukee "Ei kovin runsaskarvainen".. Joten pieni hapsotus on varmaan ihan suotavakin.

Ja kyllä kehissä VOI nähdä muunlaisia häntiä kuin lyhytkarvaisia, riippuen ihan siitä miten kukakin trimmaa. Englannissa vasta onkin.. Ihan voisi sanoa että afgaanin häntä setterin karvoituksella.. Tai kultaisennoutajan paremminkin! sleepy.gif

Mun mielestä ihanteellinen häntä on sellainen joka on "päältä" sileä ja alta hapsullinen, vaikka silmukan kärkeen saakka, kunhan hapsut ovat kohtuuden rajoissa eikä mene englannin tyyliin.  happy.gif Runsasturkkisella koiralla "karvaton" ruoto häntä on vähän hölmön näköinen ehkä..

** rolleyes.gif
Veera
Mitä koiran luonnetta nyt hännän perusteella päättelemään . Pidän itse afgaaneista kovasti - kauniita koiria, tähtään joskus junnuihin affun kanssa wub.gif Kai se hapsuhäntä on kaikista oikein , asiantuntija en ole joten en voi sanoa mutta mielihyvin uskon niitä, jotka puolestaan tietävät jotain.
fabiano
LAINAUS(zwiebel @ 27.5. 2005, 21:29)
Mun mielestä ne mitä katottiin tänään siitä kirjasta oli suurin osa rumia rolleyes.gif

Ei pidä olla tälläinen: http://www.dlc.fi/~sa-fa/album/ranta.jpg

Mutta ei myöskään: http://www.dlc.fi/~sa-fa/galleria/kuvat/tpc_ingalunda.jpg

Sellainen hieman hapsuinen kuten: http://www.dlc.fi/~sa-fa/eri04/juice2.jpg

tongue.gif

Minä en myöskään noista kahdesta ensimmäisestä en oikein tykännyt. Se kolmas oli jo sitten minun mieleeni.
-inessa-
Itse tykkään eniten tosta viimeisestä mutta.. ^^
*Sanni
Viimeinen on kaikista "kaunein". smile.gif
Ida K
Juice eli se viiminen noista kuvista oli ehdottomasti hienoin wub.gif Sitten se creme, siis eka. Keskimmäisen hännästä en tykännyt sitten lainkaan, olihan se aika vanha kuva kyllä.. biggrin.gif
-anna-
Juocen häntä oli noista kuvista kaikista miellyttävin silmälle...

Ensimmäinen oli jotenkin luurankomainen.. kapea, ja keppi joka on väännetty sellaiseen muotoon.. en pitänyt! Ja keskimmäinen taasen oli todella tuuhea.. Enkä kyllä siitäkään pitänyt..

Afgaanillahan "tulee" olla nypitty häntä ja satula..

Joillain ei se häntä tai satula nyt ollenkaan kasva.. ettei tarvitse ollenkaan nyppiä.. niinku teidän afgaaneja, joilla ei hännästä kasva kasvaa sitten ollenkaan, eli silloinhan häntä on tuon ensimmäisen cremen näköinen..

Kaulakihan kuuluu ollla lyhyessä turkissa..

Onhan se afgaani paljon siistimmän, kauniimman ja paremman näköinen kun on lyhyet kohdat paikallaan..
Lanttu
jucen häntä mielytti munkinsilmään..

piruvie että inhoan afgaaneita joilla ei ole kunnon satulaan vaan niillä on melkein "jakaus" makunsa kullakin smile.gif
fabiano
LAINAUS(laura-mazia @ 12.6. 2005, 09:46)
piruvie että inhoan afgaaneita joilla ei ole kunnon satulaan vaan niillä on melkein "jakaus" makunsa kullakin smile.gif

No meidän Fabilla ei ole mikään kovin leveä satula, mutta pikkuhiljaa se siitä leviää. Ei se kyllä ole kaunista jos afgaanilla on pelkkä "jakaus".
Fitzgo
Munkaan mielestä ei voi puhua lyhytturkkisesta hännästä,sillä ei afgaaneille kuulu kasvaa häntään kovinkaan kamalasti karvaa. Mutta onhan afgaaneiden hännässä toki eroja,mulle oikeastaan ihan sama onko kuinka paljon karvaa hännässä. smile.gif
zwiebel
LAINAUS(laura-mazia @ 12.6. 2005, 10:46)

Sama juttu .. ja jotkut sellaiset koirat pärjää näyttelyissäkin välillä vaikka niillä ei oo satulaa. sleepy.gif
fabiano
LAINAUS(Fitzgo @ 5.7. 2005, 13:39)
Munkaan mielestä ei voi puhua lyhytturkkisesta hännästä,sillä ei afgaaneille kuulu kasvaa häntään kovinkaan kamalasti karvaa. Mutta onhan afgaaneiden hännässä toki eroja,mulle oikeastaan ihan sama onko kuinka paljon karvaa hännässä. smile.gif

tuli mieleen vaan. Että Fabilla on kamalan nopea karvan kasvu häntään. Oli hieman pitempi tauko ettei sitä siistitty. Se oli aivan kamala turilas häntä. biggrin.gif
Lanttu
LAINAUS(Fitzgo @ 5.7. 2005, 11:39)

yähän asiaan vaikuuttaa myös se että onko koiralla luonnon satula wink.gif ( eli satula muotoutuuu luonnostaan, toki sitäkin pitää ehostaa smile.gif ) mustilloa harvemmin on tätä, sillä mustilla( bl&tan bl&silver ) on yleensä huomattavasti enemmän turkkiakin kuin vaaleilla!
Ida K
LAINAUS(Verdana @ 30.1. 2005, 15:00)

Wuhuu, saanko udella mistä kennelistä ? No miten sen nyt ottaa onko se isomäärä, riippuu omistajasta..Melkein kaikilla miun affetutuilla on vähintään 3 afgaania wub.gif
Ida K
Mun mielestä ne mitä katottiin tänään siitä kirjasta oli suurin osa rumia rolleyes.gif

tongue.gif

Oliko muuten noista kuvista tuo ylimmäinen aurora eli pramya all the way ?
Voi miten sille Sirille kävi confused.gif
zwiebel
LAINAUS(ahkaani-tyttö @ 20.7. 2005, 13:16)
Oliko muuten noista kuvista tuo ylimmäinen aurora eli pramya all the way ?
Voi miten sille Sirille kävi confused.gif

Jos oiken ymmärsin, se on Auroran joku sukulainen? Joo, Hannele-parka. sad.gif
-anna-
LAINAUS(zwiebel @ 20.7. 2005, 16:25)
Jos oiken ymmärsin, se on Auroran joku sukulainen? Joo, Hannele-parka. sad.gif

Mites auroralle kävi?
-maria-

tongue.gif

Mun mielestä nuo kaksi ensimmäistä on kamalia, mutta tuossa viimeisessä saisi olla aavistuksen verran vähemmän karvoja thumbup.gif
Valitettavasti en oikein pidä ollenkaan afgaaneista xD
Ne on liian runsasturkkisia ja jotenkin eh.. taidan jättää sanomatta, taitaapi tulla puskis-hyökkäys muuten niskaani tongue.gif
zwiebel
LAINAUS(-anna- @ 20.7. 2005, 17:57)
Mites auroralle kävi?

Ei Auroralle mitään käynyt, vaan Siri jouduttiin lopettamaan. sad.gif Hannelen toinen afgaani siis. Muistaakseni joku Tuohi-Tikan koira oli Siri.
ishtar
Voi herranjumala mitä kommentteja sleepy.gif Paljon on mielipiteitä mutta ilmeisen vähän tietoa.

"mä vihaan niitä "lyhytturkkisia" afgaanin häntiä"
"piruvie että inhoan afgaaneita joilla ei ole kunnon satulaan vaan niillä on melkein "jakaus"
Oletteko tosissanne?

"Sama juttu .. ja jotkut sellaiset koirat pärjää näyttelyissäkin välillä vaikka niillä ei oo satulaa"
Katsos hyvä koira pärjää, vaikka joku yksityiskohta olisi vähän heikompi. Pääsääntöisesti rakenne ja liikkeet menevät aina turkin edelle, joten koira voi pärjätä, vaikka se olisi väriltään vihreä ja muistuttaisi karvoitukseltaan setteriä.

Vuosikymmenien aikana afgaanien trimmaustyyli on vaihdellut, mutta tulee myös muistaa, että afgaanityyppejä on useampia. Satula ja sen muoto on täysin koirakohtainen juttu. Joillakin se aukeaa jo alle vuotiaana, toisille myöhemmin. Joillakin irtoaa itsekseen, toisilta joutuu nyppimään. JOillekin satulaa tulee puoleen kylkeen, toiselle kapeampi. Lyhyttä karvaa voi tulla esiin koirasta riippuen myös nilkkoihin, reisiin, kaulaan, niskaan ja HÄNTÄÄN. Omistajastahan se loppujen lopuksi on kiinni, että miltä koira näyttää. Joten vihatkaa niitä omistajia sitten.

Suosittelen myös hieman lisäharkintaa siihen, mitä netissä kirjoittaa. Onko kyseessä kuulopuhe vai tieto ja kannattaako sitä levittää.
Lanttu
mistä lähtien mielipiteiden julkituominen on ollut rikos? meinaan vaan sitä että kun sanon että en pidä lähes satulattomista afgaaneista( lainasit minua siinä) niin enkö tosiaan saisi kertoa sitä? voi hyvänn aika. ja ainakin mitä minä olen rotua seurannut ja oppinut rotua harrastavilta ihmisiltä, niin mustilla on yleensä enemmän turkkia kuin vaaleilla. Tosin kirjoitit ihan asiaa ei siinä mitään.
<Aino>
Se että tykkääkö koirasta jolla on satulaa vai ei on mielipide asia. Minä itse en henkilökohtaisesti pidä ns. "satulattomasta" koirasta, satulallinen on paljon siistimmän, ja muutenkin kauniimman näköinen mun silmissäni. Se tosin, että pärjääkö sellainen koira, on tuomarista kiinni, ja tottakai koiran rakeenteesta.

Mutta tosiaan, mielipiteen julki tuominen ei ole rikos, keskustelupalstoilla saa mielestäni esittää mielipiteensä aivan vapaasti, eikä siitä tarvi vetää hernepussia nenäänsä.
ishtar
Totta kai mielipiteensä saa ilmaista, sehän on selvä. Mutta olen pöyristynyt, koska en ymmärrä miten koiraihmisenä saati sitten afgaani-ihmisenä itseään pitävä henkilö voi sanoa vihaavansa afgaania sen ulkoisen piirteen vuoksi. Tuollaisella lähtökohdalla ei kannata haaveilla saavansa afgaania junnuihin, eikä varsinkaan kannata omaa affea hankkia - pennusta kun ei ikinä tiedä mitä siitä tulee.
Lanttu
LAINAUS(ishtar @ 8.8. 2005, 06:01)
Totta kai mielipiteensä saa ilmaista, sehän on selvä. Mutta olen pöyristynyt, koska en ymmärrä miten koiraihmisenä saati sitten afgaani-ihmisenä itseään pitävä henkilö voi sanoa vihaavansa afgaania sen ulkoisen piirteen vuoksi. Tuollaisella lähtökohdalla ei kannata haaveilla saavansa afgaania junnuihin, eikä varsinkaan kannata omaa affea hankkia - pennusta kun ei ikinä tiedä mitä siitä tulee.

JA kuka nyt näin on väittänyt? ewn todellakaan vihaa satulattomia afgaaneita vaikka niin satoin sinun mielestä sanoa, kerroin vain että itse pidän enemmän satulallisista. sama asia omani rodun kanssa ( löwchen) ajeltu peppu kuuluu asiaan en vihaa ajelemattomia mutta omallani tulee varmasti olemaan aina ajeltu peppu! Ise pidän afgaanin luonnetta surena tekiänä miksi rodusta pidän, komea ulkonäkö tulee vain kaupan päälle! jos nyt ymmärrät mitä tarkoitan!
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.