Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: afgaaninvittikoira
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 10: Vinttikoirat
Sivuja: 1, 2
zwiebel
LAINAUS(laura-mazia @ 8.8. 2005, 13:08)
JA kuka nyt näin on väittänyt? ewn todellakaan vihaa satulattomia afgaaneita vaikka niin satoin sinun mielestä sanoa, kerroin vain että itse pidän enemmän satulallisista. sama asia omani rodun kanssa ( löwchen) ajeltu peppu kuuluu asiaan en vihaa ajelemattomia mutta omallani tulee varmasti olemaan aina ajeltu peppu! Ise pidän afgaanin luonnetta surena tekiänä miksi rodusta pidän, komea ulkonäkö tulee vain kaupan päälle! jos nyt ymmärrät mitä tarkoitan!

Täysin samaa mieltä. En VIHAA _afgaaneja_ joilla ei ole satulaa, vaan sitä tyyliä ettei ole satulaa. En yleensäkään vihaa koiria ulkomuodon perusteella laugh.gif
ishtar
"Minä itse en henkilökohtaisesti pidä ns. "satulattomasta" koirasta"
"en pidä lähes satulattomista afgaaneista"
"piruvie että inhoan afgaaneita joilla ei ole kunnon satulaa"

Muun muassa edellä mainituissa lauseissa pointtina on, että ei pidetä KOIRAsta sen ulkonäön vuoksi. Niissä ei käsitellä trimmaustyyliä, vaan koiraa itseään. Lukija ei voi tietää muuta kuin lukemansa, ei voida olettaa, että lukija osaisi lukea ajatuksia. Ok, jos tarkoititte trimmaustyyliä, mutta silti karsastan sanoja ´vihaan´ja ´ínhoan´. Tosi vahvaa kieltä asiasta, johon monesti voi vaikuttaa hyvin vähän! Jos satula ei aukea niin se ei aukea, ei koiraa voi väkisin nyppiä. Toisaalta, jos satula tippuu puoleen kylkeen, ei karvoja voi takaisinkaan liimata. Afgaanin monenlaiset tyylit ja tyypit pitäisi nähdä rikkautena, ei haittana. En edes uskalla ajatella, mikä on mielipiteenne runsaista peileistä ja ratsupaikoista..

"niillä hännässä yleensä sellainen suloinen teippi rinki"
No,minusta se teippirinki ei ole yhtään suloinen. Onko koiran rakenteen muokkaaminen näyttelyihanteita vastaavaksi sinusta todellakin suloista?"

Olen lueskellut palstaa enemmänkin, kun vahingossa tänne eksyin ja valitettavasti olen saanut kuvan, että afgaani nähdään ns oikotienä onneen. Onhan se upea rotu, joka varmasti näyttäisi hyvältä myös junnukehässä. Jotenkin afgaanin syvin olemus on jäänyt aivan taka-alalle, tietysti jos itsellä on vähän kokemusta afgaaneista, eihän se ole vielä avautunutkaan. Kuitenkin muistan, kun itse pikkutyttönä ihailin afgaaneita, en edes huomannut tuollaisia seikkoja, kuin satula tai häntä, olin lumoutunut vain afgaanin etäisestä katseesta, tulisesta luonteesta ja mahtavasta tavasta kantaa itsensä ja liikkua. En vieläkään välitä satuloista, häntatrimmeista tai muista pintapuolisista seikoista.

Suomen afgaanien keskustelupalstalla on ketju junnuista, varmasti olette lukeneet ja ehkä sinne kirjoittaneetkin. (Jos ette, niin käykäähän lukemassa. Siellä muistutetaan hyvistä käytöstavoista yms afgaanin omistajan näkökulmasta.) Fiksun oloisia tyttöjä ovat, ja olin jo ajatellut, että ehkä voisin lainata koiraani, jos joku kysyy. Mutta vaatimuksenani on, että hyväksyy ja kunnioittaa afgaanin kahlitsematonta luonnetta, joka tarkoittaa, että jos afgaani haluaa mennä kehässä kahdella jalalla, niin sehän menee. Tai jos afgaani päättää, että nyt ei huvita, niin sitten häntä ei huvita. Eli voitto silmissä kiiluen ei kannata afgaania pyytää lainaksi. Koirani ei ole väline saada pokaali, se on elävä olento rolleyes.gif
~Anna~
Ishtarin kanssa samaa mieltä.

Ja ehkä kuvien koiria, joiden linkkejä on liitetty keskusteluun, ei kannattaisi arvioida, keskustella kuinka ekalla on huono trimmaus ja toisella paras tms. Ne kaikki ovat kuitenkin jonkun henkilön omia koiria, omia persoonia ja parhaimpia afgaaneita, eivätkä huonoja tai hyviä esimerkkejä trimmauksesta keskustelupalstalla.
Lanttu
Olen hyvin pahoillani jos olen käyttänyt liian vahvoja ilmauksia olen hyvinhyvin pahoillani( ja siis meinasin näitä trimmityylejä siis.). mutta kuten jo mainitsin pidän eniten afgaanissa sen luonteesta!
minä lopeta tän nyt tähän, kun tuntuu että asia paisuu kohta ku pulla taikina.
ishtar
~Anna~ aivan totta, ei kovin korrektia. Kuvien koirat ovat tunnistettavissa, olisi edes rajattu pelkkään häntään.

Ajatelkaapa, että olette parhaanne mukaan trimmanneet koiranne, käyttäneet tuntitolkulla aikaa sen laittamiseen ja sitten saatte selville, että koiraanne haukutaan yleisellä keskustelupalstalla! Ei varmasti tunnu kivalta ja saattaisipa joku loukkaantuneena asiasta tehdä kantelun eteenpäin.

Onkohan edes lupaa käyttää kuvia, vai ovatko ne vain ajattelemattomasti kopioitu netistä? Jokaisen netinkäyttäjän luulisi tietävän tekijänoikeuslaista.

Kannattaa käyttää harkintaa internetin suhteen. Ei pidä uskoa kaikkea mitä lukee tai näkee, eikä myöskään itse pidä kirjoittaa kaikkea mitä tietää tai luulee tietävänsä. Suomessa on hyvin pienet piirit ja tieto kulkee yleensä myös asianosaiselle. Tiedänpä yhden tapauksen, kun eräs ihminen oli päästänyt nuoren innokkaan tytön tutustumaan koiriinsa, mutta jostain syystä (tahallaan tai ihan vain tietämättömyyttään/ajattelemattomuuttaan) tyttö alkoi levittää netissä tämän koiranomistajan asioita, osa oli myös valheita. Kuinkahan moni nekin ehti lukea, ennen kuin tieto saavutti koiranomistajan ja tyttö pakotettiin julkisesti myöntämään levittäneensä valheellisia tarinoita. Tällaiset tapaukset eivät varmasti kasvata koiranomistajien luottamusta junnuihin.

Laura-Mazia, asia ei ole paisumassa mihinkään. Tuon vain sellaisen näkökulman esille, jota ette olleet ottaneet huomioon.

Teidän keskustelunne tarkoitus alun perin oli epäilemättä viaton, mutta toivottavasti ymmärrätte, että palstaa lukevat muutkin kuin te, keskenänne tutut ihmiset, ja he voivat nähdä asiat hieman eri tavalla.

Peace.
zwiebel
rolleyes.gif
Ida K
No anteeksi vain minunkin puolesta jos olen jonkun koirasta sanonut pahasti.
Minulla on kuitenkin oma mielipide ja tunnen paljon afgaaneja(hoitokoirat),harrastajia ja kasvattajia joten minulla kuitenkin jonkun verran löytyy noista tietoa. En kuitenkaan väitä niistä kaikkea tietäväni. Tottakai koiran luonne on esim. paljo tärkeämpi kuin satula tai hännässä tursottavat karvat. Jokainen koira on omistajansa mielestä paras, ei satula asiaa paljon hetkauta. Ja jos sinulla ishtar on afgaani, taidan tietää kuka olet..
Ida K
LAINAUS(zwiebel @ 31.7. 2005, 14:41)
Ei Auroralle mitään käynyt, vaan Siri jouduttiin lopettamaan. sad.gif Hannelen toinen afgaani siis. Muistaakseni joku Tuohi-Tikan koira oli Siri.

Juu, Tuohi-Tikan joku oli ..
ishtar
"Ja jos sinulla ishtar on afgaani, taidan tietää kuka olet.."
Onko se suurikin ihme, kun pitää erikseen mainita? Jos olisin absoluuttisen anonymiteetin halunnut, olisin valinnut nickiksi esim jonkun numerosarjan, mutta miksi piiloutua. Suurin osa palstalla pyörivistä tunnistaa toisensa ja tunnistan minäkin muutamia nimimerkkejä. Toisaalta, ikinä ei voi olla varma.
Wupsu
ööh..tämä keskustelu näytti vaihtuvan hännästä satulaan baa.gif

no oli miten oli niin kun jos joskus hamassa tulevaisuudessa aion hankkia afgaanin niin toivoisin että sille kasvaisi pitkä häntä mutta en pane pahakseni jos sillä on lyhyt häntä..
koska niin kuin moni jo edellä oli sanonut niin luonne ratkaisee...olen samaa mieltä... happy.gif
Ida K
LAINAUS(ishtar @ 18.8. 2005, 08:35)
"Ja jos sinulla ishtar on afgaani, taidan tietää kuka olet.."
Onko se suurikin ihme, kun pitää erikseen mainita? Jos olisin absoluuttisen anonymiteetin halunnut, olisin valinnut nickiksi esim jonkun numerosarjan, mutta miksi piiloutua. Suurin osa palstalla pyörivistä tunnistaa toisensa ja tunnistan minäkin muutamia nimimerkkejä. Toisaalta, ikinä ei voi olla varma.

sad.gif
zwiebel
LAINAUS(siperianhusky @ 21.8. 2005, 12:28)
ööh..tämä keskustelu näytti vaihtuvan hännästä satulaan baa.gif

no oli miten oli niin kun jos joskus hamassa tulevaisuudessa aion hankkia afgaanin niin toivoisin että sille kasvaisi pitkä häntä mutta en pane pahakseni jos sillä on lyhyt häntä..
koska niin kuin moni jo edellä oli sanonut niin luonne ratkaisee...olen samaa mieltä... happy.gif

Tarkoitat varmaan että pitkä karva /lyhyt karva häntään? Karvahan kasvaa pitkäksi, omistajat sitten siistivät sen mielensä mukaan wink.gif
Ida K
LAINAUS(zwiebel @ 23.8. 2005, 16:29)
Tarkoitat varmaan että pitkä karva /lyhyt karva häntään? Karvahan kasvaa pitkäksi, omistajat sitten siistivät sen mielensä mukaan wink.gif

joo, ainahna niille kuitenkin "pitkä" häntä kasvaa .. happy.gif laugh.gif
Wupsu
LAINAUS(ahkaani-tyttö @ 23.8. 2005, 18:57)

juu huomasin itsekkin kirjoitus virheeni w00t.gif
heh biggrin.gif

mieluummin annan koiran häntäkarvojen kasvaa pitkiksi... blush.gif
no oli miten oli... blink.gif
Lanttu
LAINAUS(ahkaani-tyttö @ 23.8. 2005, 16:57)

joo, yleensä biggrin.gif mutta se hännän pituuskni vaihtelee laugh.gif jos oikein ruvetaan pilkkua viilaamaan laugh.gif laugh.gif
Piipa
http://irc-galleria.net/view.php?nick=Mall...age_id=60767914

^^ Meill on pojulla tollanen häntä ja tyytyväinen oon. smile.gif Joissain kuvissa näkyy ehkä paremmin niin voi käydä selaileen. Kaljuks en häntää ikinä vedä, hölmön näköstä jos iso turkkinen koira ja kalju häntä. biggrin.gif
Charmy
Ottakaamme nyt huomioon että koirien ulkonäkö on muuttunut vuosien varrella, yleensä ihmisten takia. ulkonäkö asia on aika usein kartalla heti kun jotain rotua ruvetaan aluksi arvioimaan..
mulla on yksi kirja, mikä on julkaistu vuonna -93
häntä: Ei liian lyhyt.Matalalle kiinnittynyt,hännänpäässä silmukka.Ei kovin runsaskarvainen. Kohoaa koiran liikkuessa.

Eli jo tuossa vaiheessa haluttiin ns.vähä karvaista häntää.nykyisessä rotumääritelmässä hännästä sanotaan:
Ei liian lyhyt;alaskiinnittynyt, hännänpäässä silmukka;niukasti hapsutusta, nousee koiran liikkuessa.

Itse siistin Manun hännän aina välillä. Eipä siinä hännässä kauheamin karvoja kasvakkaan,niinkuin ei pidäkkään. Mutta jokaisella on oma mielipiteensä,eli tykkää mistä tykkää..
Marja/Sheralji
Se keskimmäinen koira oli muuten aikoinaan varsin hyvä ja voitokas afgaani.
Aika on muuttunut kovasti niiden vuosien ja kyllä silloinkin jo trimmattiin ja siistittiin.
Saksien ja koneiden käyttö ei ollut siihen aikaan suotavaa ja oli jopa paheksuttavaa.
Yhdelläkään ihmisellä ei tullut mieleen tuoda kehään koneella ajeltua afgaania, mikä nyt ei tänäpäivänä ole edes harvinaisuus.
Mitä se on vielä esim. Englannissa.
Heillä on oma tapansa ja se heille suotakoon.
Se, mielyttääkö minua keskellä selkää oleva jakaus afgaanilla onkin toinen juttu. Mutta hyvää koiraa ei tee pelkkä trimmaus eikä esittäminen. Hyvä koira on hyvä, oli se vaikka päin persuusta trimmattu ja esitetty.
Ja koirasilmä on taito, jonka jotkut saavat ja jotkut eivät. Ne loput uskovat loputtomiin mitä joku toinen sanoo tai luulee tietävänsä.
Eikä nämä ole todellakaan mitään uskonasioita vaan tiedon, omien aivojen käyttökin on joskus aivan suotavaa.
Myös afgaanin trimmauksessa.

Joitakin afgaaneja on tullut elämän aikana trimmattua ja sen samaisen tosiasian tiedän kuin Ishtar, että jokaista koiraa ei voi trimmata samoin tavoin. Tässä vuosien varrella on tullut eräskin afgaani trimmailtua, eikä ne rajoitu edes yhden tietyn kasvattajan koiriin. Mikä rotumääritelmä sanoo, että afgaanin kaula on ajeltava tai saksittava? Ja häntä pentuna teipattava?
Olisiko sitten vaikka se amerikkalaisten tekemä versio rotumääritelmästä?

Omat johtopäätökseni olen myös minä tehnyt palstan kirjoitusten mukaan ja oppinut ainakin sen, että meillä on joukko hyvin tietäviä ja hyvin asiantuntevia juniorhandlereita, jotka jopa matkustelevat vertailemassa afgaanien hännän karvoituksia ympäri mailmaa.
Mutta se kuinka hännän trimmaus ja afgaanin luonne liittyvät toisiinsa jäi minulle hieman epäselväksi.
solmu
Aika mielenkiintoista keskustelua.

Kaikille koirille ei edes kasva häntään sitä pitkää karvaa joten siihen on vähän vaikea trimmauksella vaikuttaa. Toisilla on taas ihan järkyttävä puuhka, jota itse ainakin toivoisi trimmattavan. Ja osalla on vielä luonnostaan hännän yläpinnalla tiivis satulakarva johon ei ees kasva sitä pitkää nöyhtää ja alapuolella sit sitä pitempää höytyvää.

Esimerkkinä meillä ei vanhimmalle urokselle kasva hännän yläpintaan sitä höytyvää ja alapuolella on tyypilliset hapsut, hännäntyveä joutuu näyttelyihin siistimään tosin. Toinen uros taas kasvattaa valtavan puuhkan jota ei saa edes nyppimällä siistiksi. Kolmannella on luonnostaan ihan pelkkää lyhyttä ja tiivistä karvaa koko häntä johon ei ole koskettu millään tavoin. Sama se on kaikessa siistimisessä, toiselle joutuu tekemään tätä ja toiselle tota. Yhden satulan voi vetää kivellä ja toisen veitsellä ja kolmannen joutuu nyppimään karva kerrallaan, näin ainakin meillä. Kaikille kolmelle eri metodit ja paikat mistä sitä karvaa otetaan.

Se kehittyy vasta vuosien mittaan se taito katsoa mistä pitää sitä karvaa miltäkin koiralta ottaa ja millä metodilla. Olen siistinyt koiriani sen aikaa mitä ne nyt on näyttelyissä käyneet (lukuunottamatta ensimmäisen paria ensimmäistä vuotta), joskus paremmalla ja joskus huonommalla menestyksellä. Aina jostakin olisi voinut ottaa enemmän karvaa ja jostakin vähemmän (ainakin kasvattajan mukaan). Sen oon huomannut koiranomistajana olemisen aikana että alle kymmenessä vuodessa on asenteet muuttuneet valtavasti (tai ehkä sitä on vaan itse kasvanut).
Lanttu
antakaa kärkkäät komenttini anteeksi, niitä kirjoittessa mahdoin olla juuri ja juuri ehkä kolmetoista/neljätoista, elämä oli silloin vain niin vaikeaa että vihasin satulattomia afgaaneitakin niin paljon kuin vain sielu sieti. silloin olin asian tuntia kaikessa mitä suustani päästin!

ps. muuten, siltikin omaa silmääni miellyttää enemmän edelleen se siistitty versio, niin hännästä kuin satulastakin vaikka eipä kumpikaan epäsiistinäkään tee afgaanista yhtään epäafgaanimaisempaa koiraa!

peace out!
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.