Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Tonnikala!?
Puskaradio > Puskis > Rehuja & rohdoksia > Murua rinnan alle
jonathan
Täältä kun on aina saanut hyviä vinkkejä ja vastauksia kysymyksiin niin ajattelin kysyä tonnikalasta. asiasta joka on mietityttänyt jo pitemmän aikaa.

elikkäs koirani tykkää todella paljon tonnikalasta. ihan normaalista kaupasta ostetusta tonnikalaa vedessä säilyke purkista oon antanut. kysymys onkin että onko se kenties jotenkin vaarallista?

jos jollain on tietoa niin kiitollisena ottaisin vastaan innocent.gif
<Iida>
Itse en anna kalaa kuin kaksi kertaa viikossa (korkeintaan), mutta vaikka antaakin useammin niin täytyy muistaa, että tonnikalassa on aika paljon suolaa wink.gif
kitiska
Ei kannata antaa kuin joskus silloin tällöin säilöttyä tonnikalaa tai sardiineja.koska niissä on kamalasti suolaa.
anna mieluummin kalaöljyä tai lohiöljyä tai sitten ihan rakaa kalaa
phard
meilläkin aina välillä laitetaan tonnikalaa muun ruoan sekaan smile.gif

miten tuota raakaa kalaa laitetaan? siis että mistä saa ja mitä kalaa? yms. blush.gif tai miten itse laitatte?
chin.fani
Joskus annan koiralle tonnikalaa, mutta aika harvoin, juuri suolan takia. Tykkää kovasti smile.gif
kitiska
raakaa kalaa voi antaa ihan mitä vain itse annan raakoja silakoita ja muikkuja mitä myydään kauppojen kala osastolla.ostan myös koirille tehtyä lohta mitä myydään koirien pakastealtaassa ja kennelrehulta saa sitä myös.
jotkut antavat ihan isoja lohien haukien ym.päitä ja jätteitä mitä jää kun kala perataan(näitä saa esim.kauppahalleista missä on kalatiski)itse annoin kerran koirille isot hauen päät hah koirat katsoi mitä hitsiä sie meinaat meille syöttää ja jättivät syömättä.joten meillä sitten syödään vain raakoja muikkuja ja silakoita ja jauhettua lohta
<Iida>
^^Meillä syödään myös seitä wink.gif
Jasmin
Kyllä mie joskus annan, koira tykkää siitä kamalasti. Ja pakasteseitäkin joskus, riippuu, miten sitä itseltä jää (pieni koira, ei sille voi itselleen keittää... biggrin.gif )
hatti^^
En mie oo antanu, en ees kokeillu, ku koiralla on niin tarkka toi ruokavalio (allergiat yms.) mutta kylllähän ne varmaan ihan mielellään söis. eihän siitä mitään haittakaan voi olla! happy.gif
t.PoPo
perhonen^
mekin annetaan joskus tonnikalaa.
tuli mieleen että eikö osa suoloista lähde muka pois huuhtelemalla? sleepy.gif
*NiPa*
Meillä koirat saa harvoin tonnikalaa...Jos en jaksa syyä jotain leipää missä on tonnikalaa niin annan sen leivän sitte.... bleh.gif
sipa
Meillä Edi saa aika usein tonnikalasta öljyt, kun laitan voileipiä, niin kaadan sen kuppiin öljyt ja haukkana hyökkää nuolemaan sen heti pois. Mutta vois kokeilla ostaa kala tai lohiöljyä jos tonnikala on niin suolaista.
neatut
Meillä tonnikalaa käytetään vain snackseissa koska se tuoksuu voimakkaasti, mutta muuten syötetään lohta tai silakkaa. Kotimaisia järvikalojahan ei suositella raakana matojen takia, mutta lohi ja silakka ovat kuulema turvallisia (homeopaatin mukaan). Kaikki koiramme syövät kalaa varsin mielellään..

Niin, snacksit ovat rekikoirille käytettäviä "välipaloja" joita annetaan kun ajetaan ja koirat joutuvat rasitukselle. Meillä tehdään kotitekoisia, mutta ne siis ovat ikäänkuin energiapatukoita, mutta nestettä sisältäviä ja palautumista edistäviä..
kitiska
Tuokin on vähän kaksipiippuinen juttu kun ostaa muikut kaupan tiskiltä eli ovat käyneet prosessin ja suolauksen lävitse ei niissä ole enään matoja,muuten meidän koirilla olisi ollut matoja 7vkon iästä lähtien rolleyes.gif plus muilla jotka syöttävät kaupasta ostettuja muikkuja, eri asia on jos suoraan järvestä antaa muikun koiralle siitä on kokemusta edes mennyt koirani löysi pilkkipaikalta raakoja kaloja se kerkesi syödä vain osan kalasta ja eikös herralle tullut melkoinen lapamato ja sen kyllä huomaa kun koiraan iskee lapamato whistling.gif
kerinkallion pelastaja
smile.gif hyvinvarusteltujen markettien elikkoruokahyllyiltä löytyy tonnikalaa joka on tarkoitettu kissoille,lienee vähäsuolaisempi kuin ihmisille tarkotettu ja tietty se on tehty niistä vähemmän arvokkaista osista. jos ei kalaa halua antaa raakana sen saa tosi nopsaan uunissa tai mikrossa kypsennettyä siinä missä keittäenkin smile.gif tonnikalaahan saa myös kalatiskeiltäkin,tosin hinta on kyllä toinen kuin purkkikaman....on muuten hyvää.
Aliina
Minä annan tonnikalan öljya ruuan sekaan silloin kun itse syön sitä smile.gif

Muuten meillä syödään keitettyä seitä, muista kaloista menee mahat sekaisin.
Kultainennoutaja-Fani
meidän koiralle syötetään aina silloin tällöin.. n. kerran kahessa kuukaudessa ja se tykkää ihan älyttömästu siitä =)
winterhafens
Minä annan koiralleni Tonnikalaa öljyssä n. kerran viikossa.
Santtu
Joskus laitan ruoan sekaan vähän tonnikalaa ehkä noin kerran tai pari kuukaudessa. Santtu kyllä tykkää tonnikalasta tosi paljon smile.gif
Chellie
Meillä tulee annettua nykyään tonnikalaa aika harvoin, on nimittäin aika hyvän hintaista. Mielestäni aika tyyristä maksaa yhdestä suupalasta euro vähintään.

Miten on muuten kaupan sardiinien ym. laita? Siis säilykkeiden? Olisiko jollakin lista mitä meri ja joki kaloja saa ihan peruskaupasta?
Viimemmäksi tuli annettus alaskan seitä, koirakin tykkäsi vaikka ennen on aina nyrpistänyt nokkaa raa'alle kalalle. biggrin.gif
osku^^
Meilläkin joskus ruoan sekaan tonnikalaa, tykkää ihan kovasti. happy.gif
mamselle
Minä en ole jaksanut hysterisoitua suolan määrästä, ja annan koirille silloin tällöin purkkitonnikalaa ja purkkisardiineja.
Mutta, mikäli voin, ne saavat meille kokattujen kalojen nahkat, tai raakaa lohta tai muuta vastaavaa.
Chellie
Mamselle: Onko sulla beussi?

Tonnikalaa tulee syötettyä niin vähän että se tuskin kauheesti se suola siinä haitannee juuri mitään.
mamselle
Chellie: itse asiassa mulla on kaksi. Musta-ruskea uros, ja harlekiininarttu. cool.gif
Chellie
Mamselle: Pistäs privat viestiä tulemaan ja kerro hieman beusseistasi? smile.gif
sannukka
Mä olen antanut koiralle kissan tonnikalaa. On vähän halvempaa, ja suolatonta. biggrin.gif
<Iida>
^Mistä saa kissan tonnikalaa?
sannukka
Kaupasta. biggrin.gif Ainakin meillä saa prismasta. Siellä on kissan sardiinejakin, ja tonnikala-kana purkkeja. smile.gif
CoLLieS
Mietin juuri tovin tuota kalan antoa..Muutamissa kirjoissa ja muutama ihminen ovat sanoneet minulle, että ei raakaa kalaa, tuhoaisi kuulema koiran kehosta jotain vitamiinia tai jotain vastaavaa...Liekkö pitää paikkansa ??
Chellie
Raaka kala kilotolkulla viikossa syötettäessä:

D-vit->yliannostus
Matoja->järvikaloissa, nuo voi antaa kypsänäkin

Ei kait muuta tule mieleen just nyt, joten ihan huoletta sen kalan kanssa, jos kerrankin viikossa tai kaksi antaa niin ei ole haittaa päinvastoin hyötyä vain, esim.rasvahappoja. smile.gif
Jossu&Viski
Olisko tosiaan tonnikalassa koiralle "herkullisinta" se kalan tuoksu? Eli että sen pystyisi helposti korvaamaan jollakin muulla kalalla? Hyvä pointti tuo yletön suolan määrä. Ja eipä se tonnikala tosiaan mitään halpaa herkkua ole -toisin kuin moni opiskelijapoikanen erehtyy luulemaan. biggrin.gif

Meillä koiruuden suurinta herkkua on tuoreet silakat, ihan sellaisinaan raakoina ja perkaamatta. Näyttää norpalta kun hotkaisee kalat pää edellä kitaansa. Muikut saaneet saman käsittelyn.
Lohen perkeitä ostin vähän aikaa sitten ja varmuudeksi pistin myllystä läpi kun en vielä luota että osaa isompien ruotojen kanssa toimia.
Ei ole meillä vielä mikään herkku saanut samanlaista paloa koiran silmiin kuin nuo tuoreet kalat. : biggrin.gif

Matohysteriaan luin jostakin joskus rauhoittelevan kommentin että terve koira ei matoihin kuole ja kyllähän koira madottaa pitää joka tapauksessa. Esim. monet madottavat "kunnolla" "mökkikauden" jälkeen (kun ei enää syötetä ongittuja nameja). Ja lapamadoistakin pääsee eroon.

Enkä tarkoita että mulle olisi yhdentekevää jos koira ruuastansa saisi loisia! blush.gif
cavalier
Me annetaan silloin tällöin, ei kovin useasti, mutta annetaan kuitenkin!!
Pisara
Joskus annetaan tonnikalaa, kerran tai kaksi viikossa, jos sitäkään. Kyllähän tuo muun ruoan seassa menee, mutta ei mitään sen herkkua.
_berni_
joskus välillä annetaan... smile.gif
Lovskars
Annan aina silloin tällöin, ehkä kerran pari kuussa.
En jaksa vauhkoontua siitä suolamäärästä, koska meidän koirat syö paljon kotiruokaa ja siinä ei ole suolaa, eli suolan määrä tasoittuu varmasti.
HoneyDream
Emme ole mitenkään säännöllisesti antaneet, ainoastaan silloin tällöin meidän ruoan rippeistä. Ne ainakin tykkää. rolleyes.gif

LAINAUS(<Iida> @ 30.1. 2005, 13:14)
...tonnikalassa on aika paljon suolaa wink.gif

Tuo suolapitoisuus kyllä harmittaa.. sleepy.gif
Lazer
Meidä Castro saa sillon tällön ruuan seassa myös tonnikalaa. Aika harvoin. wink.gif
Joy.
Meillä kata saa tonnikalaa aika usein(kohtuu määrässä). Eka annettiin vain vedessä mut nyt kasvattaja kertoi että öljyssä oleva olisi turkille parempi! bleh.gif
Lazer
Niin on. Öljyhän parantaa turkin kuntoa ja kiiltoa smile.gif

Asiasta poiketen:
Meillä laitetaan joskus ruokalusikallinen öljyä (rypsi) nappuloiden sekaan niin maistuu paremmin wink.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.