australianpaimenkoira
7.2. 2005, 18:15
kuka on käynyt koiransa kanssa bh-kokeissa tai vain seurannut niitä?

olis kiva päästä sellaseen tai vaan katteleen!
en oo kauheesti kattellu......
mut tosiaan olis kiva käydä kattoos millasia karvanaamoja niissä käy=)
eichholzbahn
8.2. 2005, 09:47
Varmaankin tuossa keväällä on hyvinkin monet BH kokeet eri paikkakunnilla.
Kurkatkaa Palveluskoiraliiton sivuilta paikat ja päivämäärät kunhan ne sinne kirjautuvat .
Olen käynyt katsomassa ja kerran piipahdin koirankin kanssa (siitä ei sen enempää kuin että eipä ainakaan läpi mennyt..)
Kannattaa mennä katsomaan, huomaa ainakin ettei se mikään mahdoton tehtävä ole jos koira on hallinnassa ja osaa tottelevaisuudessa tehdä tarvittavat liikkeet.
Nykyäänhän ei enää edes ammuta, joten sinne voi mennä vaikka vähän aremmankin koiran kanssa hakemaan koekokemusta.
Kokeiden aikatauluja tosiaan tulee jossain vaiheessa palveluskoiraliitonsivuille.
jep...jep....
täytynee käydä kattoos
sitte ku näilta kiireiltään joutaa....
Koiristani yksi on suorittanut BH:n, tänä vuonna toivottavasti toinenkin ja ensi vuonna sitten kolmas. Lisäksi olen ollut järjestämässä BH-kokeita ja koirani ollut ohittavana koirana.
nipeti12
12.2. 2005, 20:02
mennään tänä kesänä BH kisoihin pk collien kanssa
tenkanen
21.2. 2005, 09:56
Olen yhden koirani kanssa käynyt suorittamassa BH:n. Minut sai houkuteltua ( lue:pakotettua

) sinne eräs innokas pk-harrastaja enkä itse paljoa edes tiennyt mitä siellä tapahtuu...
Hyvin kuitenkin kävi. Koiralla oli perustottis kunnossa, ei ollut paukkuarka, tykkää ihmisistä eikä joudu ahtaissa ja yllättävissäkään tilanteissa paniikkiin
Taisin itse enemmän panikoida kuin koira...
sa-an-ri
22.2. 2005, 13:10
Kyllä olen käynyt suorittamassa BH-kokeen... Ensimmäisinä rodussamme! Liikeetkin sain tietää vasta paria viikkoa ennen koetta

Ja sinne meidät houkutteli tuttu koulutusohjaaja, kun yks paikka oli vapaana.
australianpaimenkoira
17.3. 2005, 18:21
sa-an-ri: millä rodulla kävit bh-kokeissa??
Voisiko joku kertoa jonkun osoitteen mistä saisi katsottua missä päin ja milloin BH-kokeita olisi? Olisin menossa nuoren kultsuni kanssa BH-kokeeseen, mutten tiedä missä niitä olisi
Emilia.H
25.3. 2005, 17:11
Grecon kanssa on BH-koe suoritettu keväällä 04 (hyväksytystikkin

), Safin kanssa kovasti harjoitellaan...
LAINAUS(Genu @ 23.3. 2005, 15:40)
Voisiko joku kertoa jonkun osoitteen mistä saisi katsottua missä päin ja milloin BH-kokeita olisi? Olisin menossa nuoren kultsuni kanssa BH-kokeeseen, mutten tiedä missä niitä olisi

http://www.palveluskoiraliitto.fi/pkkokeetheina.htmMuistaakseni san-an-ri:lla on bullmastiffi. En mene vannomaan mutta mielestani.
LAINAUS(Capri @ 6.4. 2005, 22:11)
http://www.palveluskoiraliitto.fi/pkkokeetheina.htmMuistaakseni san-an-ri:lla on bullmastiffi. En mene vannomaan mutta mielestani.

Kiitos <3
Muoks.
Onkos jollain tietoa osallistumismaksuista?
LAINAUS(Genu @ 7.4. 2005, 16:52)
Onkos jollain tietoa osallistumismaksuista?
Kylla ne tuolla antamassani linkissa on aina kokeen kohdalla, mita nyt 20-25e luokkaa.
Juu mä huomasin, mutta siin taitaa sitten olla virhe siinnä Harjavallan BH-kokeessa ko siin lukee et osal.maksu 250 eroo??
sa-an-ri
12.4. 2005, 10:44
LAINAUS(australianpaimenkoira @ 17.3. 2005, 18:21)
sa-an-ri: millä rodulla kävit bh-kokeissa??

No ei ollut bullero

Phalenehan tuon otuksen rotu on. Kuinkas niin? Ensimmäinen ja tähän mennessä ainut ko. kokeen suorittanut
LAINAUS(sa-an-ri @ 12.4. 2005, 07:44)
No ei ollut bullero

Phalenehan tuon otuksen rotu on. Kuinkas niin? Ensimmäinen ja tähän mennessä ainut ko. kokeen suorittanut

No ehka vahan meni rotu vieresta
Vaan kun tuolla molossipalstalla kiertelet niin siksi lahinna luulin, tai sitten sekoitin sinut jonkun toisen kanssa..?
Ei niin phaleneita todellakaan kokeissa nay
No niin. Nyt ollaan ilmottauduttu BH-kokeisiin Harjavaltaan *jännittää* Neuvoja millaista on ja mitä kandee treenata? Mitkä on ollu teijän koirille "vaikeita" kohtia BH-kokeissa?
Me käytiin eilen suorittamassa BH-koe Biitti-sheltin kanssa. Ei tuntunut kyllä yhtään vaikealta, oli ihan läpihuutojuttu. Ainoa vaan että olin itse hirveässä oksennustaudissa ja laatta lensi aika lahjakkaasti...
Me ollaan menossa BH-kokeeseen 31.5. ja treenattu ollaan liikkeitä pari kertaa,koira osaa, itse vain pitäisi muistaa se kaavio
Eirtyisesti kannattaa harjoitella itse niitä seuraamiskaavioita, ilman koiraakin, että osaa sen sitten kokeessa kunnolla eikä sitten ainakaan sen takia mene suoritus pilalle ettei muista mitä pitää tehdä. Myös paikalloloa kannattaa harjoitella nin, että toinen koirakko tekee liikkeitä lähellä ja koira siis kuulee paljon käskyjä,vaikka pitää pysyä paikalla.
Tiedän, että meille vaikein tulee todennäköisesti olemaan hihnassa seuraaminen, kun sitä ei ole pitkään aikaa harjoiteltu, koira ottaa etäisyyttä sivusuunnassa kun on hihna kädessä.
Ei ole vielä BH-koetta käyty, mutta suunnitteilla on. Kunhan päästään omaan seuraan BH-kokeeseen valmistelevalle kurssille niin sen jälkeen

Uskon, että koiralla on jo taidot hallussa. Niin kuin Nintsu jo sanoikin, pitää vain itse muistaa tarvittavat jutut
Pötkylä_
12.5. 2005, 14:54
LAINAUS(Capri @ 14.4. 2005, 18:54)
No ehka vahan meni rotu vieresta
Vaan kun tuolla molossipalstalla kiertelet niin siksi lahinna luulin, tai sitten sekoitin sinut jonkun toisen kanssa..?
Ei niin phaleneita todellakaan kokeissa nay

Tää taisi laittaa sen ihan vitsillä.

250€? Kai se on joku virhe tullut...
LAINAUS(Pötkylä_ @ 12.5. 2005, 11:54)
Tää taisi laittaa sen ihan vitsillä.

250€? Kai se on joku virhe tullut...

Vitsillahan mina

...ja varmaankin 25,0€ ovat tarkoittaneet
No, tänään siellä BH-kokeessa oltiin ja läpi meni, vaikka tottisosuutta jännitin ihan hirveästi, ja askeleisen laskemiset oli vähän sitä ja tätä... Kävi niinkuin oletinkin, koira toimii hyvin, minä itse tein virheet (seuraamisessa täyskäännöksissä käännökset oikealle, vaikka pitäisi olla vasemmalla, liian hiljainen kutsu luoksetulosa, joten jouduin sen toistamaan). Tuomarin mukaan kuitenkin ihan hyvää ohjausta, tottis meni yleisarvosanalla erinomainen. Ja kaupunkiosio ei tuottanut Ninalle ongelmia, pyörän ajettua ohi vilkaisi mua kuin kysyen, "pitikös tosa huomata jotain". Suurin yllätys koko kokeessa oli se, ettei Nina nukkunut paikallaolossa!
walesi!!!
10.6. 2005, 00:11
Vitsi mäkin haluisin päästä bh kokeeseen, vähän pitäisi vielä paikalla oloa hioa ja saman lailla liikkeestä seisomista, tuleeko muuten BH kokeeseen nouto?
Mitenkäs kaupunki osuus onko se kauhean vaikea? mulla on aika arka koira niin sen kanssa saattaa tulla ongelmia, mutta monet on sanonut että jos koira on asunut kaupungissa ja tottunut kaupungin hälinään niin ei pitäisi bh kokeessakaan tulla suurempia ongelmia...
australianpaimenkoira
10.6. 2005, 13:55
mä tahtoisin mennä bh kokeisiin mun seuraavalla koiralla mutta en oikein usko että suomenajokoira pärjäisi siellä?olis se ainakin rotunsa ensimmäinen mutta silti mua vähän epäilyttää!
mitä mieltä ootte?pitäiskö mun mennä niihin sitten joskus?
BH-kokeessa ei ole noutoa, vain seuraamiset, liikkeestä istuminen ja maahanmeno&luoksetulo sekä kaupunkiosuus.
Kaupunkiosuudessa pyörällä ajetaan koiran ohi, ihmisiä juoksee, jätetään koira vähäksi aikaa kytkettynä kaupan eteen (ohjaaja menee piiloon) ja ohi kävelee häiriökoira. Sitten on vielä koiran ohitus erikseen. Kaupunkiosuuden tärkein tehtävä on tietääkseni testata, että koira käyttäydy hyökkäävästi vieraita ihmisiä/koiria kohtaan. Ja sen verran me kaupunkiosuutta harjoiteltiin, että kävin edellisenä päivänä kaupunkiosuuspaikalla (järjestettiin vilkkaasti liikkennöidyllä parkkipaikalla ja asumme taajamassa, koira ei todennäköisesti ollut ikinä nähnyt niin paljon autoja). Varsinaisesa kaupunkiosuudessa ei ollut mitään ongelmia, jos koira on kaupungissa kulkemiseen tottunut, kaupunkiosuuden pitäisi mennä helposti läpi.
Rodulla ei BH-kokeessa ole väliä, siis muuta kuin että PK-rotuisilla tulee olla ketjukaulain. Mielestäni oikeastaan minkärotuinen koira tahansa voi läpäisstä BH-kokeen, tarvittavan harjoittelun määrä riippuu yksilöstä; kaikki eivät ole yhtä meillyttämisenhaluisia kuin toiset.
walesi!!!
18.6. 2005, 19:18
Eikös siinä ole edes liikkeestä seisomista!!!!!
vaan istuminen ja maahan meno??
Vitsi jos näin on niin sithän sen ei pitäis olla edes kauhean vaikea, paitsi se paikalla olo... No meillä oli viime treeneissä kylläkin vain kaksi koiraa paikalla niin päästiin sitten treenaamaan sitä ihan kunnolla!
Ei ole seisomista, liikkeestä seisominen on tokon alokasluokassa, ja tokohan on ihan eri laji.
Ja liikkeethän suoritetaan pareittain, toinen koira suorittaa seuraamisia yms. ja toinen on paikallamakuussa, ohjaaja selin koiraan. Eli kannattaa harjoitella erityisesti koiran paikallapysymistä silloin, kun ympärillä on muita häiriökoiria tekemässä liikkeitä.
walesi!!!
20.6. 2005, 20:10
joo sitä paikallaoloa me ollaankin tokossa harjoiteltu kun meidän ryhmä on niin kuin bh-kokeeseen tähtäävä...
Mites muuten saako luoksetulossa koira tulla suoraan sivulle vai täytyykö sen tulla ensin eteen niinkuin pk:ssa?
Harjavallan käyttäytymiskokeen osallistumismaksu taitaa ihan oikeasti olla 250 eur kuten samana viikonloppuna siellä pidettävien muidenkin lajien kokeiden osallistumismaksut. Kyseessä on Reikon GP-kisat, joihin tuon osallistumismaksun turvin todennäköisesti toivotaan osallistujiksi lähinnä Reikon kennelin koiria.
Joskus pitäsi mennä tuon kääpiöpinserin kanssa tuonnekkin,ensin pitää tosin vielä treenata...
Suoritin BH-kokeen koirani kanssa 17.9 Nokialla, rotuskaala oli valtava, aina belggareista sekarotuisiin asti (mukana mm. rottweiler, bordercollie, espanjanvesikoira(?), kultainen noutaja, howawart, staffi).
Tottisosuus oli helppo, läpi päääsi mitä ihmeellisimmillä suorituksilla, pari koiraa karkasi paikallamakuusta ja silti läpi. Kaupunkiosuus oli helpompi kun luulin.
Rohkeasti vain yrittämään, se menee varmasti läpi. Mielestäni se oli moninkertaisesti helpompi kuin ensiksi olin lullut.
Riippuu hyvin paljon tuomarista, millaisilla suorituksilla BH:n läpäisee. Pääsääntönä tuntuu kuitenkin oelvan, että js koira nyt suunnilleen hanskassa pysyy eikä syö ketään, niin kyllä sen läpäisee. Yksi tuttu seurastamme kertoi, että hänellä koira nousi paikallamakuusta, mutta tuomari päästi silti läpi, koska "! luoksetulo oli niin hieno"

Me oltiin Taigan kanssa viime tiistaina mölliBH-kokeessa. meni tosi hienosti! Pitäis nyt siihen viralliseenkin uskaltautua..
Tällä ollaan kans suoritettu BH-koe hyväksytysti ja rotuna oli siis australianterrieri.
Sinänsä oli aika helppo homma, ilma vain sattui olemaan hieman huono....
Rölli -04
20.10. 2005, 22:07
LAINAUS
Me oltiin Taigan kanssa viime tiistaina mölliBH-kokeessa.
Mistä tällaisista mölliBH-kokeista saisi tietoa? En ole tiennytkään että sellaisia edes järjestetään. MölliBH:n kokeiltuaan kynnys oikeaan BH-kokeeseen ilmoittautumiseen olisi ehkä pienempi... Järjestetäänköhän tuollaisia etelä-Suomessa?
LAINAUS(Rölli -04 @ 20.10. 2005, 20:07)
Mistä tällaisista mölliBH-kokeista saisi tietoa? En ole tiennytkään että sellaisia edes järjestetään. MölliBH:n kokeiltuaan kynnys oikeaan BH-kokeeseen ilmoittautumiseen olisi ehkä pienempi... Järjestetäänköhän tuollaisia etelä-Suomessa?
Kyseessä oli oman seuran järjestämä mölliBH sekä myös mölliPETO ja ketteryys. Harvemminhan näitä järjestetään, harmi kyllä. Eli PK-seurat järjestävät, yleensä jäsenilleen, jos järjestävät..Me kuulumme siis Helsingin seudun etsintä- ja pelastuskoiriin.
Itse olen suuntaamassa BH-kokeeseen ensi keväällä tai viimeistään kesällä, kunhan saan kyseiseen menoon riittävän motivoituneen yksilön mammalomalta pois ja kohti treenikenttiä.
Liikkeitä on harjoiteltu ja treenattu kovasti, kokeet, joita olen menossa katsomaan on valittu, mutta juolahtipa mieleeni,
miten paljon olette harjoitelleet koiranne kanssa ennen BH-koetta?
Nintsu
26.11. 2005, 21:14
LAINAUS(Omppo @ 20.11. 2005, 14:37)
Itse olen suuntaamassa BH-kokeeseen ensi keväällä tai viimeistään kesällä, kunhan saan kyseiseen menoon riittävän motivoituneen yksilön mammalomalta pois ja kohti treenikenttiä.
Liikkeitä on harjoiteltu ja treenattu kovasti, kokeet, joita olen menossa katsomaan on valittu, mutta juolahtipa mieleeni,
miten paljon olette harjoitelleet koiranne kanssa ennen BH-koetta?
Kun Ninan kanssa BH-kokeessa kävin, niin treenasin koiran kanssa tottelevaisuusosuuden kokonaan läpi ehkä sen kolmisen kertaa, kun liikkeet oli jo aikaisemman "toko-uran" johdosta hallussa. Enemmän siinä oli itsellä harjoittelemista seuraamiskaaviossa. Ainakaan sitä seuraamiskaaviota ei kauhean montaa kertaa koiran kanssa kannata ottaa, sen verran pitkä ja "tylsä" se kuitenkin on.
Ja kerran käytiin kävelemässä parkkipaikalla kaupunkiosuusharjoitteluna, sen verran kaukana kaupungista asutaan että mitään suuria määriä autoja koira ei ole tottunut näkemään. Eipä juuri kuitenkaan autoista, ostoskärryistä tms. hätkähtänyt.
Mahdollisimman vähän jännitystä itse kokeessa, niin hyvin menee
Nintsu, kiitos

Todellakin, ei meidän Nellalla tuon tottelevaisuusosuuden kanssa ongelmia taida tulla, sen verran ollaan tokoa tahkottu, lähinnä kaupunkiosuus pelottaa... Ja kun itse vielä oppisi tuon seuraamiskaavion.
Mites tuo maininta, että perusasennon saa ottaa vain kerran - eli siis ihan alussa, muuten täytyy siis vain pysytellä koko ajan samalla sivulla??
Liewec
23.12. 2005, 20:23
LAINAUS(Omppo @ 30.11. 2005, 16:57)
Mites tuo maininta, että perusasennon saa ottaa vain kerran - eli siis ihan alussa, muuten täytyy siis vain pysytellä koko ajan samalla sivulla??

Ai siis miten sivulla? JOs oikein ymmärsin, niin koira on kyllä koko ajan sivullasi, eli sitä ei vapauteta liikkeiden välissä. Tosin ei teitä sen takia hylätä, jos otat perusasennon uusiksi joka liikkeen alussa.
Ja älkää turhaan pelätkö seuraamiskaaviota, meillä tuomari päästi läpi kaikki, vaikka läheskään kaikilla ei mennyt kaavio oikein. Ja askentelnakn kanssa ei olal tarkkoja, itse kävelin vahingossa 20 kun piti kävellä 50, eikä tuomari edes maininnut asiasta.
Niin juu, ja kaupunkiosuss on maailman helpoin. Mun mielestä päivittäisillä lenkeilläkin on vaikeampaa.
LAINAUS(crim @ 23.12. 2005, 21:23)
Ai siis miten sivulla? JOs oikein ymmärsin, niin koira on kyllä koko ajan sivullasi, eli sitä ei vapauteta liikkeiden välissä. Tosin ei teitä sen takia hylätä, jos otat perusasennon uusiksi joka liikkeen alussa.
Tätä minä hain ja pelkäsin - kiitos!
Itse olisi kiva BH koira suorittaa tuon hoffin kanssa. Mietityttää vaan tuo kaupunki osuus... Täytyykö koiran siis seurata koko kaupunki osuuden ajan? Vai saako se kulkea edessä, kumminkin niin, että remmi on löysänä?
Pelottaa vähän tuo koiran jättäminen kaupan eteen, onkos se kamalan vaikea?
walesi!!!
15.1. 2006, 21:43
LAINAUS(Susu @ 15.1. 2006, 18:58)
Itse olisi kiva BH koira suorittaa tuon hoffin kanssa. Mietityttää vaan tuo kaupunki osuus... Täytyykö koiran siis seurata koko kaupunki osuuden ajan? Vai saako se kulkea edessä, kumminkin niin, että remmi on löysänä?
Pelottaa vähän tuo koiran jättäminen kaupan eteen, onkos se kamalan vaikea?
Mitä mä oon kuullut niin koiran täytyy olla sivulla vetämättä, kontaktia sen ei tarvitse pitää
JOs käyt koirasi kanssa lenkillä ja se siellä osaa käyttäytyä kiitettävästi, kaupunkiosuus ei ole vaikea. Koiran ei tarvitse seurata eikä kulkea sivulla.
Kyllä, käyn koirani kanssa lenkeillä. O_o
Ja osaa se ihan hyvin käyttäytyä, mutta kun maalla asutaan, vaikkakin monta kertaa viikossa kaupungissa käydään... Ja tuosta kaupan eteen jättämisestä mietityttää vaan se, että kun koiralla eroahdistus, niin miten sen uskaltaa yksin jättää. Mutta kaipa se siitä menee, kun harjotteleminen on nyt jo aikas hyvällä mallilla.
LAINAUS(Susu @ 21.1. 2006, 22:49)
Kyllä, käyn koirani kanssa lenkeillä. O_o
Ja osaa se ihan hyvin käyttäytyä, mutta kun maalla asutaan, vaikkakin monta kertaa viikossa kaupungissa käydään... Ja tuosta kaupan eteen jättämisestä mietityttää vaan se, että kun koiralla eroahdistus, niin miten sen uskaltaa yksin jättää. Mutta kaipa se siitä menee, kun harjotteleminen on nyt jo aikas hyvällä mallilla.

Meillä ei BH:ssa mentu ku 15m päähän koirasta, auto tosin oli siinä välissä etteri se nähnyt mua. Mutta ei se koiran läpipääsemine tosta ole kiinni jos muuten menee hyvin.
LAINAUS(crim @ 22.1. 2006, 21:10)
Meillä ei BH:ssa mentu ku 15m päähän koirasta, auto tosin oli siinä välissä etteri se nähnyt mua. Mutta ei se koiran läpipääsemine tosta ole kiinni jos muuten menee hyvin.
Okei, uskoisin, että muuten menee ihan hyvin. Kiitoksia vastauksesta.

Sitten vielä treenaamaan vähän lisää ja sitten kokeeseen.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.