Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Virtuaalikennelit
Puskaradio > Puskis > **OFF TOPIC**
Sivuja: 1, 2
Bluebell
Itse olen aikoinaan pyörinyt paljonkin virtuaalimaailmassa. smile.gif

Noista virtuaalisen kennelliiton kuvista sen verran, että periaatteessa ne ovat laillisia vaikka siellä niitä tuttujen koirien kuvia olisikin. Luulisin nimittäin, että sivujen perustaja (tai joku muu vastaava tyyppi) on itse ottanut kuvat, jolloin ne ovat laillisia. Mutta jos nyt juuri sinun koirasi on sattunut virtuaalimaailmassa olevan kuvaajan kameran eteen niin eiköhän hän suostu poistamaan koirasi kuvan, mikäli käyt nätisti sanomassa asiasta sähköpostiin. smile.gif
tinttan
Bluebell, siis nämä "kennelistit" todellakin varastavat oikeiden kenneleiden ja muiden koirien kuvia, eli toisten ottamia. Osa varmaan käyttää ainoastaan omaottamiaan, mutta olen kyllä löytänyt noilta sivuilta todella törkeitäkin varkauksia. Oman koiran kuvaa en ole toistaiseksi löytänyt, mutta jos sellaisen löydän niin takuulla pyydän poistamaan, sehän rikkoo tekijänoikeuslakia.
Hiipivä Siiseli
Ja suurin osa tekee sen varastamisen ihan tietämättään. Itse esim. nuorempana tuollaista kenneliä pyörittäessäni ihan tyytyväisenä etsin googlesta kivan koiran kuvan ja laitoin sen sitten jonkun virtuaalikoirani kuvaksi. Tosissaan siis vain täydellisen tietämättömänä mitään mistään tekijänoikeuksista. Kuvat kuitenkin poistimme hyvin äkkiä, kun meitä asiasta valaistiin, ja käytimme siitä eteenpäin vain luvallisia kuvia.

Tästä on kuitenkin jo aika monta vuotta aikaa, ja sinä aikana kenneleiden pitäjät ovat varmasti valveutuneet tekijänoikeuksien kanssa. Uudet ja tietämättömät kyllä opastetaan hommaan mukaan, joko nätisti tai sitten rumasti, mutta varmasti he saavat palautetta varastetuista kuvista muilta käyttäjiltä tai kuvaajilta.

Itse en onneksi ole vielä törmännyt oman koirani kuviin virtuaalikenneleissä. Jos törmäisin, niin kyllä sapettaisi..
Bluebell
Juu kyllä niitä muidenkin ottamia kuvia otetaan, juuri Hiipivän Siiselin mainitsemalla Googletuksella. Mutta en kuitenkaan usko, että nämä v-kennelliiton sivuilla olevat kuvat on mistään varastettu, sillä sivujen ulkonäöstä päätellen sivujen tekijällä on paljon kokemusta sivusuunnittelusta ja tällöin myös copyistä.

Mutta täytyyhän jokaisen ymmärtää, että ei kukaan syntyessään kaikkea tiedä, joten onneksi on fiksumpia neuvomassa. Tarkoitan tällä sitä, että tuskin kukaan ensikertalainen sivujenväsääjä mistään copyista tiedä, joten jos nyt sattuu jonkun sivulla huomaamaan jtn laitonta voi asiasta käydä sanomasta ylläpitäjälle. smile.gif
tinttan
Itsehän käyn tuolta vFCI:stä aina vähän väliä sheltit ja pommit läpi, ettei oman koiran kuvia ole viety.. Juuri äskenkin niitä katselin ja kyllä irtosi hyvät naurut kun tummia soopeleita ja merlejä on laitettu "tricolour"-väriseksi ja olihan noissa shelttien kuvissa muutama colliekin biggrin.gif
ansku^
tinttan on oikeassa niitä VARASTETAAN mäkin aina käyn kattoo sieltä virtuaalikennelliitosta että eihän omaa koiraa vaan ole. Tietenkinhän se on virtuualikennelliitto, mut ärsyttää kun ihan eri rotuja. Esim: collie sheltteihin niin kuin tinttan sanoikin, niin mua se ärsyttää. dry.gif
Valdemart
Itse olen joskus ollut virtuaalitouhuissa mukana, mutta into ei kamalasti riittänyt. Ensinnäkin, kasvattajat eivät anna kovin helposti kuvia. Useimmat eivät edes vastaa viesteihin, joissa olen kysynyt lupaa saada käyttää kuvia. Olen kuitenkin aina kysynyt ihan asiallisesti. Ei ole myöskään kiva mennä itse kuvaamaan näyttelyyn ja laittaa niitä kuvia sivuille. Sehän on laillista, mutta koirien omistajat eivät tykkää.

Mä kyllä luulen, että noi VFCI:n sivuilla olevat kuvat on ihan laillisia. Sen verran olen kuitenkin virtuaalimaailmaan ehtinyt tutustua. Laittomia kuvia on lähinnä ala-asteikäisten suntuubi- ja freewebs easy-kenneleissä. Ylä-asteikäiset ja sitä vanhemmat tekevät sivuja yleensä html-kielellä ja kysyvät kuviin luvat tai kuvaavat itse.

Täytyy myös muistaa, että virtuaalikennelharrastajat ovat perustaneet Käräytys-nimisen sivuston valvomaan tekijänoikeuslain noudattamista. Usein käy niin, että muutama kennel vie sitten kaikilta muiltakin maineen.
Byrento
Minulla sekä virtuaalitalli, että kenneli.
Kaikkien kuvien copyrightit kunnossa, en harrasta tekijänoikeuksien rikkomista. Näyttelyissä kuvaan, mutta jos jonkun kuvan haluaisin virt koiralleni lisätä, keskustelisin kyllä asiasta esittäjän / omistajan kanssa. Vielä ei ole tarvetta ollut.
Kiinnostavaa, välillä, välillä taas ei. Tällä hetkellä ei esim löydy yhtään kiinnostusta, mutta välillä taas kauhea into kisata hevosilla ja koirilla ja saada arvonimiä yms.

ja heti kun omakoira tulee, niin kyllä sen kuvat omalle virt koiralleni menevät, muille en kyllä anna lupaa käyttää.
ansku^
Jos teillä on omia kotisivuja tai koirillasi jne. Niin tykkäätkä et tullaan mainostaa esim: vieraskirjaan että tule hoitamaa jne..
Niin mitä mieltä oootte tosta, mä en ainakaan pidä yhtään dry.gif
NooorA
En kyllä haluis et Rokkista & Juuliasta laitetaan kuvia excl.gif Yksi luvaton kuva on otettu ja laitettu nettiin Rokkista + vielä Oma Naapuri kun Rokki oli ollut HÄKISSÄ..... dry.gif En kyllä sen jälkee oo pitäny yhteyttä rolleyes.gif
Cee
Mitä väliä jostain virtuaalikenneleistä?

Mä ainakin linkitän netistä löytyviä kuvia puskikseen ihan surutta. mutta ehkäpä ero onkin siinä, kuinka sen tekee. Mä linkitän, en kopioi.

Toisaalta onhan siinä eroa linkittää kuin pyörittää virtuaalikenneliä, mutta en tajua miksi asiasta voi ressata. Älkää laittako hyvät ihmiset materiaalia nettiin, jota ei saa kopsata.

Tiedän että haluatte laittaa, mutta netti on kopioimisen unelmajuttu. Kun edes näet jonkun asian netissä, on se jo koneessasi halusit tai ei. Niin miksei myös kopsaus ja käyttö olis ylihelppoa...

Vielä uudelleen kysyn, että mitä väliä on jostain virtuaalikenneleistä joista ihmiset kasvaa ulos n. 10 vuotiaina?

Cee
NooorA
ARGH ! Toissa päivänä löysin Rokkin kuvan Virtuaalikennelistä angry.gif
SetCo
QUOTE (Cee @ 15.4. 2009, 20:11) *
Vielä uudelleen kysyn, että mitä väliä on jostain virtuaalikenneleistä joista ihmiset kasvaa ulos n. 10 vuotiaina?

Jännä ettei niitä alle 10v harrastajia kuitenkaan kovin montaa ole ja joukossa on monia täysi-ikäisiäkin. wink.gif

Itsellänikin on edelleen virtuaalikenneli (joskin leikin sen kanssa vain kun huvittaa aina pari kertaa vuodessa) ja olen yli 10v vanhempi kuin tuo mainitsemasi uloskasvamisikä. Tällä hetkellä lähinnä toimin ylläpitäjänä virtuaalikoirafoorumilla ja kirjoittelen asioista erääseen lehteen.

NorikoN:
Tuolla aiemmassa viestissäsi luki, että löysit koirastasi kuvan kun se oli häkissä. Oliko pihallanne oleva ulkotarha siis? Jos on näin, niin naapurisi teki väärin. Kenenkään pihoille ei saa mennä ottamaan kuvia. Ei se ehkä kuitenkaan ole syy suuttua niin pahasti ettei yhteyttä enää pidä?
Toisaalta en ole ikinä itse ymmärtänyt miksi se on niin kamalaa, että oman koiran kuva on virtuaalikoiralla. Omien koirieni kuvat ovat olleet käytössä parillakin koiralla ja tulevaisuudessakin ihan kuka tahansa saa ottaa koiristani kuvia vaikka nyt näyttelyissä laittaakseen niitä virtuaalikoiralle. Koirani eivät kärsi tai loukkaannu siitä millään tavalla. ;D
Soen
^ SetCo on aivan oikeassa, etteivät koirat siitä vahingoitu millään. Mutta epäilen, että ihmisiä (myös minua) jurppii se, että nämä virtuaalikenneleiden pitäjät (onneksi todella harva enää nykyisin) ottavat kuvia toisten koirasta heidän kotisivuiltaan. Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että jos joku tulee räpsäsemään koirastani kuvan kun olen sen kanssa näyttelyssä tms. kokeessa, niin siinähän käyttää.
Ja itsekkin virtuaalikenneliä joskus pitäneenä voisin ehkäpä antaakkin kuviani käyttöön, jos niihin kysyttäisiin asiallisesti lupa sähköpostitse, eikä vain napsittaisi sivuiltamme.
Erizza
Minua ei kiinnosta juuri virtuaalitoiminta.
Joskus olen tätäkin juttua harrastanut, kunnes sain ekan OIKEAN koiran... Olin sillon jtn kymmenen. Sen jälkeen olen ollut evvk enkä anna mihinkään virtuaalijuttuihin kuviani. En ole kyllä koiristani kuvia löytänytkään, kun en nettiin koirieni kuvia laita -.-
No, ei minulla kyllä ole sitä toimintaa vastaan mitään. Ei vain kiinnosta. Joillekin se voi olla kyllä ihan kiva harrastus, harrastakoot ne joita kiinnostaa.
Rectangle
Miksen ole yhtään yllättynyt, että jakauma puolesta ja vastaan on näin selkeä. Itse olen sata prosenttisesti virtuaalikenneleiden puolesta.

En kuitenkaan anna oman koirani kuvia kenellekään, eri asiana tietenkin jos joku on näyttelyssä kuvannut. Silloin saa puolestani pitää kuvan. Lisäksi on jopa raivostuttavaa katsoa, kuinka te leimaatte jokaisen virtuaalikoirailijan vähintääkin pöpipääksi, jolla ei ole ymmärrystä tekijänoikeuksista. Niin, totta kai olen samaa mieltä siitä, että kokemattomat "kymmenenveet" eivät vielä tajua copyrightia, mutta toisaalta voin sanoa jotain sen puolustukseksi. Nimittäin voin henkilökohtaisesti sanoa, että kuulin sanan 'tekijänoikeus' koulussa vasta kahdeksannella luokalla.

Täytyy sanoa, että vaikka aloitin touhun yhdeksän vuotiaana, harrastan sitä edelleen, ja olen ylpeä siitä. Tietenkin touhu silloin oli ihan erilaista, eikä ollut mitään näyttelyitä vaan tasan tarkkaan hoitokenneleitä, mikä taas tänä päivänä on jo liki mahdottomuus. Täältä voi löytää kennelini, vuoden vanha nyt siis.

Ja hei. Jos joku tulee itkemään, että anna kuvia, niin miksei vaan vastaa takaisin, että 'Piirrä.' Kyllähän piirroskuvallisillekin järjestetään paljon aktiviteettiä, ei se sitä rajoita. Itse pidän piirroskuvallisista jopa paljon enemmän.

Kiitän.
Jigsaw
Ikävä kuulla, että niin monella on huonoja kokemuksia virtuaalikennelien osalta, just nää laittomat kopioinnit on kai se suurin syy miksi koiramaailmassa on niitä ihmisiä, jotka ovat jyrkästi virtuaalikenneleitä vastaan.

Mielelläni en antaisi koirieni kuvia virtuaalikenneleille(omalla edesmenneellä virtuaalikoirallani oli toisen koirani kuvat), jos joku sattuu näyttelyissä kuvaamaan koiraani ja lätkäisemään omalle virtuaalihurtalle niin en näe siinä mitään vikaa, koska kuvauspaikka on ollut yleinen ja jos en halua koirani kuvia virt. kenneleille, en vie koiraani yleisiin koiratapahtumiin/yleisille paikoille. Tietysti jos laitetaan kuva jommasta kummasta koirastani, ja luonteeseen "koira X on ihan hullu, se syö pikkulapsia ja on tappanut jo 92875 ihmistäexcl.gif!111!!!" niin käyn kyllä sanomassa, että kyseinen asia ei ole miellyttävä juttu, koska joku voi oikeasti luulla että oikeassa elämässä kuvassa esiintyvä koira on juuri niin hullu kuin virtuaalikoiran sivuilla väitetään, ja lähtee siitä levittämään suoranaista p*skaa.

Mielestäni virtuaalikoiratouhuilu on tosi hyvä systeemi aloitteleville koiraharrastajille, tuonkaltaisen "leikin" varjolla oppii koirakilpailuista ja eri lajeista. Ja jos on oikein amatööri tekijänoikeuksien kanssa, niin eiköhän niistäkin opi...

Omistan kaksi virtuaalikenneliä, White Trash Circuksen ja Virnistyksen. Voin sanoa hyvillä mielin, että virtuaalikoiramaailma on opettanut mulle hurjasti oikeasta koiramaailmasta, näyttelyserteistä ja muusta.

pikopiko
Onhan minulla, virtuaalitalli nimittäin.

Minua kertakaikkiaan raivostuttaa jos ihmiset nyysivät luvatta kuvia, se pistää sapen kiehumaan pahemman kerran. Varsinkin ne yhdeksänjapuoli vuotiaat tyttöparat jotka eivät ota neuvojani kuuleviin korviinsa, joko haukkuvat utelijaksi tai joksikin muuksi, jos yritän kertoa että Slawikin kuvia saa kopioida jos kuvat linkittää oikein. Vaan ei, lyödään viestinviejää naamaan.

En antaisi muille omia kuviani.

EDIT: Komppaan erästä edellistä, kaikki saavat leiman otsaansa jos yksi huithapeli rupeaa varastamaan kuvia.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.