Anna- minä olen harmaaihminen, mutten ole varma osaanko sinulle vastata. Yritetään kumminkin.

Harmaalla tosiaan on metsästysvietti, joka voi haitata harrastamista kovastikin. Itse olen harrastanut harmaan kanssa tokoa, ja kentän vieressä oli iso lehmihaka. Ei ollut kerta eikä kaksi, kun koira karkasi sinne, mutta lopulta kun sen luottamuksen ja yhteistyön saa muuten kohdalleen, niin kyllä se sitten jo keskittyy ennemmin siihen tokoon. Varsinkin alussa koiraa kannattaa koko ajan innostaa, että se tajuaa, että tämäkin on kivaa, eikä huomio pääse herpaantumaan.
Enää emme käy tokossa, vaan olemme vaihtaneet agilityyn. Tokosta se tässä-ei-karata-juttu tarttui koiralle mieleen, mutta valitettavasti myös agilitykenttämme läheisyydessä sijaitsivat tällä kertaa hevostalli ja minkkitarha, ja yhtenä kertana kun satoi kaatamalla ja homma ei ottanut sujuakseen muutenkaan päätti Tessa lopulta lähteä isompien nelijalkaisten sekaan. Sen jälkeen agilityharrastuksemme otti kovasti takapakkia, koska koira alkoi karkailemaan sinne jatkuvasti. Tämä harmittaa aivan vietävästi, olin nimittäin pitänyt sitä vapaana kentällä jo monta kertaa ilman mitään ongelmaa, mutta olisi pitänyt vain tunnistaa, että nyt pitää lopettaa (vetäjän mielipiteestä välittämättä) koska tämä voi päättyä huonosti.
Tällä hetkellä pidämme talvitaukoa muutenkin, mutta keväällä pitää katsoa miten käy, haluaisin ainakin itse jatkaa, yksi vaihtoehto on seuran ja kentän vaihtaminen, mutta katsoo nyt.
Niin ja pentukoirallahan seuraamisvietti on niin suuri, että sellaista pystyy kyllä pitää vapaana. Meillä Tessa kulki vapaana muistaakseni johonkin 1-1,5 ikäiseksi.
Loppujen lopuksi koulutuksestahan asia on kiinni, kesällähän valmistui ensimmäinen harmaa norjanhirvikoira tokovalio, että ei temppu mikään mahdoton ole.

Pitää vain muistaa pitää metsästys ja muut harrastukset täysin erillään, lähtien siitä, että metsälle ja kentälle lähdetään eri talutushihnoissa...
Minun tuntemani harmaat ovat enimmäkseen kaikkiruokaisia, mutta itselläni on allerginen koira, joka syö tällä hetkellä Nutra Goldin lohi&perunaa. Muille syötetään Bento Kronenia. Minun koirani, eli tämän Tessan allergia-oireita ovat rasvapatit...