Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Harmaita
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 5: Pystykorvat ja alkukantaiset koirat
Sivuja: 1, 2, 3, 4
Triad
Kuvia leiriltä biggrin.gif
^Minna^
Katri: Hyviä kuvia smile.gif
Igorinna
Onkos ketä meinannu Tampereelle maaliskuussa näyttelyyn kun on norjalaistuomarikin. Meillä lähtee Sofia turneelle amstaffivahvistus Igorin kanssa. 3 ja 5 ryhmät eri päivinä eli koko viikonlopun reissu tulee, majoitutaan avon systerin ja sen avon luona Hervannassa. smile.gif
^Minna^
Eipä olla Tampereelle tulossa, eihän mihinkään muuallekkaan Kajaanin tamminäyttelyä lukuunottamatta sleepy.gif Ei ole meillä nimittäin tällähetkellä yhtään harmaata jota kannattaisi käyttää... whistling.gif

Laitampäs tässä jokupäivä kuvia meidän 5 viikkoisista harmaanpennuista teidän nähtäväksi tongue.gif
-anna-
LAINAUS(^Minna^ @ 19.12. 2006, 19:25)
Eipä olla Tampereelle tulossa, eihän mihinkään muuallekkaan Kajaanin tamminäyttelyä lukuunottamatta sleepy.gif Ei ole meillä nimittäin tällähetkellä yhtään harmaata jota kannattaisi käyttää... whistling.gif

Laitampäs tässä jokupäivä kuvia meidän 5 viikkoisista harmaanpennuista teidän nähtäväksi tongue.gif

Minna, taisitte yöpyä samasssa hotellissa tuolla messarissa? olin näkeväni sut ja sannat, mutta en ollut varma.. unsure.gif
^Minna^
Anna: Hotelli Pasilassa oltiin wink.gif Olittekos te? Mitäs teidän Raikulle kuuluu?

Hyvää Joulua kaikille hirvikoiraharrastajille ja menestystä vuodelle 2007! laugh.gif
marih
Meillä on seuraavaks vuorossa nyt Kajaani, jonne siskon koira Bertta kehään ja ite sunnuntaina junnuihin Tessan kans.
Minä oon tulossa Tampereelle, tosin rotukehään ei oo asiaa muutako kattomaan, mutta varmaan Tessan kans junior handleriin molempina päivinä. cool.gif

Minna, laita pian kuvia. wub.gif

Ja täältäkin vielä myöhästyneet jouluntoivotukset hirvikoiraväelle sekä onnellista ja menestyksekästä uutta vuotta 2007!
^Minna^
Tässäpä muutama kuva jotka on otettu ennen joulua.
Oli tarkoitus ottaa kuvia edellisten kasvattien omistajille. Tässäpä muutama kuva tästä kuvaussessiosta... rolleyes.gif

Ensin yritettiin kuvata kaikkia kuutta pentua... huh.gif

...eihän siitä mitään tullut joten vähennettiin porukka puoleen.

Kuten kuvasta näkyy, kakaroilla oli tylsää ja kaikki yrittivät karata eri suuntiin blink.gif Siispä kori avuksi. Ensin tungettiin lapsukaiset koriin, sitten muutama kymmenen epäonnistunutta otosta...

...mutta lopulta onnistui jotenkin w00t.gif

Vähän kuvanmuokkausta ja se oli siinä. Sitten pääsikin liimailemaan ja kirjoittamaan tongue.gif

"Aika rankkaa tämä mallina olo sleepy.gif "
-anna-
Minna, myökin oltiin hotelli pasilassa.. ja aamiaisella taisin teisbtä nähdä vilkaisun ! smile.gif

IHANIA nuo penikat.. tuollaiset kuvat eivät ole sallittuja!

Meidän raikulle kuulluu ihan hyvää, ei olla käyty näyttelyissä eikä kokeissa.. ihan normaalia kotiarkea ollaan vietetty, metsällä käytiin hyvin tuloksin ja koirapuistossa ollaan vierailtu.. Serkun koiran kanssa ollaan myö leikitty smile.gif

Kajaaniin minä en pääse, lähden kolmas päivä englantiin, kovasti olisin halunnut kyllä tulla kajaaniin, katsomaan kasperin ensidebyyttiä junnuluokassa, mutta enpä taida jättää väliin tuota enkun reissua !

montakos koira teillä nykyään on ? smile.gif

smile.gif
^Minna^
Anna: Nyt kun Ladya ei enää ole, meillä on 4 harmaata. Kotona Honey, Hehku ja Iitu (tällä hetkellä). Mummolassa on sitten Masa ja Iitu taitaa lähteä kans takaisin mummolaan Tamminäyttelyn jälkeen. Se on siis asunut mummolassa lähes koko ikänsä ja tuli meille käymään ennen Messaria...

Miten muilla hirvikoiraporukoilla ja koirilla meni syksy, lähinnä hirvihommat ja kokeet?
-anna-
LAINAUS(^Minna^ @ 29.12. 2006, 18:36)
Anna: Nyt kun Ladya ei enää ole, meillä on 4 harmaata. Kotona Honey, Hehku ja Iitu (tällä hetkellä). Mummolassa on sitten Masa ja Iitu taitaa lähteä kans takaisin mummolaan Tamminäyttelyn jälkeen. Se on siis asunut mummolassa lähes koko ikänsä ja tuli meille käymään ennen Messaria...

Miten muilla hirvikoiraporukoilla ja koirilla meni syksy, lähinnä hirvihommat ja kokeet?

Anteeks jos utelen, mutta missäs lady on?
^Minna^
Lady on enkeli cry.gif Hukkui hirvijahdissa lokakuussa... cry.gif

(Jos tarkemmin kiinnostaa, laita yksäriä...)
^Minna^
Missäs kaikki harmaanomistajat ovat kun keskustelu alkaa kohta painua jo toiselle sivulle? sly.gif laugh.gif Kajjaanissa tällähetkellä aika reilusti pakkasta, yli -30 joten eipä paljon koiria näy huh.gif Joutuvat raukat makoilemaan kopissa etteivät paleltuisi confused.gif Eikä oikein tee mieli lenkkeilläkkään isommin... whistling.gif sad.gif
marih
Täällä oli kans semmoset pakkaset ettei tarennu lähteä minnekään, onneks nyt on kuitenki jo lauhtunu.

Meillekki on tulossa about toukokuussa penskoja, Riikka on astutettu. Siinä riittää kesäks taas touhua niitten kans. smile.gif
Sikko
Voiko harmaan kanssa harrastaa ihan kisausmielessä agia?o: Kun tuntuu että monet harrastaa sitä harmaiden kans. Luulis että metsästysvietti hankaloittaa harrastamista aika pahasti. blink.gif

Niin ja joo. Millainen koulutettavuus harmailla on? Onko ne vaikeita vai 'helppoja'? Ja kuinka kovaa koulutuksen pitää olla, että harmaasta saa hyvin käyttäytyvän kansalaisen? Oon nimittäin nähny liikaa sellasia vetäviä ja räksyttäviä tapauksia, joita on rasittava ulkoiluttaa. Mutta kouluttajastahan se riippuu. rolleyes.gif
^Minna^
LAINAUS(Sikko @ 5.4. 2007, 15:41) *
Voiko harmaan kanssa harrastaa ihan kisausmielessä agia?o: Kun tuntuu että monet harrastaa sitä harmaiden kans. Luulis että metsästysvietti hankaloittaa harrastamista aika pahasti. blink.gif

Niin ja joo. Millainen koulutettavuus harmailla on? Onko ne vaikeita vai 'helppoja'? Ja kuinka kovaa koulutuksen pitää olla, että harmaasta saa hyvin käyttäytyvän kansalaisen? Oon nimittäin nähny liikaa sellasia vetäviä ja räksyttäviä tapauksia, joita on rasittava ulkoiluttaa. Mutta kouluttajastahan se riippuu. rolleyes.gif

Uskoisin että voi, jos saa koiran mielenkiinnon siihen agilityyn. Harmaathan ovat todella viisaita ja nopeita oppimaan happy.gif Meillä on käytä Honeyn kanssa agilityn alkeis- ja jatkokurssi ja aika sähläämistähän se rouvan kanssa on whistling.gif Honeyn elämä on nimittäin ruoka ja agility menee yleensä siihen että vähintäänkin jokatoisen esteen jälkeen on saatava se makupala laugh.gif Tyttärensä Hehku taas on hiukan lahjakkaampi lajissa ja tykkää siitä todella, ilman noita ruokaisia taka-ajatuksia wink.gif

Voin laittaa huomenna muutaman kuvankin tongue.gif
^Minna^
No niin, jatka agilityjuttua. Se jäi vielä sanomatta että agilityyn harmaalla on hyvä rakenne, on ketterä ja jaksaa hyppiä yms. Laitampa tässä pari kuvaa meidän agilitytykeistä tongue.gif wink.gif

Honey renkaalla

Pituus

Hehku on täysi virtuoosi renkaan hyppelyssä, reenailee nimittäin kotipihalla sitä. Pitäis vissiin alkaa tekemään muitakin esteitä whistling.gif

Käväisimpä KoiraNetissä ja sen mukaan agilityssä on kisannut kaikkiaan 40 koiraa thumbup.gif Agilityvaliota ei ole yhtään, mutta kolmosiin asti on päässyt kisaamaan (KoiraNetin mukaan) kuitenkin 17 koiraa smile.gif Tokossa on kisannut taas 38 koiraa ja valmistuipa viime sunnuntaina tiettävästi rodun ensimmäinen TVA, Pihakallion Vicky thumbup.gif
Sierraah
Min olen mein hurttia hyppyytellyt omilla esteillä. En ole miettinytkään agin kisaamista mutta seuraavan harmaan kun otan, ajattelin treenata tokoa.
Triad
Ai niin onhan mulla kaksi harmaatakin whistling.gif
Heh, olen aivan unohtanut tänne kirjoitella..
Meidän Rubiini Robin täytti 30.6 2v!

Sitten meillä on koiria alettu nyt kunnolla lenkittelemään, että syksyllä ollaan taas kunnossa. Saivat viettää toukokuun ja kesäkuun kesälomaa rennoissa tunnelmissa. Näyttelyihin ei olla nyt olleskaan menossa, hirvikautta vaan odottelemme.
Agillitystä.. Mä olen Robinin kanssa käynyt 2006 OKK:n junnujen kokeneiden-kurssin, valitettavasti viimeiset tunnit/harkat meni meillä todella huonosti, Robin aina karkasi radalta (onneksi olimme hallissa) ja muutenkin menetti mielenkiinnon koko hommaan. Nyt kesällä olen ottanut vain muutamia sarjoja, että saisin sen vielä hallintaan. En usko että kisoihin uskallutaan, Krisse vie niin paljon aikaa ja sen kanssa tavoitteet on korkeammat smile.gif

Ai niin ja Robin näyttää tältä, ikää se 2v! biggrin.gif

Sekä Pessi tältä biggrin.gif
Anna-
Meille tulossa vuoden -08 huhtikuussa harmaanpentu. <3 Ei ole vielä ihan varmaa, koska kys. pentueen emää ei ole vielä astutettu, astutetaan tässä joulukuunpaikkeilla. Uroksen varasimme. Vanhempien perusteella, ja muiden pentujen menestyksen mukaan pitäisi tästäkin tulla hyvä hirvenhaukkuja.
Ensimmäiseksi koiraksi tää nyt sitten on tulossa. Kovasti olen suunnitellut, mitä sen kanssa voisi mahdollisesti tulevaisuudessa harrastaa. Ainakin agilityä olen ajatellut kokeilla, kotona tai kentällä. (; Olen kuullut, ettei harmaata voi pitää vapaana sen metsästysvieetin takia, mutta olen myös nähnyt kuvia missä harmaat ovat irti ihan kotipihalla, ja agikentällä. Jos irtipitäminen on mahdollista, miten sen onnistuisi sitten siihen kouluttamaan? Ja mitä suosittelisitte harmaan perusruoaksi, jos nappuloista puhutaan?
Anna-
Nostan! Eikös täällä ole ketään harmaaihmistä, joka osaisi minulle vastata? (:
marih
Anna- minä olen harmaaihminen, mutten ole varma osaanko sinulle vastata. Yritetään kumminkin. smile.gif

Harmaalla tosiaan on metsästysvietti, joka voi haitata harrastamista kovastikin. Itse olen harrastanut harmaan kanssa tokoa, ja kentän vieressä oli iso lehmihaka. Ei ollut kerta eikä kaksi, kun koira karkasi sinne, mutta lopulta kun sen luottamuksen ja yhteistyön saa muuten kohdalleen, niin kyllä se sitten jo keskittyy ennemmin siihen tokoon. Varsinkin alussa koiraa kannattaa koko ajan innostaa, että se tajuaa, että tämäkin on kivaa, eikä huomio pääse herpaantumaan.

Enää emme käy tokossa, vaan olemme vaihtaneet agilityyn. Tokosta se tässä-ei-karata-juttu tarttui koiralle mieleen, mutta valitettavasti myös agilitykenttämme läheisyydessä sijaitsivat tällä kertaa hevostalli ja minkkitarha, ja yhtenä kertana kun satoi kaatamalla ja homma ei ottanut sujuakseen muutenkaan päätti Tessa lopulta lähteä isompien nelijalkaisten sekaan. Sen jälkeen agilityharrastuksemme otti kovasti takapakkia, koska koira alkoi karkailemaan sinne jatkuvasti. Tämä harmittaa aivan vietävästi, olin nimittäin pitänyt sitä vapaana kentällä jo monta kertaa ilman mitään ongelmaa, mutta olisi pitänyt vain tunnistaa, että nyt pitää lopettaa (vetäjän mielipiteestä välittämättä) koska tämä voi päättyä huonosti.

Tällä hetkellä pidämme talvitaukoa muutenkin, mutta keväällä pitää katsoa miten käy, haluaisin ainakin itse jatkaa, yksi vaihtoehto on seuran ja kentän vaihtaminen, mutta katsoo nyt.

Niin ja pentukoirallahan seuraamisvietti on niin suuri, että sellaista pystyy kyllä pitää vapaana. Meillä Tessa kulki vapaana muistaakseni johonkin 1-1,5 ikäiseksi.

Loppujen lopuksi koulutuksestahan asia on kiinni, kesällähän valmistui ensimmäinen harmaa norjanhirvikoira tokovalio, että ei temppu mikään mahdoton ole. smile.gif Pitää vain muistaa pitää metsästys ja muut harrastukset täysin erillään, lähtien siitä, että metsälle ja kentälle lähdetään eri talutushihnoissa...

Minun tuntemani harmaat ovat enimmäkseen kaikkiruokaisia, mutta itselläni on allerginen koira, joka syö tällä hetkellä Nutra Goldin lohi&perunaa. Muille syötetään Bento Kronenia. Minun koirani, eli tämän Tessan allergia-oireita ovat rasvapatit...
Anna-
Kiitos Marih!
Joo tosiaan. Toivon kovasti, että me nyt se pentu saataisiin. Kasvattaja ei kylläkään ole mitään ilmoitellut, en edes tiedä onko kys. narttua astutettu, onko juoksu edes alkanut tms. Pitää kai huomenna soittaa sille miehelle ja kysellä kuulumiset. (;
Triad
Onnittelut Anna harmaasta, mikäli se teille kevään mittaa saapuu smile.gif

Kuten Mari sanoi, vaikka harmailla on vahva metsästysvietti sen kanssa touhuamalla koirasta voi saada jopa tottelavaisuusvalion. Robinin kanssa meillä kävi suurin piirtein samanlailla kuin Marille Tessan kanssa. Robin pysyi irti 1,5-2v asti, jonka jälkeen tokokentiltä ja agilitykentiltä karkailu yleistyi. Siinä on vaihe jolloin ohjaajan on otettava ohjat käsiin tai luovuttaa metsästyksen puolelle. En mene sanomaan että näin käy jokaiselle harmaalle, mutta mitä enemmän sen kanssa touhuaa pentuna ja aikuisiässä sitä paremmin siitä tulee monipuolisempi harrastus kaveri. Enkä tuomitse metsästysharrastusta, koska tottakai koiran täytyy päästä metsästelemään veriensä mukaan.

Tosiaan meillä Robinin kanssa kelmut loppuivat siihen kun Robin alkoi karkailemaan, jonka jälkeen heti perään alkoi hirvenmetsästykset, joten se ei ainakaan auttanut koulutusta. Koira palasi metsästyskaudelta takaisin arkeen astetta innokkaampana metsästäjänä, tokoilut ja agilityt jäivät vähemmälle ja piakoin australianpaimenkoira Krissen tullessa meille Robinin kanssa harrastelut loppuivat lähes kokonaan. Mutta mitä tästä voisi iloita, Robin sai hyvät arkittottelevaisuus ja agility kurssit sekä itse opin käsitelemään astetta vaikeamman koiran ja paaljon kokemusta!

He, vaikka meijän tarina ei oikein mikään maailman onnellisin ole, niin tsemppiä sinulle Anna- ! smile.gif
-iina-
Itse en omista enkä ole liiemmin kiinnostunut harmaista, mutta nyt teille hyvät harmaiden omistajat kysymys! Olen lupautunut esittämään yhden tuttavamme harmaan tampereen kv-näyttelyssä, onko vinkkejä miten kannattaisi harmaa esittää? biggrin.gif
jenna-
Suloisia harmajia! wub.gif Mieki tunnen kolme harmajaa. Yks valitettavasti kuoli viime vuoden lopulla, toinen on kohta 2v ja kolmas vasta ihan pikkuinen. smile.gif
Viivi S.
Pari kuvaa meidän Rommista, reilu 24vk ~ 6kk. Omassa treeniblogissa enemmän kuvia.

Pysyy vapaana, pitää tokosta ja hyvä mettäkoiranalku, ehkä myös tulevaisuudessa sille on myös agility kova sana. Harmaa suositellaan (ja niitä suosittelioita on harvakseen :]) koulutettavan perustottelevaiseksi heti pennusta pitäen, sen jälkeen kun se on tottunut uuteen ympäristöön. Se auttaa paljon arkisissa asioissa ja ehkä myös koiran luottamuksessa omistajaansa. Rommin kouluttaminen pentuna ja nyt ei ole ollut työllästä, se on mennyt helposti koska tällä ei ole vielä niin "suurta riistaviettiä". Rommin on kumminkin vielä niin nuori, että tuo riistavietti lisättynä kivoilla uhmaiällä tai murkkuiällä se voi olla aivan toisenlainen. Kun vain jaksaa kouluttaa siinäkin tilanteessa, vaikka se kovin vaikeaa onkin, niin yritys palkitaan jossain vaiheessa taatusti!

Rommin kanssa olemme koko tämän ajan mitä se meillä on asunut, niin harrastaneet tiiviisti tokoa. Poika menee muitten koirien kanssa tokossa mielettömän hyvin, se on kiinnostunut minussa. Pysyy vapaana koulutustilanteessa. Minusta on ainutlaatuista ja upeaa nähdä metsästyskoiria koulutuskentillä työstämässä yhteistyökykyä ja itse tottelevaisuutta. Meillä, jos hyvin menee on tarkoitus mennä vuoden kahden päästä viralliseen tokokokeeseen. Myös kun ikää tulee, on tarkoitus aloittaa agility, jonka luulisi kiinnostavan hauvaa kun kova on pomppimaan.

Hirveä, sekainen sepitys, toivottavasti joku ymmärsi minua. (;
PS. Eikös harmaita tokovalioita ole kaksin kipalein, ensimmäinen taisi menehtyä tässä äsköttäin.
sheli
dogrun.gif dry.gif
miulla on harmaa mut kuvaa en nyt voi pistää! blush.gif se on 1.v ja 8.kk
sheli
voisitko tulla kamuks! wub.gif
Sheenye
Multa löytyy tällanen pienoinen popula harmaita, kun noita on 5 tossa. smile.gif
Tiki on 7v jonka kanssa käyn satunnaisesti agia treenaamassa. Lisäksi se on pariin otteeseen ollut haavakkopeuran jäljillä ja haukkuu myös toimivasti hirveä.
Jutta on 5v käyttövalio ja kerran pennutettu, josta tuloksena 6 täystuhotermiittiä, kolmesta alempana lisää.
Sitten löytyy 2v "kakarat" Mörö, Milla ja Helmi. smile.gif Helmi on tuollainen täystuho joka on alati liikkeessä. Se juoksee tarhaa ympäri ja on oikein energiapallo. Milla taas on "jojo" joka hyppii sinne ja tänne ja tuonne eikä myöskään viihdy pitkään paikallaan. Sen sijaan sisälle tullessa tämä tyttö vetää reporangaksi ja kerjää rapsutuksia. Päin ei saa katsottua niin että se jaloillaan olisi kun heti keikahtaa. smile.gif Mörö taas on pentueesta rauhallisin, sellainen pieni halipoika. Kokeista Möröllä on nyt 2v ikään ehtiessään 1xVOI1.

Voisin siis oikeastaan lukea itseni kasvattajaksi...
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.