Tollerit ovat TEMPPERAMENTTISIÄ ja ne
eivät läheskään kaikki ole kuin "pieniä kultsuja" eivätkä kaikki edes miellyttämisenhaluisia, samalla tavalla kuin esim. kultsu tai labukka.
Tollerit ovat todella suuria energia pakkauksia. Pyydän harkitsemaan rotua tarkaan, se on ÄLYTTÖMÄN viisas rotu, ja luulen, että juuri se tekeekin siitä niin ihanan ja myös välillä hankalan,

tollerimme yllättää viisaudellaan minut joka kerta. Se onkin viisain koiramme, mitä meillä on ollut.
Tolleri on todella monipuolinen harrastuskoira mm: näyttelyihin, metsästykseen, tokoon, agilityyn jne.. Melkeinpä kaikki tuntemani tollerit, jotka ovat edes kokeillut agilitya, ovat siinä HYVIÄ, miltei täydellisiä.
Tokoon tolleri on aivan ihanteellinen, sen nopean oppivuuden takia, ongelmana ainakin meillä on se, että tollerimme on aivan liian energinen, se ei yksinkertaisesti pysty keskittymään mihinkään tokon tyyppiseen, vaikka osaakin ne liikkeet
Harmikseni olen huomannut, että tollereissa löytyy paljon rähiseviä ja arkoja yksilöitä

Sen takia on tärkeää katsoa koiran vanhemmat tarkkaan, myös nykyisin suht. yleinen vaiva on silmissä oleva PRA.
Niin ja ovathan monet tollerit erittäin dominoivia, olenkin kuullut monia tarinoita siitä, kun perheen tolleri alkaakin pomottaa perhettä ja se on täytynyt palauttaa kasvattajalle.
Tietenkään tämä ei ole kaikilla, enkä "yritä" poimia tollereiden huonoja puolia, vaan haluaisin kertoa rehellisesti sekä hyvät että "huonot" puolet, ja jos nyt alat miettiä, että et halua koiraa, joka on noin dominoiva, sanoisin, että kannattaa tutkia koiran vanhemmat ja suku hyvin ja ennen kaikkea tutustua itse koiran vanhempiin
Täydellistähän koirarotua ei ole olemassakaan...