Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Novascotian Noutajat...
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 8: Noutajat, ylösajavat koirat ja vesikoirat
CoLLieS
Nonniin, elikkä aloin harkitsemaan erittäin vakavasti tollerin hankkimista, ja olen nytkin vieraillut eri kenneleiden kotisivuilla ja yhdityksen sivuilla.
Haluaisin kuulla teidän kokemuksianne tollereista, että millaisia ovat luonteeltaan, miten energisiä ynnä muuta,sekä positiivista että negatiivistä mielipidettä. smile.gif

Huomasin tuolla että aikaisemminkin on ollut suunnilleen tällainen juttu mutta tieto ei tyydyttänyt tiedon haluani joten pistin tämän tänne...smile.gif blush.gif
Winifred
Sellaisia kuin muutkin noitajat. wink.gif Miellyttämishaluisia.
Nintsu
Energisiä, pirteitä, tarvitsevat paljon tekemistä.
Mielestäni vilkkaampia kuin esim. labradorinnoutajat.
Hiipivä Siiseli
Tolleriyhdistyksen sivuilla sanotaan näin:
"Novascotiannoutaja on erittäin reipas, valpas, päättäväinen ja vilkas.
Luonteeltaan tolleri on yhtä aikaa herkkä ja itsepäinen, ja sen kasvatus vaatii määrätietoisuutta ja selkeitä rajoja. Tollerin herkkyys on aina otettava koulutuksessa huomioon, ja hyvän suhteen luominen vaatiikin taitavaa kurin ja hellyyden tasapainottamista.
Novascotiannoutaja on erittäin monikäyttöinen ja aktiivinen koira, jonka kanssa voit puuhata melkeinpä mitä tahansa. Metsästyksen sekä taipumus- ja metsästyskokeiden lisäksi tolleri soveltuu moneen muuhunkin lajiin harrastuskaveriksi. Olitpa sitten kiinnostunut tottelevaisuuskokeista, mejästä, agilitystä, pk-kokeista, vesipelastuksesta tai näyttelyistä, saat tollerista innokkaan seuralaisen. "

Meidän tuttujen tolleri on kyllä just tollanen. Se on sellanen puolvuotias narttu ja tosi määrätietoinen:)
Kannattaa kysyä joltain kasvattajalta lisää!

Niin ja ne sivut on osoitteessa www.tollerit.fi. Käy sieltä kotsomassa lisää smile.gif

Oho, huomasin vasta nyt että olet jo käyny siellä sivuilla. No haitanneeko tuo... blush.gif
HoneyDream
Tulikin jo tietoa... Tollereista voisin sanoa, että ne ovat: lapsirakkaita, itsepäisiä, huumorintajuisia... jne. Johtajana olisi hyvä joku määrätietoinen, ei mielellään mikään pikkulapsi (!). Tollerit ovat liikkuvaisia, eloisia, ja mikään pieni liikunta ei riitä! Juuri vähäinen liikunta yhdistettynä herkkupeppuun, ja tulos on lihava tolleri! Käyvät mukavasti erilaiseen touhuiluun shifty.gif
*elli*
Läheskään kaikki tollerit eivät ole miellyttämishaluisia (esim kuvan koira...) Ovat sen vertta itsenäisiä otuksia, että jos ei huvita niin sitten ei huvita piste ja huutomerkki... Ovat kyllä lempeitä mutta etenkin nartut tuntuvat olevan pidättyväisiä vieraita kohtaan. Mutta sitten kun tolleri oppii tuntemaan henkilön hänet otetaan häntä heiluen vastaan. Järkeä löytyy kyllä vaikka muille jakaa ja oppivat todella nopeasti, mutta välillä tulee niitä muistikatkoksia ja joskus on jäänyt aamuruoka korviin shifty.gif Ellillä tänne tarkoittaa selvästi välillä "lähde pois päin tuosta hiuksiaan repivästä tyypistä" wink.gif
Mutta mitään ei pidä yleistää. Kaikki ovat erilaisia. Toiset tykkää lapsista toiset ei. Toiset ovat miellyttämis haluisia jotkut taas näyttävät omistajalleen tyynesti keskaria. Yllä oleva kuvaa ehkä parhaiten omaa koiraani, mutta oiva esimerkki siitä, että eivät ne kaikki ole sellaisia kuin kirjoissa lukee...
Onnea tollerin kanssa! Ovat mahtavia otuksia (ja energisiä!!) thumbup.gif
HoneyDream
Mmm... Totta puhut *elli*...
Kaikissa roduissa löytyy lähes TÄYSIN erilaisia yksilöitä, tiedot ovatkin usein suuntaa antavia... Mistä kennelistä muuten koirasi on? (kysymys suunnattu *elli*:lle)?
~goldens~
Yleistän: Koirat ovat yksilöitä. ^ wink.gif

Minä näen yleisvaikutelman tollerista reippaina, tasapainosina, ystävällisinä ja energisinä. wink.gif
Hiipivä Siiseli
Aivan, koirat ovat yksilöitä.. smile.gif
Jos tollerin saa koulutettua hyvin, se tottelee mielellään, esim kisoissa näkee tällaisia koiria, jotka tekevät kaiken nopeasti ja iloisesti. Mutta jos tolleri ei halua totella, se ei tottele... rolleyes.gif Ainakin tuttujemme nuori narttu tottelee juuri silloin kun hän itse haluaa biggrin.gif Eli meikäläisen mielikuva tollereista on että ne eivät ole niin nöyriä kuin kultsut (ainakin meidän kultsu on sellainen) ja energiaa riittää kyllä vaikka muille jakaa! Kunhan sen energian vain saa kanavoitua oikeaan suuntaan... laugh.gif
*elli*
Jep. Persoja namille biggrin.gif Elli heittää vaikka takaperin kuperkeikan juuston palasta.
Ja goldens (sori en osaa tehdä viiksiä blush.gif ) on aivan oikeassa tollereiden yleiskuvasta.
En ole yhtään agressiivista tolleria vielä tavannut.
Luonteeltaan eivät tosiaankaan ole pehmeitä. Kouluttaessa ei tarvitse yhtään hyssytellä. Eivät ne nokkiinsa ota biggrin.gif Meillä onkin kasvatus metodina ollut 1/3 kovaa kuria ja 2/3 rakkautta.
HoneyDream: Arcticfox's kennelistähän tuo on. Oikea nimi Arcticfox's Diana wub.gif
HoneyDream
LAINAUS(*elli* @ 7.3. 2005, 19:25)
HoneyDream: Arcticfox's kennelistähän tuo on. Oikea nimi Arcticfox's Diana  wub.gif

Okkei... Kiitti biggrin.gif
hannaj
Tollerit on kyllä tosi mukavia koiria. Jotenkin niin elämäniloisia ja reippaita. Itsekin olen paljon vieraillut kasvattajien sivuilla, varsin hyvä rotuvaihtoehto. wink.gif
^Flip^
Tollerit ovat TEMPPERAMENTTISIÄ ja ne eivät läheskään kaikki ole kuin "pieniä kultsuja" eivätkä kaikki edes miellyttämisenhaluisia, samalla tavalla kuin esim. kultsu tai labukka.

Tollerit ovat todella suuria energia pakkauksia. Pyydän harkitsemaan rotua tarkaan, se on ÄLYTTÖMÄN viisas rotu, ja luulen, että juuri se tekeekin siitä niin ihanan ja myös välillä hankalan, rolleyes.gif tollerimme yllättää viisaudellaan minut joka kerta. Se onkin viisain koiramme, mitä meillä on ollut.

Tolleri on todella monipuolinen harrastuskoira mm: näyttelyihin, metsästykseen, tokoon, agilityyn jne.. Melkeinpä kaikki tuntemani tollerit, jotka ovat edes kokeillut agilitya, ovat siinä HYVIÄ, miltei täydellisiä.
Tokoon tolleri on aivan ihanteellinen, sen nopean oppivuuden takia, ongelmana ainakin meillä on se, että tollerimme on aivan liian energinen, se ei yksinkertaisesti pysty keskittymään mihinkään tokon tyyppiseen, vaikka osaakin ne liikkeet blink.gif biggrin.gif

Harmikseni olen huomannut, että tollereissa löytyy paljon rähiseviä ja arkoja yksilöitä sad.gif Sen takia on tärkeää katsoa koiran vanhemmat tarkkaan, myös nykyisin suht. yleinen vaiva on silmissä oleva PRA.

Niin ja ovathan monet tollerit erittäin dominoivia, olenkin kuullut monia tarinoita siitä, kun perheen tolleri alkaakin pomottaa perhettä ja se on täytynyt palauttaa kasvattajalle.
Tietenkään tämä ei ole kaikilla, enkä "yritä" poimia tollereiden huonoja puolia, vaan haluaisin kertoa rehellisesti sekä hyvät että "huonot" puolet, ja jos nyt alat miettiä, että et halua koiraa, joka on noin dominoiva, sanoisin, että kannattaa tutkia koiran vanhemmat ja suku hyvin ja ennen kaikkea tutustua itse koiran vanhempiin smile.gif

Täydellistähän koirarotua ei ole olemassakaan... happy.gif
Jemara
Samaa rataa mennään, energisiä, toiminnan haluisia, älykkäitä, eivät joka miehen koiria, nopeita oppimaan, ja nopeita oppimaan myös pomottamaan. Myös korostan sitä, että tollereissakin on paljon erilaisia yksilöitä, mutta silti voisin sanoa että jos tolleri löytää tilaisuuden nousta arvojärjetyksessä ihmisen ohi, se pyrkii sen tekemään. Siksi määrätietoista ja järkevää peruskoulutusta ei voi koskaan liikaa korostaa. Lepsusti koulutettuna ja lellittynä tolleri voi olla kuin piikki takamuksessa, mutta jos perusasiat ovat hallussa, ja vähän enemmänkin, on se mitä ihanteellisin kaveri.

Tolleria hankkiessa kannattaa ottaa selvää sukutaulusta, etenkin terveyden kannalta. Vastuuntuntoinen kasvattaja osaa infota sinua autoimmuunisairauksista, joita tollereilla esiintyy perinnöllisinä.

Onnea oman punaturkin etsintään! smile.gif
tollerigirl
Itselläni on kohta 1½ vuotias tolleri narttu, joka on tosi ihana koulutettava ja tottelee lähes aina mielellään. smile.gif Tolleri urokset on usein paljon vilkkampia, (mitä mä oon huomannu) ja muutenkin vaativampia koulutettavia. Mun tolleri tyttönen tulee toimeen muiden koirien kanssa hyvin (yli innokkaat urokset ottaa kyllä päähän) ja on ihmisillekkin ystävällinen!! Ne ei saa olla agressiivisia!! angry.gif No enköhän oo kehunu rotuu tarpeeks... blush.gif
-p1njja
Mulla siis tolleri mietinnässä. Miten teidän otuksen suhtautuu suuriin tai pieniin koiriin? (meillä kun on skotti ja tuo great danois biggrin.gif)
Erizza
Tollerit on ihania! Yks rotu-unelma, mutta äiti on täysin kaikkia lintukoiria vastaan -.- Ja minulla ei ole kiinnostusta metsästykseen, etten sitten tiedä mitä sen kanssa tekisin... Ja oisko sillä sitten ees kivaa ku ei pääsis ees lintumetälle : (
ansku^
Oma tollerini on joskus rauhallinen, varsinkin ihan pentuna oli, ei niinkään arka vaan rauhallinen. Nyt mitä on kasvanut (nyt 17 kk) nii virtaa tullut vain yhä enemmän smile.gif
Jenna1
1. Saako Keski-Pohjanmaalta Novascotiannoutajia?
2. Kannattaako niitä ottaa kasvattajilta vai kennelistä?
3. Mitä Novascotiannoutajat maksaa yleensä?
4. Onko niitä helppo kouluttaa?
5. Pystyykö niiden kanssa käydä agilityssä ja Tokossa?
6. Voiko Novascotiannoutajan kanssa tehdä 3-4 kertaa päivässä 2-3,5km lenkkejä?

dry.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.