Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Belgianpaimenkoirat
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 1: Lammas- ja karjakoirat
Sivuja: 1, 2, 3
Mem
Nii, aattelin kysyä, että onko teillä puskalaisilla kenelläkään belgiä? Miulla on yks kappale belggari groenendaelia, ja sit meiän perheessä on myös toinen groksu:) Mutta, jos teillä jollakin on belgi, nii viittisittekö kirjotella tänne niistä?
Verdana
Ei ole belgiä, mutta haaveissa olis omistaa villakoiran lisäksi groenandael. Tai tervuerenkin olisi kiva. wub.gif
Tippa
Ei ole omaa belgiä, mutta belgit on kakkos-lempirotuni smile.gif Haaveena olisi
että aikuisena saisin oman tervun tai grontun <3 Kisasin tammikuussa
ensimmäisissä junnukisoissani tervun kanssa ja nyt olen entistä ihastuneempi
rotuun rolleyes.gif
Slappy
meiltä löytyy kaksi (niinkuin varmaan Jachinte tietääkin..)

no, kerron nyt toisesta

nimi: Marmara Je t´aime tuttavallisemmin julia
muunnos: groenendael
ikä. 4,5
luonne: kiltti ja lempeä possu, syö mitä vain pitis nappuloita...
harrastukset: ihan kotitoko, lenkkeily ja riehuminen...
RiikkaTe
Maaliskuun lopussa kotiutuu Ruotsista pieni belgi-neiti.
Ei vaan malta odottaa... Kolmen viikonpäästä pääsee pentuja kattomaan...

Neidin lajeiksi ollaan mietitty agilityä, tokoa, näyttelyitä sekä joku PK-laji. Mutta tulevaisuus näyttää, mikä tulevaisuudessa kiinnostaa...
sipa
Meiltä löytyy myös belgi. joka on myös tuossa aliaskuvakkeessa.

Niiman´s Mad Max / Edi
Tervu
11. vuotta
Eläkeläinen.

Pienimuotoista tokoilua ollaan aikoinaan harrastettu, ei oikeastaan muuta.
Liewec
Nallehukan Vega :: Vilma
Groenendael
s. 26.03.2003 (nyt siis kohta 2v.)
Iloinen, ystävällinen, vilkas
Agility, toko, pk-jälki, vesipelastus
Emilia.H
Meillä on kaksi belgipoikaa <:

Minkä niminen?
-Finn Noir El Greco 'Greco'
Mikä muunnos?
-Groenendael
Ikä?
-3v
Luonne?
-Suht rauhallinen, mutta kun tehdään jotain niin virtaa kyllä löytyy. Avoin koiruus josta melkein kaikki ihmiset ja koirat ovat tosi kivoja. Itsepäinen.
Mitä harrastatte?
-Hakua, tokoa sekä agilityä. Näyttelyissä käydään myös silloin tällöin.

Ja sitten toinen...
Minkä niminen?
-A-Te-Ell's Monsieur Saphin 'Safi'
Mikä muunnos?
-Grotskuhan tämäkin
Ikä?
-Juuri täytti 2
Luonne?
Iloinen! Osaa ottaa rennosti paikassa kun paikassa. Ei oikein pahemmin siedä muita uroksia.
Mitä harrastatte?
-Hakua ja tottista. Jälkeä aloitellaan <:
Luikku77
Hei!
Täältä myös ilmottautuu belggarin omistaja ja muunnos on malinois wub.gif.
Ajattelin että aloitanko oman aiheen mutta olihan täällä belgeille oma. smile.gif
.Nemo.
Ei ole belgiä, mutta yksi suosikki roduista on. Joskus olisi mahataa oma belgi saada wub.gif
kimi1
Täällä on belgi tämmönen kahden muunnoksen lakun ja tervun tai emässä on puolet lakua ja puolet tervua isä taas koko tervu.Ihana karvakasa täysin tervu ulkoisesti!3v narttu.Maailman parhaita koiria mielestäni täynnä toimintahalua ja aina valmiina tekemään omistajansa tyytyväiseksi.Aikaisemman suursnautserin jälkeen ihanan helppo kouluttaa ihan mihin vain. biggrin.gif
Ninja_
Nyt sain vihdoin aikaiseksi kysellä belgeistä täällä Puskassa wink.gif

Minulla ei tällä hetkellä pienintäkään aikomusta hankkia belgianpaimenkoiraa. Olen pesunkestävä sheltti-ihminen 1-vuotiaan shelttipojan ansiosta. Lajeina harrastamme tokoa, agilityä ja näyttelyitä.

Tässä yksi päivä kuitenkin aloin miettimään, että mitäköhän tulevaisuus tuo tullessaan. Perheessämme on myös 2 bichonia koko perheen koirina, joten koira on talossa ollut vuodesta -97 lähtien. Olen 16-vuotias ja koirien kanssa touhunnut 6-vuotiaasta saakka. Ensimmäiset vuodet eivät olleet lainkaan kovinkaan arvokkaita tiedon kannalta, mutta vuosien varrella olen oppinut koirista enemmän.

Pidän shelteistä kovasti, mutta välillä ajattelen, että löytyykö koskaan toista yhtä hienoa shelttiä kuin nykyiseni. Nooh, nämä asiat ovat pohdintoejn päässä, enkä minä niistä tullut tänne puhumaan Wink

Joskus mielessäni on käväissyt belgi. En todellakaan ole hankkimassa toista harrastuskoiraa juuri nyt, mutta tulevaisuuteen on aina mukava katsoa. Ehkäpä sitten joskus "isompana", vanhempana ja vahvempana Razz

En tiedä belgeistä paljoakaan, mutta jos olisin joskus muuttamassa rotuani ja valitsemassa isoa koiraa, niin harkitsisin belgiä. Minulla ei juurikaan ole omistajilta kuultuja kokemuksia, mutta olen lukenut rotuesittelyn yhdistyksen sivuilta ja nähnyt belgejä tokokokeessa. Valitettavasti se tuskin kertoo käytännöstä kovinkaan paljoa.

Kuitenkin sitten isompana haluan jakaa aikaani aktiivisen rodun parissa (shelttini lisäksi), koska olen löytänyt tokosta todellisen nautinnon. En tiedä tuleeko minusta koskaan todellista kilpailijaa, koska en ole luonteeltani kilpailija, valitettavasti. Rakastan vain tehdä asioita ahkerasti koirani kanssa. Luulisin, että minusta löytyisi potentiaalia ja intoa uuden oppimiseen astetta haastavamman koiran kanssa.

Kyselisin teiltä ihan mielenkiinnosta pari kysymystä:

- Onko eri värimuunnosten välisiä luonne-eroja?

Sitten ihan kokemusten kautta:

- Kuinka paljon teidän koiranne vaativat liikuntaa ja aktiviteettiä, jotta ne pysyvät tyytyväisinä?

- Uros on kovempi kuin narttu (luettua tietoutta), mutta miten vaikea uros on ollut (urosten omistajille)?

Tuntui, että minulla olisi tuhansia kysymyksiä, mutta tällä hetkellä ei tule muuta mieleen.
Ama
Melitä löytyy kaksi belgityttöä biggrin.gif

Minkä niminen?
- Ducharmer Bon-Jolie "Cara"
Mikä muunnos?
- Tervueren
Ikä?
-3v
Luonne?
- Melko rauhallinen tapaus, mutta innostuessaan näyttää villimmän puolensa ;D
Cara on sellainen hassunhöpsö otus, joka ei välillä näytä tajuavan mistään mitään. Miellyttämishaluinen.
Mitä harrastatte?
- Agilityä, tokoa & näyttelyitä

Ja toinen...
Minkä niminen?
- Ducharmer Päivän-Säde "Rosi"
Mikä muunnos?
-Groenendael
Ikä?
- 1½-vuotias
Luonne?
Energinen, suorastaan villi! Avoin ja utelias nuori neiti, nimensä veroinen, saa kaikki hyvälle tuulelle. Tempperamenttinen, ärhäkkyyttä löytyy.
Mitä harrastatte?
-Tokoa ja näyttelyitä. Agility olisi myös kiva aloittaa jossain vaiheessa.

Joku tuossa kyseli sitä, miten paljon aktiviteetteja nämä vaativat.
Pari kunnon lenkkiä päivässä + muutama muu ulkoilu- ja leikkihetki tuntuu ainakin näille riittävän. Tylsistyvät ja turhaantuvat kyllä heti jos huomaavat yhden lenkin jääneen pois.
Ninja_
Kiitos Ama smile.gif
annamurr
LAINAUS(Jacinthe @ 28.2. 2005, 19:37)
Meillä oli ennen noita meidän nykyisiä koiria tervu...mutta se kuoli sydänkohtaukseen... sad.gif

Mutta, jos joillakin teillä on belgi, nii voisitteko kertoo mulle niistä vähän juttuja?

Minkä niminen?
Mikä muunnos?
Ikä?
Luonne?
Mitä harrastatte?

Tässä tietoja meidän koiruleista!

Mummolan koira "Rontti"

nimi: Mustanruusun Rosvo Ruudolf
ikä:Ihan kohta 12.v
muunnos: groenendal
luonne: Lyhyesti sanottuna, touhukas (vaikka ikää onkin), lempeä ja siis aivan YLISULONEN!! biggrin.gif
harrastukset: ei enään oikeen mitään kun ikä alkaa jo painaa, mutta ennen vähän tokoa, agilityä, näyttelyitä ja junnuilua!!

Tädin ja mun yhteinen "Pepi"

nimi. Taikurin Ultima Thule
ikä: 3.v
muunnos: groenendal
luonne: villi, hassu, tosi hellyyttävä,ja kaiken lisäksi naurava!
harrastukset: tätini kanssa harrastaa tokoa, agilityä yms. Pepillä en ole paljoa vielä junnuillut, mutta tästä se lähtee Pepillä!! smile.gif biggrin.gif
JennaS
Juups, täältäkin ruudun takaa löytyy kaksi groetyttöstä.

Mieleeni tuli että onko täältä tulossa ketään belgi-ihmistä Jyväskylän KV näyttelyyn nyt ensi viikonloppuna?
Emilia.H
Minä tulen groenendaeluroksen kanssa avoimeen luokkaan smile.gif
Emilia.H
Ja hienostihan siellä menikin, Safi oli PU1 VSP ja sai kuudennen cacibinsa smile.gif

Olitko itse siellä Elfe?
JennaS
Onnkesi olkoon Emilia.H hienosta menestyksestä! On muuten nätti koira wub.gif
Ja joo, olin siellä katselemassa, omat koirat eivät olleet kehässä. Näinkin muuten sut, tuolta sivujesi kuvista tunnistin biggrin.gif
Emilia.H
Kiitos onnitteluista, Elfe! Olisit tullut moikkaamaan smile.gif

Eilen olimme Latviassa, paimenkorien erikoisnäyttelyssä.
Tälläisia tuloksia tuli Suomeen:
Grotskut:
AVO ERI1 PU1 ROP SERT => LV CH A-Te-Ell's Monsieur Saphin
VAL ERI1 PN1 VSP SERT => LV CH Black Master's Quickly Kiss

Tervut:
AVO ERI1 PN1 ROP SERT Workaholic Dill-Dill

Näyttely oli ulkonäyttely lumisella motellin parkkipaikalle hieman Riikan ulkopuolella biggrin.gif
Hieman vilpoisissa merkeissä se vietettiin, asianomaiset kun olivat varustautuneet sisänäyttelyyn... rolleyes.gif
JennaS
Oli siellä varmaan ihanaa tongue.gif
Liewec
Juup, tossa tuli äskettäin mieleen, että miläs se cacib on? Siis mitä sillä tekee, voiko koira tulla muotovalioksi sen avulla ja millaiselle koiralle cacib annetaan?
Emilia.H
Cacib on ikäänkuin "kansainvälinen serti" jonka avulla koira voi valmistua kansainväliseksi muotovalioksi. Cacib on mahdollista saada KV-näyttelyissä, sen vastaanottaa aina PU1/PN1. Juniorit ja veteraanit eivät cacibeja saa ottaa vastaan. Seuraavaksi parhaalle koiralle tuomari saa antaa varacacibin jos kokee sen tarpeelliseksi.

Cacibia, niinkuin sertiäkään ei ole pakko antaa jos tuomari ei halua.
Belgit tarvitsevat kaksi cacibia kahdesta eri maasta, ja niiden aikaväli pitää olla vuosi ja yksi päivä. Kansainvälisen muotovalion titteliin vaaditaan myös alokasluokan koulutustunnus jäljeltä/viestistä/hakumetsältä/iposta.
Muilla roduilla sääntö on esim. 4 cacibia 3 eri maasta jne.
JennaS
Emilia.H´han se jo selittikin hyvin wink.gif

Mitä muuten harrastelette belgienne kanssa?
Emilia.H
Meillä molempien harrastuksiin kuuluvat agility, tottis/toko sekä näyttelyt (joka taitaa enemmänkin kyllä olla minun ja äidin harrastus...).
Palveluskoiralajeista Greco on ottanut haun omaksi lajikseen ja Safille parhaiten sopii jälki. Tosin näitäkin tehdään ristiin, että välillä Kerkolle tehdään jälki ja Safi lähtee hakuharjoituksiin smile.gif
Liewec
Eli kansainväliseksi valioksi vaaditaan esim JK1 mutta suomen muotovalioksi JK2. La Safihan tuli jo jonkun maan valioksi (Latvia?) eli siitä ei vaadittu niitä käyttötuloksia. Vai onko Safilla ne jo, en sivuilla ainakaan tuloksia nähnyt?

Jonkun pitäsi tosissaan neuvoo näissä näyttelyjutuissa kun mulla sujuu vaan nauhat sinisestä pinkkiin smile.gif
Emilia.H
Juu, inttivalioksi riittää esim. se JK1.
Latviassa valioitumisessa ei tarvitse käyttötuloksia, joten LV MVA-titteli koreilee Safin nimen edessä sen aikaa että toivottavasti pian saamme siihen seuraksi myös käyttötulokset ja intti- sekä suomen muotovaliotittelit smile.gif
JennaS
Me ei oikeastaan harrasteta muuta kuin näyttelyitä, tosin nämäkin ovat nyt jääneet vähälle pitkien ajomatkojen takia. Kotona tietysti oma-aloitteisesti harjotellan kotitottista ja temppujakin on liuta tuon möhkäleen päässä. Ensi vuonna olisi tarkoitus lähteä agi-kurssille ja aloittaa myös ihan ohjattu TOKO. Myös koiratanssi sekä jälki kiinnostavat mutta eihän kaikkia nyt samaan aikaan voi aloittaa tongue.gif Saahan sitä haaveilla..

Ai niin, laitelkaas kuvia koissuistanne, olisi mukavaa katsoa millaisia belgejä teiltä löytyy biggrin.gif
Liewec

Tässä on meidän Vilma.

Elfe: Rohkeasti vian aloittelemaan uusia harrastuksia. Muitakin kuin niitä näyttelyitä, joita itse jonkinasteisesti vastustan (siis miksi hankkia palveluskoira näyttelykoiraksi kun on ihan siihen tarkoitukseen jalostettuja koiria..) jostakin syystä, vaikka mukavaahan niiissä on. Mutta kyllä belgi voi harrastella useaakin lajia kerralla, eli ihan helposti voitte aloittaa tuon jäljestyksen tuossa samassa joukossa smile.gif
Emilia.H
JennaS
Täältäkin lähtee hyvän joulun toivotukset! t. Jenna ja koiruudet
annamurr
Tuossa mun kuvakkeessa on Rontti ja Pepi wub.gif vasemmalla on Pepi ja oikealla Rontti ; ) Mä en noita kuvia osaa liittä vaikka mulla olis niitä vaikka kuinka monta koneella : /
Siitä selatkaa hieman alemmas niin on Rontin kuva (;
annamurr
Kysyisinpä nyt että ketkäs on tulossa Kajaaniin belgiensä kanssa? Meidän porukka ei ole tulossa kun Pepillä on laskettu aika sillon wub.gif ja Ronttilla on vähän nyt taukoo näistä näyttelyistä : D Junnuihin kuitenkin olis tarkotus tulla (;

Jos joku tarvii esittäjää niin täällä vois olla vapaana yks, jos junnut ei mene päälle :/ Voisin auttaa myös koirien laitoissa yms. (; Laittakaa yksäriä jos kiinnostaa : D
Triad
LAINAUS(-Nanzu- @ 26.12. 2005, 14:28)
Tuossa mun kuvakkeessa on Rontti ja Pepi wub.gif vasemmalla on Pepi ja oikealla Rontti ; ) Mä en noita kuvia osaa liittä vaikka mulla olis niitä vaikka kuinka monta koneella : /
Siitä selatkaa hieman alemmas niin on Rontin kuva (;

Rontti ihanuus wub.gif
Emilia.H
Me ei lähdetä Kajaaniin. Turhan kaukana, ja kun tuomari ei Sapusta tykännyt. Seuraava koiratapahtuma on meillä loppiaisen agikisat Riihimäellä Kerkon kanssa. Ensin mietin että ilmoittaisiko sen Sapunkin, mutta en kyllä ihan vielä uskalla sen kanssa lähtä kisaamaan.

Seuraava näyttely puolestaan on Lahden ryhmis. Ei mitään suuria odotuksia sieltä todellakaan, mutta tokihan oman seuran näyttelyyn pitää lähteä! Ensin ei pitänyt ilmoittaa kumpaakaan sinne, mutta toisin kävi ja ilmoitettiin molemmat pojat.
Aikataulut pitäisi maanantaina nettiin. Veikkaan että aika monta mustaa siellä, ja tuskimpa tervujakaan ihan vähän.
annamurr
Hilijasta täällä smile.gif Mitenkäs on belgi-ihmisillä vuosi 2006, lähteny käyntiin?
Meilläpäin jo kovasti odotellaan kajaanin näyttelyä, ja pepin pentujen syntymää wub.gif wub.gif
JennaS
Hyvinhän vuosi on alkanut. Tai oikeestaan ei sittenkään niin hyvin. Sanotaan että puoliksi hyvin ja puoliksi huonosti.
Aloitetaan huonoilla: Tupu sai lenkillä vielä viimevuoden puolella, perjantaina tarkalleen, jalkaansa kunnon haavan. Tai ei se haava nyt niin kamalan iso ole, mutta kuitenkin syvä. Nyt tyttö on antibioottikuurilla kymmenen päivää sekä lenkkikiellossa (siis vapaana oloa tarkoitin, kävellään nyt jokapäivä melkein kaksi tuntia kaduilla wink.gif) Ja eilen se saakutin haava vielä kehtas aueta kun sunnuntaina otin siteen pois. Eilisen illan ja yön Tupu oleili upea minun käsistä lähtenyt valkoinen side käpälässään.
Ja hyviin sitten: eilen kävelyllä kotiin tultaessa ohittaessamme kaksi koiraa Tupu piti vain ja ainoastaan kontaktia minuun eikä edes kurrkinut muihin koiriin thumbup.gif Meillähän on siis ohittamisen kanssa ongelmia jos sitä en ole jo kertonut, ja meille tuollaiset pienetkin edistymisen askeleet ovat iso ilo!

Ai niin, vielä se (pitää hehkuttaa nyt kamalasti lookaround.gif ) että ilmoittauduin Tupun kansa TOKO, agi ja koiratanssikurssille! Kun neidin elämä on ollut jokseenkin tylsää wink.gif Ensi viikonloppuna olisi treenit mutta en sitten tiedä viitsiikö niihin tuolla jalalla vielä mennä. Katsellaan miten on haava parantunut!
Liewec
LAINAUS(Groe @ 4.1. 2006, 14:41)
Ensi viikonloppuna olisi treenit mutta en sitten tiedä viitsiikö niihin tuolla jalalla vielä mennä. Katsellaan miten on haava parantunut!

Joo, agility kannattaa ehkä jättää väliin, mutta koiratanssia ja tokoa tuollainen haava ei kauheasti estä, ellei koira sitten aristele sitä kauheasti.

MIssä se Haava Tupulla on? Tosta tuli meinan mielen, kun oltiin kasvattajan kanssa viettämässä treeniviikonloppua, niin koirani eno astui sitten lasinsiruus ja repäisi anturansa rikki. Voi että sitä verta tuli melkein suihkuamalla, sidekin tuli alta aikayksinkön läpi. Omalla koiralla kävi tuuri, sillä Vilma ja Remo olivat juuri leikkineet kaksin vapaana.

Ei oltu huomattu että maassa oli lasia, alkoi oikein ärsyttää että pitääkö ihmisten metsiinkin tulla niitä pulloja rikkomaan. Siitä kun ei kärsi ainoastaan koirat vaan myös muut metsänelukat.
JennaS
LAINAUS(crim @ 6.1. 2006, 14:31)
Joo, agility kannattaa ehkä jättää väliin, mutta koiratanssia ja tokoa tuollainen haava ei kauheasti estä, ellei koira sitten aristele sitä kauheasti.

MIssä se Haava Tupulla on? Tosta tuli meinan mielen, kun oltiin kasvattajan kanssa viettämässä treeniviikonloppua, niin koirani eno astui sitten lasinsiruus ja repäisi anturansa rikki. Voi että sitä verta tuli melkein suihkuamalla, sidekin tuli alta aikayksinkön läpi. Omalla koiralla kävi tuuri, sillä Vilma ja Remo olivat juuri leikkineet kaksin vapaana.

Ei oltu huomattu että maassa oli lasia, alkoi oikein ärsyttää että pitääkö ihmisten metsiinkin tulla niitä pulloja rikkomaan. Siitä kun ei kärsi ainoastaan koirat vaan myös muut metsänelukat.

Juu, ei arastele ei. Syvässä lumihangessa kävelyn jälkeen se vähän klinkkaa mutta nopeasti menee ohi. Eikä agi tai koiratanssi alakkaan kun vasta joskus helmikuun jälkeen. Tokoon mennään varmaan jo ensi viikonloppuna kun nyt sunnuntaina ei ristiäisten talkia päästä.

Haava on siinä etujalassa sen korkeimmalla olevan kynnen ja sen alapuolella ensimmäisenä tulevan kynnen "välissä" eli ei anturoissa. Tosin tässä alkutalvella se satutti anruransa lasinsiruun lenkillä mutta verta ei kamalasti tullut. Tuo on oikein super hyvä telomaan jalkojaan ^^
JennaS
Käytättekö muuten belgeillänne takkia näin kylmillä pakkasilla? Itse olen ajatellut omepelevani ohuen mutta kuitenkin hieman lämpimän "viitan" tuolle hörhelölle koska se näyttää ihan selvästi palelevan. Mutta se nähdään sitten että suostuuko tuo kulkemaan takki päällä biggrin.gif
Christa.S
Täälläkin yksi gronttu neitokainen

Eli...
Nimi:Black Master's Quickly Kiss "Dara"
Syntynyt:12.10.2001
Harrastaa:Näyttelyt,agility,PK-jälki jne

Siinä ne tärkeimmät luulisin cool.gif

Vielä erikseen ONNITTELUT Empulle ja Grecolle tänään Ahvenanmaalla vika nolla MAXI-ykkösistä ja tervemenoa kakkosiin thumbup.gif

Christa&Dara
HetaK
Belgit ovat olleet kauan lempirotuni, ja meillä olikin yhdessä vaiheessa groenendael (luonnevian takia annettiin pois), joka tuli meille kylläkin jo aikuisena. Kummit kasvattavat belgejä, joten sitä kautta rotu on tullut tutuksi smile.gif
belgit
Täällä ilmottautuu kaksi belgi herraa.
Groenendael herra Sudenpesän Baronetti 11w ja Tervueren herra Workaholic Stuntman hieman reilu 3,5w.
Herroista voi käydä lisää lukemassa kotisivuilta.
Liewec
LAINAUS(Kookki @ 1.2. 2006, 18:46)
Belgit ovat olleet kauan lempirotuni, ja meillä olikin yhdessä vaiheessa groenendael (luonnevian takia annettiin pois), joka tuli meille kylläkin jo aikuisena. Kummit kasvattavat belgejä, joten sitä kautta rotu on tullut tutuksi smile.gif

Miten tuo luonnevika ilmeni koirallanne?
JennaS
Onpa puskan belgi-ihmiset hiljaisia biggrin.gif

Meillä täytetään neljän kuukauden ja 28 päivän päästä täydet kuusi mutta mitään "mitä vanhempi, sitä viisaampi" ilmiötä ei näy. Päinvastoin, tuosta mustasta on tullut oikea vauva tongue.gif
belgit
Meillä tuo vanhempi herra (reilu 11w) aikuistui 7 vuotiaana eli silloin kun koirasta pitäisi tulla veteraani. No puoli vuotta sitä oltiin aikuinen ja kun tuli pentu taloon niin vanhus päätti ryhtyä isäksi. No reilun vuoden herra oli aikuinen kunnes hän päätti et sitä vois ryhtyä vanhaksi ja "raihnaiseksi", eikä säännöt koske vaan sitä varten on juniori talossa jonka kuuluu niitä totella ja noudattaa. Nykyään herra aina välillä saa vauva puuskia ja sitten mennään kaasu pohjassa kunnes takapää heittää ja ollaan pepullaan ihmettelemässä, sit jo aivot sanoo et olis parempi rauhoittua, eikä vanhan kuulu riehua kuin yksi vuotias.

Nuoremman kohdalla huomasin noin pari vuotiaana ensimmäiset järjen rippeet. On herra rauhoittunut belgimäisesti, mutta muihin rotuihin verrattuna herra on täys kakara, mutta sehän on vaan belgi. No ehkä 3 vuoden kuluttua herra aikuistuu. Niin ja jos etsii itselleen koiraa joka on melkein koko ikänsä lapsi niin belgihän on siihen otollinen rotu.
sipa
LAINAUS(belgit @ 25.4. 2006, 14:48)
Meillä tuo vanhempi herra (reilu 11w) aikuistui 7 vuotiaana eli silloin kun koirasta pitäisi tulla veteraani.

Ja meillä Edi rauhoittui vasta 10 vee, kun siitä tehtiin eunukki. Ei mennyt kuin se pari viikkoa kun se huomas että turhaan sitä enään koheltaa kun ei ole mitään tarvettakaan..

Nyt 12 vuotiaana se on jo arvokas vanha herra joka kävelee hitaasti haistellen joka ruohon kortta tai oksaa.. biggrin.gif Tosin nevelrikkokin vaikuttaa sen liikkumiseen, mutta enään se ei kohella samalla tavalla kuin belgeillä on tapana.. laugh.gif
Himpula
Löysinhän minä tänne! cool.gif Belgianpaimenkoira on todella mahtava rotu, itselläni ei ole mutta haaveissa kyllä joskus olisi. Sitten kyllä varmaaan tulee kun omaan kämppään pääsen eli 5vuoden päästä, tänä kesänä tosin tulossa lapparin pentu. smile.gif

Tervuerenet ja malinossit ja groandelit ovat kyllä ne ihanimmat. smile.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.