Nyt sain vihdoin aikaiseksi kysellä belgeistä täällä Puskassa

Minulla ei tällä hetkellä pienintäkään aikomusta hankkia belgianpaimenkoiraa. Olen pesunkestävä sheltti-ihminen 1-vuotiaan shelttipojan ansiosta. Lajeina harrastamme tokoa, agilityä ja näyttelyitä.
Tässä yksi päivä kuitenkin aloin miettimään, että mitäköhän tulevaisuus tuo tullessaan. Perheessämme on myös 2 bichonia koko perheen koirina, joten koira on talossa ollut vuodesta -97 lähtien. Olen 16-vuotias ja koirien kanssa touhunnut 6-vuotiaasta saakka. Ensimmäiset vuodet eivät olleet lainkaan kovinkaan arvokkaita tiedon kannalta, mutta vuosien varrella olen oppinut koirista enemmän.
Pidän shelteistä kovasti, mutta välillä ajattelen, että löytyykö koskaan toista yhtä hienoa shelttiä kuin nykyiseni. Nooh, nämä asiat ovat pohdintoejn päässä, enkä minä niistä tullut tänne puhumaan Wink
Joskus mielessäni on käväissyt belgi. En todellakaan ole hankkimassa toista harrastuskoiraa juuri nyt, mutta tulevaisuuteen on aina mukava katsoa. Ehkäpä sitten joskus "isompana", vanhempana ja vahvempana Razz
En tiedä belgeistä paljoakaan, mutta jos olisin joskus muuttamassa rotuani ja valitsemassa isoa koiraa, niin harkitsisin belgiä. Minulla ei juurikaan ole omistajilta kuultuja kokemuksia, mutta olen lukenut rotuesittelyn yhdistyksen sivuilta ja nähnyt belgejä tokokokeessa. Valitettavasti se tuskin kertoo käytännöstä kovinkaan paljoa.
Kuitenkin sitten isompana haluan jakaa aikaani aktiivisen rodun parissa (shelttini lisäksi), koska olen löytänyt tokosta todellisen nautinnon. En tiedä tuleeko minusta koskaan todellista kilpailijaa, koska en ole luonteeltani kilpailija, valitettavasti. Rakastan vain tehdä asioita ahkerasti koirani kanssa. Luulisin, että minusta löytyisi potentiaalia ja intoa uuden oppimiseen astetta haastavamman koiran kanssa.
Kyselisin teiltä ihan mielenkiinnosta pari kysymystä:
- Onko eri värimuunnosten välisiä luonne-eroja?
Sitten ihan kokemusten kautta:
- Kuinka paljon teidän koiranne vaativat liikuntaa ja aktiviteettiä, jotta ne pysyvät tyytyväisinä?
- Uros on kovempi kuin narttu (luettua tietoutta), mutta miten vaikea uros on ollut (urosten omistajille)?
Tuntui, että minulla olisi tuhansia kysymyksiä, mutta tällä hetkellä ei tule muuta mieleen.