Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Kääpiösnautseri kenneleitä?
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 2: Pinserit, snautserit, molossityyppiset ja sveitsinpaimenkoirat
Mem
Niin, meillä on suunnitteilla hankkia kääpiösnautseri, ja nyt kyselisin, että tietääkö teistä kukaan mitään hyviä kasvattajia?
Lotta
kasvattajiahan on paljon ja hyvän kasvattajan määritelmä on hyvin, mutta tässä joitain rodun pitkäaikaisia kasvattajia:

Jarmo Palanderin Kennel Willken

Soile Bister Kennel Trixer

Eeva-Liisa ja Pertti Lankinen Kennel Pectus

tietenkin jokainen kasvattaja on erityisesti keskittynyt vain muutamiin väreihin, siispä myös värin valinta kannattaa päättää ennen kun aloittaa etsimään kasvattajaa. Suomen Kääpiösnautserikerhon sivulta löytyy monia eri kasvattajia, kannaattaa siis vain tutustua kotisivujen kautta heihin.

Vielä lisäyksenä, että melko varmasti voin sanoa, että jokainen kerhon sivuilla linkkinä oleva kasvattaja on asiantunteva koiraharrastaja, mutta tietenkin "täyspäiväiset" kasvattajat saattavat tehdä monia pentueita vuodessa, joten silloin myös koiran saaminen on helpompaa. Kääpiösnautserit ovat viime vuosina saaneet paljon suurempaa suosiota ja pienen koiran tavoin pentu määrät pentueissa ovat pieniä, jotein kannattaa olla kärsiväinen jos ei heti koiraa löydy.
Nina.B
LOTTA kirjoittaa:

"Vielä lisäyksenä, että melko varmasti voin sanoa, että jokainen kerhon sivuilla linkkinä oleva kasvattaja on asiantunteva koiraharrastaja, mutta tietenkin "täyspäiväiset" kasvattajat saattavat tehdä monia pentueita vuodessa, joten silloin myös koiran saaminen on helpompaa."

Lotta, mistä tämän tiedät? tunnetko kaikki listalla olevat kasvattajat? Ja kuinka moni ko. listalla olevista on täysipäiväinen kasvattaja? Toivottavasti ei yksikään.
Se että pentueita tehdään kymmenittäin vuodessa, ei todellakaan kerro mitään kasvattajan kyvyistä. määrä tuskin kenellekään on se laadun tae, ei edes niille yhden pentueen teettäjille.
se tehdäänkö pentueita yksi tai kymmenen vuodessa ei kerro kasvattajan asiantuntemuksesta yhtään mitään.
kääpiösnautserista on valitettavasti tullut yksi suosikkirotu. Tämä aiheuttaa sen että koiria tehtaillaan hyvinkin epäilyttävin perustein.
Kehottaisin aiheen aloittajaa tutustumaan rotuun ja hankkimaan pentunsa maltilla. Kennelieden omilla sivuilla löytyy paljon tietoa. Kerhon pentuvälittäjältä saa tietoa pentueista jotka täyttävät kerhon minimivaatimukset pentulistalle pääsyyn.
onnea pennun hankintaan!
nina.B
Lotta
Nina B. Näiden aktiivisten viime vuosien aikana olen saanut kuvan, että kääpiösnautserikerhon sivuilla mainostetaan vain "kunnon" kasvattajia, jotka ovat perehtyneet koirien kasvatukseen. He ennalta tutustuvat kenneleihin enne kuin he pistävät linkkejä sivuilleen. En tietenkään tunne jokaista heistä henkilökohtaisesti, mutta suurimmasta osasta tiedän kuitenkin niin paljon, että uskon pystyväni toteamaan heidät kunnon kasvattajiksi. Mistä muualta uskot, että rodusta tietämättömät voivat lähteä hakemaan tietoa jos ei edes rodun sivuihin voi luottaa?!
Täyspäiväisellä kasvattajalla tarkoitan niitä, jotka ovat paneutuneet syvemmin asiaan. tekevät enemmän kuin yhden pentueen vuodessa tai ovat auttamassa muita kasvattajia tekemään pentue päätöksiä, ovat aktiivisia kerhonjäseniä, käyvät näyttelyissä, kokeissa tms... toisinsanoen, harrastavat monipuolisesti koiria ja osoittavat erityis osaamista.
Suomessa kuitenkin tuo koirilla yli pennuttaminen on varsin harvinaista. itse en ole törmännyt viime aikoina yhteenkään. Koira bisness ei ole rahan tekoa, senhän nyt jokainen joka on vähänkin koirien kanssa puuhannut tajuaa, ei siinä muuta kuin menetä, mutta yleensä koiria kasvatetaankin enempi "rakkaudesta rotuun" -ajatuksella.
Nina.B
Hmm. Kerhonko se pitäisi määrittää kuka on hyvä kasvattaja? Ja kerhoko sitten ottaisi vastuun jos koiran omistaja pettyisi? tällä hetkellä tuolle linkkilistalle pääsee vaikkei olisi edes kerhon jäsen (tähän tosin on tulossa muutos)
Minä käyn aktiivisesti näyttelyissä, harrastan tokoa ja kaikenmoista muuta puuhaa koirieni kanssa. Kurssitan itseäni sekä muulla tavoin hankin lisää koiratietoutta. Pyrin kasvattamaan näkemysteni mukaan rodunomaisia koiria. Viihdyn aktiivisesti kerhon eri tapahtumissa. Mutta mikään erityisosaaja en ole. Johtuneeko tuo siitä, että niitä pentuja tuleee vuosittain liian vähän? tarkoitatko että pentueen vuodessa teettävä kasvattaja olisi jotenkin pinnallisesti asiaansa perehtynyt?
ja nyt en viittaa omaan rotuuni, mutta tuo "ylipennuttaminen" on Suomessakin nykyaikaa, valitettavasti.
minä en osaa neuvoa mistä löytyisi se jokaiselle sopiva kasvattaja. älä sinäkään neuvo Lotta hyvä, ainakaan noilla tiedoillasi.
tervemenoa rodun omalle foorumille tutustumaan elämään käppänän kanssa.
nina.B
---
Minä suosin Black Drop :a... No, ehkä siksi kun oma koira on sieltä whistling.gif

Kyllähän nä Trixserit ja Kuuraparrat yms. ovat ihan hyviä. Nämä Sitomus kasvattajat ovat kaikkein parhaita. Minusta ainakin. happy.gif

no mutta kenneleitä on täällä: Tunutrisusi/ Käppänät

Olen Nina.B :n kanssa samaa mieltä. Ei kerho kasvattajia valikoi. He laittavat semmoisia joilta tulee paljon pentuja ja tälleen. Kyllähän siis kaikista kenneleistä hyviä koiria saa, riippuu ihan miten itse sen kasvattaa.
australianpaimenkoira
jos etit käppänä kenneliä niin yksi on esim. stablemaster's
se kyllä kasvattaa eniten suursnautsereita mutta on niillä myös käppänöitä!! confused.gif
~Merski~
Minä olen vähän samaa mieltä Nina.B:n kanssa.
Joikaisella on omat näkemyksensä eri kasvattajista. Minun mielestäni pitäis kysellä itse kasvattajilta, eikä kuunnella sen paremmin muiden mielipiteitä.
Jokaiselle löyty varmana kasvattaja josta on valmis ottamaan koiran.
Maimu
LAINAUS(australianpaimenkoira @ 16.3. 2005, 08:51)
jos etit käppänä kenneliä niin yksi on esim. stablemaster's
se kyllä kasvattaa eniten suursnautsereita mutta on niillä myös käppänöitä!! confused.gif

@ australianpaimenkoira

ehkä ei kannata kauheasti mainostaa kasvattajaa joka on rekisteröintikiellossa...
Irkkutsi
Useat kääpiösnautseri harrastajat ovat erittäin asian tuntevia ja kannustavia. Meillä ensimmäinen rotukoira oli käppänä ja sen kanssa ollaan tutustuttu koko koira harrastukseen ja suuri apu on ollut mukavista kääpiösnautseri ihmisistä. smile.gif

Parhaiten pystyt valitsemaan itsellesi sen hyvän kasvattajan, ottamalla puhelimen käteen ja soitelemalla eri kasvattajille! Sen kyllä huomaa, kenen kasvattajan kanssa löytyy yhteinen sävel ja yhteistyö on mukavaa!

Onnea pennun etsintään!
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.