Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: harvinaisin harrastus?
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > Palveluskoiratoiminta
Wupsu
eli suora kysymys mikä teidän mielestänne on harvinaisin pk harastus?
ja mikä on teidän mielestänne kivoin harrastus??
ja kertokaa samalla koiranne rotu ja mitä kaikee sen kanssa harrastelette... biggrin.gif
Emilia.H
Minä voisin sanoa että viesti, tai ainakaan sen suosio ei kai yllä lähellekkään haun ja jäljen harrastajamääriä..?

No pk-lajeista kivointa on minun mielestäni varmaankin sitten haku smile.gif
Omien koirieni kanssa harranstan hakua, pk-tottista ja tokoa, agilityä sekä näyttelyitä. Joskus noille tehdään myös jälkeä.
dobberi
Harvinaisin pk-harrastus, jaa-a, kyllä minäkin taidan sinne viestin puolelle kallistua. Eipä se taida harrastajamäärältään vetää vertoja haulle taikka jäljelle.

Oman koiran kanssa harrastellaan pk-jälkeä eli se taitaa olla minun mielestäni kivoin harrastus. Kovasti odotellaan, että lumet sulaisivat ja päästäisiin mehtään reenaan biggrin.gif Muutoin harrastellaan lenkkeilyä, pk-tottista ja tokoa. Ja näyttelyissäkin käydään silloin tällöin pyörähtämässä.
australianpaimenkoira
mielestäni viesti on harvinaisin! sly.gif en oo ihan varma siitä!
MyTara
Kyllä se varmaankin viesti on. Luulisin...
Wupsu
okei wink.gif
viestiä kaikki näyttävät päätelleen.... wink.gif
minä noista nyt vähiten tiedän joten kiva tietää että kait se viesti on harvinaisimmasta päästä wink.gif

itse ajattelin alkaa vissiin hakua jossain vaiheessa harrastamaan....
<Iida>
Viesti on ehkä harvinainen haun ja jäljen rinnalla, mutta pk-lajeihin kuuluu monta muutakin lajia, joista osa varmasti harvinaisempia wink.gif

Palveluskoirakokeet

Jälkikoe
Viestikoe
Hakukoe
Etsintäkoe
Opastuskoe
Valjakkohiihto
Suojelukokeet
Erikoisjälki (FH)
(Käyttäytymiskoe)
Pelastuskoe
Kansainvälinen pelastuskoirakoe (IPOR)
Triad
LAINAUS(<Iida> @ 12.9. 2005, 15:34)
Viesti on ehkä harvinainen haun ja jäljen rinnalla, mutta pk-lajeihin kuuluu monta muutakin lajia, joista osa varmasti harvinaisempia wink.gif

Palveluskoirakokeet

Jälkikoe
Viestikoe
Hakukoe
Etsintäkoe
Opastuskoe
Valjakkohiihto
Suojelukokeet
Erikoisjälki (FH)
(Käyttäytymiskoe)
Pelastuskoe
Kansainvälinen pelastuskoirakoe (IPOR)

Minä en ole kuullut opastuskokeesta ja luulen että se on harvinaisin tai sitten se viesti cool.gif
tuunanen
Opastus on varmasti harvinaisin, mutta en nyt muista mikä se noista oli (vai oliko mikään) jossa oli toosi monta eri juttua sekaisin.. Sitä ei mielestäni monikaan harrastanut.. Saatan olla väärässä.. ph34r.gif
nantukka
Villi veikkaus olis viesti whistling.gif
Itse olen erikoisjälkiharrastaja...aloittelija. Haku ja metsäjälki ovat tuttuja ja pepa-toiminta.
Olgakoo
Empä arvaile harvinaisinta.. blush.gif mutta minä harrastan dobberini kanssa pk-hakua, tottista ja nyt alotetaan keväällä uutena vepe eli vesipelastus. w00t.gif
Hetakko
Kyllä se opastuskoe lienee harvinaisin. En tosin yhtään tiedä miten moni näkövammainen koirineen mahtaa noissa vuosittain käydä, mutta sehän toimii käsittääkseni lähinnä taidontarkistuksen välineenä eikä siitä siis saa esim. koulutustunnusta. "Harrastajamäärältä" lienee kuitenkin pienin poppoo tuon parissa, sillä vaikka se kiinnostaisikin useampia niin osallistuminen ei terveeltä ihmiseltä onnistuisi.

Sitten tulevat suurella todennäköisyydellä erikoisjälki, viesti ja opastus.
Erikoiskoe on mielenkiintoinen, mutta vaatii sitten järjestäjiltä kenties enempi kuin vaikkapa tavan haku- tai jälkikoe. Samaten tuon erikoisjäljen kanssa joutuu sumplimaan ihan maanviljelyksen ehdoilla ja ainakin alueittain jälkipellot tuntuvat olevan hyvinkin vaikeita saada edes treeniä varten, saati sitten kisojen järjestämistä.

muoks: kurillani kävin katsomassa tuota kilpailukalenteria -saatoin laskea väärin, mutta äkkiseltään vilkaisten kisoja järjestetään heinäkuuhun asti näiden lajien osalta:
FH 1 kpl (mahdoinkoos laskea väärin, viime vuonna tuntui että olis ollut enempi)
Opastus 3 kpl
EK 6 kpl
Viesti 7 kpl

Tosiaan loppuvuonna tilanne voi keikahtaa, FH:n osalta varmasti nousevat koemäärät vielä kun maanviljelys ja maastotilanne sallivat.. Tietämättä tosiaan harrastajamääriä on mahdoton sanoa (mikä helpottais vertailua) mitään tarkkaa tilastoa voi sanoa. Paikat kokeisiin voivat olla kiven alla tai muuten kiinnostuneita/treenaajia olisi enemmän kuin mitä kokeita on mahdollista järjestää.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.