Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: stablemaster's northern hope
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 2: Pinserit, snautserit, molossityyppiset ja sveitsinpaimenkoirat
Sivuja: 1, 2
---
No joo, tätähän minäkin olen yrittänyt ajaa takaa, että suursnakupysyisi Pk-lajeissa, mutta jotkut tahtovat vaan "tykästyä" Pablon nähdessään ja siinä sitä ne uudet ostajat eivät ole enään kiinnostuneita pk-lajeista,vaan ajattelevat että kaikki riisenit on hyviä näyttelyissä. Siinä sitä mennään "näyttelyrotuun" päin. Ääh. olen huono selittämään biggrin.gif

Ei siis mitään pahaa siinä ole että Pabloa viedään näyttelyissä jne... oops.gif
-maria-
Kun tässä oikein ajatuksen kanssa lueskelin jälleen näitä kirjotettuja viestejä, niin heräsi sellainen pienen pieni ajatus pääkopassani, että osa teistä todellakin pelkää sitä, että kuinka käy riiseneille tulevaisuudessa. Saavatko ne enemmän huomiota pk-puolella, vai väännetäänkö niistä väenvängällä niitä näyttelykaluja.

Ja kun olen itse Pabloa ajatellut kehissä, niin mielene on tullut muiden riiseneiden omistajien mielipiteet ko. koirasta. Siis jos ovat käyttäneet näyttelyissä ja Pablo sattunut olemaan samassa kehässä yhtäaikaa.
Tainnut tuntua välissä tämän tapaiselta; "voi ei, meillä ei ole mitään mahdollisuuksia, kun tuo titteleiden kerääjä on täällä." ja tuo voikin olla hyvinkin totta ja sitten jo se luovuttajan asenne ikään kuin huonontanut pyrkimystänne voittoon.

En nyt oikein tiedä mitä tuostakin juuri kirjoitetustani tekstistä pitäisi tiivistää, mutta ymmärtäkääpäs, niin kuin tahdotte.
Tuo vain leijuili ensimmäisenä päässäni wink.gif
pips_a
LAINAUS(xande @ 5.1. 2006, 12:02)
pablon jälkeläisiä ei taida löytyä palstalta?
mutta jos joku niistä tietoja kaipailee niin jalostustietojärjestelmästä löytyy kaikki tämän 5 pentuetta joissa on (isänä) ja sitten eikun nettiin googlettamaan tms.
rolleyes.gif

Tässä vielä suora linkki tuonne KoiraNettiin Pablon tietoihin Stablemaster's Northern Hope , joista siis löytyynee nämä Pablon jälkeläiset..

edit:// katselin noita tietoja... ja huomasin että eivät ole Pablon sisarukset menestyneet veljensä tavoin... rolleyes.gif
Miki*
LAINAUS(pips_a @ 6.1. 2006, 15:39)
Tässä vielä suora linkki tuonne KoiraNettiin Pablon tietoihin Stablemaster's Northern Hope ,

blink.gif
Eikö "Pablo" ole suomen muotovalio?? xohmy.gifx
oriental
LAINAUS(Miki* @ 6.1. 2006, 16:36)
blink.gif
Eikö "Pablo" ole suomen muotovalio?? xohmy.gifx

Ei taida PK-tulosta löytyä. Jälkikoetta on tosin ainakin tuon tietokannan mukaan yritetty.

Onneksi PK-rotuiset (suurin osa) eivät valioidu ilman tietystä luokasta saatua koularia. Joillekin tosin (esim. karjakoirat ja colliet) riittää ihan vaan luonnetesti.
pips_a
LAINAUS(oriental @ 6.1. 2006, 17:53)
Onneksi PK-rotuiset (suurin osa) eivät valioidu ilman tietystä luokasta saatua koularia. Joillekin tosin (esim. karjakoirat ja colliet) riittää ihan vaan luonnetesti.

Tarkoitatko että collie tarvitsee luonnetesti-tuloksen valioituakseen?
Liewec
Sekän tuossa Pablossa mua hämääkin, ettei se ole edes FIN MVA vielä. Jos kaikki se aika, mitä se koira kiertää näyttelyissä, käytettäisiin jäljen treenaamiseen, olisi koira jo mahdollisesti ainakin avoimessa luokassa, kenties jopa voittajassa. Riiseni on käyttökoira ja mä en näe Pablossa sitä mitä muut näkee. Se näyttää mun silmissä lähinnä mallinukelta..

Ja toi collieiden (ja muodenkin rotujen) luonnetestituloksen vaatiminen ennen valioitumista on mielestäni aivan turha. Käsittääkseni kun ei edes oleteta että koiran pitää päästä läpi testistä.

Mielestäni voitaisiin ihan hyvin vaatia, että valioitumiseen vaadittaisiin pk-roduilla parempi tulos kuin se vaadittava alokasluokan koulari. Belgeillä se on sentään avoimen koulari mikä vaaditaan, mutta siätkin voisi mielestäni nostaa..
pips_a
LAINAUS(crim @ 7.1. 2006, 20:33)
Ja toi collieiden (ja muodenkin rotujen) luonnetestituloksen vaatiminen ennen valioitumista on mielestäni aivan turha. Käsittääkseni kun ei edes oleteta että koiran pitää päästä läpi testistä.

LTEP tai koulutustunnus 1-luokassa palvelus- tai pelastuskoira (IPOR) kokeesta.

kennellliiton sivuilla lukee noin...

(jos joku ei tiedä niin : "LTEP" hän tarkoittaa hyväksyttyä luonnetestiä)
oriental
LAINAUS(pips_a @ 7.1. 2006, 18:30)
Tarkoitatko että collie tarvitsee luonnetesti-tuloksen valioituakseen?

Eikö se muka niin mene?
Liewec
Hyvä että sentään vaaditaan hyväkystty tulos. Mutta mikä pistemäärä vaaditaan että pääsee läpi?
Anzie^
Sellaista olen kuullut että Pablosta ei kuulema edes valiota tule, kun ei ole tarpeeksi taipumusta tuolle käyttöpuolelle tjsp.

Äläkää nyt lynkatko minua, tämmöistä olen vain kuullut.

taidan olla ainut, mutta minä en siitä koirasta tykkää yhtään.
mmg
uskaltaako sitä edes kysyä, että miten tuo pablo on typätty?
eikö se ole syntynyt sen jälkeen kun typpäyskielto on tullut voimaan?

mä en tiedä riiseneistä yhtikäs mitään, mutta kyllähän kaikki nyt jo pablon tietää wink.gif

ja pablon jälkeläisiä en tunne mutta sen isänisän Bistron tunsin, entisen hoitoheppani omistajan koira. (meneekö vähän jo ohi wink.gif )
tuunanen
Tämä nyt ei liity Pabloon mitenkään erityisesti, mutta miksi jotkut, joitten koira on jo valio kiertävät kaikki mahdolliset pikkunäyttelytkin? Sen ymmärrän, jos käydään voittajissa, mutta muuten.. Vai onko se vaan sitä Vuoden näyttelykoira pisteiden metsästämistä? blink.gif Eihän siitäkään muuta taida saada kuin mainetta.. Rahaa menee, mutta sitä näyttää näillä "joka paikassa olijoilla" olevan.. blink.gif
Lotta
eihän se ole kiellettyä jättää koira muotovaliottomaksi. tässä vaiheessahan se ei enää vastaanota sertejä, kun rajat on tullu jo vastaan niin eipä ketään nuoria koiria edes haittaa. Cacibit kylläkin se vielä kerää edestä pois. mutta onhan niitä semmoisiakin omistajia, jotka eivät viitsi anoa KANS MVA:ta ja silloin nämäkin keräävät kaikki CACIBit muiden edestä.

koira on muistaakseni ollut jossain idässä, taisi olla virossa omistuksessa ja siellä sen omistaja typpäsi sen.
pips_a
LAINAUS(Lotta @ 8.1. 2006, 19:35)
koira on muistaakseni ollut jossain idässä, taisi olla virossa omistuksessa ja siellä sen omistaja typpäsi sen.

Okei... samaa olen miettinyt kun mmg
ja nyt sainkin vastauksen... biggrin.gif
Cola1
Eikös koiramme lehdessä ollut joskus haastattelukin tuosta "Pablosta"
Kyllähän käsitykseni mukaan kasvattaja vei koiran venäjälle typättäväksi, koska kuulemma viroon ei olisi voinnut myydä typpäämätöntä koiraa... Kuinkas ollakaan Pablo on nyt Suomessa wink.gif
Pablo on syntynyt 13.12.2000 korvien typpäämis kieltohan on ollut Suomessa jo useita kymmeniä vuosia, jotenka kaikki 80,90 ja 00-vuonna syntyneet korvatypätyt koirat ollaan käyty typpäyttämässä jossain muualla, kuin Suomessa. Olikos se tarkka päivämäärä nyt 1.1.2001 jälkeen typistetyt koirat eivät saa osallistua Suomen näyttelyihin. Jotenka kyllä kasvattaja on koiran venäjälle viennyt typättäväksi, ei virossa olleet omistajat.
pips_a
LAINAUS(Cola1 @ 8.1. 2006, 23:41)
Eikös koiramme lehdessä ollut joskus haastattelukin tuosta "Pablosta"
Kyllähän käsitykseni mukaan kasvattaja vei koiran venäjälle typättäväksi, koska kuulemma viroon ei olisi voinnut myydä typpäämätöntä koiraa... Kuinkas ollakaan Pablo on nyt Suomessa wink.gif
Pablo on syntynyt 13.12.2000 korvien typpäämis kieltohan on ollut Suomessa jo useita kymmeniä vuosia, jotenka kaikki 80,90 ja 00-vuonna syntyneet korvatypätyt koirat ollaan käyty typpäyttämässä jossain muualla, kuin Suomessa. Olikos se tarkka päivämäärä nyt 1.1.2001 jälkeen typistetyt koirat eivät saa osallistua Suomen näyttelyihin. Jotenka kyllä kasvattaja on koiran venäjälle viennyt typättäväksi, ei virossa olleet omistajat.

okei... mutta eikös sitten koira olisi pitänyt typistää ennen 1.1.2001 (joka on oikea pv)... ja jos se kerta on typistetty venäkällä niin... huh.gif
no joo... nyt en kyllä yhtään ymmärrä... sleepy.gif
Marayaka
Rodun omistajana Pablosta tiedän seuraavaa.

Se ei ole muotovalio vaadittavien käyttötulosten takia:
alokasluokan koulutustunnus pk:sta vaaditaan MVA:n arvoon.

Toki Pablon sukupuu on vaikuttava mm. Quintus v. bergherbos ( Messarin voittaja),Pectus Yarry (Pakko mainita; aikoinaan oli suurin nimi ja edellisen suursnautserini isä,meidän "poikamme" pahin vastustaja ;D),Stablemaster's East Wind.
Suureksi ilokseni huomasin,että myös typpäämätön suursnautseri on voittanut Messukeskuksen näyttelyn peräti kaksi kertaa! Puhun nyt siis yhdestä koirasta,Pectus Zaicasta,joka otti syksyllä & keväällä -96 voitot.

Suursnautseriporukka on tätä mieltä linjaeroista elikkä siitä,että rotu on jakautunut: http://www.lemmikkipalstat.net/foorumit/Fo...TML/001105.html

Toinen asia oikein kovasti paheksuttaa. Pippurisuola suursnautserien ja mustien suursnautserien erottaminen omiksi roduikseen.Suomessa p&s riiseneiden määrä on hyvin pieni ja niin ollen kasvatus ei ole ehkä keskittynyt niin kovasti näyttelytarkoituksiin ja kun kasvatus on melko nuorta vielä,niin p&s ei ehkä ole vielä asettunut tietyllä tavalla muottiinsa.Anteeksi jos olen ymmärtänyt asian väärin,mutta minkäänlainen yhtäköyttäyhdistysei ole muodostunut tämän rodun värimuunnosten harrastajien kesken. Tottakai,tuomari vertaa monesti pippurisuolaa mustiin ja se vähentää niiden mahdollisuutta pärjätä. Messukeskuksessa jähmetyin hämmästyksestä,koska tuomari MITTASI pippurisuolat,vaikka niiden koossa ei ollut mitään mainittavia eroavaisuuksia mustiin verrattuna.
<Iida>
LAINAUS(Anzie^ @ 8.1. 2006, 15:52)
Sellaista olen kuullut että Pablosta ei kuulema edes valiota tule, kun ei ole tarpeeksi taipumusta tuolle käyttöpuolelle tjsp.

Muistaakseni Pabloon käynyt yhdessä jälkikokeessa, mutta ei saanut tulosta. Ja valioitumiseenhan tarvitaan se pk-puolen käyttötulos.
Cola1
LAINAUS(pips_a @ 9.1. 2006, 17:17)
okei... mutta eikös sitten koira olisi pitänyt typistää ennen 1.1.2001 (joka on oikea pv)... ja jos se kerta on typistetty venäkällä niin... huh.gif
no joo... nyt en kyllä yhtään ymmärrä... sleepy.gif

Jos koira on syntynyt 13.12.2000 niin kyllähän kasvattaja on koiran käynnyt typpäämässä ennen tuota 1.1.2001... Eihän koira ole ollut luovutus ikäinen, kuin vasta (7-8vko) jotenka ~13.2.2001.
Ja jos nyt oikein käsitän niin eihän koiraa saisi käyttää suomessa näyttelyissä jos se olisi 1.1.2001 jälkeen typätty!?

Olisikin ihan mielenkiintoista tietää onko koko pentue kenties sitten typätty shifty.gif Koska selvästihän koiraa silloin näyttelyitä varten katsottiin. Eikai nyt kukaan käyttölinjaa varten koiraa typpää... Älytöntä.
toiskan muori
Eiköhän tämä yksi koira ole nyt karvoineen kaikkineen käsitelty.
Kysymys on todella koirasta, joka on voittanut kolme kertaa peräkanaa Vuoden Koira tittelin.
Voittanut vaikka tuomari olisi tullut mistä.
Kilpaillut Suomen lakia noudattaen ja niillä eväillä mitkä kasvattaja/esittäjä on sille antanut. Erinomaisessa kunnossa

Annetaan Pablon nyt nauttia titteleistään ja lopetetaan sen ruotiminen.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.