Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: pakastettu ja sulatettu jauheliha
Puskaradio > Puskis > Rehuja & rohdoksia > Murua rinnan alle
nuunuu
Juu eli mietin tuossa, että voiko jauhelihan sulattaa ja sitten uudelleen pakastaa?
Kun usein sanotaan, että kypsennetty liha ei ole niin hyvää kuin raaka. Ongelmana on vain se, että minulla on 600g jauhelihaa joka on pakaste ja jos sen sulatan ja laitan esim. raakana jauhelihapuuroon niin voinko sen pakastaa silti uudelleen?
Toivottavasti ymmärsite mitä tarkoitan.
Chellie
Kyllä voi pakastaa uudelleen. Joskus olen tehnyt koiralle yrjölää ja sitten pakastanut siihen ole laittanut lihaa. smile.gif
CoLLieS
sulanutta jauhelijaaa ei saa kuulemma pakastaa uudelleen ellei sitä ole paistettu tai mutten kypsennetty, kuulemma lihan rakenne ynnä muu menisi piloille..tällaista olen minä kuullut.
-laku-
^En nyt varmaksi mene sanomaan, mutta tuo kuulostaa siltä, ettei ihmisen jauhelihaa saa pakastaa uudelleen, mutta koiralle siitä tuskin kovin suurta haittaa on.
En nyt tietenkään mitään voi mennä oikeaksi sanomaan, tän heitin vaan "lonkalta" smile.gif
Sylppa
Minä ostan koiralle pakaste koiranjauhelihaa, sulatan sitäsen verran että pystyn leikkaamaan sitä. Leikkaan sopivia paloja ja pakastan uudelleen. Koiran mielestä nämä palat on herkkuja. Koirilla on parempi bakteerien sietokyky kuin ihmisillä.
TtT
Minä olen ymmärtänyt, että sulatetun lihan uudelleen jäädytys ei ihan terveellistä ole. Bakteerithan kasvavat nopeammin korkeammassa lämpötilassa, joten kun lihaa sulatetaan, bakteerit lisääntyvät. Jäädytettäessä uudestaan ne tietenkin lopettavat kasvamisen, mutta kun taas sulatetaan, bakteerit kasvavat vielä entisestään siitä määrästä, mihin ne olivat ehtineet kasvaa ennen edellistä pakastuskertaa ja liha pilaantuu.

Juuri vähän aikaa sitten näitä asioita opiskelin ja näin minä ainakin asian ymmärsin. biggrin.gif
virpi
Kerran sulatettua jauhelihaa ei saisi pakastaa enää uudelleen, eikä oikein mitään muutakaan.
Kyllä vaan se koirankin maha on herkkä kun tietynlaisia bakteereita mahaansa saa. Sekin tietysti yksilöllistä.
Chellie
Tottakai bakteeri ym. käymiset alkavat heti sulatuksen jälkeen mutta toki niistä ei kaikki haitallisia ole niinkuin aina oletetaan olevan. tongue.gif

Eri asia on että jos tuotteiden (ihmisten ja koirien) annetaan sulaa huoneen lämmössä, silloin haitallisten bakteerien lisääntyminen on todella nopeaa ja näin ollen olisi hyvä silloin kypsentää ruoka.

Itse en ole niin fanaattinen näiden pöpöjen suhteen että en pakastaisi uudelleen, olen kerran antanut koiralla jo lievästi pilaantunutta lihaa ym. ja se haisi jo pahalle, laitoin sen pakkaseen muutamaksi päiväksi, kun otin poissa ei tuote enää haissut eli johtopäätökseni on se että bakteerit ym. kuolivat mitkä olivat jo ehtineet alkaa "rehottamaan" ruuassa.

Ja miinus asteista riippuu ja pakastus ajasta että missäkin mikäkin pöpö kuolee.

Näin ainakin minulle on mikrobiologi opettanut. wink.gif

Koskaa ei ole miellä jo osittain pilaantuneesta ruuasta koira mahatautia saanut mutta ulkoa kylläkin sai jonkin pöpön ja ärtyi suoli aika pahasti siitä.

Mielestäni siis ruuasta on vaikeampi saada verraten missä ympäristössä asuu koiran kanssa.
poppasmaiju
Mulla on sama käsitys kuin Coctaililla.
Joten ihan ehdoin tahdoin en sulata ja taas uudelleen pakasta. Toisinaan on tosin pakko hiukan isompi jauhelihamöykky saada pienemmiksi. Tällöin annan sen jonkin verran sulaa, mutta sillä lailla, että se on kuitenkin suurimmaksi osaksi vielä jäässä, mutta sen saa kuitenkin (lievää väkivaltaa käyttäen) hakattua pienemmiksi. Näin on meillä toimittu vuosikausia, eikä tähän päivään mennessä ole mitään ongelmia ilmennyt (kopkop, koputan puista päätäni).
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.