Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Kevään ensimmäinen
Puskaradio > Puskis > K-18
Sivuja: 1, 2
sipa
On bongattu.. thumbup.gif Eilen kun kävelin töistä kotiin, menin turuntien kautta ja siinä ylikulkusillan kohdalla se nökötti rinteessä.. cool.gif Aurinko paistaa tähän kohtaan koko päivän ja rinne on ollut paljaana lumesta jo pitkään, sekä ruoho vihertää muutamasta kohdasta. Vähän osasin odottaa, että lähipäivinä ilmaantuu leskenlehdet, ja nyt oli ensimmäinen kukkanen tullut esiin.. Voi että miten se oli kaunis. wub.gif

Se kohta missä viime vuonna bongasin, ei viellä näkyt yhtään alkuja kun siinä on lunta kasattu auralla niin paljon, mutta kohta sekin sulaa kun on tasaisella paikalla. Ja kun lähdin kävelemään kotiin oli kävelytiet puhdistettu irtohiekasta koko matkalta, ja oli niin mukavaa kävellä että tänä aamuna siirryin lenkkareihin ja aamu matka tulikin tosi kevyesti.. laugh.gif
sannukka
biggrin.gif biggrin.gif Kulkeeko täällä muut silmät ja korvat kiinni, vai miksi se on aina sipa, joka näkee ekan kärpäsen, kuule ekan kalaokin naurun, ja nyt näkee ekan leskenlehden. laugh.gif Vai onko sipa niin onnekas, että sattuu vaan asumaan siellä missä tapahtuu?

*lähtee odottelemaan kukkia tännekkin*
mammanpoika
Sipa: aah, leskeneläviä smile.gif Täällä Ylivieskassa niitä ei olekaan, ovat enemmän harvinaisia, mutta Marttilassa löytyy kyllä, meidän pihaltakin. Pitäisköhän lähteä katsomaan, josko keltaisia miniaurinkoja olis näkyvissä?

Tuo äidin kukkapenkki on paljastunut lumen alta, ja kas kummaa, siellä on kukkivia orvokkeja . Nämä on semmosia hyvin pieniä, hyvin tummanliloja, ei sarviorvokkeja kuitenkaan. Eikä se kukkapenkki kokonaan ole orvokkien peitossa, vaan kaksi kukkasta löysin laugh.gif

Kevät.... wub.gif
Sandy
Kyllä minäkin olen yrittänyt katsella, että näkyykö mitään kasvillisuutta. smile.gif
Mutta vielä ei ole näkynyt meikäläisen kulkureittien varrella.
Yleensä en kävele sieltä mistä sipa kulkee.

Minäkin tykkään kovasti orvokeista kun toinen nimenikin on Orvokki. biggrin.gif
Susiruma
Ihanaa, kevät menossa ja kesä tulossa! biggrin.gif Tosin täällä meilläpäin ei ole kuin lunta, rapaa ja loskaa, mutta kyllä se vielä sieltä tulee. Ihanan lämmin ilma taas, lähdenkin pian piiitkälle lenkille sessujen kanssa. dogrun.gif
sipa
Sannukka Mä kävelen työmatkat ja näin ollen mulla on aikaa kyttäillä tienposkia.. laugh.gif Ja muutamassa kohdissa oli jo niin vihreät sinivuokko alutkin että kohta saan kirjoitaa niidenkin bongauksen.. laugh.gif

Mies taas kuuli viime viikonloppuna joutsenien huutavan ja mä en kuullut sitä.. ohmy.gif Nyt alankin pitämään niitä silmällä.. w00t.gif
ansu
biggrin.gif Tätä olen jo odotellut. Sipalta saa aina niin mukavasti tietoa vuodenaikojen edistymisestä. On mukavaa alkaa odottelemaan samoja merkkejä tänne keskisempäänkin suomeen, kun saa tiedon että etelämmässä jo näkyy tai kuuluu. thumbup.gif
Arissa
Sipa on meidän luontobongari jolta ei jää luonnon ilmiöt huomaamatta. biggrin.gif Täällä ei ole leskenlehtiä näkynyt eikä ole lokitkaan vielä kirkuneet.
sipa
Viikonlopun jälkeen varmaan näkyy teilläkin, kun lupasivat lämpö ennätystä tällekin päivälle, keskisuomeen jopa + 10 astetta.. thumbup.gif Täällä on todellakin alkanut muuttolintu buumi.. Fasaanitkin juoksevat pitkin pihoja heti aamusta ja kiljuivat toisillensa.. laugh.gif Yhtään kalalokkia en ole viellä nähnyt, vaikka niitä tässä eniten odottelen.. biggrin.gif
Mansku
Sipahan se meillä on hortonomi, lintutieteilijä ym..muutenhan me ei huomattais mitään sleepy.gif

biggrin.gif Tään talvihorros on kääntynyt kevätväsymykseksi, joten ei jaksa huomata kevään/kesän ensi merkkejä..Paitsi ne kakkaläjät kävelyreittimme varrella lumien alta paljastuneena. Saimme tänne koirankakkaroskiksen, mutta tuntuu että olen sen ainoa käyttäjä/täyttäjä sly.gif Tää kun kulkee kaikkien takkien/haalareitten taskut täynnä pusseja laugh.gif

Lintujen laulu on lisääntynyt huomattavasti. Muuten en ole edes nähnyt pahemmin pajunkissojakaan..

Heräänköhän koko keväänä/kesänä? whistling.gif
sipa
Niitä läjiä riittää täälläkin, kun meinasin yhteen isoon sellaiseen astua aamulla.. angry.gif Ja se oli ihan keskellä tietä. angry.gif

Pajunkissoja muuten näkyy jo paljon.. Ja vihreä ruoho näkyy enemmän ja enemmän niissä rinteissä mitkä ovat paljaana olleet kauemmin.. En viellä bongannut sinivuokkoa, vaikka ensin niin luulin.

Mansku Nyt ravistelet itsesi hereille ja alat nauttimaan luonnosta ja sen heräämisestä loistoonsa, eihän tuosta taas tule yhtään mitään jos talviväsymyksetä siirryt suoraan kevätväsymykseen.. w00t.gif laugh.gif
Mansku
biggrin.gif Mulla on sellainen kiertokulku: Talvihorros->kevätväsymys->kaamosmasennus->talvihorros wink.gif

Mä herään vasta sitten, kun pääsen lapin maisemiin viikoks w00t.gif Mutta kun ukolla ei oo nyt enää käyttämättömiä vapaita, joudun odottamaan kesään ennen kuin taas pääsen tuntureille ja nyt vuorossa Halti tai Saana tongue.gif Joten siihen saakka on puolinukuksissa whistling.gif
wilh
Mansku voi ihanuutta... täällä eräs lappi-hullu ilmoittautuu. Lapin kevät on ihana..
..ja kesä..
ja syksy..
..ja talvi biggrin.gif

Jokohan sitä ens syksynä onnistuisi järkkäämään ruska-aikaan vapaata...
Mansku
biggrin.gif Lapin hullu se on tääkin..Sinne on ehdottomasti päästävä ainakin kerran vuodessa, mieluusti 2. Tykkään lapin kesästä ja syksystä eniten.. wub.gif

Olen sanonu ukolle, että jos se ei halua lähteä, pärjään siellä koirien kanssa ihan yksinkin. Mökkejä siellä on pilvin pimein ja sellainen ollaan aina vuokrattu. Mieluusti kauempaa kuin niistä laskettelukeskuksista. laugh.gif

Siellä sielu ja ruumis lepää..Laskeutuu sellainen ihana rauha ja kiireettömyys..unohtuu huolet..vain kuukkelit laulaa, puissa soi tuuli, laineet liplattaa rantaan, nuotiotuli, porot jossain siellä lähettyvillä kulkee. Tunturit piirtyvät upeina taivaan sineä vasten. Pilvet koskettaa tuntureiden lakea..Illankajo muovaa utuisen maiseman ja aamulla ihana taas herätä kuukkelin kujerrukseen... happy.gif
sipa
Äh.. älkää mainostako.. Mulle iskee lapinhulluus.. w00t.gif Saanan kupeessa monet yöt viettäneenä, teidän että se kavala tauti iskee nopeammin kuin huomaatkaan.. laugh.gif Mutta menkääs Norjan lappiin.. niin wau.. siellä vasta ne ulppeat maisemat vasta onkin.. thumbup.gif Jää tämä meidän koto lappi kyllä pikkuriikkiseksi maisemineen.. Jäämeren ranalla on niin upeata ettei sitä edes sanotuksi saa.. laugh.gif
Mansku
biggrin.gif Pitäis meidän kaikkien lapinhullujen järkätä ruska-aikaan sinne kekkerit w00t.gif Jonnekin sinne tunturien ja purojen kätköihin perustaa "shamaanipiiri"..

Norjaan vois aatella menevänsä ensi vuonna.. whistling.gif
sa-an-ri
No kiitoksia kovasti... angry.gif Oon aina halunnu Lappii, mut sinne vieläkään päässy... Ja nyt te masennatte mut puhumalla kuin ihanaa siel on sleepy.gif

Mut hei!Mitäs jos lähdettäis syksyllä/kesällä (vuonna 2006) k-18 porukan kanssa Lappiin?? w00t.gif Pääsis Manskukin mukaan muiden "susirajan" takana asuvien kanssa...

Kun mun kohtaloni tän kesän miittiin taitaa olla sinetöity... Se Tuusulan näyttely sillon samaan aikaan, ja siellä ranskalainen täti tuomarina sad.gif Haluan viedä Fantin... Tai voisinhan periaatteessa tulla näyttelyn jälkeen sinne, mutta mistäs kyydit...? Linja-autoasemille etc... *murjottaa*
Mansku
biggrin.gif sa-an-ri Sulla on kyllä nyt iiisoooo aukko elämässäs wink.gif Kyllä nyt jokaisen täytyy edes kerran elämässään päästä lapin perukoille!!

Varmasti suuremmalla porukalla saa tuntuvat alennukset mökeistä. Niillähän on mökkikyliä jos jonkinmoisia.. smile.gif

Vois käydä tutustumassa huskyfarmiin ja käydä ratasajelulla, viinitilalla, porotilalla jne..pongata jonkun lappalaisen miehen..pirskatti...mähän tunnen jo yhen sellaisen poroisännän, mutta hällä on jo perhe kuten allekirjoittaneellakin.. baa.gif
sa-an-ri
JOOOOOOOOO!!!!Mennään mennään mennään!!

Isketään sieltä jotkut viinalla käyvät lapin ukot ja tullaan humalaan siitä et ollaan edes lähettyvillä w00t.gif
sannukka
No nyt kaikki säästämään K-18 lapin reissua varten. thumbup.gif Paras idea aikoihin mitä oon kuullu. biggrin.gif

Oon kerran käyny teininä isän kanssa lapissa, ja oli se kyllä mahtava paikka. Harmitti, kun oli niin lyhyt reissu, olis siellä pidempääkin voinut olla. Ja ikuinen haave taitaa olla kesäinen/syksyinen vaellusreissu lappiin. lookaround.gif
sa-an-ri
LAINAUS(sannukka @ 1.4. 2005, 09:40)
No nyt kaikki säästämään K-18 lapin reissua varten. thumbup.gif Paras idea aikoihin mitä oon kuullu. biggrin.gif

Kiitoksia smile.gif Mun idea innocent.gif *tuntee kerrankin olevansa fiksu*
Mansku
biggrin.gif Kuka teistä haluaa

1. uida?
2. kalastaa?
3. grillata?
4. käydä huskyfarmilla?
5. mönkijäajelulla tai jeeppisafarilla tuntureilla ja tiettömillä poluilla?
6. käydä viini; -ja porotilalla?
7. maistaa lapin herkkuja?
8. kiivetä tunturin laelle porukalla kaikessa rauhassa?
9. soudella?
10. leikkimielinen lapin mätsäri?

Asianosainen eli meikä:

1. Huono uimari wink.gif
2. kala-allergikko confused.gif
3. jesss
4. Tää pitää kokea dogrun.gif
5. selkä ei taida kestää mönkijää, mutta jeeppisafari ois kiva
6. thumbup.gif w00t.gif
7. biggrin.gif
8. thumbup1.gif thumbup1.gif
9. Mä voin huovata jos joku soutaa whistling.gif
10. Tää vois tuoda jotain kivaa ja nauhat, palkinnot vois olla jotain koirille sopivia
sipa
Menkää te jotka ette viellä siellä ole olleet.. Mä olen kolunnut joka nurkan vuodesta -86 lähtien ja nyt ollaan kesä ihan paikallaan ei mennä mihinkään.. w00t.gif
wilh
Ah mä en osaa kuvitella mistä ajasta lapissa en tykkäisi.
Talvet ja kaamosaika... sininen valo, revontulet ja upeiksi lumiveistoksiksi muotoutuneet puut ja pensaat. Paukkupakkanen ja lumen narske kenkien alla.
Syksy ja ruska... värejä ja kirpeitä syysiltoja.. kevät ja luonnon herääminen, kesä ja tunturipurot, pienet kitukasvuiset puut ja pensaat.. tunturien profiilit taivaanrannassa...
Lapissa on se tunnelma. Siihen jää koukkuun kun sen kerran on tajunnut.
sa-an-ri ei ole tarkoitus kiusata biggrin.gif mutta hyvähän se on jos tuut siihen tulokseen että pakko mennä, et tule katumaan biggrin.gif

Porot on muuten söpöjä, ootteko kokeillut niiden sarvia, kun niissä on sellainen karvapeite, niinkuin samettia tongue.gif
s-ml
..ja lappihan alkaa Seinäjoelta.. smile.gif
Mansku
biggrin.gif Sipa: Me eletäänkin jo vuoden 2006 kesää ja syksyä smile.gif Ollaan siis aikaamme edellä..

Kyllä se vaan aina vetää uudelleen ja uudelleen tonne lapin perukoille ja tiettömille teille..Etelän maat ja matkat ei viehätä ollenkaan..Systeri taas menee ennemmin johonkin Turkkiin tai muuhun vastaavaan..

Jahas...taas ollaan poikettu varsinaisesta aiheesta ihan muualle biggrin.gif
sipa
Mansku: Haittaako toi mitään jos poiketaan aiheesta, eihän se ole mitään uutta.. laugh.gif

sa-an-ri Ei se oikeesti noin ihanaa ole.. Sillä siellä on kauheesti SÄÄSKIÄ Ja MÄKÄRÄISIÄ Ja ne vasta kiukkuisia onkin.. biggrin.gif Ja sitten jos viellä saat sen lapinhulluuden.. w00t.gif Niin hyvä on... laugh.gif
Mansku
biggrin.gif Äläpäs nyt pelottele. Männä vuonna oltiin ja ei tavattu yhtään ainutta sääskeä eikä mäkäräistä. ohmy.gif Nehän nyt kuuluu sinne lappiin samalla tavalla kuin tunturit ja porot biggrin.gif Ukko muutamaan näkäräiseen törmäs, ja mä lappalaiseen mutta muuten meni ihan hyvin wink.gif
sipa
Niin ja ne "jänkhäjoonaat" on mukavaa väkeä.. laugh.gif Haisevat valkosipulille ja kossulle.. laugh.gif
Mansku
biggrin.gif Kilometrejäkään siellä ei lasketa vaan matkat on mitattava poronkusemana blink.gif Toisaalta eihän me pohjoisen porukka niitä muutenkaan mitata, kun aina matkaa joka paikkaan ohmy.gif

Etelän immeiset ne niitä laskee aika tarkkaan wink.gif Eihän me nyt sinne mennä, sinnehän on niin ja niin monta kilometriä. unsure.gif Useimmille ei oo elämää kehä kolmosen ulkopuolella laugh.gif Tää ei sitten ollu tarkoitettu millään pahalla!
sipa
Mansku Näinhän se on.. laugh.gif Ihan oikeesti, sillä susiraja alkaa kehä kolmosesta.. laugh.gif ja mä asun sen sisäpuolella.. w00t.gif ja todellakin katsotaan aina miten monta kilsaa on matkaa ja viitsiikö lähteä sinne asti ajelemaan.. biggrin.gif paitsi kesälomalla, silloin ei lasketa kilometrejä, muuta kuin miehet, että tietävät rehvastella kuinka pitkän matkan ovat ajaneet.. rolleyes.gif
mammanpoika
Haa, mä olin sitte Lapissa kattomassa äitivanhaa laugh.gif

Ensimmäinen NOKKOSPERHONEN nähty tänään Marttila-cityssä, leskenlehtiä en vielä löytänyt smile.gif

3.4. Ensimmäinen LESKENLEHTI pongattu täälläkin! Kevät wub.gif
sipa
Lauantai aamulla klo 6:45 lähdin Edin kanssa pikku lenkille ja kuulin tuttua huutoa jostain, katsoin taivaalle ja näin joutsenen joka yksin ja orpona lenteli talojen yli, huutaen kadonneita kavereitaan.. laugh.gif

Ja kappelin edustalla ostarilla on narsissit jo nupuillaan.. thumbup.gif
Hugis
Kevään ensimmäinen leppäkerttu on myös bongattu, Vantaalla Martinlaaksossa!!!
Se on mulle aina kevään merkki tongue.gif

Myös täällä narsissit nupussa thumbup1.gif
Mansku
biggrin.gif Mä en oo havainnu vielä mitään..Voi olla että ehtii juhannus ovelle ennenkuin näen mitään uutta.. lookaround.gif

Meidän pihalla tai lenkkeilyreissuilla ei muuta kuin niitä kakkakasoja vaan nousee maasta confused.gif

Säikäytin yhen uuden koiranomistajan eilen. Se sa....n ämmä kakatti koiraansa meidän portin pielessä. Satuin katsomaan just silloin ikkunasta..Ja sitten mua vietiin..Otin naulakosta takin taskusta pussin...Juoksin sen akan perään, annoin kakkapussin ja käskin kerätä jätökset!! Se meinas ekaks ettei hänen koira mitään tehny. Mä siihen jotta älä kuule mulle yritä.. En antanu laittaa sitä pussia meidän roskikseen vaan käskin viedä sinne koirakakkaroskikseen kylälle..

Taisin saada vihamiehen itelleni. Mutta kun en anna omienkaan koirien kenenkään portinpieliin tarpeitaan tehdä, niin ei tartte muidenkaan angry.gif Mulla oli siis eilen huono päivä (migreeni iski huonon yön jäljiltä).
sipa
Mansku Ihan oikein teit.. thumbup.gif Mä en ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä jotka tuovat koiransa muiden nurkkiin tarpeilleen.. unsure.gif Enkä sitä myöskään että antavat tehdä tarpeensa pihalle.. ohmy.gif Joka järjestys säännössä lukee se että koirat ja kissat eivät saa pissiä sinne, mutta on sellaisia jotka eivät katso mihin vievät elukkansa tarpeilleen.. Varsinkaan toisten pihaan tai portin pieleen ja jättävät jätökset sitten siihen, ja kävelevät muina miehinä pois, ihan kuin joku muu olis siinä käynyt. angry.gif
Mansku
blink.gif Mahtoi sille naiselle tulla sellanen olo, että kiertää meidän talon kaukaa vastaisuudessa ja luulee mua raivohulluks laugh.gif

Ei taida nousta meidän ikkunan alle taaskaan orvokit saati muutkaan..Siinä on sellainen turkasen pistävä ammoniakin tuoksu tai sinne päin. Ja yllätys yllätys, kissankakkakasoja. Huomasin eilen, kun aurinko lämmittää sitä kuorike ja multaseosta aamun ja aamupäivän..Eilen loput lumet olivat sulaneet pois siitä ja humalan juuripaakku oli noussut mullan alta ohmy.gif

On tainnut naapurin 4 kissaa ottaa jälleen "vessakseen" meidän kukkapenkin..Naapuri kun on peittänyt lasten hiekkalaatikon paksulla lainapeitteellä. Pitänee taas turvautua kuistin kaiteisiin kiinnitettäviin kukkaruukkuihin ym. Lasten takia kissat muuttaneet talliin asumaa..Ei voi kuulemma niin paljoo pitää sisällä. Vain ruoka-aikaan ja kun antavat e-pillerit nartuille..Eli yön aikana kulkevat aidan yli, koska muualta ei pääse (aidattu etupiha suureksi osaksi).

Täällä on siis joka toisessa talossa kissa/kissoja..Noi ihan naapurin tunnistaa hännättömyydestä. happy.gif
sa-an-ri
Mä kyllä inhoan ötököitä ylikaiken... dry.gif Mutta Lappiin on päästävä! Hinnalla millä hyvänsä... Vaikka olisin koko loppuvuoden kamalilla paukamilla, enkä siten voisi osallistua miss Suomi-kisoihin tongue.gif
sipa
sa-an-ri laugh.gif Onhan noita hyttyshattuja sun muita karkoitus keinoja käytettävissä.. biggrin.gif Offia vaan ruiskuttelet ympärillesi niin ja syöt sitä valkosipulia.. laugh.gif

Tänä aamuna muuten näin tai ensin kuulin kalalokit.. Kun menin lastauslaiturille kahville, höristin heti korviani kun kuului kiljuntaa.. laugh.gif Ja siellä ne valkoiset lentelivät ja kiljuivat mennessään.. thumbup.gif Voi miten ihanaa nähdä lokkeja heti aamusta, kyllä niitä on odotettukin.. thumbup.gif
sa-an-ri
Tänään koulumatkalla näin perhosen happy.gif ja kun tulin koulun pihaan, huomasin että krookukset tai esikot (kumpia lienee) kukkii seinustalla flowers.gif bleh.gif Kevät on saapunut smile.gif Mutta kuten rakkautta ilmassa-ketjussa kerroin, rakkaus ei... sad.gif
sipa
Ja eilen sitten näin ne ensimmäiset SINIVUOKOT wub.gif Kaksi kappaletta nökötti rinteessä auringossa.. thumbup.gif
mammanpoika
Sipa: minä näin eilen kans sinivuokkoja smile.gif Tuossa meidän kukkapenkissä on puska sinivuokkoja (omasta metsästä vuosia sitten siirrettyjä) ja ne alkavat nyt kukkia, yksi oli auki ja toinen aukeamassa. wub.gif
Mansku
biggrin.gif Mäkin näin sinivuokkoja ja ne kyl ajeli autolla wink.gif Saank mäkin pisteitä lookaround.gif
mammanpoika
Mansku; ne on niin tavanomasia ne autoilevat versiot, et niistä saa vaan plussia, ei kokonaisia pisteitä laugh.gif

Oikeasti ne mun näkemät sinivuokot on punasia teehee.gif
sipa
Joo plussaa vaan saa noista.. laugh.gif Ei siis pisteitä.. Ja nämä mun vuokot oli ihan aitoja sinisiä vuokkoja... thumbup.gif
Hugis
Sinivuokkojen väri riippuu täysin siitä, kasvavatko ne happamassa vai emäksisessä maaperässä, mutta en nyt muista, kumpi väri tuli kummasta. Ovat luonnon omia indikaattoreita smile.gif

Mäkin näin eilen perhosen, semmosen oransiinruskeen, missä oli mustia kuvioita. Mikähän laji se olis voinu olla? Tunnistan vain sitruuna- ja kaaliperhosen.
Arissa
Kalalokit bongasin alkuviikosta. wub.gif Niiden tuloa odottaa joka kevät yhtä mielellään. Muurahaisia nähty. smile.gif
Hugis
Minä myös niitä muurahaisia w00t.gif Keonrakennuspuuhissa olivat ilmeisesti, kun lahonneen puun päällä oli niitä mustanaan.

Ja nyt olette kateudesta vihreitä: .... Eilen näin kaksi kurkea!!!! thumbup.gif thumbup.gif Kesä on oikeesti tulossa. Vastahan niiden syysmuuttoa seurasin Viron puolella syksyllä. Kyllä tämä talvi on mennyt oikeestaan aika nopeasti smile.gif
sipa
Ja mä näin ekan muurahaisen myös eilen, systerin pojan autossa, se käveli just systerin puolella niskanojaa ylös päin, ja mä liiskasin sen automaattisesti.. lookaround.gif
Kurkia en ole viellä nähnyt.. lähtee hakemaan kiikareita, että näkis paremmin.. laugh.gif
Arissa
Hugonmami, mä oon kateudesta vihree *vihertää* biggrin.gif vielä ei ole kurkia näkynyt. Viime kesänä näin kaks kurkea yhdellä pellolla, jospa ne kävis tänä keväänä siinä samassa paikassa niin sitten ne vois bongata. biggrin.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.