Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Mäyräkoirien värit
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 4: Mäyräkoirat
maastonakki
Niin,minkäs värisiä mäyräkoiria teillä on?Löytyykö harvinaisuuksia,jos niin minkälaisia vanhempia takana ja ovatko Suomessa syntyneitä?
Meiltä löytyy pääosin ns.puhtaita punaisia ja yksi jolla tumma peitinkarva.Äidillä oli joskus laikullinen käppänä(muistaakseni)..
Itse tahtoisin kermanvärisen nakin wub.gif ,valitettavasti vain harvinaisia confused.gif
Toivottavasti tästä saadaan aikaan järkevä keskustelu thumbup.gif
sannukka
Kävin äsken etsimässä mäykkyjen rotumääritelmästä sallitut värit. Alkoi kiinnostaa, kun Virosta myytiin merle värisiä mäykkyjä, enkä koskaan ole semmoisista kuullutkaan. Nyt huomasin, etten ole koskaan mitään mäykyistä tiennytkään. biggrin.gif Millainen on keltainen mäykky, tai juovikas? Sallittuja värejä nekin. Merlestä löysin kuvia virolaisilta sivuilta, enkä kyllä koskaan ole sellaista koiraa nähnyt livenä. Oisko kellään kuvia tuosta keltaisesta ja juovikkaasta?
mirka
Olen nähnyt livenä lyhytkarvaisen juovikkaan ja ihan hauskan näköinen. Merlejä näkee aina silloin tällöin näyttelyissä.
Lydia
Meiltä löytyy riistanvärinen laikullinen kääpiökarkkari smile.gif
-onni-
Ja meillä tumman riistanvärinen karkkarikääpiö .

-onni- wub.gif
maastonakki
Keltainen=kermanvärinen..Kuopiossa kuulemma asustaa yksi tälläinen.Olisi kiva nähdä. Kuvasta olen nähnyt kermanvärisen ja tuttuni oli nähnyt ulkomailla juuri tuon sinilaikullisen.
Ainakin Boidis kenneliin (varmasti muihinkin)on syntynyt noita harvinaisempia värityksiä(laikukkaita),hänen sivuillaan kuvia.Itse näin näitä värityksiä messarissa viime vuonna. Itsellekin kun saisi. wub.gif
Onko lydia koirastasi kuvaa?
Meillä ollut kanssa riistanvärinen lyhytkarvainen käppänä.
Lydia
maastonakki: Eipä siitä kunnon kuvia ole dry.gif ja on muuten sellainen, että jos ei tietäisi sen olevan laikullinen ei kyllä uskoisi...

Tuossa kuvassa Tarulla ikää n. 3kk
>tinja<
meiltä löytyy 4 kk riistanväristä, Naomi kyllä aika tumma smile.gif
maastonakki
Tiikerin värinen mäykky ois kyl aika erikoinen smile.gif Ikinä en oo nähny,vielä...
Mua kyllä itteeni himottais se creme happy.gif
maawara
Tuo omani on rekisteröity riistaksi, mutta nykyään se alkaa kamalasti punertamaan. Ja kun sitä nyppii, niin aina tulee sitä punaista karvaa enemmän esiin. Mutta on kyllä yuossa mustaakin. En mä tiedä.

Itse olen nähnyt noita merle-värisiä koiria. Lähinnä pitkäkarvaisia, mutta kai myös iyhden lyhytkarvaisen. Ei kai sitä väriä muuten ole karkekarvaisessa. Koskaan en ainakaan ole nähnyt, eikä kyllä kauheasti huvita nähdä blue merle kk mäyräkoiraa o_O. Musta kauneimmat värit on ihan nämä tavalliset, ja ne riittäisi ihan hyvin tälle rodulle, ei kaikissa pidä olla hienoja merle- värejä.
maastonakki
Totta turiset,itse en ole nähnyt yhtään merleä karkkaria..Ja karkkari kyllä näyttäisi ihan seropilta jos olisi oikein vahva merle väritys blink.gif
Mutta kyllä nuo erikoiset värit mäykyissäkin on ihan hienoja,eivätkä edes mitenkään yleisiä.Kauneus on katsojan silmissä wub.gif
>tinja<

naomi pentuna, tosin väritys on aika samanlainen, joistain kohti hiukan ruskeampi smile.gif väri on siis virallisesti riista.
maastonakki
Hienoja ovat smile.gif
Niin,on ne harvinaiset värit ihan hienoja,mutta ovatko laikulliset ym. värit tarpeellisia?
Äidilläni ollut joskus von der nutzenilta laikullinen mäyräkoira,kuvista olen sen vaan nähnyt,hieno se oli wub.gif...
Meillä ollu tuon jälkeen aina ihan perusvärejä.
aiai
Meillä on tämmöinen kerman värinen, ei välttämättä aivan puhdas koska pentuna turkissa oli muutama musta karva. Ja rekkarissa kuitenkin lukee punariista.
maastonakki
Minit sivuilta löytyy kaikki mahdoliset mäyräkoirien värit kuvineen päivineen..Kannattaa tutustua,suosittelen thumbup.gif
Lovable
LAINAUS(maastonakki @ 16.6. 2005, 17:56)
Minit sivuilta löytyy kaikki mahdoliset mäyräkoirien värit kuvineen päivineen..Kannattaa tutustua,suosittelen thumbup.gif

Mikäs on Minit -sivujen osoite?
Rochas
LAINAUS(Lovable @ 16.6. 2005, 17:17)
Mikäs on Minit -sivujen osoite?

http://www.kolumbus.fi/silli/varit.html tuosta löytyy ne värit. Mielenkiintoisia! wink.gif
maastonakki
Niinhän ne ovat,tosin näyttelypäivityksiä voisi parantaa...
Lara
Meillä on ruskea keltaisin merkein lyhytkarvainen, isä saman värinen ja äiskä musta punaisinmerkein. smile.gif
shaairah
Äidillä on sijotusuros, lk-käppänä, joka on bl/brindle, Latviasta kotoisin wub.gif
Nero
No minulla on tuommoinen harmaa-musta laikullinen, väri on tummunut pentuajolta jonkin verran mutta toivon että taas kesäksi vaalenee! Harvinaisuudesta en tiedä mutta en ole itse ennen vastaavaa nähnyt. Seuraavaksi koiraksi otan toisen lyhytkarvaisen, punaisen mieluiten, mutta se ei ole vielä ajankohtaista rolleyes.gif . Saa nähdä milloin se pentukuume taas iskee... sleepy.gif
Ninnura
Meiltä löytyy kotoota pk. kääpiö mäyris musta punaisin merkein, kk. kääpiö mäyris riistanvärinen laikullinen ja lk. kääpiö mäyris punainen wub.gif

Olen nähnyt luonnossa yhden valkoisen mäykyn, se oli aika mielenkiintoisen näköinen biggrin.gif

Tätä mäyristä olis tarkoitus mennä esittämään Pöytyälle
mielestäni tosi kauniin värinen happy.gif

>tinja<
todella kaunis koira wub.gif

Tässä pari linkkiä, ensimmäisessä esiteltynä mäykkyjen värejä, toisessa "kuviota" (en nyt löydä oikeaa sanaa biggrin.gif)

http://www.starlightkennel.com/Color.html

http://www.starlightkennel.com/Pattern.html
Nero
Tuossa tinjan laittamassa linkissä oli kyllä mielenkiintoisia väriyhdistelmiä. Mielestäni noita valko- mäyräkoiria voi syntyä kun risteytetään kaksi merle-mäyräkoiraa, eli laikullista joilla on tuo kyseinen merle-geeni joka aiheuttaa ne laikut. Tosin tämä on "kiellettyä" tämä laikullisten risteytys, sillä pennut voivat olla todella sairaita saadessaan molemmilta vanhemmilta tuon merle-geenin. Mielestäni nuo erikoiset menevät jo rotumääritelmän ulkopuolelle.
Ninnura
Valkoiset mäyrikset eivät ole läheskään kaikissa maissa rotumääritelmän ulkopuolella... esim. virossa saa näyttelyihin mielestäni viedä valkoisia mäyriksiä.
Täytyykin kysyä yhden valkoisen mäyriksen omistajalta, että minkä värisiä koiran vanhemmat ovat biggrin.gif
<Iida>
LAINAUS(>tinja< @ 14.4. 2006, 18:47)
todella kaunis koira wub.gif

Tässä pari linkkiä, ensimmäisessä esiteltynä mäykkyjen värejä, toisessa "kuviota" (en nyt löydä oikeaa sanaa biggrin.gif)

http://www.starlightkennel.com/Color.html

http://www.starlightkennel.com/Pattern.html

Vau, upean näköinen tuo chocolate/cream wub.gif . Meillä on aikanaan ollut riistanvärinen kk ja punainen pk mäykky.
Nero
Niin siis tarkoitin tuossa edellisessä kommentissani, että minun mielestäni valkoiset mäyräkoirat menevät rotumääritelmän ulkopuolelle, virallisestihan näin ei ole kaikissa maissa. Se oli vain minun mielipiteeni. Ja koska se merle-geeni aiheuttaa koiralle sairauksia jos se tulee molemmilta vanhemmilta niin en ymmärrä miksi näitä risteytyksiä edes toteutetaan.
Ninnura
juu, olen samaa mieltä kuin Nero. Tärkeintähän koirassa on sen terveys eikä väri smile.gif
Tosin täytyy sanoa, että näyttäähän noi "erikoisen väriset" mäykyt upeilta biggrin.gif
joskushan näitä valkoisia pentuja syntyy "vahingossa", jos ei tiedetä vanhempien kantavan merle-geeniä confused.gif
Nero
Tiedätkö voiko merlegeeni olla myös piilevänä? Että koiralla on se mutta ei silti ole laikukas? Minä olen nimittäin luullut aina, että merlegeeni ei voi olla piilevänä.
Ninnura
LAINAUS(Nero @ 6.5. 2006, 00:01)
Tiedätkö voiko merlegeeni olla myös piilevänä? Että koiralla on se mutta ei silti ole laikukas? Minä olen nimittäin luullut aina, että merlegeeni ei voi olla piilevänä.

juu, mäkin kuulin yhdeltä kasvattajalta et merle geeni voi olla piilevänä wink.gif
aika jännä juttu biggrin.gif
Nero
No nyt pitääkin lukea tarkemmin tuo viime mäyräkoiraliiton lehti, siinä oli monen sivun juttu tuosta merlegeenista ja laikullisista muutenkin. Toisaalta kyllä kasvattajan pitäisi sen verran perehtyä taustoihin, että semmoisia "vahinkoja" ei tapahtuisi. Tietysti eihän ne kaikki valkoiset ole sairaita mutta suuri mahdollisuus on kuitenkin, eikä ole kenenkään edun mukaista tuottaa sairaita koiria, mutta ei hutkita ennenkuin tutkitaan smile.gif smile.gif
Indi
Nero// Onko sun koira jostain kennelistä?? Ittelläni on hirvee mäyriskuume, ja lyhytkarvaisiin blue merle värisiin olen totaalisesti ihastunut <3, vaikka eihän se väri ole pääasia, mutta ne vaan ovat kyllä niin upeit ilmestyksiä rolleyes.gif Yhdessä näyttelyssä näin parikin blue merleä, mutta ne taisivat olla ulkomailta...
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2010 Invision Power Services, Inc.