Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Irlanninsetterin esittäminen
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 7: Kanakoirat
Sivuja: 1, 2
-Mia-
Haluaisin tarkat ohjeet irlanninsetterin esittämisestä, kun olen semmoista menossa kesäkuussa match showhun esittämään. Koira on pentu, että jos on jotain erityistä pennun esittämisessä niin sekin täytyy kertoa happy.gif .

Koira onkin aikuinen uros.
staffi tyttö
omistan enkun mutta irkut esitetään samanlailla... ainaskin luulen niin

juoksutus: remmi korvien takana ja kireällä, mutta ei saa hirttää... pään tulee olla ylhäällä ja lujaa saa mennä
seisotus: koiran tulee olla ryhdikäs, etujalat rungon alla, takajalat n. 90 asteen kulmassa, pää ylhäällä ja häntä selkälinjan jatkoksi nostettuna, remmistä riippuen se joko päästetään irti ja laitetaan samanlailla kuin kultasillanoutajilla tai pidetään ylhäällä samassa kädessä millä pidät päätä ylhäällä

tässä vielä kuva miten se pitää seisottaa... kuva on kylläkin enkkusetteristä, mutta saman lailla ne seisotetaan

.Sini.
Tuossa näyttikin olevan jo yksi neuvoja, mutta laitan omani smile.gif

Minun mielestäni irlanninsetteri kannattaa juoksuttaa tiukalla hihnalla ( silleen että hihna tulee korvien välistä ), että pää on ryhdikkäänä liikkeissä. Etujalat siis rungon alle ja takajalat venytetään, riippuen koiran rakenteesta. Liikkeet sopivalla nopeudella. Seisotuksessa päätä " työnnetään " eteenpäin ja häntää pidetään selkälinjan jatkeena. Hihnan voi laittaa oman niskan takaa tai antaa jäädä roikkumaan sille puolelle jota tuomari ei näe, mutta kumminki silleen että kaulalinja ei katkea.

Tsemppiä vaan näyttelyyn smile.gif ja hyvin se menee ! thumbup.gif tuossa alhaalla vielä pari kuvaa, en sano että juuri noin pitää irlanninsetteri esittää, mutta tuo on minun tapani rolleyes.gif

liikekuva <-- © M. Pietikäinen
seisotuskuva <--
Rochas
Ja olen oppinut että setteriin saa pientä ryhtiä jos hiukan vetää hännästä ja sitten päästää irti. wink.gif Oikein?
staffi tyttö
Totta, mut ei toimi Lissulla... se jää silloin takapainoseks... no se on muutenki vähän omalaatunen biggrin.gif
-Mia-
Kiitos neuvoista, laitoinkin tuohon ylös että koira vaihtui nyt sitten aikuiseen urosirkkuun. Nyt pääsen harjoittelemaankin sillä, tuolla pennulla en olisi päässyt.

No niin, taas suunnitelmat muuttui. En olekaan osallistumassa millään irkulla näillä näkymin mihinkään... Mutta voihan noita teidän ohjeita hyödyntää tarvittaessa myöhemmin.
veau
LAINAUS(Rochas @ 30.4. 2005, 16:29)
Ja olen oppinut että setteriin saa pientä ryhtiä jos hiukan vetää hännästä ja sitten päästää irti. wink.gif Oikein?

Tuo auttaa yleensä kaikilla roduilla paitsi niillä jotka aina työntävät tassut eteen. (kuten sani)
Xiomara
Ehkäpä vähän myöhään tulee tämä seisotuskuva....mutta..
Tämä on muutaman kuukauden vanha kuva, mutta nuin minulla on tapana seisottaa. Eli häntä mahd. hyvin selän jatkeena, etujalat rungon alla ja takajalat siten, että maa tulee 90 asteen kulmassa jalkaan..tai siis jalka maahan.. blink.gif

edit, koiruus siis kuvassa vasta n. 12kk

Katis
^Xiomara;[B] Tuli vain off topic mieleen, että voisitte luovuttaa meille vähän karvaa biggrin.gif
Meidän nuorimmaisella, kun meinaa olla niin onnettomat hapsut rinnassakin teehee.gif
Xiomara
LAINAUS(Fellow @ 7.10. 2005, 07:43)
^Xiomara;[B] Tuli vain off topic mieleen, että voisitte luovuttaa meille vähän karvaa biggrin.gif
Meidän nuorimmaisella, kun meinaa olla niin onnettomat hapsut rinnassakin teehee.gif

Mie vähän pelkään, että kohta ei ole tuollakaan sad.gif sääli, alkoi niin hyvin kasvamaan kaunis turkin alku, mutta nyt turkki, varsinkin kaikki pidemmät karvat ovat muuttuneet aivan sähköisiksi ja niitä irtoilee törkeät määrät harjatessa. confused.gif
pips_a
täältä löytyikin mielenkiintoista tietoa.... smile.gif

eikös vain että Gordoninsetterit esitetään samanlailla kuin enkut ja irkut ?
-Tintti-
Olen saanut setterin esittämisestä aika tasokasta koulutusta. Omista taidoistani en mainitse mitään, mutta mitä minulle opetettiin niin hännästä vedetään koko ajan. Ja ei mitenkään hennosti vain ihan kunnolla ( ei tietenkään koiraa satuteta mutta muuten). Itselläni olikin vasen käsi ihan hellänä vetämisen suhteen laugh.gif
Kannattaa olla tarkkana, että pää on myös ryhdissä, eikä sojota taivaaseen. Tuossa kuvassa mikä viimeiseks näytettiin pää oli hyvässä 'kohdassa' smile.gif

Liikkeissä voi mennä joko tiukalla tai löysällä hihnalla, riippuen ihan miten koira on opetettu.
Ja saa liikkua tosi reipasta tahtia-

blush.gif
Ida K
LAINAUS(pips_a @ 19.11. 2005, 21:39)

Gordonia ei ihan samalla tavalla, sekun on hiukan raskaampi koira. Siinä on useampia tapoja, esim. hännässä ..
.Sini.
LAINAUS(pips_a @ 19.11. 2005, 21:39)

Suurinpiirtein samalla tavalla, mutta gordoninsetterin häntä laitetaan yleenä hieman taivasta kohti ( irlanninsetterein häntä selkälinjan mukaan ) wink.gif
Kettis
Mä oon ainakin kuulu, että juoksutuksessa remmin pitäis mennä siitä korvan vierestä... Mutta en kyllä ole yhtään varma. KAi tuokin vähäsen riippuu koirasta. (;
-Tintti-
LAINAUS(.Sini. @ 6.12. 2005, 12:14)
Suurinpiirtein samalla tavalla, mutta gordoninsetterin häntä laitetaan yleenä hieman taivasta kohti ( irlanninsetterein häntä selkälinjan mukaan ) wink.gif

Tämäkin on irlanninsettereillä aika koira kohtasta. Toisilla häntä nostetaan vähän ylemmäks toisilla ei..

Muutamia linkkejä kuviin jossa häntää pidetään selkälinjan yläpuolella:
http://www.rytmisetterit.net/figoori.jpg
http://www.geocities.com/pendoric/Photos/Alex_Leigh.jpg
http://www.chicchoix.com/images/set_dennis...lkeakoski05.jpg

Mutta niinku sanoin niin häntää voi myös pitää juuri noin niinku Sini kertoi:

http://www.chicchoix.com/images/set_mimmi_rauma05.jpg
.Sini.
LAINAUS(-Tintti- @ 11.12. 2005, 21:08)
Tämäkin on irlanninsettereillä aika koira kohtasta. Toisilla häntä nostetaan vähän ylemmäks toisilla ei..

Muutamia linkkejä kuviin jossa häntää pidetään selkälinjan yläpuolella:
http://www.rytmisetterit.net/figoori.jpg
http://www.geocities.com/pendoric/Photos/Alex_Leigh.jpg
http://www.chicchoix.com/images/set_dennis...lkeakoski05.jpg

Mutta niinku sanoin niin häntää voi myös pitää juuri noin niinku Sini kertoi:

http://www.chicchoix.com/images/set_mimmi_rauma05.jpg

Niin, siis sehän oikeestaan on, että mistä itse tykkää, molemmat tavat mielestäni on ihan OK. cool.gif
-Tintti-
LAINAUS(.Sini. @ 12.12. 2005, 18:03)
Niin, siis sehän oikeestaan on, että mistä itse tykkää, molemmat tavat mielestäni on ihan OK. cool.gif

Ja vähän minkä tyyppinen koira on. Joillaki settereille luonnostaan häntä on huomattavasti yli selkälinjan, toisilla ei. smile.gif
Gottago
^ja jos niin on, niin sitten se on virhe. wink.gif

Tuo setterin roikottaminen häntä taivasta kohden tulee noiden jenkkien apinoimisesta. Kannattaa käydä lukaisemassa rotumääritelmä (siis se FCI-maiden), sieltä saa myös viitteitä koiran esittämiseen.

No, mä nyt en ole paras henkilö paasaamaan hännän nostamisesta, kun tuo on itselläkin se "heikko kohta"... oops.gif
Lucia
Auts, kuulostipa pahalta... noissa esimerkkikuvissa en ainakaan minä "roikota setteriä häntä taivasta kohden"... huh.gif eikä näytä Figokaan kovasti "roikkuvan".
Xiomara
Olen havainnut, että monesti koirat joiden suvussa esiintyy pääosin jenkki/aussilinjaa seisotetaan häntä selkälinjan yläpuolella. Sopii mielestäni niiden ruumiinrakeenteelle. itse yritän pitää häntää selkälinjan jatkeena, yleensä siinä epäonnistuen... teehee.gif kaiken kaikkiaan pidän häntää todella rumasti.. oops.gif
Lanttu
kehässä näkee enemmän tuota että häntä on selkälinjaa hieman ylempänä, ja ainakaan itse en edes saa sitä niin matalalle että se olisi selkälinjan jaltkeena biggrin.gif varsinkinkun seisoo se on hyvän vaikeaa!
Nala
^^^ Lucia: Eli jäljelle jäi Pulmu ja Alex teehee.gif
Ei vaan, kyllä ainakin tuppaan nostamaan sitä häntää hieman selkää ylemmäs. Apinointia tai ei sly.gif
Lucia
Hahaa, eipä näytä Pulmu ja Alexkaan "roikkuvan" biggrin.gif (vaikka Alexin häntää pidetäänkin selkeästi ylhäällä). Kalskahti vaan korvaan tuo Gottagon kommentti roikottamisesta vaikka tuskin tarkoitti asiaa ihan niin. On tuo Denverin häntäkin ylempänä kuin alempana wink.gif siinä missä omaa silmää miellyttää.
Gottago
Joo, en mä sillä roikottamisella nyt ketään yksittäistä esittäjää tarkoittanut. cool.gif Toivoisin vaan, että sellaista ei alkaisi ainakaan enempää ja pahempana täällä meidän kehissä näkymään.

Ja kuten sanottu itsekin siihen sorrun... blush.gif
Gottago
Tylsähän sitä on ns. "huonoja" esimerkkejä osoitella, mutta silläkin uhalla yritin tuossa äkkiä selailla jotain esimerkkikuvaa tavasta, mikä menee yli mun käsityksen. Ei tää nyt mikään aivan pahimmasta päästä ole:

Oikein kaunis koira ja esittäminen varmasti ihan omaa luokkaansa tuolla Ameriikan maalla. Ei kuitenkaan täällä meillä häntää noin ylös. xsmile.gifx
Gottago
LAINAUS(Xiomara @ 20.12. 2005, 22:33)
Olen havainnut, että monesti koirat joiden suvussa esiintyy pääosin jenkki/aussilinjaa seisotetaan häntä selkälinjan yläpuolella. Sopii mielestäni niiden ruumiinrakeenteelle. itse yritän pitää häntää selkälinjan jatkeena, yleensä siinä epäonnistuen... teehee.gif kaiken kaikkiaan pidän häntää todella rumasti.. oops.gif

Taaskaan mä en osaa pysyä vaiti... blush.gif En mä pahalla _millekään_ taholle... kunhan vähän provoilen. cool.gif

Mä olen vähän eri mieltä tuosta ruumiinrakenteelle sopimisesta, siis siinä mielessä, että se sopisi pelkästään/jotenkin erityisesti am-aust-linjaisille. Olen monesti miettinyt, että hännän pieni nostaminen (ei kuitenkaan hännästä roikottaminen teehee.gif ) sopisi monellekin englantilaistyyppiselle luiskaperseelle... (pardon my french) yhtälailla kuin mitä sitä käytetään sukutaulultaan aussi-jenkkisettereille. Uskoakseni jälkimmäisillä hännän nostaminen liittyy useimmiten enemmän siihen, että halutaan profiloitua tietyn tyypin edustajiksi (mistä mä aiemmin ilkeästi käytin sanaa apinointi...).

Sitä paitsi Xiomara, lakkaa höpsimästä, että sä mitenkään rumasti Taran häntää pitäisit. smile.gif
minski
Uskoisin, että tuolla eri linjojen hännän esittämistavoilla haetaan sitä miten koira asettuu käytössä. Pään esitystapa tosin ei siihen muottiin sovi (sekin useimmiten selkälinjan tasolla), mutta hännän osalta jenkeissä koira osoittaa linnun pystyllä hännällä, kun taas europpalaiset (englantilaislinjaiset) pitävät hännän selkälinjan jatkona. Tässä linkki american malliin http://www.brophysirishsetters.com/Dogs%20...oint/Page2.html. FCI:n rotumääritelmän mukaan korkea häntä on virhe, mutta ilmeisesti amerikkalaiset ovat todenneet korkean hännän sopivammaksi heidän maastoihinsa ja metsästystapoihinsa (ratsain).
Terhi
LAINAUS(minski @ 28.12. 2005, 16:02)
ilmeisesti amerikkalaiset ovat todenneet korkean hännän sopivammaksi heidän maastoihinsa ja metsästystapoihinsa (ratsain).

Mutta moniko jenkkiläinen showtyypin setteri käy metsällä? huh.gif tai edes suomalainen?
Vai olenko kenties ihan hukassa jos väitän että Suomessakin on havaittavissa ero show-linjaisten ja käyttölinjaisten koirien välillä? blush.gif
Xiomara
LAINAUS(Gottago @ 28.12. 2005, 13:04)
Taaskaan mä en osaa pysyä vaiti...   blush.gif En mä pahalla _millekään_ taholle... kunhan vähän provoilen.  cool.gif

Mä olen vähän eri mieltä tuosta ruumiinrakenteelle sopimisesta, siis siinä mielessä, että se sopisi pelkästään/jotenkin erityisesti am-aust-linjaisille. Olen monesti miettinyt, että hännän pieni nostaminen (ei kuitenkaan hännästä roikottaminen  teehee.gif ) sopisi monellekin englantilaistyyppiselle luiskaperseelle... (pardon my french) yhtälailla kuin mitä sitä käytetään sukutaulultaan aussi-jenkkisettereille. Uskoakseni jälkimmäisillä hännän nostaminen liittyy useimmiten enemmän siihen, että halutaan profiloitua tietyn tyypin edustajiksi (mistä mä aiemmin ilkeästi käytin sanaa apinointi...).

Sitä paitsi Xiomara, lakkaa höpsimästä, että sä mitenkään rumasti Taran häntää pitäisit.   smile.gif

Njaah, mää kyl oikeestikki pidän häntää aikas rumasti... blink.gif Mut opettelen, opettelen... oon muutenki tullu siihen tulokseen, että koiran seisottaminen on taitolaji. sleepy.gif

oot oikeassa, että monelle engl. linjaiselle sopisi hännän nostaminen jiukka ylemmäs jos on muuten kovin luisu pylly. Tarkoitin ehkäpä enemmän vain sitä, että juuri nuilla aus-am koirilla näkee tuota hännän nostamista enemmän.

edit, ai nii juu piti vielä lisätä, että minua ei kyllä mitenkään häiritse millä korkeudella häntää pidetään kun seisotetaan. Eikös se muutenkin ole enemmän sitä, että koiran liikkuessa/liikkeessä sen tulisi kantaa häntääsä selkälinjan jatkeena. Eli minnuu ei haittaa millä korkudella se on seisotettaessa.
Gottago
LAINAUS(Xiomara @ 28.12. 2005, 14:42)
edit, ai nii juu piti vielä lisätä, että minua ei kyllä mitenkään häiritse millä korkeudella häntää pidetään kun seisotetaan. Eikös se muutenkin ole enemmän sitä, että koiran liikkuessa/liikkeessä sen tulisi kantaa häntääsä selkälinjan jatkeena. Eli minnuu ei haittaa millä korkudella se on seisotettaessa.

No mun piti juurikin tulla lisäämään, että olkoonkin häntä seisottaessa (handlerin roikottamana) millä korkeudella tahansa, niin mikään ei pilaa tehokkaammin setterin yleisvaikutelmaa kuin liikkeessä pystyssä sojottava häntä...

Keräilin tähän vähän mitä eri rotumääritelmät sanovat hännästä:

FCI:
TAIL: Moderate length, proportionate to size of body, set on rather low, strong at root, tapering to fine point. Carried level with or below back.

Kennel club, UK:
Tail: Of moderate length proportionate to size of body, set on just below the level of the back, strong at root tapering to a fine point and carried as nearly as possible on a level with or below the back.

AKC:
The tail is set on nearly level with the croup as a natural extension of the topline, strong at root, tapering to a fine point, nearly long enough to reach the hock. Carriage straight or curving slightly upward, nearly level with the back.

UKC:
Strong at root, tapering to a fine point, long enough to reach to hock. Carriage straight or curving slightly upward. Nearly level with back. The tail carriage in the hunting type is very different than the show dog. In the hunting type, the higher the tail is above the level of the back, the better. The 12 o'clock or straight up tail is considered very stylish when pointing game. The action of a stylish hunting type when running and searching for game should be that of a cracking buggy whip.

Eli nuo minskin esimerkit edustavat (käsittääkseni) tätä jälkimmäistä instituutiota, mutta sen sijaan nuo jenkkilän showlinjaiset AKC:ta. Siihen nähden tuntuu ihmeelliseltä, miksi nuo koirat seisotetaan noin hännät pystyssä.
minski
Jos yrittäisin pitää kynsin hampain kiinni teoriastani rolleyes.gif , niin sekä AKC:n että UKC:n määritelmissä puhutaan hännän kannosta, jonka tiukasti tulkiten voisi ymmärtää liikkeessä tapahtuvaksi hännän asennoksi, mutta UKC:n määritelmässä mainitaan vielä seisonnassa oleva hännän asento, johon tuon hännän esittämisen voisi perustaa. whistling.gif Mutta toisaalta voihan olla, että sillä haetaan vain näyttävyyttä ja ryhtiä.

*Tepa*: jenkkiläisten metsästyskäytöstä en tiedä, mutta jos tästä Rovaniemen seudusta puhutaan, jonka tunnen hieman paremmin, niin 3 tuntemaani showtyypin jenkkiä käy metsällä(paljon enempää niitä en täältä tunnekaan). Sitä en tiedä mitä siellä tapahtuu vai tapahtuuko mitään, mutta ainakin käyvät. cool.gif
-Tintti-
Porukat oli yks syksy ihan lapissa vaeltamassa ja niitä oli tullut vastaan yks metsästys irlanninsetteri, porukat oli ottanut kuvan ja voin sanoa että se on kyllä aivan erinnäköinen kuin showlinjanen.
Ja sillon ku koiramme lehdessä oli irlanninsetteristä rotuesittely niin siinä sanottiin että Suomessa metsästyslinjanen ja showlinjanen on ihan erinnäköisiä. Näyttelysetterit ovat menneet enemmän raskaamman tyypin koiraksi kun metsästyslinjaset ovat kevyempiä. Tämä ei siis ole mun mielipide vaan lainausta siitä rotuesittelystä smile.gif
Lucia
GottaGo: toki toki, ymmärsin kyllä ettei ketään yksittäistä osoiteltu wink.gif mä tykkään kyllä erottaa setterin esittämisen noutajan esittämisestä ja sen takia häntä monesti on napakammin käsissä... onhan setteri napakampi ja jämäkämpi koira muutenkin!

Makukysymyksiä, mutta mun mielestä yleisvaikutelman pilaa höllyvät ja löllyvät leveät selät, haluton olemus, noutajamaisuus, selkälinjan tasalla oleva pää... kaikki asiat jotka poikkeavat pursuavan elämän ilon kuvastamisesta, siitä setterin luonteesta. Ylväys on kuitenkin sana joka kuvaa jaloa rotuamme minulle enemmän kuin hyvin!

Heh, jonkun toisen mielestä yleisvaikutelman pilaa varmastikin liian lyhyet kaulakarvat biggrin.gif biggrin.gif. Hahhahhaa!
Gottago
LAINAUS(Lucia @ 29.12. 2005, 13:52)
Makukysymyksiä, mutta mun mielestä yleisvaikutelman pilaa höllyvät ja löllyvät leveät selät, haluton olemus, noutajamaisuus, selkälinjan tasalla oleva pää... kaikki asiat jotka poikkeavat pursuavan elämän ilon kuvastamisesta, siitä setterin luonteesta. Ylväys on kuitenkin sana joka kuvaa jaloa rotuamme minulle enemmän kuin hyvin!

Heh, jonkun toisen mielestä yleisvaikutelman pilaa varmastikin liian lyhyet kaulakarvat biggrin.gif biggrin.gif. Hahhahhaa!

Totta tuokin! Esim. löllyvät ja rullaavat selät ei myöskään ole mikään silmiä hivelevä näky.

Ja sitten se perässävedettävyys... sleepy.gif Mä ihailen jenkki-aussi-linjaisia koiria juuri niiden hienon kehäkarisman vuoksi. Valitettavasti sitä räiskähtelevää iloisuutta ei niin usein löydy englantilaistyyppisistä koirista. Ainakaan kehässä. Auta armias sitten taas kotioloissa ja lenkille lähtiessä... rolleyes.gif

Juups... se, että setterillä on myös kaula, saattaa tietysti aiheutta joillekin puistatuksia... teehee.gif
-Tintti-
LAINAUS(Lucia @ 20.12. 2005, 17:57)
Auts, kuulostipa pahalta... noissa esimerkkikuvissa en ainakaan minä "roikota setteriä häntä taivasta kohden"... huh.gif eikä näytä Figokaan kovasti "roikkuvan".

Ei ei, kun pistin nuo esimerkki kuvat en tarkoittanut että siinä roikotetaan kohti taivasta. Tuossa kuvassa mielestäni esitetään setteri aika tavalla sillä lailla mistä itekin pidän! smile.gif
Lucia
LAINAUS(-Tintti- @ 29.12. 2005, 14:55)
Ei ei, kun pistin nuo esimerkki kuvat en tarkoittanut että siinä roikotetaan kohti taivasta. Tuossa kuvassa mielestäni esitetään setteri aika tavalla sillä lailla mistä itekin pidän! smile.gif

Juu ei siitä ollutkaan kyse, kunhan viilaillaan pilkkujen paikkoja ja sanamuotoja smile.gif.
Nala
LAINAUS
Mä ihailen jenkki-aussi-linjaisia koiria juuri niiden hienon kehäkarisman vuoksi

Ah, sen ja monen muunkin asian vuoksi ihailee hän täällä lookaround.gif

Onhan meitä joka junaan ja tuskin meidän pähkäilymme hännän virittämisestä auttaa _ihan kauheasti_ aiheen aloittajaa teehee.gif
Mutta siis pääasiassa verrattuna yhteen toiseen landiaan, jonka koiratouhuja jokin aika sitten ihmettelin, niin täällä kuitenkin suurin osa ihan esittää sitä koiraansa sen hetken, kun siellä kehässä on.

Vielä kun saataisiin tänne niitä "handleri-klinikoita" että meikäläinenkin oppis teehee.gif
Xiomara
LAINAUS(Nala @ 29.12. 2005, 19:31)
Vielä kun saataisiin tänne niitä "handleri-klinikoita" että meikäläinenkin oppis teehee.gif

Jooo, "handleri-klinikoita", paljon sellaisia niin ehkä tääkin oppisi!!! thumbup.gif
Gottago
Pitää vielä tarkentaa, ettei KENELLEKÄÄN jää väärää käsitystä ihailemastani tyypistä... cool.gif (ihan kuin ketään kiinnostaisi... blush.gif ) eli kyllä englantilaistyyppiset setterit ovat kuitenkin se minun juttuni. Kummassakin on omat hyvät ja huonot puolensa, mutta kokonaisuutena tykkään sellaisista vähemmän liioitelluista versioista.

Näin. teehee.gif

Ja tämäkään ei ihan hirveästi edistä alkuperäistä keskustelun aihetta, joka oli...?? oops.gif
tiia`
se riippuu pun. irkuissaki siitä aika paljon, että mitä tyyppiä ne on ( jenkki, aussi, enkku..jne.) toisille sopii paremmin, että häntää pitää vähän korkeammalle ja taas toisille sopii paremmin, että häntä jätetään alemmas.
tiia`
tepalle tiedoksi smile.gif kyllä noita show-linjasia käytetään metsällä ihan kiitettävästi. ainakin mä käytän mun omia settereitä ja ne on jenkki-aussi-linjaa, ja osaa toimia.. on vietti tallella biggrin.gif
willow
tässä mun tyylini esittää setteriä smile.gif

http://www.freewebs.com/annaset/tessa1.jpg
Pasadena
Mä esitän aina vähän erityylillä. Johtuu koiran mielialasta. biggrin.gif Ja erityyppisiä irkkuja esitän hieman erilailla...

Kuvia:
Riihimäki (lenkiltä otettu kuva.. koira seisoo mielestäni hyvin, pää saisi ehkä olla hieman eteen venytetympi)
Ruovesi (Cheri ja minä vasemmalla cool.gif Viereinen uros seisoo hienosti ja pitää häntäänsäkin itse ylhäällä!)
Järvenpää (Cheri ja minä vasemmalla, koiran pää hassusti vinossa. Viereinen uros seisoo hienosti.)
Helsinki (Tässä pidän mielestäni rumasti häntää noin ylhäällä unsure.gif)
Valkeakoski (koira liian venytettynä: etujalat eivät ole suorassa ja takajalat mielestäni liian takana)
Loppi
Tervakoski (eräs irlanninsetterikasvattaja seisottaa Cheriä.. vähän erilainen tapa kun mulla mutta Cheri on komeena)
Turenki (venyyyy)
omalla pihalla
Saahan siitä yhdestä koirasta vaikka minkä näköisen. laugh.gif

Juhannuksena joku mies tuli ihastelemaan koiraani ja sanoi että oli nähnyt samanlaisen tv:ssä, oli ilmeisesti katsonut Euroopan Voittaja-näyttelyä suorana... Hän ihmettelin miten ne koirat jaksavat seistä niin hirveän kauan paikoillaan. Sanoin että se on ainakin tässä rodussa pitkän harjoittelun tulos. rolleyes.gif Ainakin Cheriä piti treenata yli puoli vuotta eikä tuo vieläkään täydellisesti suju. Toivottavasti tuon pennun kanssa on sitten helpompaa. smile.gif
tiia`
Hienoja seisotuskuvia smile.gif Itse esitän setterini aika venytettynä, koska niin siihen saa ryhtiä ja ylväyttä smile.gif HUOM. tämä on minun mielipiteeni smile.gif

Pasadena: Cheri muuttu tosi paljon, näytti ihan eri koiralta ku seisotustyyliä vähän muutti cool.gif wub.gif
Pasadena
^
Tietysti aika ja paikka, kuvan laatu ym. vaikuttaa myös mutta aika eri näköinenhän se on. teehee.gif

Mä seisotan setteriä vähän miten sattuu. rolleyes.gif Ei ole vielä sitä omaa tyyliä "kehittynyt" kun vasta vuoden esittänyt.
facky
onhan täällä neuvojia ollu paljonki, mut ajattelin laittaa viel omat neuvoni rolleyes.gif

eli siis
seisotus: etutassut vierekkäin, niin että niiden välissä on, koiran koosta riippuen, tarpeeksi tilaa. sitte takatassut pyrin venyttämään niin, että tassut näyttää olevan siinä missä niiden kuuluukin olla ku koira seisoo biggrin.gif ja sit hännän yritän pitää selkälinjan jatkeena mut kuten täällä jo todettiin, aina ei onnaa ;D
juoksutus: no riippuu sekin tietysti koirasta, mut joko "hirttotyylillä" tai sitte korvan alta. meen niin yleensä sitä nopeutta mitä koirakin ja pyrin siihen ettei koira näytä perässä vedettävältä.

^^asettelukuva

^^seisotuskuva

molempien kuvien copy: hanne

tuossa vielä edestä päin seisotuskuva.
Souffu
LAINAUS(Pasadena @ 3.7. 2006, 17:11)
Mä esitän aina vähän erityylillä. Johtuu koiran mielialasta. biggrin.gif Ja erityyppisiä irkkuja esitän hieman erilailla...

Kuvia:
Riihimäki (lenkiltä otettu kuva.. koira seisoo mielestäni hyvin, pää saisi ehkä olla hieman eteen venytetympi)
Ruovesi (Cheri ja minä vasemmalla cool.gif Viereinen uros seisoo hienosti ja pitää häntäänsäkin itse ylhäällä!)
Järvenpää (Cheri ja minä vasemmalla, koiran pää hassusti vinossa. Viereinen uros seisoo hienosti.)
Helsinki (Tässä pidän mielestäni rumasti häntää noin ylhäällä unsure.gif)
Valkeakoski (koira liian venytettynä: etujalat eivät ole suorassa ja takajalat mielestäni liian takana)
Loppi
Tervakoski (eräs irlanninsetterikasvattaja seisottaa Cheriä.. vähän erilainen tapa kun mulla mutta Cheri on komeena)
Turenki (venyyyy)
omalla pihalla
Saahan siitä yhdestä koirasta vaikka minkä näköisen. laugh.gif

Juhannuksena joku mies tuli ihastelemaan koiraani ja sanoi että oli nähnyt samanlaisen tv:ssä, oli ilmeisesti katsonut Euroopan Voittaja-näyttelyä suorana... Hän ihmettelin miten ne koirat jaksavat seistä niin hirveän kauan paikoillaan. Sanoin että se on ainakin tässä rodussa pitkän harjoittelun tulos. rolleyes.gif Ainakin Cheriä piti treenata yli puoli vuotta eikä tuo vieläkään täydellisesti suju. Toivottavasti tuon pennun kanssa on sitten helpompaa. smile.gif

Asta noi sun kuvat ei näy. dry.gif
preriaz
LAINAUS(*Tepa* @ 28.12. 2005, 16:29)
Mutta moniko jenkkiläinen showtyypin setteri käy metsällä? :huh: tai edes suomalainen?
Vai olenko kenties ihan hukassa jos väitän että Suomessakin on havaittavissa ero show-linjaisten ja käyttölinjaisten koirien välillä? :oops:

Meijän pentueesta ainakin 3 käy metsällä. Mutta näyttelyissä eivät silti pidä häntää
korkealla itse. Jenkkilinjaiset, joilla on hyvä häntä ja takakulmaukset kyllä näyttävät mielestäni tyylikkäämmältä kun häntä on nostettu aavistuksen selkälinjaa ylemmäs. Seisojan kuuluu ilmaista hännällään lintu/innokkuus metsästystilanteessa ja saman tekevät noutavat koirat .
Meillä omina koirina sekä settereitä että noutajia.
-Mia-
Kävin nyt sitten harjottelemassa tän urosirkun kanssa kaverin luona ja jälki EI ollut mitä parhain biggrin.gif . Koiran kanssa ei tosin oltu harjoteltu näitä näyttelyjuttuja yli vuoteen.
Tässä kuva ja vähän selitystä kuvasta: kuva on sininen, koska kameran säädöt oli päin prinkkalaa, pidän hihnasta kiinni, koska koira lähti peruuttamaan jos otin kiinni kuonosta ym. ja häntä nyt on muuten vaan aloittelijan sähläyksellä liian ylhäällä. huh.gif

(valitan, aika isokokoinen)
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.