Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Haku alueelle jätöksiminen
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > Palveluskoiratoiminta
Chellie
Nyt siis homman nimi on se että koira on ruvennut tekemään molemman jätökset haku aluelle olleessaan "töissä". Olen todella pahalla päällä asiasta koska koira ei ole KOSKAAN ennen tehnyt tätä. Tämä on siis alkanut nyt alle kuukauden sisällä. Sijaistoimintaa? Vai mitä?

Kielsin koiraa eilen reeneissä todella pahasti jätöksien teosta koska en tule sitä koskaan sallimaan missään tilanteessa. Tuntuu että kun yksi asia on hoidettu tulee jo toinen "ongelma" eteen.

Olisiko jotenkin liitoksissa siihen kun reilu kuukausi sitten huomasin kun koira ei alkanut ilmaisemaan (haukkuva) että kaikki maalimiehen ovat aina syöttäneet namit kädestä ja pitäneet ne koko ajan kädessä ollessaan piilossa, ja näin ollen se on toiminut haukun laukaisija, noh, ei aikakaan kun kaikki 3 maalimiestä oli valmiina ja hain koiran ja lähetin hommiin, kaksi ensimmäistä koira ilmaisi ihan normaalisti ja viimeinen kolmas maalimies jäi ilmaisematta, koira jopa käveli maalimiehen päältä, alkoi piehtaroimaan lumiläntissä. Kielsin koiraa ja otin takaisin luokseni ja lähetin uudelleen sen, ja sama jatkui. Huomasin että tässä on jotain mätää. Kaksi olivat pitäneet namit kädessä (koira ilmaisi) ja yhdellä oli taskussa (koira ei ilmaissut). Nyt on reeneissä annettu käsky maalimiehille että niitä nakkeja/pullia ei pidetä kuin taskussa, yhtään ainutta namia ei saa kädessä näkyä tai mä raivoan.
Eilen reeneissä koira sitten ilmaisi ihan normaaliin tapaan kuin ennenkin eli maalimiehen heti löydettyään MUTTA ennen sitä se huiteli jopa alueen ulkpuolella ja teki pissat ja kakat molemmat. Minä kielsin ja kunnolla. Käskin koiran luokseni ja lähetin uudestaan ja sitten homma onnistui.

Missä vika?

Koira käy ennen reenejä aina sekä kakalla että pissalla. On hyvässä viretilassa ja motivaatiota löytyy vaikka muille jakaa ja ei koskaan ole kyllästynyt hakuun ja se on parasta työtä mitä se saa tehdä.

Mutta silti jokin mättää mutta mikä? Tämä jätöksien teko tuli sen jälkeen kun koiralta alettiin vaatimaan haukkua vaikka ne namit on siellä taskussa. Paineistuuko? Mutta kun se alkaa haukkumaan ensimmäisen niin seuraavatkin yleensä sujuu normaalisti niinkuin ennen. Olemme nyt siis kolmatta vuotta hakuilemassa. Olisiko kenties syynä liian tutut maalimiehet? Koira on aika nopea kyllästymään mm. tottikseen.

Kaipaamme pikaisia neuvoja!
Hour
Homma ei tosiaan taida olla oikein hollillaan. Minulle tuli ensin mieleen, että koiralla ei ole motivaatiota tai sitä on opettu liian suurin harppauksin. Oletko edennyt kuinka nopeasti mihinkin vaiheeseen?

"motivaatiota löytyy vaikka muille jakaa ja ei koskaan ole kyllästynyt hakuun ja se on parasta työtä mitä se saa tehdä" Kun käytös kyllä viittaa motivaation puutokseen..

Tai vaihtoehtoisesti sinulla ja koiralla ei kunnioitus pelaa koiran puolelta. Jos koira tietää, että hommissa ollaan ja muuta ei saa tehdä, niin sehän selkeästi pistää sinua 6-0. Se, että miksi koira tekee niin, onkin enemmän arvailua. Koirahan ei ajattele, että "minäpäs tässä nyt teen kaikkea muuta, etsikööt itte" Käytökseen on aina joku syy.

Vaikea sanoa, mutta jos olisin sinä, pitäisin pidemmän tauon harjoituksista. Siinä olisi myös aikaa miettiä, mikä menee vikaan. Kannattaisi myös ehkä vierailla katsomassa jonkun toisen ryhmän treenejä? Sieltä saattaisi saada "vertaistukea" ja vinkkejä omaan koulutukseen. Jos päädyt pitämään taukoa, mieti, miten aloitat uudelleen treenaamisen. Olisiko varminta aloittaa mahdollisimman helpoista harjotuksista ja varmistaa, ettei koira epäonnistu? Pidemmän päälle tuollaisesta haahuilusta tulee helposti tapa, jota on vaikea kitkeä pois. Siksi ehdotan treenitaukoa tai ainakin helpotettuja harjoituksia, jotta käytös saataisiin korjattua.
Chellie
Hieman myöhään tuli vastaus. biggrin.gif

"Ongelma" ratkesi sitten sillä että ilmasussa tehtii aika ripeä muutos mutta tätä kakkimista sinne alueelle tapahtui muistaakseni sen 3 kertaa.

Motivaatiosta ei ole kiinni.
6-0:aa tämä ei ole.

Anyway, homma selkis sijaistoiminnoksi ja kunnioituksesta meillä ei ole puutetta ollut koskaan. wink.gif
Hour
Hyvä, että on selvinnyt!
Chellie
Onneksi teki tuota vain muutaman kerran mutta mä olen heti pikku asioistakin niin kauhuissaan. cool.gif

Meillähän siis tuli se tässä vastaan alku keväästä että kaikki oli aina palkannut koiran nakeilla kädestä kun oli ilmassut, on siis haukulla, niin sitten kun yhtäkkiä asia muuttuinkin että palkka oli taskussa kaikilla ja pussissa, eli kädestä palkkaus oli toiminuyt ilmasun moottorina.

Sen jälkeen olen ollut hyvin tiukka siitä että namit on meidän koiralle ainakin tiukasti taskussa ja sieltä ne tulee vasta kun ilmasu on tehty kunnolla ja oikein. wink.gif

Kiitos kuitenkin kun vastasit! smile.gif
¨
Voi vastaisuudessa avata tämän aiheen ja punnita sitten ehdottamisia asioita jos joskus vielä ilmenee jotain alamäkeä haun suhteen.
Hour
Hei, kerropas mikä teillä sitten oli ongelmana? Olisi mielenkiintoista kuulla, sillä minun ajatukseni ei ollut sitten oikea ja mielellään kuulisin, mistä se sitten johtui? Voisi oppia itsekin lisää, mitä ei ole ehkä tullut ajatelleeksi wink.gif
Olgakoo
HYVÄ HOMMA ETTÄ SELVIS.. biggrin.gif
Chellie
Oi kamala, en olekaan huomannut että minulle on esitetty kysymyksiä. whistling.gif

Homma todellakin selvisi ja luulisin että tämä alueelle jätöksiminen oli jonkimoista sijaistoimintaa mutta taasen kun koiruus alko olemaan ilmaisematta kun reenit oli liian helppoja.
Nyt kun muistelen reenejä niin tuon sijaistoiminnan uskoisin olevan myös siitä kun vaatimustaso nostettiin takaisin siihen mitä se oli. Eli aikasemmin kaikki palkkasi käsistä ja koiruus ei aluksi hoksannut että haukutaan ukkoa ei nakkikättä. wink.gif
_berni_
hyvä juttu että selvis thumbup.gif
Chellie
Joskus kyllä niin kinkkisiä nämä koiran koulutus jutut mutta näköjään on vain selvitty. cool.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.