LAINAUS(Mona_ @ 18.12. 2006, 14:53)
No en tierä että satukko muistamaan,mutta mä taisin jutella sielä sun kans

olin sellasen vähä pitemmäksi karvaksi trimmatun aussineidin kans kehässä

kuinka usein muutes trimmaatte aussinne?
ajatellen vaan sitä että koska kannattais tuo meidän vauva trimmata ekan kerran ja kuinka usein

Nyt kun sanoit, niin muistan kyllä hämärästi. Minähän silittelinkin sitä sinun koiraasi, jos en ihan väärin muista, sellanen sironaamainen b&t -tytteli? Oikein nätti nassu oli hänelllä, eikä mitenkään muutenkaan raskas silmälle

Mä oon noita omiani aloittanut "trimmaamaan" melko pienestä, eli melkein joka kerta, kun harjataan niin nyppästään vähän karvoja sillä tavalla leikisti, ei mitenkään oikeasti. Aika hyvin nuo on tottuneet siihen, että välillä nypitään.
Korvat niiltä vissiin ensimmäiseksi taitaa joutua varsinaisen nyppimisen kohteeksi, ainakin mun omillani. Korvakarvat kasvavat jostain syystä ihan hirveesti.
Muutaman kuukauden ikäisenä on sitten se pentukarvan nyppiminen edessä. Noilla mun koirillani on alkanut näkyvästi pentukarva vaihtumaan aikuisen turkiksi jossain samoihin aikoihin, kun hampaidenvaihto on alkanut, ja silloin olen ekan kerran ne nyppinyt läpi. En kunnolla, mutta sillai kevyesti. Kasvattaja on sitten jonkun ajan päästä huolehtinut koko helahoidon

Kotikoirat vissiinkin saavat enimmäkseen olla nyppimättä, omani olen pyrkinyt suht säännöllisesti käsittelemään vähintään 2 kk välein, ovat sitten kotikoiria eli ei. Nyt on ollut Pekan trimmaamisessa pidempi tauko, viimeksi Kuopion näyttelyn jälkeen trimmasin sen kunnolla, otin koko turkin alas ja sitä on vain vähän siistitty sen jälkeen. Korvat ja tuulilasinpyyhkimet sekä tassut ja häntä on siistitty pariin-kolmeen kertaan tässä välissä, mutta muuten en juuri ole viitsinyt. Näyttelykaudella (meillä se on enimmäkseen kesäaikaa) koira siistitään joka näyttelyyn, eli käytännössä noin kahden viikon välein