Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Australianterrierit!
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 3: Terrierit
Sivuja: 1, 2, 3
Mona_
Elikkä siis nyt vähä keskustelua ausseista!

Mulla ei oo aussia ,mutta hoidan 6 kk vanhaa pentua! smile.gif
Ässä
Yhyy. unsure.gif Aussikuume iski, mutta taitaa terrieri olla liianpieni mein petiitille. wink.gif
suskajoo
No, mulle iski austerikuume kymmenisen vuota sitten, eikä ole helpottanut wink.gif
Kotona tällä hetkellä oma kasvatti Speedy ja ostettu marttupentu Mato.
Ei ole olemassa tämän mukavampaa, humorintajuisempaa ja sopivamaa rotua.
Kasvattanut olen kymmenkunta pentuetta, mutta tuskinpa enää tulee lisää munnimellä sad.gif
Rotua en silti vaihda, ja agiradoilla moikataan kun törmätään!
aussi92
mun vieressä köllöttelee 2½ -vuotias aussi uros....aivan ihana rotu (kaikin puolin biggrin.gif ) wub.gif
minni
Täältäkin löytyy aussi... wub.gif Kohta 3-vuotias tytteli... Mitä harrastatte aussinne kanssa? Me harrastetaan näyttelyitä, junior handleria, tokoa ja agilityä...
(Vähän eloa tännekin... biggrin.gif whistling.gif )
Ce´Nedra
Ausseja olen itsekin harkinnut hankkivani sitten joskus, kun saan mahdollisuuden isompaan koiralaumaan...

Olen huomannut, että ne on tosi terhakoita pikkuhaukkuja!! Miten mahtaa olla rodun terveyden kanssa? Jostain kuulin jotain juttuja ylijalostuksesta... huh.gif Kaikki tapaamani aussit on kyllä olleet varsin terveen oloisia.

Näin just vähän aikaa sitten yhden 10vk vanhan aussipennun! se oli ihana wub.gif Hassua oli, että se näytti jo ihan samalta kun aussit aikuisena, se oli vaan miniatyyri!! biggrin.gif
mammanpoika
Aussi on aussi on aussi smile.gif mukavin, hassuin, hölmöin, viehättävin, rakastettavin otus, mitä kuvitella saattaa. Höpsöjä kähkättäjiä ja talonvahteja, ihmisrakkaita karvanaamoja. En vaihtaisi rotua enää millään, onneksi ei tarvitsekaan!
minni
Komppaan ``mammanpoikaa``. Ehdottomasti aivan ihana koirarotu!! biggrin.gif wub.gif wub.gif wub.gif
heta
Koukussa rotuun jo vuodesta 79 wub.gif Nyt kotona 3, sijoituksessa muutama. Ylijalostus tai muut jalostukseen liittyvät kysymykset ratkeaa nykyään kun tutkiskelee Kennelliiton KoiraNetiä. Se on aika lahjomaton työkalu. Vaikkei koiria vielä tuntisikaan kertoo sukusiitoskerroin jo jotain biggrin.gif
mammanpoika
heta: mulle aukes ihmemaa tuon Koiranetin myötä smile.gif Hirvittävä määrä austereita ja paljon monipuolista tietoa. Kasvattajia sellaisiakin, etten ole kuullutkaan (1 pentue joskus vuonna papu tms.). Siellä menee tuntikausia aikaa, yöt jää lyhkäsiksi smile.gif
Mona_
voisko joku kertoa aussin trimmausohjeita? smile.gif
mammanpoika
Nojuu, nypitään, ei leikellä biggrin.gif

Täältä löytyy trimmausohjeet:

Turkin hoito
Mona_
voi kiitos ,noita ohjeita oon kaivannut! smile.gif
[vaikka itte en aussia omista ,mutta hoidan! smile.gif]
[fakedestiny]
Aussin omistan minäkin wub.gif aivan ihania otuksia itselläni yksivuotias narttupentu oikein ihana kaveri wub.gif
Satsuma
Itseltä ei kotoa löydy mutta aktiivisesti junior handlereissa aussien kera on kierrelty smile.gif Olen kyllä ihan myyty tälle rodulle, ja kun joskus seuraava koira tulee niin se on kyllä aussi wub.gif
[fakedestiny]
Harrastaako joku täällä aussinsa kanssa TOKOa? Kun itse ollaan ajateltu ruveta, mutta koulutuksessa tuppaa olemaan vähän hankaluuksia, kun neiti on niin ylienerginen. Miten te itse olette saaneet aussinne koulutettua? oliko yhtään vaikeuksia?
pips_a
Toivottavasti ketän ei haittaa... mutta täällä tuntuu liikkuvan aussi-ihmisiä aikas paljon... ja tuossa "Voitokas Kettis" - aiheessa juuri keskusteltiin noista aussien ihannekoosta... joten miten tärkeää ausseilla on tuo koko? Onko se suuri virhe jos koira on liian iso? Huomauttaako tuomarit tai välittävätkö ollenkaan? Miten vaikuttaa esimerkiksi jalostuskäyttöön? keskustelu alkoi vaan siitä kun tuo hyvin menestynyt aussi (BluePepper's Woody Woodpecker) taitanee olla ihannekokoa suurempi mutta pärjännyt aivan loistavasti..

edit:// selitin asian vähän sekavasti mutta jos jokui ausseista tietävä vilkaisisi tuonne "Voitokas Kettis" aiheeseen lookaround.gif
pips_a
Ja kysyisin vielä mielenkiinnostani minkälaisia aussit ovat luonteeltaan?
[fakedestiny]
pips_a, tuohon ihannekoko kysymykseen en kyllä osaa vastata, mutta tuosta luonteesta sen verran, että Aussit ovat energisiä ja iloisia luonteeltaan... Meidän koiran kanssa ei mitään muuta ongelmaa ole ollut, kuin se että se on vähän riehakas ja vaikeampi kouluttaa. Aussit ovat kai yleensä kilttejä, mutta sekin riippuu kai siitä miten niitä käsitellään
pips_a
LAINAUS([fakedestiny)
,28.12. 2005, 17:18] pips_a, tuohon ihannekoko kysymykseen en kyllä osaa vastata, mutta tuosta luonteesta sen verran, että Aussit ovat energisiä ja iloisia luonteeltaan... Meidän koiran kanssa ei mitään muuta ongelmaa ole ollut, kuin se että se on vähän riehakas ja vaikeampi kouluttaa. Aussit ovat kai yleensä kilttejä, mutta sekin riippuu kai siitä miten niitä käsitellään

Okei... eli sellaista tyypillistä terrieri luonnetta niiltäkin löytyy...
miten ne sitten tulee lapsien kanssa toimeen...
tuo kai on yksilökysymys mutta miten ne yleisesti suhtautuvat lapsiin?
[fakedestiny]
Meidän aussi suhtautuu lapsiin todella hyvin, johtuneekohan siitä että perheessämme on viisi 13-4 vuotiasta lasta :xsmilex: ja yleisesti olen kuullut ja nähnyt, että suhtautuvat muutenkin ihan hienosti xsmile.gifx
jussipussi
Tuosta tokosta. Olen meidän pojan kanssa tottiksessa käynyt vuoden päivät ja oikein hyvin sujuu. Minusta tuntuu että juuri energisyys on se miksi aussi on mukava tottis kaveri. Jaksaa olla innokkaasti mukana, kunhan pitää huolen että koira ei pääse pitkästymään, eli keksii tekemistä niiksikin ajoiksi kun ohjaaja selittää jotakin. Toinen on taukojen pitäminen jos näyttää vähänkään siltä että koira ei jaksa keskittyä. Ja palkitseminen, varaan aina kentälle mukaan ison pussillisen namuja, niiden avulla pääsee jo pitkälle.
pips_a
LAINAUS([fakedestiny)
,28.12. 2005, 18:33] Meidän aussi suhtautuu lapsiin todella hyvin, johtuneekohan siitä että perheessämme on viisi 13-4 vuotiasta lasta :xsmilex: ja yleisesti olen kuullut ja nähnyt, että suhtautuvat muutenkin ihan hienosti xsmile.gifx

Okei... olen kuullut että terriereillä tavallisesti on sellaista temperamenttisyyttä että ne eivät hirveästi lapsista pidä... mutta olen myös veikkaillut että aussit olisivat siinä mielessä poikkeavia... ja onhan niitä varmasti muitakin terrieri-rotuja... yksilöistä puhumattakaan...

Mutta kyllä ne on veikeitä otuksia nuo aussit :xsmilex:
heta
Aussin koosta; toki koirat tänä päivänä on keskimäärin suurempia kuin mitä tuo aikoja sitten kirjoitettu rotumääritelmä sanoo. Mutta käykääs lukaisemassa muidenkin terrierirotujen rotumääritelmiä! Saman päivittelyn voisi alkaa esim. rotujen skye (säkä 25-26cm, nartut suhteessa pienempiä) , cairn( 28-31cm, ihannepaino 6-7.5kg), westie, silkki( uros 23cm,nartulla vähemmän, toivottava paino 3,5-4,5kg) ja walesi kohdalla. Senttimäärää tärkeämpi on ehdottomasti mittasuhteet ja kokonaisvaikutelma ainakin ausseilla siis. Jaskasta sen verran että koiran hyvin tuntevana on tuo 35cm kyllä aikamoista paisuttelua sly.gif

Ausseja minulla on ollut kohta 30v. ja voin lämpimästi suositella lapsiperheisiin. Aussi ja lapset viihtyy yleensä tosi hyvin yhdessä.
mammanpoika
LAINAUS(pips_a @ 28.12. 2005, 16:51)
hyvin menestynyt aussi (BluePepper's Woody Woodpecker) taitanee olla ihannekokoa suurempi mutta pärjännyt aivan loistavasti..

Nojuu, onhan Jaska "vähän" isokokoinen, mutta katoppa sen mittasuhteita, upeampia saa hakea. Sen jälkeläiset ei kuitenkaan ole perineet Jaskan kokoa, esim. Jaskarin Bravo, joka on Jaskan poika, on huomattavasti pienempi, mutta aivan yhtä upearakenteinen.

Aussien koko on tänä päivänä kyllä keskimääräisesti ottaen suurempi, kuin mitä rotumääritelmässä seisoo. Nykyisin tahtoo näyttelyissä käydä niin, että tuomarit(kin) arvostavat isompia, näyttävän näköisiä ausseja, ja ne pienemmät koirat jäävät huomiotta. Se on harmi, kun esim. moni pienikokoinen, todella kaunis narttu jää ilman sertiä, kun isompi vie sen nenän edestä. Mutta nämäkin on niitä henkimaailman juttuja... wink.gif

Kyllähän nämä mukavia kavereita on vaikka mihin harrastukseen. Yksi tuttava harrastaa tokoa aussinsa kanssa, ja on pärjännyt ilmeisesti aikas hyvin. Agilityssä näitä on paljonkin nykysin, mutta kaikki eivät kisaa virallisissa, ilmeisesti ohjaajan rohkeudenpuute on syynä smile.gif

PS.pips_a: Tuohon Sahkun ohjelmapuhe -viestiketjuun kirjotin jotain omieni luonteesta... smile.gif
minni
Me harrastamme tokoa ja voi kai nyt sanoa että ihan menestykselläkin... Meillä on kyllä ihan hyvin menny, mitä nyt joskus ei mikään meinaa onnistua... cool.gif
villistyttö
Haluaisin tietää miten ausseja esitetään; ihan tarkalleen.. Eli onko kellään seisotuskuvia tai liikekuvia ja hyviä neuvoja esim. hännästä ja asettelusta? wink.gif
Kiitos paljon, jos viitsii kirjoittaa yksärillä niin se helpottaisi! biggrin.gif
Omppo
^ Aussi ei juurikaan muiden terrierien rinnalla poikkea esittämisen kanssa, eli jalat asetellaan tietenkin mahdollisimman luonnollisesti mutta samalla muistaen mahdollisimman suora selkälinja ja kauniit takakulmaukset. Hyvärakenteinen koira seisoo usein luonnostaan hyvin eikä vaadi suurta asettelua. Hihna pidetään koko ajan korvien takana ja liikkeissä vauhtina on reipas kävely. Häntä nostetaan pystyyn, ihan pikkuisen selkälinjan päälle kaartuvaksi, mutta sen luonnollista asentoa ei lähdetän taittamaan suuntaan jos toiseen liialti. Ausseilla näkee paljon erilaisia hännänkantoja ja häntää pidetään monella tapaa myös esitettäessä. Hännän pitäminen on siis mielestäni jo yksilöstäkin kiinni.

Hyvännäköinen aussi näyttää seistessään reippaalta, ryhdikkäältä, terrierimäisen ylväältä ja tietysti mahdollisimman rodunomaiselta.

Seisotuskuvia voi kurkkia kasvattajien kotisivuilta, muutamia hyviä ja matkalla silmään osuneita kotisivuja:

Black Back (mun suosikki, seisotuskuvia mm. koirien sivuilla ja kuvagalleriassa)
Terhierin (paljon seisotuskuvia mm. koirien sivuilla)
Bluepeppers (selailemalla linkkejä löytää paljon näyttelykuvia)

Ja hurjasti löytyy lisää kurkkimalla mm. Terhierin linkkeihin! smile.gif
villistyttö
^^Kiitos tosi paljon vastauksesta siitä oli paljon apua! smile.gif En muuten tiennyt, että Bluepepper´s Woody Woodpecker on tällä hetkellä Euroopan menestynein aussi! Mu mielestä se on tuollaiselta veteraani herralta aika kova tulos.. wink.gif
mammanpoika
Ulkomaisissa kehissä aussit esitetään enimmäkseen vapaasti, "konttaaminen" taitaa olla puhtaasti suomalaista perinnettä. wink.gif
mammanpoika
LAINAUS(minni @ 4.1. 2006, 16:55)
Me harrastamme tokoa ja voi kai nyt sanoa että ihan menestykselläkin... Meillä on kyllä ihan hyvin menny, mitä nyt joskus ei mikään meinaa onnistua... cool.gif

thumbup.gif Ainakin mulla on tuo vanhin koira sellainen, että pahastuu, jos joutuu "hinkkaamaan" jotakin asiaa, ja huvitus menee aika äkkiä. Lisäksi näillä on välillä hirveitä keskittymisvaikeuksia, into piukassa, häntä väpättäen ollaan menossa heti nyt, ja sitten huvitus katoaa, kun ei saakaan hetipaikalla mennä wink.gif
Axsu
Axsu ja Viivi on täällä!! teehee.gif
Eli Viivi on b&t narttu kohta jo 1vee! lisää tästä pimpulasta kotisivuilla!! smile.gif
Mona_
mitäs te harrastatte aussejenne kans?

me hoito-aussin kans harrastetaan näyttelyitä,tokoa,ja agia,vähän koiratanssia! biggrin.gif
Axsu
Me harrstetaan tokoilua, pikkasen jo agilityäkin, mätsäreitä ja näyttelyitä! Ja TOTTAKAI myös sohvalla makoilua biggrin.gif
minni
Onko siellä päin missä asutte paljon ausseja? Täältä löytyy yks aussi, meijän, mutta nyt tulee kaksi lisää wub.gif
Lamppu
No me asumme "maalla" pienellä asutusalueella, jossa on viisi aussia noin 300m säteellä. Niistä kaks asuu meillä ja muut kaikki eri osoitteissa smile.gif
Senja
Rakastan ausseja. Olen vaatinut sellaista seuraavaksi koiraksi, mutta uskon että suomenlapikka tulee. Äitini ei oikein innostunut mistään terrieristä.
Rakastan sen luonnetta ja ulkonäköä. Ja varsinkin kokoa. Aussit ovat niin biggrin.gif
Mona_
juu,on ne aussit vaan niin ihania biggrin.gif wub.gif
minni
Meille tuli eilen blue&tan aussipoika Arttu wub.gif Arttu on virallisesti Bluefell´s Magic Arrow ja minä ja Orvokki Lämsä omistetaan Artturi puoliksi. Artusta tulee juttua ja kuvia meidän kotisivuille
mammanpoika
LAINAUS(minni @ 15.4. 2006, 12:17)
Meille tuli eilen blue&tan aussipoika Arttu wub.gif Arttu on virallisesti Bluefell´s Magic Arrow ja minä ja Orvokki Lämsä omistetaan Artturi puoliksi. Artusta tulee juttua ja kuvia meidän kotisivuille

Onnea paljon! Niin ne vaan aussit lisääntyy kun niille antaa ensin pikkusormen... smile.gif
Lamppu
LAINAUS(minni @ 15.4. 2006, 12:17)
Meille tuli eilen blue&tan aussipoika Arttu wub.gif

Onnittelut täältäkin suunnalta! Ihanan rodun valitsitte, jälleen... wink.gif wub.gif

terv. Sydämensä menettänyt ausseille
Mona_
nyt pitäis mennä toiseen näyttelyyn parin viikon päästä,saa nähä että kuinka Ressu pärjää biggrin.gif [ekasta nätttelystä tuli EH/1]
minni
Kahden viikon päästä Oulun äitienpäivän näyttelyyn! Jännittää.. cool.gif Onko täältä muita ausseja tulossa?
rebekka
Olen esittänyt tässä pariin kertaan yhtä aussia, joka on todella hellyyttävä kyllä smile.gif Australianterrieri on mielestäni aika helppo esittää, mutta riippuu varmasti koirasta....smile.gif
sheltti
Kaverillani on aivan ihana aussi <3 Hauska koira biggrin.gif

*turha*
Mona_
nyt sitte ittelleniki on tulossa aussinpentu! biggrin.gif viimeyönä synty biggrin.gif
minni
Onnea pennusta! Kyllä olet mahtavan rodun valinnut laugh.gif laugh.gif
Mona_
joo,oon itte hoitanu nyt 2vuotta melekeen australianterrierityttöä,ja nyt ku sai pennut,niin otetaan siitä sitten sijotuspentu biggrin.gif
NooorA
Okkei. Onnea,en ole vielä koskaan kokeillu terrierieriä en siis minkään laista.Mutta tiedän että tulen kokeilemaan. wink.gif
rebekka
Kuinkas moni teistä käy aussin kanssa usein junnuissa? smile.gif Mielenkiinnosta vaan kyselen, kun itse oon sellasta aussia esitelly biggrin.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.