LAINAUS(diff @ 5.5. 2005, 11:17)
Onko turvallista suunnitella koiralle itse laihdutuskuuri, vai onko siinä pakko käyttää eläinlääkäriä apuna?
Koiramme on pienehkö (tai pitäisi olla) cavaliernarttu, 10kg, n. 32cm (kuva alla). Laskin energiantarpeen näin:
(30 x 10kg + 70) x 1.5 = 555 kcal (pitäisikö tuosta vielä vähentää jotain kun kyseessä on laihdutus?)
Olen perehtynyt koiran laihduttamiseen, ja suunnittelin itse seuraavaa: Ruoka kolme kertaa päivässä (ruoka myös osittain vaihdetaan), energiansaanti kohdalleen, päivällä tavallista pidempi lenkki. Tuon ruuan vaihtamisen teemme vähitellen.
Onko tämä ok, vai onko teillä jotain ehdotuksia?
Ja vielä se kuva:
Koira saa kortisonia n. joka toinen päivä allergian (kutiseminen) takia, ja epäilemme että tämä lihottaa sitä. Toinen koiramme saa saman verran ruokaa ja se on sopusuhtainen. Itse jos suunnittelet laihdutusruokavalion niin voi olla että koirasi ei saa tarpeeksi vitamiineja. Tee joko niin että vähennät ruokaa ja lisäät liikuntaa (ruokapussin kyljessä annettavat syöttömäärät ovat OHJEITA, itse katson miltä koira näyttää ja sen mukaan syötän joko enemmän tai vähemmän) tai sitten vaihdat kevytruokaan, josta koiraa saa vähemmän energiaa mutta silti sillä on täysi olo. Ei sitä nälässäkään voi pitää.
Ja tietty ruoka vaihdetaan vähitellen. Ei sen välttämättä tarvi saada ruokaa useammin, jos se kerran on tottunut saamaan 2 kertaa päivässä. Ja toi energian kulutus riippuu ihan siitä miten se koira menee lenkillään. Jos se vaan maleksii niin energiaa kuluu vähemmän. Jos taas treenat esimerkiksi agia tai tokoa (joka on energiaa kuluttavaa vaikka sitä ei heti uskois. Aivotoiminta, esim. jäljestys, kuluttaa paljon energiaa!) niin se taas vie enemmän energiaa ja laihduttaa koiraa nopeammin. Tosin sun koiras on sen verran pyöreä että sen kanssa kannattaa aloittaa liikunnan lisäys varovasti, muuten se ottaa sydämen päälle, niinkuin ihmisillä. Ja cavaliereillä on mun käsittääkseni jonkinlainen mahis olla sydänvikaisia, joten jos sitä ei ole tutkittu niin kandee olla senkin takia varovainen.
Itsellä on kaksi koiraa, noin 30 cm toinen (painosta en tiedä) ja toinen 33 cm, paino n. 13-14 kiloa, mutta ihan kohdallaan. Pienempi oli lihava kun sain sen mutta puolitin ruuat heti ja lisäsin liikuntaa pikku hiljaa. Nyt se alkaa olla jo oikeissa mitoissa. Mun koirilla on isot luut ja vankka rakenne joten siihen verrattuna sun koiras on lihava. Itse lenkitän vähintään 3 kertaa päivässä ja yleensä pari kolme kilsaa ainakin 2 kertaa päivässä. Sitten treenaan agia kerran kaks viikossa, noin 1 1/2 tunnin treeninä. Eli JOS sä kuskaat vain noin puol kilsaa koiraas nin saa muuten aivan liian vähän liikuntaa!!!!!!!