Minäkin varmaan voin vastata aloittamaani keskusteluun.
Kiti tuli minulle aika ylläettäen, aika tyhmällä tavalla valituksi. Olin suunnitellut jo pitkään oman koiran hankimista, vaikka perheelläni oli jo kaksi suloista kääpiöpinseriä. Mutta minä halusin oman bestiksen, harrastuskaverin ja sen joka pitää minua kaikkein parhaana johtajana. Siispä aloin miettimään rotuja, ja belgianpaimenkoira groendael meinasi tulla. Tämä upea rotu oli ollut lempi rotujani ja niin pienestä kun muistan, naapurissamme asui tervueren ja ihastuin siihen. Groendalien hiukan erillainen luonne ja karvanväri oli kuitenkin upeampi. Siispä pohdiskelin rotua, mietin sopiko se oikeasti minulle. Päädyin ottamaan sellaisen. Kennelekin oli katsottu valmiiksi.
Äitikin oli mukana jutussa, kunnes sai kuulla sekarotuisten pennuista. Pennut lopetettaisiin jos niille ei kolmanteen elinviikkoon mennessä löytyisi ostajaa. Äiti ihastui yhdistelmään; emä kultaisennoutajan ja lapinkoiran sekoitus. Isästä tosin ei tietäisi mitä siinä olisi, mutta sen riskin hän olisi valmis ottamaan. No, jotenkin minäkin aloin lämmetä ajatukselle, mutta olin niin groendalien pauloissa että sekarotuiset eivät tulleet kysymykseenkään, vaikka useimmat hienoja koiria ovatkin. En lähtenyt mukaan kun siskoni ja äitini lähtivät katsomaan pentuja, tosin minulla oli kyllä eräs hyvä syykin siihen.
Äiti varasi kaksi pentua, toisen siskolleni helsinkiin ja toisen minulle. Ottaisin minä sitä tai en, se tulisi meille.
Pikkuhiljaa lämpenin ajatukselle. Groendalia en kuitenkaan saisi, joten aivan hyvin minä sen suloisen sekarotuisen voisin ottaa ja pitää harrastuskaverina. Aika huonot syyt, mutta tyytyväinen valintaani olen.
Tammikuussa 2004 haimme pennut kotiin, sitä ennen sovittiin että ottaisin sen narttu koiran, joka oli sovittu siskolleni, ja sisko ottaisi uroksen.
Haimme lahden läheltä pennut, ja voi että. Se pieni minulle varattu mustavalkoinen terhakka tyttö pentu vei minun sydemeni totaallisesti
Kitistä on kasvanut hieno koira. Se on minun musta varjoni, joka on aina valmis kaikkeen uuten. Harrastamme tokoa (ensimmäinen möllitoko vasta käyty; hyvin pistein vaikka emme olleet vielä sen tasoisia. Kaikki liikkeet 8-10, paitsi seisominen jota hän ei vielä osannut), sekä math showssa ollaan muutamassa käyty. Hyvin neiti niissäkin on pärjännyt, kisoja noin. kymmenen ja tulokset 2x pun 2, 2x pun 4 ja yksi kerta sin 3 (tuomari tykkäsi näteistä koirista, ei koirista jotka esiintyvät mallikkaasti mutta eivät näytä mitenkään erikoisilta).
Lisäksi olemme rakastuneet agilityyn, ja ensimmäiseen mölliagilityyn osallistutaan kesällä. Nyt aloimme tehdä myös jälkeä, idean Kiti tajusi heti ja rakastaa sitä touhua. Koiratanssi ohjelma on myös suunnitteilla, oma laiskuuteni vaan hidastaa hommaa. Kitiä on helppo kouluttaa ja se rakastaa toimintaa.
Olen erittäin tyytyväinen Kitiin, sen luonteeseen ja kaikkeen siihen. Se on mielestäni kaunis ja fiksu, minun paras ystäväni, elämäni koira.
En kadu hetkeäkään että otin hänet; parempaa koiraa en olisi voinut saada.