Niin mitä on yleisimmät kiemurat mitä pitää tehdä. Ja pitääkö aina vaihtaa koiraa?
Onko yleensä vaan edestakaisin ja ympyrä?

Vai onko sit kasi ja T ja L ?
Oli pakko kysyä et osaa sit harjotella
¤janette¤
22.5. 2005, 18:06
No yleensä tuomari tekee kolmion,edes takaisin ja ympäri.Saattaa tietenkin tulla sitten vielä L:lää 8:sia tai jotakin muuta.Kaikissa näyttelyissa ei vaihdeta koiria.
-Maiju-
22.5. 2005, 18:06
Yleensä junnuissa teetetään näitä tavallisimpia rotukehistä tuttuja, kolmiota, edestakasin ja kehää ympäri. T, L saattaa tulla silloin tällöin eteen, mutta kahdeksikko harvemmin.
Kolmiota voi harjoitella myös "väärinpäin" ts. vasemmalle lähtien.
Koiria vaihdatetaan joskus sijottuneiden tai kahden parhaan välillä. Siitä ei kuitenkaan kannata ottaa stressiä.
Joop, yleensähän ulkomaalaiset tuomarit teettää näitä vaikeimpia kuten kasia ja muuta. Onhan niitä i:itä pisteen kanssa ollu - siis oon kuullu niistä, mutta ne on paljon harvinaisempia täällä kotosuomessa.
>tinja<
22.5. 2005, 18:16
onhan niitä tosiaan kaikenlaisia

*nimimerkillä pikku-i:n tehnyt

* riippuu aika pitkälti tuomarista, vanhemmissa usein teetetään vaikeampia kuvioita kun nuoremmissa:)
No varmaan yleisimmät on edestakasi,kolmio,ympyrä,T&L.
Vanilja
22.5. 2005, 18:50
Niin, yleensä koiraa vaihdetaan vain sijoittuneiden (viiden parhaan) tai kahden parhaan kesken. Eli aina ei
saa vaihtaa koiraa.

Tietysti ois kiva jos sais.

Yleensä teetetään edestakaisin ja kolmio/ympyrä. Harvemmin virallisisas kisoissa T:tä, L:ää tai kasia, tietenkin joskus niitäkin. Mätsäreissä mä oon kyllä joutunut tekemään vaikka mitä mm. H:n jne.
~Blink~
22.5. 2005, 18:57
LAINAUS(Vanilja @ 22.5. 2005, 19:50)
Mätsäreissä mä oon kyllä joutunut tekemään vaikka mitä mm. H:n jne.

ihanko totta. tee vaihtokoiran kanssa aakkoset... ei onneks mutta siltä tuntuu. S, H ja muistin mukaa R on täällä mätseissä nähty... (kai...)
minun mielipide on että ne pikku i:t menee jo liian pitkälle. mitä siinä pitäis tehä? heittää koira puol metrii eteen päin ja heittää takaisin...? koskaan en ole kyllä semmosta joutunu tekemään. selitääköön joku jos haluaa. vähä ot...
Kolmio ja edestakaisin on aika yleistä. kohtalaisen usein tulee T tai L mutta viime aikoina niitä ei ole kauheasti näkynyt. (joensuun ryhmiksessä oli.) Niitä ihmekieppuiluja ei onneks juurikaan oo näkyny. Lahti nyt oli poikkeus, se meni jo sirkuksen puolelle *onnea Saanalle, olet erinomainen tekemään Myös sirkustemppuja*
Ja joku selvästi haluaa kertoa miten ihmeessä kasissa vaihdetaan koira kädestä toiseen käteen? Entä tuo ympyrä, onko tuomari ympyrän keskellä vai pitääkö siinäkin vaihtaa koira kädestä toiseen?
Vanilja
22.5. 2005, 19:36
LAINAUS(diff @ 22.5. 2005, 16:58)
Ja joku selvästi haluaa kertoa miten ihmeessä kasissa vaihdetaan koira kädestä toiseen käteen? Entä tuo ympyrä, onko tuomari ympyrän keskellä vai pitääkö siinäkin vaihtaa koira kädestä toiseen?

No siinähän on monta tapaa, riippuen vähän mitä koira osaa ja missä kohdassa milloinkin olet.

Joskus silleen, että pyörähtää koiran edestä, joskus silleen että koira menee edellä ja vaihtaa puolta/kättä koiran takana.
Tuomarihan se aina päättää missä on kun ympyrää tehdään ja siitä sitten riippuu pitääkö kättä vaihtaa. Sanotaanko näin, että mun mielestä yleisimmin tuomari on sivussa, kun teetetään ympyrä yksittäisliikkeenä, ja siinä silloin yleensä kannattaa vaihtaa kättä.

Jos tekee siis koko ympyrän, eikä vaikka sellaista vähän vajaata. Niin ja joskushan tuomari voi olla keskellä tai voi mennä vaikka nurkkaan, se vaihtelee niin paljon.
~Ninja~
22.5. 2005, 19:40
LAINAUS(~Blink~ @ 22.5. 2005, 18:57)
minun mielipide on että ne pikku i:t menee jo liian pitkälle. mitä siinä pitäis tehä? heittää koira puol metrii eteen päin ja heittää takaisin...? koskaan en ole kyllä semmosta joutunu tekemään. selitääköön joku jos haluaa. vähä ot...
Mun käsittääkseni pikku i, tehdään kuten edestakaisin, mutta siellä "päässä" koira seisotetaan vapaasti

Toivottavasti joku tajusi
Mulle on sanottu et pikku i:n pisteeseen pitäis pompata, mut ehkä se oli joku läppä tai jotain
Riippuu tuomarista.
L, T, kolmio, ympäri, edes-takaisin , 8? ja semmosia.
Vaihtaa kyllä useiten koiria.Riippuu se myös tuomarista.
-Saara-
11.1. 2008, 16:16
Yleensä kolmio, L ja T.. Kasia ei nykyään teetä melkeimpä kukaan, ellei sitten tosiaan ole niin tasaistsa.. Yleensä viimeistään 5. parhaan joukossa vaihdetaan koiria...
-Saara-
11.1. 2008, 16:18
Yleensä kolmio, L ja T.. Kasia ei nykyään teetä melkeimpä kukaan, ellei sitten tosiaan ole niin tasaistsa.. Yleensä viimeistään 5. parhaan joukossa vaihdetaan koiria...
Eli pikku i on kuin edestakainen mutta koira seisotetaan n. 3 sekunnin ajan "i:n" päässä ja palataan normaalisti takaisin.. Ei siinä mistää heittelystä ole kyse
~Blink~
11.1. 2008, 17:17
LAINAUS(~Blink~ @ 22.5. 2005, 18:57)

Haa! en muistanutkaan tällaista kommenttia itseltäni (johan tuosta on melkein kolme vuotta aikaakin). Edelleen samaa mieltä, kaikki turha kieppuminen on ... turhaa

Pitää se paremmuusjärjestys muullakin saada aikaan kuin sirkustemppuilulla. Onneksi tämä turha vispaaminen on jäänyt nykyisin vähemmälle.
Mielestäni kuitenkin on hyvä että junior handler kilpailija taitaa myös sen kahdeksikon, nykyään mitä olen junnu koulutuksia
käynyt seuraamassa omien koulutuksieni ohella niin ei siellä harjoitella muutakuin tosiaan tuo kolmio ja edestakaisin.
Opetelkaa ihmeessä kaikki mikä tuntuu mahdottoman typerältä edes ajatella esim kirjaimet ja numerot, sillä joksus saattaa vastaan tulla tilanne että tuomari pyytää teitä tekemään mitä huvittavampia temppuja kehässä.
Vaihtokoirista myös sen verran että vaihtokoiran saannista ei ikipäivänä kannata ottaa stressiä, koska mitä enemmän itse stressaa siitä niin se tarttuu koiraan. Kun vain menee yhtä rennosti kuin oman koiran kanssa, silloin se aina näyttää paremmalle

Paras neuvo junnu kehiin itsellä on se että ottaa rauhallisesti eikä panikoi niin silloin ne taidot tulevat esille, ja kehässä ei ikinä ole kiire! mutta ei tietysti kannata ihan tarkotuksella asetella koiraa viittä minuuttia
Mulla on tullu vastaan tähän asti vain Kolmio, edestakaisin ja ympyrä, mutta olen nähnyt (ja kuullut tietty

) että ois laitettu tekemään T:tä ja L:ää, kasiakin joskus...

Ikinä en ole nähnyt koiranvaihtoa muualla kuin ihan viiden tai kahden parhaan kesken...
Väähn samaa linjaa kuin jotkut: Noi erikoisimmat temput ei musta ojtenkin... No, oletteko koskaan nähnyt oikeassa kehässä pikku i:tä? (Toisinsanoen: Kyllä junnuissa ilmankin pärjää)... Mutta sehän nyt vain on minun mielipiteeni
LAINAUS(LimeLemon @ 16.2. 2008, 20:50)

No, oletteko koskaan nähnyt oikeassa kehässä pikku i:tä?
Tän vuoden Kajaanissa oli kuulemma, en muista kumman päivän tuomari, teetetty pikku i

Itekkin olen sitä mieltä että pitäisi huomata handlereiden erot ilman kauheita kiemuroita mutta esimerkiksi pikku i on ihan hyvä liike, ihan sama kun pyytäis liikkeiten jälkeen seisottamaan vapaasti. Ja mittaahan tuo vähän handlerin paineensietokykyäkin kun teettää vähän erikoisempia liikkeitä, itseäni ainakin rupeaa hermostuttamaan jos teetetään jotain epätavanomaista ja koirien vaihdossakin joskus.
Heemoka
17.2. 2008, 16:39
Mua on ruennu ihan kauheesti jännittämään, kun ens lauantaina olisi ensimmäinen virallinen junnukisa.. Pari kertaa olen junnukehässä pyörähtänyt, joka kerta sijoituksella, mutta silti jännittää ihan kauheasti.
Olen mä kahdesti vaihtokoirankin saanut, mutta kysyisin silti, että onko ryhmiksissä kauheasti vaihdeltu koiria, taikka sitten tehty muita kuvioita kuin nämä tavalliset (L ja T kuuluu tavallisiin myös)? Taikka sitten tuomarista, että onko Tuula Pratt teettänyt juuri tällaisia?
Tulipas siitä erittäin selvä..
QUOTE (Heemoka @ 17.2. 2008, 16:39)

onko ryhmiksissä kauheasti vaihdeltu koiria, taikka sitten tehty muita kuvioita kuin nämä tavalliset (L ja T kuuluu tavallisiin myös)? Taikka sitten tuomarista, että onko Tuula Pratt teettänyt juuri tällaisia?
Ei yleensä voi sanoa missä tietyissä näyttelyissä pyydetään vaihtamaan koiria tai tekemään jtn erikoiskuvioita, kaikki on kiinni siitä mitä tuomari itse haluaa.

(ja ehkä miten aikataulu riittää) Yleensä kuitenkin, noissa pienissä näyttelyissä, kuten esim. ryhmänäyttelyt, ei mielestäni vaihdeta, mutta se kuule riippuu ihan siitäkin, millanen taso kisasta löytyy. Jos tuomarin on vaikea päättää voittajaa/sijoittuneita, voi hän hyvin päättää juuri että vaihdetaan koiria tai jtn.

Tuula Prattista ei ole mitään tietoa ainakaan minulla, mutta siis se on iha tuomarikohtainen kysymys mitä hän pyytää tekemään. Voi sitä joskus mätsäreissäkin tekemään noita erikoisliikkeitä (joka on mielestäni kyllä hyväkin niin pääsee siten harjoittelemaan eri kuvioita).
LAINAUS(Fitzgo @ 16.2. 2008, 21:11)

Ja mittaahan tuo vähän handlerin paineensietokykyäkin kun teettää vähän erikoisempia liikkeitä, itseäni ainakin rupeaa hermostuttamaan jos teetetään jotain epätavanomaista ja koirien vaihdossakin joskus.
Näin ainakin itse näkisin tuon, että siinä on varmasti tuomarilla myös hieman tarkoitus katsoa että kuinka pystyy toimimaan tilanteessa joka on aivan uusi ja vieras, koirien kanssahan ikinä et tiedä mitä siellä kehässä voi tapahtua!!
-Saara-
22.4. 2008, 17:11
Yleisiiä ovat siis kolmia, edestakainen, ympäri a T sekä L. Nykyisin kasia ei sulaiset tuomarit juurikaan teetä, mutta on itsellänikin S teetetty.
oliviattis
4.6. 2008, 20:38
LAINAUS(-Saara- @ 22.4. 2008, 18:11)

Yleisiiä ovat siis kolmia, edestakainen, ympäri a T sekä L. Nykyisin kasia ei sulaiset tuomarit juurikaan teetä, mutta on itsellänikin S teetetty.

Miten se S tehdään?Osaako joku selittää tai miten kasi tehdään..aika mahdotont varmaan selittää..
Siskoani kerran pyydettiin Oulun äitienpäivänäyttelyssä muutama vuosi taaksepäin tekemään Z

Siis kertokaapa miten Z:n voi tehdä

Oltiin ällikällä lyöty. No eihän sitä tietenkään osannut tehdä kukaan siellä!
Kyllähän nuita kiemuroita joutuu ajattelemaan.... S ja Z menee samalla metodilla, eri suuntiin ja toinen pyörempänä... S on kuin puolikas 8, palaat vaan samaa reittiä takaisin mitä menitkin. Z:ssa lähdet ensin vasemmalle, vaihdat kättä, viistosti eteenpäin ja sitten kädenvaihdon kautta toinen vaakasuora sivu... ja sama käänteisenä takaisin. Kannattaa kuvitella kirjain piirrettynä maahan ja seurailla sitä parhaaksi katsomallaan tavalla.
oliviattis
5.6. 2008, 16:25
Lähdetäänkö kahdeksikossa oikealle vai vasemmalle?
Vasemmassa kädessä koira ja oikealle lähdetään

Tietääkseni siis
oliviattis
6.6. 2008, 18:39
Voisko joku selittää miten H kuvio tehdään.. aika mahdotont varmaan selittää

Onks sitä teetetty usein?
Tipsuttaja
6.6. 2008, 21:55

siinä tosi hieno selitys juu miten H ja kahdeksikko nyt samalla tehdään

toivottavasti tajusit jotain.
oliviattis
7.6. 2008, 08:41
Joo, kiitti tosi paljon!!:D
Olen nyt ekaa kertaa menossa junnuihin (mätsäreissä on norm. kehissä pyöritty) ja ulkomaalainen tuomari olisi, mikä ei ole ikinä arvostellut junnuja. Silti haluaisin tietää miten esimerkiksi L -kuvio tehdään? T- kuvioo oon harjotellu.
Tipsuttaja, noista on hyötyä! Onks enempää tollasia?
Tipsuttaja
8.6. 2008, 09:52

Siinä L;stä. Jos tuomari pyytää L väärinpäin tai oikealle, niin teet sen vaan oikealle samalla tavalla.
oliviattis
28.6. 2008, 09:53
Jos tuomari kiertää koiran ympäri, niin pitääkö vain väistellä sitä niin ettei olisi tuomarin ja koiran välissä, vai pitääkö myös koira vaihtaa niin, että sillä on vasen kylki tuomaria kohti?
Näyttääkö tuomari käsimerkillä että mikä kuvio seuraavaksi tehdään vai sanooko se sen? ( rotukehissä ainakin näyttää käsimerkillä edestakaisin ja kehän ympäri...)
Pitää väistellä vain, ei siirtää/kääntää koiraa. Kannattaa pitää koira vain ihan paikallaan, eikä alkaa turhaan häsläämään tai pomppimaan koiran ympärillä.

Kävelet vain tuomaria 'karkuun', että hän näkee koiran koko ajan ilman että estät näköä ja koira seisoo siinä paikallaan.
Riippuu tuomarista, mutta kyllä siitä aina ymmärtää mitä tuomari pyytää. Ja jos jostain syystä et tajua, voit kysyä.
Jos tuomari tulee takaa katsomaan, itse siirryn koiran viereltä koiran eteen.
Pitääkö siinä pikku i'n pallossa seisotaa koira vapaasti vai asetellen?
Siis onks väliä kummin seisottaa?
wenakko
29.7. 2008, 17:00
^-- Itse oon ymmärtäny että nimenomaan pitäis vapaasti seisottaa.
Oli tuossa puhetta, että pitääkö kasissa kun tullaan tuomaria kohti 8 (alemman pallon 'vasen reuna') niin vaihtaa kättä? Itse en vaihtaisi siinä vaiheessa enää mutta pitäiskö?

Oon ehkä huonoin selittäjä, toivottavasti joku tajus.
-inessa-
29.7. 2008, 19:28
Jos ymmärsin oikein, niin itse en siinä kohtaa enää ala vaihtamaan kättä. Kyllähän tuomari siinä silti näkee koiran. Jos siis ymmärsin oikein

Ja kyllä, pikku i:säs on tarkoituksena seisottaa nimenomaan vapaasti.
LAINAUS(Anna^^ @ 13.7. 2008, 20:07)

Jos tuomari tulee takaa katsomaan, itse siirryn koiran viereltä koiran eteen.
Joku ammattihandleri joskus mielestäni huomautti tästä, että jos tuomari tulee katsomaan koiraa takaapäin, ei kuulu siirtyä koiran eteen. Ethän sä siinä sivulla ole mitenkään tiellä.
Okei, omg mun junnukoirat ei osaa vapaa seisotusta
LAINAUS(Eeevi @ 22.8. 2008, 21:03)

Okei, omg mun junnukoirat ei osaa vapaa seisotusta

No sit vaa harjottelee ;>
Sori tää ei kai kuulu tänne mutta miten himputissa oikein se käsi vaihetaan???
Kyseessä on pikkukoira.
Olis tosi mahtavaa jos joku kertois
Tänä vuonna vain muutaman kerran kisanneena on mielestäni näkynyt enemmän sitä, kun yksityisliikkeestä (esim. edestakaisin) näytetään automaattisesti tuomarille koiran ilme, profiilin sijaan. Eli koira seisotetaan suoraan kohti tuomaria, kuten jenkkilän malliin.

Miten on, onko tämä pelkkä makuasia vai nykyään kaikista "hyväksyttävin" tapa?
T. "Pari kisaa keväällä"
-inessa-
13.10. 2008, 20:01
LAINAUS(Ipe95 @ 12.10. 2008, 17:44)

Sori tää ei kai kuulu tänne mutta miten himputissa oikein se käsi vaihetaan???
Kyseessä on pikkukoira.
Jos ymmärsin kysymyksen oikein, niin tämä käden vaihto tapahtuu niin, että vaihdat vain hihnan toiseen käteen

Jos se on ollut esimerkiksi L-kirjaimessa aluksi oikeassa kädessä, niin kääntyessä vaihdat vain hihnan toiseen käteen ja jatkat matkaa.
LAINAUS(-inessa- @ 13.10. 2008, 20:01)

Jos ymmärsin kysymyksen oikein, niin tämä käden vaihto tapahtuu niin, että vaihdat vain hihnan toiseen käteen ;) Jos se on ollut esimerkiksi L-kirjaimessa aluksi oikeassa kädessä, niin kääntyessä vaihdat vain hihnan toiseen käteen ja jatkat matkaa.
Kattokaa nyt Miten tyhmä mä nykysin oon
Ku vasta oon alotanu tämän junnuilun kun Äiti ilmoitti salaa joensuuhun ja Heti potkittiin Ulos
(Justiinsa käden takii

)
Kiitti sikana!
Saaks vielä kysyy yhtä juttuu?

Miten se koira sitten menee sinne toiselle puolelle ?
-inessa-
21.11. 2008, 15:45
Ööö.. Eiköhän se sinne itse kävele. Eihän koira siinä mihinkään liiku jos esimerkiksi L-kirjaimen päässä vaihdat kättä. Kahdeksikossa käsi vaihdetaan liikkeessä ja siinäkin olisi tarkoitus, ettei koira "poikkea reitiltä" vaan esittäjä vaihtaa kättä liikkeen aikana ja siirtyy sinne minne pitää.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.