vaikka näyn tähänkin topicciin aikoinaan vastanneeni, niin päivitetääs tilannetta
Eli agility on edelleen harrastusten listalla, mutta koska menee lujaa vain yhdellä kerralla kymmenestä en usko ikinä kisakentälle asti vaivautuvani. Jsokus siis menee todella hyvin, koira nauttii silminnähtävästi ja ssssäteilee intoaan kaikille paikallaolijoille, kuntaas joskus (=yleensä) menee vain rennolla asenteella "lönkytilönkyti-HYPPY-lönkytilönkyti" eikä sillä vauhdilla pärjättäisi varmaankaan missään. Ja kyllä vähän mietityttää se, miten Amor rähisee toisille koirille että mitä jos kesken radan kentän reunalla vaikka kaksi koiraa alkaisi ärisemään toisilleen - menisikö Amor kesken suorituksen näiden kahden rähisevän koiran luo rähisemään lisää? Ja koska Amor on muutenkin sellainen "NÄKEEHÄN KAIKKI NYT VARMASTI ETTÄ MÄ OON TÄÄLLÄ, HEI SIIS KUUUULEEHAN KAIKKI NYT VARMASTI MUT" -luonne uusiin koirilla täyttyneisiin paikkoihin mentäessä, niin en ihmettelisi vaikka se yksinkertaisesti sulkisi korvansa kesken radan ja lähtisi liehittelemään lähiympäristön naisia TAI haistaisi jonkun katsojan kädessä olevan makkaran ja säntäisi sinne kerjäämään.
Toko on alkanut nyt kiinnostaa, niin minua kuin Aatakin. Poika varmaan seisoisi vaikka päällään makupalan toivossa, ja koska se yhdistää asiat nopeasti toisiinsa naksuttimen avulla tai ilman, se olisi varsin varteenotettava vaihtoehto tulevaisuuteemme. Itse saatan toisinaan olla turhan vaativa, mutta sen huomaa Amorista jos yritetään haukata liian isoa palasta kerrallaan.
Tähän mennessä Amor osaa; istua, mennä maahan, pysähtyä luoksetulosta, tulla luokse, paikallaolon maaten (1-2 min), sivulle tulon ja noutamisen josta puuttuu palauttaminen. Seuraamisessa tökkii, mutta eteenpäin mennään.
Amor tosiaan pitää tästä, kun mennään koiran tahdissa sen häntä heiluu ihan vimmatusti ja koko koira tuikkii innosta kun huomaa että kaivan makupalat ja naksuttimen esille.
Näyttelyissä ollaan käyty kolmesti; aina EH. Hurjastihan tuo on kehittynyt sitten viimenäyttelyn ('05) joten ensikesänä olisi mukavaa mennä taas koittamaan kahden vuoden tauon jälkeen että mitä tästä svedu-käppänästä ollaankaan mieltä. Amor itse tosin ei vaikuta kovin innostuneelta kun otan näyttelyhihnan esille, juoksutettaessa jää jälkeen ja luo tuimia katseita jos yrität hoputtaa. Mutta ei tämä laji kokonaan poissuljettu ole, mukavaa ajanvietettä (ja rahan kulutusta) silloin kun se sitä on. Käsitykseni nykyisestä näyttelykehien ympärillä ja niiden sisällä vallitsevasta ilmapiiristä ei vastaa koirakirjojen "leppoisaa ja antoisaa samanhenkisten ihmisten tapaamista ja puhelinnumeroiden vaihtamista" . Mutta onnekseni on vielä ihmisiä joille tämä harrastus tosiaan on vain leppoisa viikonlopun viettotapa, välittämättä siitä mitä naapuriteltassa puhutaan.
Ja tosiaan, kuten monesti tuli esiin; riippuu paljon omistajasta että mihin koiransa kanssa haluaa panostaa vaiko kouluttako pikkusnautseristaan monitoimikoiran nelivedolla ja turvatyynyillä?
Mutta käppänänhän periaatteessa pitäisi olla oiva rotu tähän kaikkeen, eikö ?