Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Silkkivinttikoira
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 10: Vinttikoirat
Avispa
Eli törmäsin netissä parikuukautta sitte silkkivinttikoiraan. Kaksi kenneliähän suomesa on jotka rotua kasvattavat.
Omistaako joku täällä ko. rotuisen koiran?
<Aino>
Silkkivinttikoirahan ei periaatteessa ole edes rotu. Voisin tähän kaivaa yhden ulkomuototuomarin kommentin silkkivinttikoirista, jos sen vielä jostain löydän, siinä oli asia sanottu aika hyvin ja oikein.
wenakko
LAINAUS(Rochas @ 9.6. 2005, 20:36)
Mulla ei tuo sivu toiminut?

Lisää yksi t-kirjain Vinttikoira sanaan wink.gif
¤janette¤
Se näyttäää pienennetyltä venäjänvinttikoiralta biggrin.gif
Putsiini
LAINAUS(¤janette¤ @ 9.6. 2005, 23:05)
Se näyttäää pienennetyltä venäjänvinttikoiralta  biggrin.gif

Mini borzoi smile.gif Eikös silkkivinttikoirista löydy whippettiä ja venäjänvinttikoiraa? Näin muistaisin jostain lukeneeni!
Lanttu
silkkivinttikoira ei ole rotu!! vaan se on sekarotuinen niinkuin kaikki muutkin koirat joihin on ythdistetty kahta erirotua! minun mieli piteeni..

onhan nuo toki suloisen näköisiä ja jos sekarortuisen ottaisin ottaisin tuollaisen biggrin.gif multa on ainakin kuitenkin turha pytää sekarotusesta 800e ellei enemmänkin??
zwiebel
Siis silkkivinttikoira on vähän kuin whippetin ja borzoin sekoitus, ei mikään oma rotunsa. Yksi tuttuni sanoi, että hänen työkaverillaan on tuollainen .. seropi mikä seropi.
<Aino>
LAINAUS(zwiebel @ 10.6. 2005, 12:04)
Siis silkkivinttikoira on vähän kuin whippetin ja borzoin sekoitus, ei mikään oma rotunsa. Yksi tuttuni sanoi, että hänen työkaverillaan on tuollainen .. seropi mikä seropi.

musta se kyllä oli whippet x sheltti. En osaa yhtään arvostaa "silkkivinttikoiraa", tuntuu vähän että ei whippettejä/borzoita arvosteta tms.
Lanttu
mä oon kans kuullu et se on whippetin ja sheltin sekotus? jos kato yhistäs borzoihin niin se ois isompi sil ei ois kaulaa niin paljoo ja se ois eri mallinn wink.gif
-anna-
Enpä ole rodusta ennen kuulut, ihan uusi tuttavuus.. hauskan näköinen koira ainakin oli..

Mutta, pakko vielä kommentoia. Onhan jokainen muukin koira joskus kauan aikaa sitten polveutunut eriroduista, eli on ollut myös sekarotuinen.. ( vaikka on monia rotuja, jotka ovat olleet pitkään puhdasrotusia ) . smile.gif

No, itse en kumminkaan ks. rotua hankkisi..
datsin
Nyt jos oikein pilkkua halutaan viilata niin kaikki "rodut" ovat monirotuisia. Jokaisen roduntakana on paria-? rotua ja se monirotuisuus ei sieltä poistu vaikka kuinka pitkälle jalostettaisiin. wink.gif

Ja katsokaa vaikka sieltä kohdasta silkkivinttikoira siellä lukee: perimästä löytyy whippettiä ja borzoita . wink.gif

-Datsin-
fabiano
Hauskan näkönen rotu. Mun mielestä se on ihan borzoi mutta vaan paljon pienempi. Sivuilla ainakin luki että whippettiä ja borzoita rodussa on.
Veera
Kyllähän siellä lukee, että on whippettiä ja borzoita. Ei siinä mun mielestä kamalasti ole sheltin piirteitä lookaround.gif
Jemara
ensimmäinen kerta, kun kuulen tämmösistä silkkivinttikoirista blink.gif ihan hauskan näköinen koirahan tuo on, varsinkin jos on kivan värinen wink.gif mutta, joo...vähä outoo puuhaa lookaround.gif
Avispa
Ehkäpä joku päivä viellä silkkivinttikoira hyväksytään omaksi roduksi. smile.gif Mutta silkkivinttikoirille pidetään ihan virallisia erikoisnäyttelyitä. Tänäkin vuonna pidetään Tuomarinkartanon vinttikoirakeskuksessa, en vaan muista koska. ja onko mahdollisesti mennytkin jo.
-maria-
Silkkivinttikoira on minulle tavallaan tuttu rotu..
tai, no miten tuon sanan 'tuttu' oikein määrittelisi biggrin.gif
Olen tiennyt tuosta silkkivinttikoirasta jo kauan ja siinä ei todellakaan ole mitään shelttiä.
Muistaakseni tuo on vain sellainen rotu vielä, joka ei löyty FCI:n luettelosta.
Ts. sitä ei olla vielä hyväksytty 'oikeaksi roduksi'
Farash
Pitäisikö mielestänne silkkivinttikoira hyväksyä omaksi rodukseen? Jos niin miksi ja miksi ei?

Muilla vinttikoirillahan on kaikilla joku tietty tarkoitus, jota silmällä pitäen rotu on aikanaan luotu. Silkkivinttikoiralla käsittääkseni ei ole tällaista taustaa. Jos olen oikein ymmärtänyt, se on luotu koska sellaista ei vielä ole ja se näyttää hauskalta.
veau
En ole koskaan kuullutkaan rodusta mutta se näytti karvaiselta vipukalta. Noita näköjään joku kasvattaa suomessa ja erikoisnäyttelykin noilla on joten ainakin niillä pitäisi olla rotumääritelmä. Ja tuolla erkkarissa oli joka luokassa koira joten ainakin vinttari harrastajat tietävät rodun..
<Aino>
LAINAUS(-maria- @ 29.7. 2005, 17:48)
Olen tiennyt tuosta silkkivinttikoirasta jo kauan ja siinä ei todellakaan ole mitään shelttiä.

Amerikkalaisilla sivuilla surffatessani löysin amerikkalaisia silkkivinttikoiria, jotka oli "tehty" whippet x sheltti. Suomessa tosin näyttää olevan erillaista
<Aino>
LAINAUS(Farash @ 9.8. 2005, 07:36)
Pitäisikö mielestänne silkkivinttikoira hyväksyä omaksi rodukseen? Jos niin miksi ja miksi ei?

Muilla vinttikoirillahan on kaikilla joku tietty tarkoitus, jota silmällä pitäen rotu on aikanaan luotu. Silkkivinttikoiralla käsittääkseni ei ole tällaista taustaa. Jos olen oikein ymmärtänyt, se on luotu koska sellaista ei vielä ole ja se näyttää hauskalta.

Minusta ei pitäisi hyväksyä omaksi roduksi.

Ja olen samaa mieltä kanssasi tuossa "miksi ei" kohdasta. Ja minusta vaikuttaa siltä, kuin whippettejä ja borzoita ei arvostettaisiin - haluttiin varmaan pienempi borzoi ja karvainen whippet. Itse pidän molemmista roduista erittäin paljon, ja ne pitäisi hyväksyä ja arvostaa sellaisina kuin ovat smile.gif - borzoi isona ja karvaisena ja whippet pienenä ja karvattomana.
Wipu
Mun mielestä ehdottomasti pitäisi silkkenit hyväksyä omaksi roduksi, jenkeissähän se onkin jo! Ja samalla tavallahan monet monet muutkin rodut on tekemällä tehty.
Silkkeni on todella hyvä tulokas

Itse olen vannoutunut whippet ihminen ja mitä enemmän olen silkkeneihin tutustunut (siis lukenut tietoa jne) sitä vakaammin olen alkanut pitämään seuraavaa koiraani silkkeninä (sitten joskun kun seuraavan koiran aika tulee rolleyes.gif )
Avispa
Kyllähän silkkivinttikoira voitaisiin hyväksyä omaksi rodukseen, miksikäs ei? Moni uusi rotu on saatu risteyttämällä eri rotuisia koiria keskenään. Ja niin saadaan käyttötarkoitukseen rot ujoka soveltuu siihen ehkä paremmin kuin "vanhat" samaan käyttötarkoitukseen jalostetut rodut, tai saadaan koira joka soveltuu paremmin erillaiseen maastoon.

Mulla ei ainkaan enää silkkivinttikoira sivu toiminut.. Toimiikos muilla? blink.gif
Ida K
LAINAUS(datsin @ 13.6. 2005, 10:41)
Nyt jos oikein pilkkua halutaan viilata niin kaikki "rodut" ovat monirotuisia. Jokaisen roduntakana on paria-? rotua ja se monirotuisuus ei sieltä poistu vaikka kuinka pitkälle jalostettaisiin. wink.gif

Ja katsokaa vaikka sieltä kohdasta silkkivinttikoira siellä lukee: perimästä löytyy whippettiä ja borzoita . wink.gif

-Datsin-

Minä en itse pidä silkkivinttikoiraa rotuna, eihän sitä Suomessa siis ole hyväksytty. Kuitenkin on totta, että kaikkien rotujen kohdalla on yhdistetty jotain kahta, joten tuosta on mahdollisesti tulossa FCI:n hyväksymä, rotu wink.gif Ihan samanarvoinen koiranen se tulee joskus olemaan kuin esim. wipukka blush.gif
Wipu
Niin ja onhan wipukkakin tehty rotu.... siinähän on mm. englanninvinttaria ja terrieriä (muistaakseni). Mutta on ne niiiin ihkuja wub.gif
trap
Kanadassa, Amerikassa ja Englannissa sekä muutamassa muussa maassahan tämä on ihan oma rotunsa.
Lanttu
Mä en pidä ideasta että se hyväksyttäisiin oikekasi roduksi VIELÄ. toivoisinnäet että tuo kanta vähän tasaantuisi jne. ja onhan se nyt kauheaa että jenkeissä sekoitetaan shelttiä ja whippettiä ja suomessa borzoita ja whippetiä joten koirat voisit olla rakenteeltaa hyvin erityyppisiä.
ja muutenkin ollaan vasta niin alkuvaiheessa että koirat poikeavat melko paljon muutenkin toisistaan. eli olen sitä mieltä että sitten kun rotu alkaa oikeasti olla tasaista se voidaan hyväksyä roduksi..

itse inhoa nkun jenkeissä sekoitetaan nykyään kaikkie ristiin ja sitten tulee näitä " rotukoiria" kuten labrapood jne. jotka ovat muuten sekarotuisia mnutta niistä voi pyytää enemmän.
diva
LAINAUS(Lanttu @ 21.12. 2005, 12:48)
itse inhoa nkun jenkeissä sekoitetaan nykyään kaikkie ristiin ja sitten tulee näitä " rotukoiria" kuten labrapood jne. jotka ovat muuten sekarotuisia mnutta niistä voi pyytää enemmän.

Minäkin, siis siellä sekotetaan esim. villakoiria kaikki eri rotujen kanssa,
esim. Schipoo, Cockerpoo, Doodlemann Pinscher, Pekepoo, Maltipoo, Schnoodle jne. jne. jne.
blink.gif
Jasmin
Ihan uusi tuttavuus minulle, en ole koskaan kuullutkaan. Ja kyllä, kieltämättä järkytti. Yritin ajatella whippetiä ja borzoita, mutta nuo koira olivat niin häiritsevällä tavalla molempien rotujen näköisiä, mutta eivät silti kuitenkaan, että meni hermot. laugh.gif Sitä on tottunut katsomaan koiria "näyttelysilmällä", tällaiset poikkeukset saavat silmät kieroon. whistling.gif rolleyes.gif

Juups. Virallisia rotujahan on oikeastaan montaa sorttia: on sekä FCI:n että eri maiden kennelliittojen hyväksymiä rotuja, sitten on vain kennelliittojen hyväksymiä (esim. heeleri, joka ei voi CACIBia saada). Ja oma lukunsa on nuo hullut amerikkalaiset, on AKC:n hyväksymiä ja sitten ei... blush.gif Mutta koska FCI eikä SKL ole moista "rotua" hyväksynyt eikä hyväksymässä, se ei ole Suomessa mikään rotu. smile.gif

Niin, se mielipide... Mua tosiaan härnäsi niiden ulkonäkö, kun on tottunut johonkin aivan muuhun, mutta samanlaisia piirteitä oli kuitenkin. lookaround.gif
Ja jotenkin tuntuu tyhmältä ja itsekkäältä, että on noin lähdetty luomaan uutta rotua (suhtaudun kaikkiin uusiin rotuluomuksiin samalla lailla, nauran sleepy.gif ), mutta niin se on kuitenkin aina toiminut. Jonkin jo kauan olemassaolleen rodun (esim. kroatialaiset rodut, jotka eivät ole virallisia) esiintuominen, virallistaminen ja jalostus taas tuntuu ihan luonnolliselta. shifty.gif Mutta tässä mailmassa, jossa rotuja riittää... Tuntuu turhamaiselta, anteksi vain. blink.gif
Ida K
Erit. OT : Mutta nimimerkki Affe ; "Se kuka ei ole nähnyt afgaania agi radalla, ei tiedä miltä tuntuu kuolla nauruun..." Mitä tuo tarkoittaa, afgaanihan soveltuu erinomaisesti agilityyn, eikä siinä ole mitään nauramista jollei ole jotain erityisen hauskaa tilannetta laugh.gif Ehkä vedin tuosta herneen turhaan nenään, tuohan on varmasti ihan vitsi. Mutta outo sellainen. unsure.gif
Avispa
LAINAUS(iida @ 22.12. 2005, 21:21)
Erit. OT : Mutta nimimerkki Affe ; "Se kuka ei ole nähnyt afgaania agi radalla, ei tiedä miltä tuntuu kuolla nauruun..." Mitä tuo tarkoittaa, afgaanihan soveltuu erinomaisesti agilityyn, eikä siinä ole mitään nauramista jollei ole jotain erityisen hauskaa tilannetta laugh.gif Ehkä vedin tuosta herneen turhaan nenään, tuohan on varmasti ihan vitsi. Mutta outo sellainen. unsure.gif

Ei mitään pahaa että afgaani on agi radalla. Afgaani sopii agiradalle siinä missä muutkin rodut. Et ole vain tainnut olla kertaakaan afgaanien omissa agitreeneissä espoossa? Afgaani on afgaani, eikä siitä päästä mihinkään.
ja ei tuo ole loukkauksena kenellekkään huumoria, huumoria. Ei kannata olla niin tosikko. rolleyes.gif

Mutta tämä ei taida olla oikea paikka tälle mun allekirjotus höpinälle... baa.gif
Ida K
LAINAUS(Affe @ 22.12. 2005, 22:50)
Ei mitään pahaa että afgaani on agi radalla. Afgaani sopii agiradalle siinä missä muutkin rodut. Et ole vain tainnut olla kertaakaan afgaanien omissa agitreeneissä espoossa? Afgaani on afgaani, eikä siitä päästä mihinkään.
ja ei tuo ole loukkauksena kenellekkään huumoria, huumoria. Ei kannata olla niin tosikko. rolleyes.gif

Mutta tämä ei taida olla oikea paikka tälle mun allekirjotus höpinälle... baa.gif

Olen ollut treenaamassa agilitya afgaanien kanssa, mutta paikkana ei ollut espoo huh.gif Sama se on missä sitä harrastaa, asia ei muuttu.
Avispa
LAINAUS(iida @ 23.12. 2005, 01:14)
Olen ollut treenaamassa agilitya afgaanien kanssa, mutta paikkana ei ollut espoo huh.gif Sama se on missä sitä harrastaa, asia ei muuttu.

Niin no paikka ei muuta afgaania.. Mutta sielä on affujen oma agi treeni mesta. Mutta tää keskustalu jää ainaki mun osalta tähän. ja jos on vielä jotain asiaa ko. asiasta niin yksärillä. rolleyes.gif
-anna-
Kyllähän Afgaanin kanssa pärjää agility kentällä, jos vain ei ota kaikkea tosissaan.. ISO ripaus huumoria mukaan, niin eiköhän siinä kuitenkin ole ne kaikki mitä sinne tarvitaan, koiran ja ohjaajan lisäksi.. myös kärsivällisyys ei olisi yhtään pahitteeksi.. cool.gif
Janna
Ihan vaan kaikille tiedoksi, että silkkivinttikoira EI TODELLAKAAN ole hyväksytty rotu Amerikassakaan. Tässä linkki AKC:n tunnustamiin rotuihin: http://www.akc.org/breeds/breeds_a.cfm Virallisia rotuja siis paljon vähemmän kuin Suomen maassa ja AKC:hän on nimenomaan se yhdistys, jonka Suomen Kennelliitto "tunnustaa". Täältä löytyy myös toinen koirajärjestö eli UKC ja tässä linkki heidän rotuihinsa: http://www.ukcdogs.com/breeds/breedlist.shtml Sieltäkään ei silkeniä löydy, joten ihan puhtaasti sekarotuinen koirahan se on. Ihan mukavia hauvoja tuntuvat olevan ja hurjasti painavat menemään maastoharjoituksissa, mutta sen verran epäyhtenäisiä vielä, että omaksi rodukseen julistamiseen menee varmasti aikaa ja tupakkaa xsmile.gifx
¤janette¤
LAINAUS(wiputar @ 13.6. 2006, 21:17)
Mun mielestä olis kiva saada lisää keskikokosia vinttikoirarotuja... surrender.gif
Niitä kun ei nyt oo oikeestaan whippetin lisäks kun faaraokoira ja cirneco dell' etna. confused.gif
Loput rodut on melko isoja, poislukien tietysti italiaano laugh.gif

Faaraokoira ja cirneco dell' etna eivät kuulu edes vinttareihin, ainakaan vielä.
Avispa
LAINAUS(¤janette¤ @ 13.6. 2006, 21:40)
Faaraokoira ja cirneco dell' etna eivät kuulu edes vinttareihin, ainakaan vielä.

Mun tietääkseni ne on joskus luokiteltu 10 ryhmään. Mutta tavallaan kummatkin rodut ovat vinttikoiria, vaikka 5 ryhmässä onkin. Sillä vinttikoirien erikois näyttelyyn saa faaraokoirat ainakin osallistua. smile.gif
¤janette¤
Voihan vitsi kun en älynny käydä lauantaina kattooo silkenien kehää kun sillon oli niiden erikoisnäyttely.
Liewec
Ekan kerran kuulenkoko rodusta ja en pitäisi pahana jos tuo saisi virallisen rodun oikeudet. JOs minulta kysytään, niin onhan tuo paljon nätimpi kuin tavallinen borzoi tai whippet. Itse kun tykkään enemmän pitkäkarvaisista koirita.

Sivut vain olivat vähän hassut ja kuvagalleriassa oli jotain minikuvia joista ei saanut selvää. Mutta ainakin sen Suomeen suntyneen pentueen vanhemmat olivat todella nättejä.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.