Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Afgaanin esittäminen
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 10: Vinttikoirat
Ida K
Eli siis tiedän miten afgaani esitetään ja olen sitä harjoitellut usean eri affen kanssa ja kerran mätsissä esittänyt. Tunnen kasvattajia ja harrastajia ja heiltä olen saanut paljon vinkkejä. Kuitenkin olisi kiva kuulla teidän tapanne ja jos on jotain vinkkejä..Junnuissa aloitan nyt ehkä affen kanssa wub.gif

Oma tapani :

Kehässä liikkuminen : Hihna nostetaan korvien alle esittäjän puolelle löysälle. Juostaan niin että samassa kädessä nami ja esittäjä hieman edellä. Kulmissa "käytetään" hihnaa hieman alempana ja taas ylemmäs. Namilla innostetaan koiraa.

Seisotus : Asetellaan etujalat koiran "alle". Venytetään takajalkoja, tuomarin puoleinen takajalka taaemmas kuin oman puoleinen. Pää ryhdikkäästi ylös, samalla venytetään kaulaa. Häntä kiepille luonnolisesti. Vähän voi karvoja asetella. Pennuilla takajalat enemmän erikseen kuin aikuisilla ja raajojen karvat "pöyhitään".

^^tuossa minun tapani joita en välttämättä osannut hyvin selittää mutta.. biggrin.gif
-anna-
Itse tykkään esittää ilman makupalaa afgaanin kehässä.. jos koira on perso niin sitten se villiintyy vain enemmän.. Mutta joillain afgaaneilla kyllä on ollut makupalakin mukana, tuokinhan on mielipide asia...

Suurin piirteen samalla tavalla olen afgaanin esittänyt, kun ahkaani-tyttö selittikin jo.. Oman puolimmainen jalka ei niin taaemmaksi kuin tuomarin puolinen.

Tykkään siitä että häntää ei venytetä kokonaan ihan suoraan takarungon päälle, vaan silleen luonnollisesti siihen nostettuna vain ylös ja pidettynä että ei "tipahda" alas.. Ja sitten jos koiralla heiluu häntä, tai se o n muuten pystyssä en ole ruukannut ottaa ollenkaan hännästä kiinni..
Fitzgo
Riippuu vähän afgaanista,mutta Soilin,jota esitän junnuissa,esitän suurinpiirtein näin:

Liikkuminen: Hihna esittäjän puoleisen korvan edestä,käsi melko korkealla ja nami samassa kädessä. Soilin kuuluisi tuijottaa kättäni. wink.gif Käännöksissä ohjaan koiran käden avulla kääntymään.Juoksu sopivan kovaa,esim.L-kirjaimessa ei tarvitse juosta yhtä kovaa kuin edestakaisessa,että pääsee hyvin kääntymään.
Seisottaminen: Etutassut koiran alle,Takajalat melko kauas,nuorilla koirilla siirrän vain tuomarinpuoleista jalkaa,Soililla molemmat. JOs on valkoista karvaa takajaloissa se pitäisi harjata näkyviin.Ryhdin saa hyväksi kun ottaa sieltä luun alta leuasta kiinni tai sitten niistä nahoista. [Tuota en nyt osaa selittää.] Ja häntä sopivalle kaarelle.

Se olisi helpompi näyttää ja selittää samalla mutta minkäs teet. Afgaania on niin ihana esittää,ehkä kaikista roduista ihaninta. wub.gif
zwiebel
En nyt jaksa pitkään sepustaa, mutta tuo hihnan pitäminen riippuu ihan koirasta. Esim. Islalla se pitää pitää kireällä, muuten Isla alkaa ainakin mulla kulkemaan paljon hitaammin ja löysemmin.. Anu olisi tietenkin asiantuntija tässä asiassa, kunhan nyt törmäisi tälle palstalle.
Ida K
Ja LIISA !! thumbup.gif
fabiano
Kehässä meidän afgaania en ole esittänyt, mutta mitä sitä kotona on harjoiteltu.

juoksutan sillain että, koiralla on hihna niin kun siinä korvan alla ja aika ylhäällä kaulaa ettei se laske päätään. Mutta suht vapaasti annan juosta, jollei ala kiskuroimaan.

Seisottaminen.
Etupää ryhdikkäästi, pää ylös, tuomarin puoleinen takajalka on taaempana kun omalla puolella oleva takajalka, häntä ylös. ja leuan alta pidän kiinni kun seisotan.

Namia en käytä. Turha meidän afgaania on namilla kiinostaa kun ei sitä kiinnosta. wink.gif

Toivottavasti ymmärsitte. biggrin.gif

Muita afgaaneita en ole seisottanut, mutta se riippuu ihan koirasta miten se käyttäytyy ja millä lailla parhaimman näkönen kun seisoo.
Lazer
Mie en käsitä miksi afgaani pitää seisottaa kun seefferi!
Mie seisotan Castron aina tasa jaloin.

Juostessa hihna korvien välissä tai "villakoira" tyylisesti, sivulla. Tiukalla mutkisa ja löysään pitkillä juoksusivuilla. Tai tiukalla jos edessä juoksee koira, Castro tahtoo aina ottaa ne kiinni laugh.gif

Seistessä etujalta suoraan alla ja takaljalt venytetty taakse niin että kinner on suorassa. Ei "Yli" venytyksiä.
Häntä ylös ja yleensä otan kuonon alta kiinni tai hihnasta ja karvoista jos koira kattoo tuomaria. smile.gif
Avispa
itse esitän afgaanin niin että:

Liikkeissä hihna esittäjän puoleisen korvan alta löysällä, nami hihna kädessä että koiraan saadaan oikeanlaista draivia. Vauhti riippuu ihan yksilöstä, toisten kanssa pingotaan nopeasti, toisten kanssa hitaammin. Liikkeelle lähdettäessä vähän hömpsötetään koiraa.

Seisottaessa etujalat tasan rungon alle. Ja taka jalat tarpeeksi kauas toisistaan ja venytetään kintereet suoriksi. Eikä yli venytyksiä. Ja pää tarpeeki ylös, ei kumminkaan liikaa, ettei näytä hölmöltä. Ja hänästä kiinni parilla sormella ja ylös, ellei koira pidä itse häntäänsä hyvin. Mutta joskus jos koira esin pelkää ja häntä koipien välissä niin en ala häntää onkimaan vaan annan olla, ettei köyristä selkää.
Charmy
Itse en vielä kovinkaan paljon ole Manua esittänyt, harjoiteltu kyllä on. smile.gif

Lueskelin juuri tuos Sa-Fan lehdessä ilmestyneet artikkelit afgaanin esittämisestä, ja niistä on nuo vihjeet otettu käyttöön. smile.gif

En osaa kyllä selittää sitä, muta sen voin sanoa, ettei namia pidetä kädessä..siinä vaiheessa Manulta menee juoksemisesta kokonaan kontrolli. :/

Mutta harjoitus tekee mestarin. biggrin.gif
Lazer
Castro on nyt kyllä itse ruvennut seisomaan (vapaasti seisotettaessa) niin että miun puoleinen jalka tukee kun tuomarin puoleinen jalka on venytetty pidemmälle.
Muuten Castro esiintyy hyvin mutta tuomari oli kirjoittanut arvosteluun että liikkuuu hieman löysästi ikäisekseen, mutta lupaava wink.gif
Xenju
LAINAUS(Iida @ 11.6. 2005, 21:27)
Oma tapani :

Kehässä liikkuminen : Hihna nostetaan korvien alle esittäjän puolelle löysälle. Juostaan niin että samassa kädessä nami ja esittäjä hieman edellä. Kulmissa "käytetään" hihnaa hieman alempana ja taas ylemmäs. Namilla innostetaan koiraa.

Seisotus : Asetellaan etujalat koiran "alle". Venytetään takajalkoja, tuomarin puoleinen takajalka taaemmas kuin oman puoleinen. Pää ryhdikkäästi ylös, samalla venytetään kaulaa. Häntä kiepille luonnolisesti. Vähän voi karvoja asetella. Pennuilla takajalat enemmän erikseen kuin aikuisilla ja raajojen karvat "pöyhitään".

^^tuossa minun tapani joita en välttämättä osannut hyvin selittää mutta.. biggrin.gif

Samanlailla minkin Henniä tulen esittämään pian ( eka kerta , kääk) ( Mut oon harjoitellut jo pari kertaa senkaa )

Mutta henni ei tykkää et sen häntää nostetaan onko pakko?
¤janette¤
Itse esitän afgaanin niin että pidän sen hihnan tulemaan siltä korvan alta ja nostan käden ylös että ryhti pysyy, toisessa kädessä pidän namia jota välillä näytän koiralla niin kuin kannustuksena. Etujalat rungon alle ja takajalat leveälleen (ei siis paljon mutta vähän enemmän kuin mitä salukilla tehdään) ja tuomarinpuoleinen takajalta taaemmaksi kuin esittäjän. Häntä nostetaan hieman kaarelleen. Leuan alta tukeva ote ja tarvittaessa nostan ja vedän päästä hiukan eteenpäin, näin tulee enmmän ryhtiä.
verduli
LAINAUS(PeeGee @ 23.6. 2006, 17:10)
Mutta henni ei tykkää et sen häntää nostetaan onko pakko?

No kyllä se vähän niinko "pakko" on nostaa...Koskettele paljon koiran häntää ja nostele sitä niin se pikkuhuljaa tottuu siihen wink.gif
Lanttu
Muuten, Häntää ei ole pakko nostaa ( mutta olisi kyllä hyvä että koira tottuu siihen että se nostetaan, ja että siihen häntään saa koskea!) mm. useat Englantilaiset tuomarit tykkäävät että hännän anneitaisiin olla ihan rauhassa (:
Xenju
LAINAUS(Lanttu @ 24.6. 2006, 16:26)
Muuten, Häntää ei ole pakko nostaa ( mutta olisi kyllä hyvä että koira tottuu siihen että se nostetaan, ja että siihen häntään saa koskea!) mm. useat Englantilaiset tuomarit tykkäävät että hännän anneitaisiin olla ihan rauhassa (:

No kyllä se antaa koskea mutta joskus siirtää tuomarinpuolimmaista jalkaa biggrin.gif
Avispa
LAINAUS(Lanttu @ 24.6. 2006, 16:26)

Aivan eli häntää ei tarvitse välttämättä nostaa. Yhtä oikein on että sen jättää nostamatta. smile.gif
Ida K
LAINAUS(Affe @ 25.6. 2006, 15:55)
Aivan eli häntää ei tarvitse välttämättä nostaa. Yhtä oikein on että sen jättää nostamatta. smile.gif

Jep, mutta tuo on ihan mielipidekysymys. Kyllä kun noita Suomen kehiä seurailee, niin ne hännät nostetaan jos koira vaan antaa, jotkut nostavat sen jopa koskematta smile.gif

¤janette¤: Kuitenkaan ei sitä hihnaa voi kauheen ylös nostaa, jos koiralla ei ole sellaista luontaista esiintymishalua ja ryhdikkyyttä. Se vasta kauhean näköstä onkin jos ryhditöäntä koiraa liikutetaan käsi ylhäällä rolleyes.gif
Tässäkin olen sitä mieltä että liikkeissä (ja yleensäkkin esittämisessä) on monella yksilöllä ihan omat tapansa tongue.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.