Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Maahanmeno
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > TOKO
Capri
Minulla on yksi pulma koirani kanssa, kun yritan opettaa sille maahanmenoa.
Maahan se osaa menna, mutta Vain jos "osoitan" sille reitin, toisinsanoen se menee maahan, kun kateni osoittaaa maata ja kasi koskettaa maata.
Haluaisin opettaa koiralleni maahan menoa kaskysta (tai kasimerkkikilla) koska en haluaisi kumarrella kaikille laittaessani Caprin maahan.
Pitaako vaan sanoa sanaa ja osoitella maata ja toivoa etta joskus oppii, vai mita?  :hohhoijaa:
Bullen Mami
Opeta sille käskysana  esim "maahan" kyykistymisen yhteydessä. Sitten kun koira tietää mitä käskysana tarkoittaa vähennät kyykistymistä pikkuhiljaa. Ole palkan kanssa valmiina, ja palkkaa HETI onnistuuneesta suorituksesta.

Näin minä varmaan tekisin.. :huom:
Taffinaff
Tuo "kyykistyminen" todennäköisesti johtaa samaan tilanteeseen missä jo ollaan....."kumartumisen" sijasta koira vaan odottaakin kyykistymistä.

Arvaisin, että olet tehnyt "liikettä" kuvaamallasi tavalla niin kauan, että koira on oppinut että "maahan"- käsky on yhtä kuin suullinen käsky + kumartuminen. Eli siitä kumartumisesta pitäisi jollain tavoin päästä eroon. Mitä tapahtuu, jos annat koiralle pelkän maahan käskyn ilman ylimääräisiä apuja, yrittääkö se edes mennä maahan?

Ai niin...minkä ikäinen koira muuten on kyseessä?
abc
Äläkä veeenyyytäää sitä maahan sanaa biggrin.gif . Huomaatko Taffinaff, olen oppinut, mutta käytännössä tuppaa kuitenkin muisti reistailee, ainakin kyseisen sanan kohdalla :cool: .
Taffinaff
abc, mulla on kotona malliesimerkki koirasta joka istuu hitaasti...miksiköhän? ihan normaalisti annan käskyn iiiissstuuu  :p
Bullen Mami
Ja täällä on malliesimerkki mmmaaaaaaahhaann-koirasta.. wink.gif

Harjoitellaan kovasti nopeampia pirtsakkaita  :D mhan  :D  :p
Capri
Kyseessa on nyt 5kk. noffi narttu pentu. Jos sanon sanan maahan. (huom. nopeasti/normaalisti   biggrin.gif ) Capri ei edes koita menna maahan. Kylla se vahan alemmas menee... jotenkin...
Kylla se sen osaa tehda, mutta odottaa (ei malta paastaa katsettaan namista) etta tulen mukana alas.
Taffinaff
Hei Ruskani,

Unohdapa nuo mun aikaisemmat höpinät. Koirasi on vasta 5 kk, ihan pentu vielä....ei sen tarvitsekaan vielä "osata" maahanmenoa, ei ainakaan ilman apuja  ;)

En tiedä miten tarkalleen olet opettanut maahanmenon, mutta voisit palata askeleen taaksepäin ja harjoitella liikettä lelun tai makupalan avulla. Eli nopea tiukka käsky "maahan" ja samaan aikaan viet lelun/makupalan alas. Jos koira menee ensin istumaan ja siitä maahan, vedä makupala/lelu nopeasti koiran kuonon edestä alas ja koirasta poispäin. Jos koira menee maahan suoraan seisomisesta, vie lelu/makupala koiran etujalkojen väliin. Kuulostiko tarpeeksi sekavalta?  :oops:

Sanoit että Capri tuijottaa makupalaa....eli pidätkö makupalaa kädessä ja Capri tuijottaa kättäsi? Kannattaisi varmaan opettaa koiralle katsekontakti, eli se saa makupalan siitä että katsoo sinua silmiin (riippumatta siitä missä palkinto on) eikä tuijottele käsiäsi.  :tsemp:
Ellis
Tee sillä tavalla et eka aina kosketat maata mut vähitelle nostat kättäs ylemmäs ja sit jonku ajan päästä se voi totella sellasta käskyä esim.että jos sä vaa ojennat kätes kämmen maata kohti se menee makuulleen,jos oot ojentanu kättäs kämmen alas päin ja taputtanu maata ennen...Meijä koirilla ainaki tepsi!! smile.gif
Varda
Kennelliiton Suurleirillä meille opetettiin, miten koiralle saa opetettua vauhdikkaan maahanmenon:

Innosta koiraa. Kun se hyppii ja pomppii, laita käsi (ja makupala) sen etujalkojen väliin alas. Koira suorastaan "pomppaa" maahan! smile.gif Siitä se lähtee...

Tämäkään keino ei tietenkään toimi kaikilla. Mutta ehdotus kuitenkin. wink.gif
coton.fan
Mulla on vaan sellanen ongelma että, koira menee maahan jos mul on nami ja se nami on alhalla=( angry.gif
-Iida-
Alat vain pikkuhiljaa nostamaan namia korkeammalle ja hiljalleen nouset itsekin pois kyykystä. Ja hillittömät kehut onnistumisesta wink.gif Muista: hiljaa hyvää tulee!

mulla oli bichonini kanssa sama ongelma vielä vuoden alussa,mutta nyt maahan mennään jo ongelmitta,niin että minä seison enkä kyykisty smile.gif
#Jossu#
Mä saan koiran maahan, kun sanon tavallista ääntä matalemmalla äänellä "maahan". smile.gif
Delibes's
LAINAUS(#Jossu# @ 19.8. 2003, 14:52)
Mä saan koiran maahan, kun sanon tavallista ääntä matalemmalla äänellä "maahan". smile.gif

haah biggrin.gif sulla on sama kikka biggrin.gif
#Jossu#
LAINAUS(Delibes's @ 20.8. 2003, 12:37)

..Joka tepsii loistavasti! biggrin.gif
Delibes's
LAINAUS(#Jossu# @ 20.8. 2003, 20:06)
LAINAUS(Delibes's @ 20.8. 2003, 12:37)

..Joka tepsii loistavasti! biggrin.gif

vähän muuten äänenkäyttö on tosi tärkeetä ainakin mulla ja alpolla koulutuksessa! siis jos sanon väärällä painolla niin herra ei pakosti teekkään mitä halusin blink.gif eli pitää olla tarkka äänen kanssa biggrin.gif
LimeLight
LAINAUS(*Varda* @ 24.7. 2003, 21:44)
Kennelliiton Suurleirillä meille opetettiin, miten koiralle saa opetettua vauhdikkaan maahanmenon:

Innosta koiraa. Kun se hyppii ja pomppii, laita käsi (ja makupala) sen etujalkojen väliin alas. Koira suorastaan "pomppaa" maahan! smile.gif Siitä se lähtee...

Tämäkään keino ei tietenkään toimi kaikilla. Mutta ehdotus kuitenkin. wink.gif

Tätä on pakko kokeilla Artun kanssa!! biggrin.gif biggrin.gif
coton.fan
Ei mun kaan 5 kk pentu mennyt maahan ihan heti kun pyydettin... se on vielä niin pieni eikä jaksa keskittyy... tongue.gif Mulla oli aikoinaan(noin 1 kk sitten) sama ongelma ja hävinnyt on iän myötä.. rolleyes.gif
w.springeri
sama homma toimii meilläkin tongue.gif biggrin.gif thumbup.gif

t:tuuli ja tiku dogrun.gif
Capri
Nooh, Capri on nyt 8,5kk.. Ei se tunnu menevan maahan yhtaan helpommin.. Kylla se sen kaskyn varmaan jotenkin osaa jos kumerrun ja pidan namia kadessa, muttei muuten... ahne... rolleyes.gif
Kylla se osaa sanan "pysy" etta on siella maassa ja pysyy, joten siina maassa olemisessa ei ole onkelmaa, mutta kun ei vaan huvita menna maate. Koitin kerran laittaa sen maahan kesken lenkin (en ollu viela antanut vetta) ei mennyt koska ei jaksanut. Annoin sitten vetta ja kaskin= meni maate.
Miten sitte saaha se kiinnostumaan maatemenosta etta menisi ilman namia, kaskysta ja silloinkin kun on vasyny..??
sleepy.gif
Capri
Nooh, nysson ruvennu menee maahan melkei koska vaa.. Hyva smile.gif Kiitos avusta
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.