Koirani oli jo ennestään varsin hoikka ja kevyt, mutta neljän päivän ripuli vei viimeisetkin lihat. Selkänikamista voi kohta laittaa sormensa ali yms... Koira on sairaalloisen ahne ja syö kaikkea. Mutta mitä enemmän antaa ruokaa, sitä enemmän tulee ulostetta eli ruoka ei imeydy.
Ideoita miten saisin lihotettua koiraani ja kasattua sille lihaksia? Liikunnalla toki lihaksia saa, mutta mite ruokinnalla voisi tukea sitä?
Mitä ruokaa syötät nyt? Siitä on helpompi lähteä...
Yrjölänpuuroa, jauhelihaa, sisäelimiä yms. ja niihin sekoitettua kotiruokaa esim. lihakastiketta. Vitamiinikuureja annetaan säännöllisesti. Nappulapäivä on n. kerran viikossa, silloin Euganuban Normal Activity Adultia, vaihdetaan pian Nutraan tai Pro Packiin.
Minun vinkkini on, että älä lisää ruuassa proteiiniä, eli pysy jossain adultti ruuassa. Koirat reagoivat usein liikaan proteiiniin päästelemällä ne usein korvista likana jne.
Lisää ruokaan vähän rasvaa, siis en puhu mistään isoista määristä vaan vähän, niin että se on kuitenkin terveellistä ja jatka lihan antamista. Nosta vähän ruoka määrää, siis nappuloiden määrää. Onko koira madotettu? Jos se on syönyt paljon lihaa raakana, voi matoja olla, madothan eivät näy ennenkuin nitä on jo niin paljon, että koira on täynnä niitä. Kannattaa ostaa matokuuri. Solmuluut ja siankorvat aiheuttavat paljon ripulia. Näitä kannattaa välttää herkkävatsaiselle koiralle. Toivottavasti oli jotain apua... Liikunnalla massaa saa mielestäni kaikista parhaiten umpi metsässä. Koira joutuu työskennellä enemmän. Itse tapaan esim. talvella kävellä bullien kanssa umpi hangessa n. 5 kilometriä + tavallinen lenkki. Saa lihakset näkyviin ja tekee koirien, että minun kunnolleni hyvää. Toivottavasti noista on apua. Kannattaa muistaa, että kuivaruokaa ei kannata vaihtaa liian usein. Yleensä koira alkaa reagoimaan siihen parin kuukauden jälkeen. Jos näistä mikään ei auta, kannattaa käydä eläinlääkärilläkin, sillähän voi olla joku allergia, jonka takia ei sulata ruokaa kunnolla.
Koira on madotettu ja syönyt koko aikuisikänsä samaa kuivaruokaa.
Liikuntavinkkejäkin saa antaa, mutta agilityihmisenä olen perehtynyt lihaskunnon kasvattamiseen paljon.
En tarkoittanut sitä sillä tavalla. Omakohtaisia kokemuksia vain.
Jotkut koirat ovat luonnostaan hoikempia, mikä ei välttämättä ole huono asia, jos koira muuten voi hyvin.
Chellie
30.6. 2005, 12:02
Yksi pieni juttu tähän heti alkuun jo;
Lihasta EI saa matoja, EI KOSKAAN!
Koirille madot tulee ihan jostain muualta kuin lihasta, ainoa mistä niitä voi tulla on raa'an järvikalan syöminen.
LAINAUS(Chellie @ 30.6. 2005, 12:02)
Yksi pieni juttu tähän heti alkuun jo;
Lihasta EI saa matoja, EI KOSKAAN!
Koirille madot tulee ihan jostain muualta kuin lihasta, ainoa mistä niitä voi tulla on raa'an järvikalan syöminen.
Onko joku maininnut että lihasta tulisi matoja?
Chellie
30.6. 2005, 19:15
Vinke,
On!
"Jos se on syönyt paljon lihaa raakana, voi matoja olla"
Ja tuokun ei pidä paikkaansa ei niin yhtään sitten.
Manu oli talvella lähes viikon syömättä. Kyseessä oli eläinlääkärin eliminaatiodietti (allergian takia), joka ei jostain syystä maistunut. Ell sanoi, että ei se koira itseään nälkään tapa, jos ruokaa on tarjolla, odottakaa vielä, kyllä se siitä. Noh, Manu heittäytyi varsin sitkeäksi sissiksi eikä tosiaan syönyt viikon aikana muutamaa nappulaa enempää ja pääsi laihtumaan hurjasti. Meillä lihottamiseen auttoi kotiruuan lisänä päivittäinen reilu öljyloraus (kylmäpuristettu rypsiöljy) ja vähän sian rasva (siis pelkkää läskiä). Kun koira alkoi selvästi lihoamaan, öljymäärää pienennettiin ruokalusikalliseen päivässä ja sian rasvaa vähennettiin nopeasti kokonaan pois.
Lihaskunnon kasvattamisessa munkin mielestä parasta liikuntaa on ehdottomasti metsässä koiran vapaana juoksuttaminen. Myös pallon heitteleminen jyrkkään ylämäkeen on hyvää lihastreeniä silloin tällöin, mutta ei tietenkään korvaa metsälenkkiä.
Ja mielestäni yksi mikä voittaa kaikki liikunta muodot on uiminen. Se on myös meidän ykköslaji.
Ja sitten lihaksia saa myös hyvin talvella kun juoksuttaa koiraa moottorikelkan perässä. Meillä Hupi on laihtunut sopivasti ja lihaksia on myös tullut. Tosi tehokasta, kannattaa kokeilla jos vain on mahdollisuus
jööttifani
2.7. 2005, 10:13
Mä käytän koiralleni pellavansiemenöljyä. So on mahalle terveellistä ja lisäksi siinä on rasvahappoja. Ja vosit harkita siirtymistä kolmeen ruokintakertaan päivässä. Itse ruokin omaani niin, ennen 2 kertaa. Tällöin voit lisätä annoksia (kokonaismäärää) mutta koska ne jaetaan kolmeen eikä kahteen osaan niin koiran maha ei mee ripulille niin herkästi. Ja mä ostaisin jotain eläinlääkärin ruokaa, esim. Walthamin Intestinalia. se on kallista mutta syöttömäärä on vähäinen. Rasvaa on 20% ja proteiinia 30% ja kaikki on hyvin sulavaa. Tarkoitettu vatsavaivoista kärsiville koirille. Itse syötän sitä ja koira voi hyvin. Hinta-laatu -suhde on kunnossa. ja kaurapuuro on kans hyvää mahalle. Koira saa kuitua ja kaurapuurosta vapautuu energiaa pitkän aikaa. Lisäksi siinä on kuituja, jotka hidastavat suolen toimintaa ja ripulin mahdollisuus vähenee.
Kiitos vinkeistä.

Me kokeillaan nyt kolmea ruokintaa, pennun nappuloita (paljon rasvahappoja) ja vakituista vitamiinikuuria.
Suosittelen tutustumaan mm. Eaglen ja Acanan ruokiin.
Minäkin ehdottaisin juuri ruoka hetkien lisäämistä, kolme tuntuu juuri sopivalta. Ja juuri rasvan lisäämistä ruokaan, tai rasvaisten ruokien lisäämistä. Penturuoka on erittäin hyvää, ja sitähän siis Vinke kai käyttää jo. Myös rasvaa kannattaa alussa lisäillä, rasvaista lihaa, pellavaöljyä, rypsiöljyä jne.
Kokemusta on vain älyttömän laihan kääpiöpinserin lihotuksesta, eli ei edusta samaa rotua kun Vinken koira. Mutta näin meillä toimi lihotus.
Koiran kunnon ja liikunnan Vinke osaa kyllä pitää yllä, agilityn huippuja kun ovat
Stella-
28.7. 2005, 23:11
Meillä epäiltiin koirallani Leg Perthesiä (tai miten lie kirjotetaan

) Kun kaikki lihakset häipyivät toisesta jalasta ja alkoi ontumaan mutta ontumisen jälkeen aloin hieromaan ja venyttämään koiran lihaksia ja teimme todella pitkiä lenkkejä. Nykyään koirallani on samallaiset lihakset kuin toisessakin jalassa ja se voi erittäin hyvin eli hieronta, venyttely ja lenkkeily auttaa myös uiminen auttaa lihasten palautumiseen tehokkaasti! Jouduinhan minä puolivuotta kamppailemaan koirani kanssa että sille ne lihakset palautuivat mutta sinun tilanteesi ei ole varmaan aivan sama. ( HUOM tietenkin tässä taupauksessa kun epäiltiin legg p. niin käytiin lääkärillä mutta lääkäri sanoi että ei tässä leggiä varmaan ole jokin muu tauti vain) Jos koirasi olo alkaa huononemaan käytä eläinlääkärillä ja kysy esim. lisätietoa mutta toivottavasti koira alkaa tulla normaaliin kuntoonsa!!
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.