Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Basenji
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 5: Pystykorvat ja alkukantaiset koirat
-Tintti-
Ajattelin aloittaa tällaisen uuden aiheen, selasin monta sivua taaksepäin enkä löytänyt rodusta mtn keskustelua, joten mä ajattelin aloittaa blush.gif

Itellä ei ole basenjia, mutta kiinnostus rotuun on hyvin suuri! wub.gif

No niin basenji ihmiset, keskustelua tänne smile.gif
hatti^^
miekii tykkään basenjeista. wub.gif ne on niin kauniita ja erikoisen näköisiä ja kokokin on juuri sopiva. happy.gif
on ne aika moisia! ihania.
Sundae
Eipä ole omaa basua, mutta haaveissa on kyllä sellainen ja aivan varmasti tulen joskus hankkimaankin basenjin wub.gif Ovat yksinkertaisesti niin ihastuttavia otuksia wub.gif Uusimmassa Koiramme-lehdessä (eli tuo 7-8/2005) onkin rotuesittely basenjista happy.gif
ni_pa
Minullakin on haaveissa hankkia joskus tulevaisuudessa basenji, olen jo pidempään niitä ihastellut. Luonteeltaan, ominaisuuksiltaan ja ulkonäöltään erittäin viehättävä rotu smile.gif.
~keiko~
Minua myös kiehtoo basenjit! en kyllä omista sellaista, mutta niissä on sitä jotain. Haaveissa olisi joskus saada basenji . Niissä kiehtoo kaunis ja ylväs ulkonäkö ja se luonne. Tällä hetkellä meillä on shiba ja shibat ja basenjit vaikuttavat hyvin samankaltaisilta wink.gif Luonteeltaan ainakin.
Ebony
Myös minu tuo mahtava rotu kiehtoo suuresti. vasta vähän aikaa sitten 'löysin' rodun ja perehdyin enemmän sen luonteeseen. Oikeita kultakimpaleita! Olisi onni joku päivä omistaa sellainen, mutta katsotaan nyt.
torppari
dogrun.gif Näyttää kiinnostus basenjia kohtaan olevan melko suuri. Minulla on kaksi basenji -poikaa, jotka pitävät kaupunkia kurissa ja järjestyksessä smile.gif Basenjit ovat ihania, mutta vaativat melkoista kuria ja hermoja omistajaltaan. Omat basenjini ovat esimerkiksi purreet minua úseasti jalkoihin, kun eivät pääse tappelemaan vastaan tulevien urosten kanssa.Kaikki tuntemani basenjit tekevät tätä eli basenji ei ole mikään rauhallinen ja kaikille kiltti, vaikka ulospäin näyttääkin siltä. Kannattaa tutustua rotuun hyvin ennen kuin ottaa basenjin ettei tule yllätyksiä! Olen usein joutunut sanomaan vastaan tuleville rähinän kauhistelijoille, että moni kakku päältä kaunis....
Ihmiset eivät nimittäin voi uskoa, että niin pieni ja sievä koira kuin basenji voi olla sellainen rähisiä kuin ne nyt yleensä ovat.
Sundae
LAINAUS(torppari @ 5.8. 2005, 11:48)
Kaikki tuntemani basenjit tekevät tätä eli basenji ei ole mikään rauhallinen ja kaikille kiltti, vaikka ulospäin näyttääkin siltä.

Niin, mutta eivät kaikki basenjit wink.gif Tiedän kyllä basenjeja, jotka käyttäytyvät nätisti ulkona, eivätkä haasta riitaa. Mutta tiedän kyllä sitten niitäkin, jotka haastavat ja kunnolla whistling.gif
~keiko~
LAINAUS(torppari @ 5.8. 2005, 11:48)
Olen usein joutunut sanomaan vastaan tuleville rähinän kauhistelijoille, että moni kakku päältä kaunis....
Ihmiset eivät nimittäin voi uskoa, että niin pieni ja sievä koira kuin basenji voi olla sellainen rähisiä kuin ne nyt yleensä  ovat.

Heh! mulla ei siis basenjia ole vaikka niistä kovin olen kiinnostunut. Minulla on siis shiba. Tietääkseni basenjit ja shibat ovat luonteeltaan hyvinkin samankaltaisia wink.gif
minä myös joudun usein toppuutella shiba ihailioita että: "Se osaa olla pikku piru, enkelin kuoressa" biggrin.gif ja siinä on myös tiivistettynä sen luonne..eli ulkokuori voi pettää smile.gif

Mä olen tässä miettinyt että puuttuuko basenjeilta ns. ihmisen miellyttämis halu? niinkoin shiboilta puuttuu..Siis että mitään ei tehdä ellei itse siitä jotenkin hyödy lookaround.gif
barkless
LAINAUS(Sundae @ 5.8. 2005, 14:30)
Mutta tiedän kyllä sitten niitäkin, jotka haastavat ja kunnolla whistling.gif

Soot tainnu meitin Nasuun enemmänkin tutustua laugh.gif

Mulla on siis kolmevuotias urosbasenji. Osaa olla kyllä tosi piru, mutta on Nasu niin mamman kulta wub.gif

Ehdottomasti yksi sellaisista roduista, jotka suunnattomasti viehättää. Siinä on jotain alkukantaista ja se on kuin 'villikoira'. Kerrassaan upea ilmestys.

Koiramme-lehden artikkeli on todella hieno. Rodusta saa lisätietoa harrastajilta, kasvattajilta ja Suomen Basenjikerhosta.
Sundae
LAINAUS(barkless @ 12.8. 2005, 23:05)
Soot tainnu meitin Nasuun enemmänkin tutustua laugh.gif

Ja pah, Nasu on mamman pieni enkeli laugh.gif Tosin löytyyhän Nasusta sitä pikku pirun luonnettakin wink.gif Nasu on oikein ihastuttava koira wub.gif
isaliini
Mulla on myös basenji wub.gif Herra on jo 11v ja hieman rauhoittunut iän myötä, varsinkin rähisemisen suhteen, enää eivät jaksa välttämättä edes ne isot ja mustat (ja herran mielestä kerrassaan raivostuttavat tongue.gif ) koirat herättää suurempaa "kohtausta"...

Kaksi nuorempaa koiraani ovat "vääränrotuisia", mutta kuten sanontakin kuuluu - kun kerran jää basenjin koukkuun niin siitä ei pääse koskaan irti - niin varmasti seuraava koirani on taas sitten basenji! laugh.gif Ei niitä ilmankaan osaa enää olla... persoonien persoona wub.gif ja mamman sängynlämmitin
Kai olen jotenkin mieltynyt sitten tällasiin "omituisiin" koiriin; rodussa pitää olla jotain tosi erikoista, jotta se kiinnostaa. Persoonallisuutta. Ja tottakai sitä todella kaunista ulkonäköä wub.gif

Ja se on kyllä totta, että ei basenjilla ole mitenkään erityisen paljon miellyttämisen halua...
.Sini.
Olen harjoitellut jo pitemmän aikaa yhden basenjiherran kanssa, kerrassaan upea rotu wub.gif itselläni ei ole basenjia, mutta ihania ovat wink.gif
-anna-
Itselläni on kokemusta basenjista, niin näyttelyistä kuin kotipuolessakin, vaikka itsellä ei sellaista ole.. Olen kenneltyttönä hienohelman- afgaani kennelissä jossa asustaa yksi basenji, sternhimmels wer da jossa kyllä riittää mahtipontisuutta smile.gif

Väne on komea kuin mikä, ja muutenkin upea luonteinen, vaikka ei urosten kanssa tulekkaan toimeen... valitettavasti sydämmen sivuääni, estää käyttää väneä jalostuksessa ja muutenkin sen harrastus on jäänyt vähemmälle sairauden takia.. smile.gif

Mutta hurmaava poika .. smile.gif Väinöhä on muuten se joka voitti Noran kanssa SM-kultaa junior handlerissa rolleyes.gif pakko kehaista, että on se meijän väne sen verran kova poika, että sm-kullatki takataskussa laugh.gif
Dakarai
Koirat.com sivustolla on basenjista pitkät jutustelut.
http://keskustelu-2005.koirat.com/viewtopic.php?t=100

//Sanna-Maija
www.dakarai.com

p.s. Dakarai -basenjipentusuunnitelmat päivitetty! wub.gif Kurkkaa kotisivuille thumbup.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.