Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Suklaa
Puskaradio > Puskis > Rehuja & rohdoksia > Terveydeksi!
Sivuja: 1, 2
elina
Nyt kun tutkimukset ovat osoittaneet suklaan olevan yksi parhaista antioksidanteista,olisi mukava mutustella sitä sokerittomana.Aikaisemmin uskottiin sen tervehdyttävän vaikutuksen johtuvan sen aiheuttamasta mielihyvästä,mutta se onkin ihan oikeasti terveellistä.  :inlove: Mutta tietääkö kukaan,missä myydään sokeritonta ranskalaistyyppistä tummaa suklaata.
Jackie
Siitä sokerittomasta suklaasta.. Itse tiedän kokemuksesta, että mitään laajaa valikoimaa et tule -ikävä kyllä- löytämään. :grrr: Tässä olisikin makeistehtaille yksi kehittämisen alue..

Joka tapauksessa itse olen kaupoista yleisimmin bongannut brunbergin tummaa suklaata sokerittomana. Se on sellanen ruskee-valkonen paketti ja yleensä kaupoissa on laitettu sokeriton lappu tuotteen yhteyteen. Itse olen sen kokenut "ihan hyväksi" suklaaksi. Täytyy kyllä myöntää ettei se vedä vertoja sokerisille suklaille.

Toinen sokeriton suklaa, jota itse käytän on riisisuklaa-tyyppinen. Sitä hieman harvemmin kaupoista löytyy, mutta joskus on sattunut silmään.. Nyt en kyllä vaan muista, että kenen valmistajan suklaata tuo olisi  confused.gif

Sokeritonta ruokavaliota nuodattavan on kyllä harvinaisen vaikeaa löytää itselleen näitä "herkkuja". Ehkä se tässä ajan saatossa vielä kehittyy. Jos noita tuotteita Elina vaan löydät niin kokeilepa..
Vahtis
Valitessaan sokeritonta suklaata kannattaa myös huolellisesti lukea, mitä suklaa sisältää, sillä usein maun vuoksi sokeri korvataan suklaassa rasvalla! Mikä tämän päivän tietämyksen valossa on aivan käsittämätöntä, kun tiedetään että esim. diabeetikoille rasva on sokeriakin pahempi vaihtoehto. Eikä se tavalliselle tallaajallekaan ole sokeria parempi vaihtoehto.

Suklaan terveysvaikutuksia halutessaan kannattaa ehkä eniten tuijottaa suklaaseen käytetyn kaakaon määrää, sillä siitä ne terveysvaikutteet tulevat. On eriasia onko suklaassa 35% vai 70% suklaata.

Kun en ole Suomessa en tiedä, mitä kaupat tarjoavat, mutta kannattaa seurata myös Reilunkaupan tuotteita. Ainakin täällä Sveitsissä myydään Reilunkaupan luomu suklaata, joka sisältää runsaanti kaakaota ja vähän vähemmän sokeria ja rasvaa.
Suosittelen.  :p
Narya
Itse olen varsinainen tumma suklaa-friikki. en syö taloussuklaata, jossa kaakaovoi on korvattu maitorasvalla.
Fowy
Mun täti asuu Sveitsissä, ja sieltä aina Suomeen tullessaan tuo tuliaisiksi erilaisia suklaa levyjä, ja näiden suklaalevyjen seassa on ollut vahtikoiran mainitsemaa reilunkaupan luomu suklaata. Ja se on ihan hyvää.
elina
Tein itse Antti Heikkilän ohjeen mukaan tummaa sokeritonta suklaata.Se on järkyttävän pahaa,mutta kummasti aina kuitenkin haen pakasteesta palan,kun dietti ei salli sokeria,mutta rasvoja kylläkin vapaasti,ja suklaata tekee mieli. baa.gif
mabel
ei voi olla dietissa kun saa syödää rasvaa vapasti rolleyes.gif vähemmän ruokaa ja paljon liikunta antaa pysyvä tulos cool.gif
Malin
Muistakaa sitten, että koirille suklaa on myrkkyä!
elina
Hiilihydraatittomassa dietisssä saa syödä vapaasti rasvoja. tongue.gif
mabel
atkinson, mutta se ei ole tervellista. yksi nuori tyttö kuoli äsken confused.gif
Malin
Eikä ollu eka joka siihen diettiin kuoli. Jos yhtään on pumpussa vikaa tai rasitetta perimässä, niin kannattaa kyllä jättää Atkinssonit väliin. Joku trombikaan ei oo mukava, jos se saa päähänsä seilata keuhkovaltimoa pitkin. Äidin sisko menehtyi sellaiseen sad.gif .
elina
Televisiossa kertoi lääkäri,että 30 % KAIKISTA sydänkohtauksista tulee ERILAISTEN diettien aikana.Dietti on aina stressi sydämmelle.
ansku
Kyllä se Fazerin sinistä olla pittää. sitä ei voita mikään!!
soNja
Mmmm... suklaata... Ootte te ihmiset inhottavia, kun tällaisen aiheen pistätte! wink.gif Nyt on varmaan pakko lähteä siwaan.. tongue.gif biggrin.gif smile.gif
coton.fan
KAIKKI SUKLAA ON AINA HYVÄÄ.. Oli se sitten sokeritonta tai ei.. rolleyes.gif
lapukka02
tongue.gif Niinpä!
coton.fan
On ihan pakko laittaa et syön just parhaillaan LIDL(halpa kauppa) suklaata..valkoista sellaista mihin on upotettu karkkia....nam rolleyes.gif
diva
RAKASTAN suklaaaaaa wub.gif
aivan mahtva biggrin.gif
kaikki "kelpaa" tongue.gif
Sindy-
Totta mikkelis on sellanen luontais kauppa, nin siel on sokeritonta suklaata , ihan helv.... pahaa lookaround.gif
coton.fan
Joo mä oon kans maistanu....siis sairaan pahaa!!! huh.gif
Kirma
Voiko suklaa olla pahaa blink.gif Laittakaapa tänne ohje, jos se vaikka toimisi oivallisena suklaavieroittajana rolleyes.gif
Anturajalka
Mulla on laktoosi intorelanssi (ei mielellään ees HYLAa tai INTOoo) ja en siksi voi syödä suklaita... angry.gif tai no tummii... confused.gif mut ne on vähä ällöi... ja NIIN tietty Winer Nougatiikin... smile.gif
shadow
Fazerin sininen rulez bleh.gif bleh.gif bleh.gif
Vinke
Marobou ja Sininen rulaa! smile.gif

Mistä tuota Reilunkaupan suklaata saa...?
blueh^^
LAINAUS(Malin @ 25.8. 2003, 12:11)
Muistakaa sitten, että koirille suklaa on myrkkyä!

Ei oo meidän koira kuollu vaikka suklaata saanu yhden palan kerran 3-4kk.
Mut tosin se on nii pieni määrä. Ja kun ei edes usein sitä saa.
En sanoisi,että koirille suklaa on vaarallista pieninä määrinä ja kun ei anna jatkuvasti, sanoisin, että jos koira ahmaisi koko levyn olisi jo tosi kyseessä.
Sundae
LAINAUS(blueh^^ @ 27.7. 2005, 19:21)
Ei oo meidän koira kuollu vaikka suklaata saanu yhden palan kerran 3-4kk.
Mut tosin se on nii pieni määrä. Ja kun ei edes usein sitä saa.
En sanoisi,että koirille suklaa on vaarallista pieninä määrinä ja kun ei anna jatkuvasti, sanoisin, että jos koira ahmaisi koko levyn olisi jo tosi kyseessä.

Miksi koiralle edes pitäisi antaa ihmisten suklaata? huh.gif Koirille on tehty ihan omat suklaansa, tyytykööt niihin. Ei kannata alkaa leikkimään koiran hengellä.
blueh^^
LAINAUS(Sundae @ 27.7. 2005, 18:55)
Miksi koiralle edes pitäisi antaa ihmisten suklaata? huh.gif Koirille on tehty ihan omat suklaansa, tyytykööt niihin. Ei kannata alkaa leikkimään koiran hengellä.

Meille kasvattaja sano että voi ihan hyvin antaa muttei paljoa, eikä usein.
Sitäpaitti kokeiltii koiransuklaata, Pedigreen neiti alko oksentaa vaahtoa heti sen
jälkee kun oli syöny sellasen.
Ja musta siin ei oo mtn pahaa jos yhen palan antaa 3-4kk
.Nemo.
Tällee menee kaikki suklaa, oli siinä sokeria tai ei tongue.gif
Kettis
LAINAUS(.Nemo. @ 31.7. 2005, 13:15)
Tällee menee kaikki suklaa, oli siinä sokeria tai ei tongue.gif

Sama täällä.^^ Paitsi jos joku örvelö on mennyt tunkemaan suklaan sisälle toffeeta niin sillon,ei kiitos.
Lydia
LAINAUS(blueh^^ @ 27.7. 2005, 20:56)
Meille kasvattaja sano että voi ihan hyvin antaa muttei paljoa, eikä usein.
Sitäpaitti kokeiltii koiransuklaata, Pedigreen neiti alko oksentaa vaahtoa heti sen
jälkee kun oli syöny sellasen.
Ja musta siin ei oo mtn pahaa jos yhen palan antaa 3-4kk

Suklaa on MYRKKYÄ koiralle, eikä mun mielestäni koiraa edes kannata opettaa syömään (ihmisten suklaata). Maitosuklaata koira saa syödä paljon ennen kuin mitään vakavaa tapahtuu, mutta tummaa suklaata ei tarvitse kuin pieni määrä, niin se voi koitua koiran kohtaloksi, ja mitä pienempi koira, sitä pienempi määrä riittää. En nyt ulkoa muista määriä, mutta ei se paljoa ole, kyse on vain kymmenistä grammoista.
<Iida>
Komppaan Lydiaa. Koira ei todellakaan tarvitse suklaata mihinkään! Syövätkö sudetkaan luonnossa suklaata tai edes mitään sen kaltaista? Ihan varmasti eivät. Järki käteen ihmiset, koirat ovat koiria. Tuttavan aussie pääsi jouluna varastamaan suklaalevyn ja konvehteja ja kuoli seuraavana päivänä.
Lydia
Niin ja kun juttelin yhen tutun kanssa, joka työkseen joutuu mm. tutkimaan elintarvikkeiden myrkkymääriä, niin hänkin oli kovin järkyttynyt, kun oli tajunnut kuinka myrkyllistä suklaa koirille on.
sahku
Itse inhoan suklaata bored.gif pinch.gif Kerran äiti osti sitten koiransuklaata ja antoi koiralle, niin eikös koira olekkin jo koukussa... Kiroan sitä päivää, kun koira sai maistaa sitä suklaata... Mutta namina se toimii hyvin, esim. kun harjoittelee jotain. Mutta annostusta ei saa ikinä ylittää, eikä ole edes tullut mieleen !
ZaiYa
LAINAUS(Lydia @ 31.7. 2005, 13:30)
Suklaa on MYRKKYÄ koiralle, eikä mun mielestäni koiraa edes kannata opettaa syömään (ihmisten suklaata). Maitosuklaata koira saa syödä paljon ennen kuin mitään vakavaa tapahtuu, mutta tummaa suklaata ei tarvitse kuin pieni määrä, niin se voi koitua koiran kohtaloksi, ja mitä pienempi koira, sitä pienempi määrä riittää. En nyt ulkoa muista määriä, mutta ei se paljoa ole, kyse on vain kymmenistä grammoista.

Just näin. Allekirjoitan tämän täysin! Ei opeteta edes koiraa siihen makuun, niin ei pääse vahinkoja sattumaan. Minä en itse anna edes koiran suklaata koirille, koskaan...
blueh^^
LAINAUS(<Iida> @ 31.7. 2005, 15:31)
Tuttavan aussie pääsi jouluna varastamaan suklaalevyn ja konvehteja ja kuoli seuraavana päivänä.

Niinkuin sanoin meillä ei edes anneta koko levyä, YKSI pala 3-4kk välein, ei ole paljoa.
Ja kasvattaja antanu ties kuin kauan koirilleen suklaata eikä oo vielä kuollu.
Ei todellakaan anneta koiralle mtn levyä.
Toiseksi, se on maitosuklaata, ei tummaa. Minä en taas ymmärrä miks kaikki sanoo, että suklaa koirille vaarallista.
Eipä oo kenenkää mun tutun koira kuollu, kun suklaata on saanut.
Mein koira saa muutenkin kaikkia herkkuja. Mutta rajoitetusti, sen maha kestää, kun on pienestä pitäen opetettu niin, kun kasvattaja sano, että kannattaa.
Neidin emo kun on saanut pienestä saakka puuroa aina. Se emo meni synnyttää kasvattajalle ja sielä kun se sai kaikkea kanaa etc. ei masu kestäny. Mein neidin masu
kestää just sen takia, että annettu kaikkea ´mahdollista KOHTUUDELLA.
Ymmärrän jos koira vetäsee koko suklaalevyn, sillon on tosi kyseessä, ei sillon
jos saa yhden kokonaisen palan 3-4kk välein. Kasvattajalla koira joka 8v (muistaakseni 8v) ja saanut pienestä saakka suklaata kohtuudella, eikä ole kuollut vieläkään.
En ymmärrä, en. Mutta eipä mun tarviikkaan.
Jokaisen oma asia mitä antaa koiralle ja mitä ei..
MyTara
blueh^^: Turhaan puolustelet suklaan syöttöä koirallesi! Se on myrkkyä ja piste. dry.gif Sanopas, mitä hyötyä suklaasta muka on koirallesi? Miksi se pitää opettaa sen makuun? Miksi?

Itselleni ei tulisi mieleenkään antaa Taralle edes pientä palaa! Kerran Tara pääsi konvehteja varastamaan ja olin aivan paniikissa ja itkin, koska luulin Taran kuolevan. Onneksi mitään ei kuitenkaan sattunut... Toista tilaisuutta tuollaiseen tapahtumaan en anna. angry.gif
blueh^^
LAINAUS(MyTara @ 1.8. 2005, 18:40)
blueh^^: Turhaan puolustelet suklaan syöttöä koirallesi! Se on myrkkyä ja piste. dry.gif Sanopas, mitä hyötyä suklaasta muka on koirallesi? Miksi se pitää opettaa sen makuun? Miksi?

Puolustele? En mtn puolustele, sanoinpahan vaan, että ei ole mtn tullut. Edes kasvattajan koirille.
Minusta se ei edes myrkkyä ole.
Ei siitä ehkä mtn hyötyä ole, mutta edelleenkää en syötä sitä koiralleni suuria määriä.
Saa suurin piirtein yhden palan kerran 3-4kk.
Miksipä ei opettaisi? Se nyt muutenki oppinu syömään kaikkea herkkuja, kohtuudella.
Tän voi jättää tähän, eiköhä palata aiheesee.
Jokainen tekee kuten tahtoo.
Piste. Kiitos.
Lydia
Pakko vielä palata asiaan, tosiaan ei pienet määrät myrkytyksen oireita tee,
mutta silti en suosittelisi antamaan koiralle suklaata. Kuitenkin se on hyvin yksilökohtaista
kuinka koirat teobromiinia sietävät. "Koiralle kuolemaan johtava annos maitosuklaata on noin 56g/elopaino." ja tumma suklaa on 10 kertaa myrkyllisempää eli 5,6g/elopaino kg.
Tässä muutama linkki luettavaksi...

PetPark
Suklaan vaarat koirille
Makee juttu -kenelle

Tosta vikasta linkistä lainattua:
"Lievän myrkytyksen oireita olen itse havainnut kymmenkiloisella koiralla 30 g suklaapatukan nauttimisen jälkeen, mutta jo pienempien annosten on raportoitu aiheuttaneen samoja oireita."

Niin ja oireethan ei tule heti vaan n. 10 tunnin kuluttua... Oireita ovat siis: janoisuus, levottomuus, yliaktiivisuus ja yliärtyvyys sekä ripuli.
blueh^^
Paljonkohan yksi suklaapala painaa? Siis fazerin sininen. Ei kovinkaan paljoa, tuskin tuota 56g.
Mutta juu, jokainen tekee niikuin parhaakseen näkee! smile.gif
MyTara
LAINAUS(blueh^^ @ 1.8. 2005, 20:17)
Mutta juu, jokainen tekee niikuin parhaakseen näkee! smile.gif

Todella... rolleyes.gif
ZaiYa
Joo, jos haluaa antaa koiralleen "myrkkyä", niin tekee kuinka parhaaksi näkee. Koira ei pysty käsittelemään suklaan ainesosia. Ne menevät haimaan ja maksaan ja taas uudelle haimaan ja maksaan, eli koira myrkyttää itseään uudelleen ja uudelleen angry.gif Vastuuntunnotonta hommaa, jos suklaata antaa ja kasvattaja ei saisi tuommoisia välipalojaan edes ääneen kertoa... sly.gif

Mutta niinkuin sanoit, kaikki tekee niinkuin parhaaksi näkee dry.gif
Sundae
En kyllä todellakaan ymmärrä blueh^^:n mielipidettä tässä asiassa. MIKSI koiralle edes pitää antaa sitä suklaata? Suklaa on myrkkyä koiralle, siitä ei mihinkään muuhun tulokseen päästä. Mutta todellakin, kukin tekee niin kuin itse haluaa - vaikka sitten myrkyttää koiraansa.
Cola1
Niin. Lakaistaan sitten maton alle ja pyydetään muita olemaan hiljaa. Siis en voi ymmärtää miksi jonkun täytyy syöttää koiralleen suklaata, joka on todettu ihan tieteellisestikin koiralle olevan myrkkyä. Eisen tarvitse siihen kuolla, mutta tekeekö koiran elimistössä ylimääräinen myrkky hyvää elimistölle? Tuskin... Taidan minäkin sitten sanoa, että "vedämpä tästä annoksen myrkkyä itseeni. Enhän mä käytä, kun 3-4kk välein biggrin.gif" Toisaalta ihminen pystyy ite kontrollimaan onko niin typerä, että syö itse mitä syö, mutta koira syö (varsinkin jos on yhtään perso) niin juuri sitä mitä ihminen sille antaa. Jotenka meidän ihmisten armoilla on se mitä koiramme syö. Todellakin tehkööt muut mitä lystää, itse ainakin välitän koiristani senverta paljon, että en anna niille mitään "ylimääräistä turhaa" rolleyes.gif
ZaiYa
LAINAUS(blueh^^ @ 1.8. 2005, 19:47)
Minusta se ei edes myrkkyä ole.

Tässäpä siis vähän FAKTAA suklaan myrkyistä koirille...

SUKLAA & KOIRA = VAARA (Myös xylitol on myrkkyä)

Koirat ovat erityisen herkkiä metyylixantiini-nimiselle kemikaaliryhmälle, johon kuuluvat sekä kahvista tuttu kofeiini, että teobromiini. Koirien aineenvaihdunta poikkeaa ihmisten aineenvaihdunnasta site, että niiden aineenvaihdunta ei yksinkertaisesti pysty hajoittamaan näitä aineita niin hyvin, kuin ihmisen. Näiden aineiden hajoaminen ihmisruumissa kestää 2-3 tuntia, koirille hajoamisprosessi kestää jopa 18 tuntia excl.gif Koiran elimistössä myrkkyjen kieltokulku on seuraava:
Koiran maksa hajoittaa aineyhdistelmän, joka jatkaa matkaansa sapen kautta suolistoon. Suolistossa aineet yhdistyvät jälleen koirille myrkylliseksi metyylixentaaniksi aloittaakseen uudelleen kiertokulkunsa elimistössä. Tämä toistuu useita kertoja. Sen sijaan, että myrkyt hajoaisivat, myrkyttää koira itseään uudelleen ja uudelleen excl.gif

Eri suklaalaadut sisältävät eri määrät kofeiiniä ja teobromiiniä.
Miedointa on maitosuklaa ja vahvinta ns.tumma suklaa.

Tappava annos koiralle on n. 56g / Elopainokiloa kohden. Tämä merkitsee sitä, että 3 kiloa painava koira saa myrkytyksen 168 kilogramman suklaa annoksesta !

Tumma suklaa on yli 10 kertaa maitosuklaata myrkyllisempää excl.gif

Myrkytyksen oireita ovat: oksentelu, rauhattomuus, ylivilkkaus, yliherkkyys kosketukselle (koira hätkähtää, kun sitä koskettaa), erittäin nopeat sydämmen lyönnit ja kiivas hngitys, lihaskrampit (koira ei enää hallitse raajojensa lihaksia), viimeksi tajuttomuuskohtauksia ja yleistä heikkoutta. Lopulta koira vaipuu koomaan ja kuolee excl.gif

blueh^^ Jos esim. suolahappo tai rikkihappo olisi hyvää, ja myrkyllistä vain suurempina annoksina... söisitkö sinä itse sitä wink.gif
<Iida>
LAINAUS(Sundae @ 7.8. 2005, 13:43)
En kyllä todellakaan ymmärrä blueh^^:n mielipidettä tässä asiassa. MIKSI koiralle edes pitää antaa sitä suklaata? Suklaa on myrkkyä koiralle, siitä ei mihinkään muuhun tulokseen päästä. Mutta todellakin, kukin tekee niin kuin itse haluaa - vaikka sitten myrkyttää koiraansa.

Nimenomaan. Vaikka se ei pienen pieninä annoksina harvakseltaan koiraa tapakkaan niin miksi ihmeessä sitä täytyy antaa, kun ei siitä mitään hyötyäkään ole blink.gif
Lydia
LAINAUS(ZaiYa @ 8.8. 2005, 01:54)
Tappava annos koiralle on n. 56g / Elopainokiloa kohden. Tämä merkitsee sitä, että 3 kiloa painava koira saa myrkytyksen 168 kilogramman suklaa annoksesta !

Tumma suklaa on yli 10 kertaa maitosuklaata myrkyllisempää excl.gif

Taisi olla typo, mutta pakko korjata eli 3kg kiloisen koiran tappamaan riittää 168g annos maitosuklaata tai 16,8g grammaa tummaa suklaata.
Netheral
Ninnille en anna muuta kuin koiransuklaata, kerran sen ollessa pentu unohdin suklaanpaloja lattialle ja kävin toisessa huoneessa ja takaisin tullessani näin Ninnin nuolemassa suklaanpaloja, mutta siitä ei seurannut mitään, onneksi. Tämän jälkeen olen tarkasti katsonut, ettei suklaata ole Ninnin saatavilla. Ja Ninni on vielä niin pienikin, painaa n. 1,9 joten jo vähäinen määrä voi tappaa sen. Ilmankin olen aina huolissani, "entä jos Ninni kuolee?" joten ei tule mieleenikään antaa myrkkyä sille. Varsinkin tuo, että 16,8 grammaa tummaasuklaata riittää tappamaan 3 kiloisen koiran... Kuinka vähän tarvitaankaan Ninnin painoisen koiran kuolemaan. Ó.Ò sad.gif
ZaiYa
LAINAUS(Lydia @ 8.8. 2005, 11:35)
Taisi olla typo, mutta pakko korjata eli 3kg kiloisen koiran tappamaan riittää 168g annos maitosuklaata tai 16,8g grammaa tummaa suklaata.

Aivan... jäi pois tuon tumman suklaan määrä. Kiitos korjauksesta biggrin.gif
Lydia
LAINAUS(ZaiYa @ 8.8. 2005, 15:50)
Aivan... jäi pois tuon tumman suklaan määrä. Kiitos korjauksesta  biggrin.gif

Ei se ollu korjaus, vaan vaihdoin kilogrammat grammoiksi,
kun todellakin pienen koiran ei tarvitse kuin Fazerin Sininen syödä niin henki lähtee.
blueh^^
Huoh.
Nyt vasta pääsin koneelle vastailee.
Niinkuin sanottu; JOKAINEN TEKEE KUTEN PARHAAKSEEN NÄKEE!
Turhaan toistan teille samoja asioita.
Ja nyt tää unohetaa.
Minä en oo tappamassa koiraani, en missää nimessä, mutta eipä oo neiti kuollu.
Huoh. huh.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.