Miten siis valkosipuli sopii koiralle? Aikaisemmin syötin sitä koiralle murskattuna ruoan joukossa. Sittemmin kuulin, että se ei välttämättä olisikaan niin hyväksi koiran elimistölle kuin on luultu.. :0 Nyt kuitenkin olen uudelleen alkanut miettiä valkosipulin hyötyjä ja haittoja koiran ruokavaliossa.
Olisiko kenellään uusinta tietoa kyseisestä asiasta? Tai mistä sellaista voisi saada? :huom:
Hyvänä puolena valkosipulinhan tulisi estää sisäloisien pesiytymistä koiraan.. Entäs huonoina? :vauhtia:
LAINAUS(Jackie @ 15. Kesäkuuta 2003, 12:33)
Sittemmin kuulin, että se ei välttämättä olisikaan niin hyväksi koiran elimistölle kuin on luultu.. :0
Minäkin oon kuullut vaan tän version.. :huom:
Valkosipuli on vaarallista koiralle ja ihmisille silloin kun sitä antaa likaa pitkällä jaksolla.eli kannattaa noudattaa tarkoin ohjeita.
Oivakoira
14.7. 2003, 19:40
Siis anteeksi, mutta mitä ohjeita? Onko valkkarin syömisestäkin olemassa jotain ohjeita? Mikähän mahtaisi olla oikea määrä 55 ja 70 kg koirille? Mitä liiasta pitäisi aiheutua?
Olen syöttänyt hurtilleni barffia jo vuosia ja valkkaria menee joka vihanneskippoon. Pitäisikö lopettaa / vähentää ja jos niin miksi?
kitiska
30.7. 2003, 19:48
Jos antaa ihmiselle määrätyn annoksen yli 30kg(ohjeethan lukee jokaisen purkin kyljessä)niin ei voi antaa yli, sitten pienelle koiralle antaa lapsen annoksen.
Mutta tuota yliannostusta on annettava todella kauan että koiralle tulee esim.anemia liian valkosipulin vuoksi
Meidän koirat syö ns. luonnonmukaista ruokaa, eli raakaa lihaa, raakoja kasviksia, merilevää, vitamiineja, öljyä ja VALKOSIPULIA. Valkosipuli on luonnon oma matolääke, eli jos syöttää Raakaa lihaa, niin ehdoton lisä lihalle on valkosipuli, ehkäisemään lihasta ehkä tulevia loisia.
Trust me!
Ei raa`asta lihasta mitään loisia saa. Ellei sitten oo hirveä, peuraa tms., ite mettästä kaadettua.
Enkä vannois valkosipulin nimeen 100 %:sti loisten häätäjänä.
Jaa ei saa? Kasvattaja on tutkinu juttua jo ptkän aikaa, joten miksi se kaikille kasvateilleen sitä valkosipulia turhaan syöttäis, ja vielä valehtelis kaupan päälle, että raa´asta lihasta voi mahdollisesti saada matoja?
Kasvattaja ei valehtele. Raa´asta lihasta voi saada loistartunnan, mutta riski on olemattoman pieni. Lihakarja saa loishäädöt säännöllisesti sekä teurastamoissa lihat tutkitaan koeotoksin.
Kertoiko kasvattaja mitä loisia lihasta mahdollisest saa?
Ja vaikka valkosipuli onkin hyvä luonnontuote, niin en silti usko, että se yksin riittää turvaamaan koiran loishäädön. Ainakaan tästä ei ole mitään tutkittua juttua. Vai onko?
Valkosipuli jatkuvasti annettuna aiheuttaa punasolujen katoamista.

Koira tulee aneemiseksi.
Jostakin mä sen lukasin enkä muista mistä.
itse olen kuullut että
valkosipulia voi antaa koiralle mutta tavallista sipulia ei....
kitiska
11.8. 2003, 04:47
Totta tavallinen sipuli aiheuttaa koiralle anemiaa jatkuvasti annettuna
Raa-asta lihasta ei todellakaan voi saada mitään tavanomaisia koirien loisia, joita valkosipuli pitäisi kurissa! Sianlihasta voi saada trikineitä ja tähän loistartuntaan sairastuukin moinia ihmisiä Euroopassa vuosittain, mutta trikinitartuntaa ei sitten mikään valkosipuli estä. Trikinien osalta suomalainen sianliha on tutkittua ja melko turvallista, mutta jos haluaa 100% varmuuden, että liha on turvallista, niin kannattaa kypsentää sianliha.
Trikiinitartunnan voi saada sian lisäksi hevosesta, rotista, ketusta, kissasta, villisiasta ja karhusta.
Suomalaisissa teurastamoissa jokainen sika ja hevonen tarkastetaan trikiininen varalta.
Meillä vanhempi koira on syönyt raakaa lihaa koko elämänsä ajan, eikä ole saanut trikinoosia, ja raa´alla lihalla jatketaan niin kauan kuin koirassa henki pihisee. Valkosipulia koirat saavat silloin tällöin, mutta normaalit matolääkitykset annetaan silti.
Taina: Aivan

. Tuosta luottelosta minä olisin tiennyt ainoastaan karhun. Tarkennetaan vielä, että trikinitartuntaa ei sitten mitkään matolääkkeetkään estä. Mutta kuten todettua, niin suomalainen liha on tutkittua ja turvallista. Mutta...jos nyt reissaatte jossain vaikkapa Etelä-Euroopan maassa, kannattaa ehkä harkita mitä koiralleen antaa raakana.
Loisista vielä: tietyistä raaoista tai huonosti kypsennetyistä järvikaloista voi saada lapamadon, joten järvikala kannattaa kypsentää tai pakastaa kunnolla. Lapamatotartuntaa ei sitten kannata valkosipulilla hoitaa, vaan kannattaa vain laittaa kunnon matolääkkeet peliin.
LAINAUS(~Onnibichon~ @ 2.9. 2003, 15:34)
Pitää laittaa mieleen
Niinpä
coton.fan
18.9. 2003, 14:10
Mä en oo ees kuullu tollasest...
lapukka02
20.9. 2003, 17:48
Enkä mäkään! No pitääpi muistaa!
coton.fan
21.9. 2003, 17:59
Eikös valkosipuli ole hyvää näyttelyissä käyvälle koiralle kun kuulin et valkosipuli kiillottaa koiran turkkia.... Olenko ihan väärässä..??
Eppunen
31.7. 2004, 12:20
Täälläpä jotain
infoa valkosipulista.
Minä käytän siis valkosipulia punkkien torjuntaan (sekä itsellä että koiralla).
jööttifani
1.8. 2004, 10:25
Moi! Hepoille annetaan valkosipulia hengitystieinfektioiden ehkäisyyn. Sillä on vastustuskykyä parantavia ominaisuuksia, ja lisäksi puhdistaa verta.
Hepallekaan ei anneta hirveän isoa annosta joten koiralle luulisi riittävän pienen määrän.
Itse EN antais raakana sianlihaa just trikiinien takia. Ja kanalihastakin varoitellaan, että sen ol oltava hyvin kypsennetty, jotta siitä ei saa mitään. Joten itse kyllä syöttäisin lihan kypsänä.
Kannattaisko koittaa ihan näitä koirille tarkoitettuja valkosipulivalmisteita niin ei tarvi pelätä antaako liikaa
http://www.shetland.fi/catalog_item.php?itmid=154itse en ole vielä koittanut mutta tarkoitus olis kun olen lukenu kokeuksia et auttais furunkuloosiinkin.
kitiska
13.8. 2004, 18:12
Nuo koirille tehdyt valkosipuli valmisteet on suhteessa kalliimpia kuin ihmisten ja hevosten.Ja valkosipulia saa kyllä syödä tosi paljon ja kauan että alkaa anemian merkkejä olemaan koiralle.Jos koiralle antaa 1 kynnen päivässä ja matokuurina 2 kynttä parin viikon ajan annos ei koira tuollaisesta anemiaa saa.Eri asia jos alkaa syöttämään kokonaisen valkosipulin päivässä ja jatkaa sitä monta viikkoa sitten voi alkaa näkymään jo anemian merkkejä koirassa
Mites 10kg koiralle raakaa valkosipulia? Kuinka paljon voi antaa?
Tällähetkellä olen heittänyt aina, kun on liha ja kasvismössöpäivä niin ruuan sekaan. Eli viikossa koira saa n.5kynttä. Onkohan liikaa?
Itse ainakin huomasin valkosipulin hyödyn. Olen aina ollut jokavuosi syksyn, talven, kevään flunssassa, mutta kesällä sitten aloin syömään kerran päivässä yhden valkosipulin ja en ole syksyllä, talvella enkä vielä nyt kevään
alullakaan ollut kipeänä. Että täytyy siinä jotain hyvää olla
Mää oon kuullu jostain, että se parantais koiran aisteja... Onko näin?
jasmina
24.1. 2005, 18:16
Tämä asia oli minulle aivan uutta. En edes tiennyt että koiralle syötetään yleensä valkosipulia.
Mutta tuskin sen liiallinen syöminen hyväksikään on..
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.