Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: paras sheltti/collie väri.
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 1: Lammas- ja karjakoirat
Sivuja: 1, 2, 3
Liewec
Mustavalkoinen on tosiaan se suosikki, mutta tricci on hyvä kakkonen, etnekin mikäli sillä on kuonnossakin jonkin verran valkoista.
JennaS
Bluemerlestä henkilökohtaisesti pidän eniten.
Lilli
Blue merle on ihan se ykkönen.
Pasadena
Merle on se paras! wink.gif
Ida K
Shelteissä tykkään trikeistä, se vaan sopii sille koolle parhaiten biggrin.gif Myös jotkut merlet on nättejä. Collieissa taas soopeli on se niiden väri blush.gif
iitanen
Itse tykkään juuri soopeleista kaikkein eniten. teehee.gif
Varsinkin tumma soopeleista! Aivan ihania.
Sanna K
Mulle on merlet ollu aina kauneimpia kuten voi kuvastakin huomata w00t.gif mutta trikit on myös aivan uskomattoman kauniita wub.gif ja tottkai rodun kannattajana soopelitkin on nättejä!
Dilli
trikit on ainakin shelteillä näteimpiä wub.gif
liputti
collie pk

trikki

blue merle

soopeli
Soen
Shelteillä ehdottomasti blue merle tai sitten soopeli, vähän vaaleahkompi ja muhtekan turkin kanssa... (hyvänä esimerkkinä pitäkäämme Marita Axin Fellaa!)

Colliella se on varmaan trikki, tai blue merle..
Raita
Sehän on ehdottomasti trikki. Selkeä ja pirteä väri, sopii erityisen hyvin nahkacollielle. Parhaimmillaan merle on myös hieno, mutta se on niin valitettavan harvoin parhaimmillaan.
Freesy
Trikki, shelteillä ja molemmilla collieilla.
willow
tumma sopeeli on kaikkein paras niin colliella kuin sheltillä!! tirkki on kans ihan kiva smile.gif
Seriliini
Nahkiksilla mielestäni paras väri on trikki ja sitten shelteillä pitkäkarvaisilla collieilla blue merle (;
-Else-
Jos collie tulisi niin se olisi ehdottomasti pehko ja MERLE!!
Maavi
Tykkään tosi paljo collieista, varsinkin lyhytkarvaisista. Paras väri on varmaan soopeli wub.gif
liputti
blue merle ja trikki smile.gif
pips_a
Kaikkii värit ovat kauniita, eikä niitä oikeen osaa laittaa järjestykseen..
Kaunis blue merle, jolla puhtaan sininen väri ja vähän mustaa olisi unelma (joka on jo itseasiassa toteutunut). Mutta värin täytyy olla ehdottomasti puhtaan sininen. Alkujaan tricolour ei niin viehättänyt mitä muut värit, mutta kun näki kauniita trikki shelttejä niin siitäkin alkoi pitämään. Tricolour hyvillä (mutta ei liian punaruskeilla) tan-merkeillä, puhtaan musta väri ja upea valkoinen kaulus niin siinä olisi kauniin värinne koira. Soopeli on varmaan toisiksi paras väri (merlen jälkeen). Sillä ei ole väliä onko tumma vai kultasoopeli, mutta valkoista saisi olla kauluksessa, tassuissa jne. Harmillisen vähän oikein kunnon punaruskeita soopeleita, mutta ne harvat ovatkin kauniita. Ihan ihan vaaleat soopelit ei ole niin mieleen. Sitten mustavalkoinen... puhdas tumma musta ja valkoiset merkit (ei kuitenkaan lian suurta valkoista päässä). Omalla Pipsalla ei ole kuin päässä pieni valkoinen tähti ja jaloissa valkoiset sukat (ja niissäkin mustat laikut) ja s eon jotenkin liian musta biggrin.gif
Bi-merlet ovat kauniita, kunhan väri on selkeä eikä sellainen "sotkuinen" ja ei liikaa mustaa..
bi merlejä on niin vähän ettei niihin ole silmä vielä täysin tottunut.
Mustaruskeaa en ole nähnyt kuin vanhoista kuvista (nykyisinhän ko. väriä ei ole enää) ja se ei ole kovinkaan kaunis väri. Mikä varmaan johtuu siitä ettei sitä väriä ole konkreettisesti koskaan nähnyt.

Colliella sama juttu (paitsi että colliessa ei ole bi-värejä)

Niin ja merlen siömät voivat olla niin siniset tai ruskeat ja aina ne on hellyyttävät ja persoonalliset wub.gif
peeve
Ehdottomasti trikki. en väitä etten muista tykkäisi mutta trikki miellyttää itseä eniten smile.gif
Paimenkoirat
Pehko collie:
- Soopeli
- Merle
- Tricolour

Nahka collie:
- Tricolour
- Merle
- Soopeli

Sheltit:
Tää on tosi vaikeeta, kun se niin paljon riippuu värin sävyistä ja tan-merkeistä.
Soopeli on kyllä kaunis lähes aina. Se ei kylläkään saa olla liian "epämääräinen", ei liian tumma (eli lähes musta), eikä älyttömän vaalea. Itselläni on kulta-soopeli, joka on väriltään mielestäni kaunis. Mahonkisoopelit ovat myös älyttömän kauniita.
Tricolourit ovat myös mieleen. Trikit ovat myös monesti väriltään hyviä.
Tan-merkit täytyy olla selvät, ja valkoista pitää olla rinnassa ja kauluksessa (aika reilusti).
Blue Merlet eivät yleensä niin miellytä. Mutta sitten, kun sattuu oikein nätin värinen, eli jolla on kaunis sininen väri ja tasaisesti vähän (ei liian isoja läiskiä) mustaa se on aivan ihana. Mutta harvoin blue merle kuitenkaan niin hirveän kaunis on, riippuu aivan väristä. Tietysti täytyy olla selvät, kauniin ruskeat tan-merkit.
Mustavalkoisia ja bi-merlejä harvoin näkee, joten ehkä siksi nämä "perusvärit"
vievät voiton. Ja mustavalkoinen on silloin parhaimmillaan, kun sillä on sopivasti valkoista.
Bi-merle on aika nätti sillon, kun se ei ole liian sotkuinen ja sillä ei ole liikaa pisteitä.
Mustaruskeaa en ole koskaan nähnyt, mutta ei vaikuta kovin kauniilta väritlä.

- Soopeli
- Tricolour
- Blue merle
- Bi-merle
- Mustavalkoinen
- (Mustaruskea)

Tietysti muhkea turkki tuo värin kauniisti esille. wub.gif
Parta^
Mä tykkään ainaski eniten Soopeleista ja blue merleistä. wink.gif
Tiibettiläinen
Blue merlen joskus haluaisin, se väri miellyttää eniten. Tummasta soopelista pidän myös, meillä oli sellainen itsellä. Sillä oli vähän niinkuin mikki hiiri -naamio, kun kuono-osa oli vaaleampaa kuin päälaella. Se oli aika kiva.
Rimppana
Collieissa ja shelteissä blue merle on kaunein väri, josta ite tykkään eniten. Kotoota löytyy sininen pehko narttu.
Cherrie
Pehkocolliella trikki
Nahkacolliella kultasoopeli
Sheltillä blue merle ja toinen silmä sininen.
Minny
Hmm.. Trikki on ehkä useimmiten nätein, koska soopelin ja merlen pitää olla värittyny oikein, että tykkään. Soopeleissa tykkään sellasista, joissa on myös mustaa ja merlen pitää muuten vaan olla nätti. Kuitenkin näin trikin omistajana sanon että trikki. (Shelteillä siis) Sitten kun joskus on seuraavan sheltin aika niin haluaisin merlen. Minkä tahansa värin suostun kuitenkin ehkä ottamaan, kunhan se vaan miellyttää muuten silmää. smile.gif
Pk collieilla ehkä soopeli tai trikki, niihin en oo niin paljon kiinnittäny huomioo. smile.gif Lk colliella trikki.
kurpitsa6
Sheltillä tumma soopeli, bi-merle ja blue merle, mustavalkoinenkin on kiva
Colliella trikki ja soopeli
Nahkalla soopeli
Summer.
Minä tykkään eniten tri colourista. Minulla onkin kaksi hoito- pk-colliepoikaa; soopeli Aku ja tri colour Mikki. Mikin kanssa olen käynyt agilityssäkin smile.gif
Avispa
Trikki ja hyvän värinen merle on mun mielestä tosi kauniita. smile.gif Sheltillä myös musta valkonen on musta nätti väri.
Mjo
Tykkäilen trikistä, soopelista ja blue merletkin on nättejä. thumbup.gif
Mulla ei oo varsinaista suosikkii, niin ku näkyy. biggrin.gif
Henna-
Nahkalla trikki on sievin,
Pitkäkarvasella Trikki ja Merle,
ja Sheltilla kaikki muut paitsi soopelit miellyttää silmää smile.gif
On se soopeli kuitenki ihan hyvä väri, ei vain mun lemppari.
shelam
Tällä hetkellä olen ihastunut blue merleen ja mustavalkoiseen. wub.gif

Onko mustavalkoiset sheltit kuinka harvinaisia? Tuntuu, ettei niitä kamalasti näe. smile.gif
jenna-
Itse pidän shelteillä trikki,mustavalkoinen ja blue merle värityksestä. Ei muut kuitenkaan rumia ole vaan nuo on sillain erikoisempia wink.gif
Ja sitten colliella ja nahkacolliella sitten trikki on parhaimman näköinen. happy.gif
tinttan
Pk-colliella paras väri varmaan trikki.

Nahkalle sopii parhaiten joko trikki tai soopeli, mutta olen nähnyt pari hyvännäköistä merlenahkaakin.

Itse tykkään shelteillä juuri trikeistä ja merleistä, tan-merkeillä tai ilman. Mikäli on bi-merle kyseesä, niin mustat laikut eivät saa luoda "sekavaa" vaikutelmaa, eli jos esim naamassa on liikaa epäsymmetristä pientä mustaa syheröä, on bi-blue sottainen. Merleissäkään ei ole hyvä ellei merleväri ole oikean sävyinen. Bi-black taas on kaunis vaan, mikäli valkoinen ja musta ovat toisiinsa nähden oikeassa suhteessa. Liika musta on liian massiivisen ja synkän oloinen, eli jos valkoista on esim vain vähän pelkässä kauluksessa. Pieni valkea piirto päässä tasapainottaa huimasti.. smile.gif Mutta suurin osa näkemistäni mv-shelteistä on kyllä miellyttänyt silmää, naapurissanikin on yksi (ei mitään hajua nimestä).

Soopeli on sheltillä myös nätti, mutta itseä karsastaa siinä tasan se, että niitä on niin paljon. Joku oikein nätti kultasoopeli tai vastakohtana joku tri-tekijäinen tumma soopeli muhkealla turkilla on myös nätti, toisaalta taas soopeli-valkoinen kasvopiirrolla ja esim valkealla kuononpäällä tuo sellaista sopivaa erilaisuutta soopeleiden kirjoon.... smile.gif
Lauha
Blue merle dogrun.gif
M-E-R
Shelteistä trikki on aina miellyttäny silmää eniten (semmonen makaa tuossa jalkojen juuressaki wink.gif )
Mut tykkään myös muistaki väreistä, tuo trikki nyt vaan on se eka jos joku on pakko valita smile.gif
Rodis
Sheltillä tykkään eniten blue merlestä, pehkolla trikistä ja nahkalla soopelista ja trikistä. :D
AnniH
LAINAUS(ruutu @ 14.5. 2008, 18:42) *
Onko mustavalkoiset sheltit kuinka harvinaisia? Tuntuu, ettei niitä kamalasti näe. smile.gif

Shelteillä mustavalkoinen on aika harvinainen väri samoin kuin musta punaruskein merkein. Kuitenkin muutamia yksilöitä esiintyy toisinaan. Edesmennyt shelttini oli mustavalkoinen. Muita mustavalkoisia en ole täällä alueella tavannut ainuttakaan. Eli voisin sanoa, että aika harvinainen väri nykyään ja hankala saada aikaiseksi.

Niin ja mulla itsellä ei ole sinänsä suosikkeja, koska kaikki värit miellyttää silmään. Ehkä merle kiilaa kärkeen, koska meillä on kotona kaksi merle shelttiä ja yksi merle pehko. Ja sitten meillä on myös trikki sheltti poika ja soopeli sheltti tyttö joten lempiväri on hankala sanoa. Ja tosiaan meillä on ollut mustavalkoinenkin eli värisuorahan siinä oli happy.gif

Nahkoissa kuitenkin ehdottomasti merle! Jos siis on onnistunut väri.
Sani_ainen
1. tricolour 2. blue merle 3. soopeli
Liipukka
Blue merle ! wub.gif
Paimenkoirat
Shelteissä lemppareita on soopeli ja trikki, tosin hyvän värinen merlekin on ihana smile.gif. Mutta pääasiassa soopeli ja trikki, jos ne on hyvänvärisiä.

Pk collieissa ehkä sellainen "täydellinen merle" on lyömätön, mutta kultasoopelikin miellyttää silmää.

Lk collieissa lempiväri taitaa olla trikki.
saskia
Soopeli se on joka eniten miellyttää. Trikki menee, mutta blue merle on jotenkin.. noo.. en ole tottunut, mutta kaunishan sekin on.

T: Ellu
pikkuessi
tricolour tai bluemerle smile.gif tietyistä syistä juuri nuo smile.gif on soopelikin todella kaunis !
Fasciner
Lemppari taitaa olla tuo blue merle
Sonja
Omat suosikkivärini on pehkoissa soopeli ja nahkoissa trikki.
marianne
Blue merle, koska ensimmäinen shelttimme oli sen värinen. Kyllä nämä trikitkin kelpaa (niitä löytyy nyt perhepiiristä kolme), eivätkä soopelitkaan rumia ole. smile.gif Merle on vaan aina ollut lähimpänä sydäntä.
Hunde
Sheltissä mustavalkoinen ehdottomasti.

Sitten blue ja bi-merle.

Pk-collieissa tykkään soopelista, lk:ssa blue merlestä.

justmenow
Soopeli on ihanin : D muutki menee.
_Aannu_
Mun mielestä kyllä kaikki värit on tosi ihania, mutta varmaan se soopeli on se paras (itellä on sellanen sheltti) wink.gif
Trikki on kans tosi nätti colliella ja sheltillä. Mutta kaikki käy biggrin.gif
Nooraa
trikki ja nätti puhdas blue merle smile.gif
kurpitsa6
mun mielestä varmaan parhain on bi-merle ja kulta soopeli
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.