Mulle suomenkieli, joka sattuu olemaan äidinkielenä on hyvin rakas ja tärkeä.
Tosin silloin tällöin tulee mietittyä olisivatko asiat kovinkin eri lailla, jos olisikin kaksikielinen...
(nimittäin isäni on suomenruotsalainen, muttei koskaan puhunut kotona ruotsia)
Suomi ei ehkä kuulosta kauniilta ja on aika töksähtelevä ja hidastempoinen kieli,
mutta musta ainakin se on hyvä semmoisenaan

Mulle se on väline, jolla voin itseäni ilmaista
sekä suullisesti että kirjallisesti.
Mulle on pienestä pitäen luettu paljon ja olen itse lukemaan opittuani ruvennut itse lukemaan,
ja nykyäänkin yritän lukea aina kun aikaa liikenee. Mielestäni mulla on ihan hyvä sanavarasto ja käytän mielestäni kohtuullisen rikasta kieltä. Harmittaa vaan, kun todellakin tuntuu vanhat sanat katoavan kielestä... murteita sentään vielä löytyy.
Kun olin Norjassa ja tulin käymään Suomessa (olin siis n. puolisen vuotta ollut poissa)
oli aluksi omituista kuulla taas suomea, meinasinpa kääntyä jopa katsomaan suomea puhuvia
ihmisiä, mutta sitten tajusin, että olen Suomessa ja on normaalia, kuulla suomen kieltä.
Niin ja kun Norjassa olin, kyllä omaa kieltä oli ikävä... kun sitten telkkarista tuli Pertsa ja Kilu,
katoin sitä suurella innolla *oli ihanaa taas kuulla suomea* siinä muuten kiinnitti enemmän huomiota kuinka näyttelijät puhuivat, kuulosti kyllä juuri siltä, että sanovat replojaan, eikä miltään normaalilta jutustelulta...